Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.259.2020.7.BS
z 30 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, dalej: „Ordynacja podatkowa”), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z prawomocnym od 12 lutego 2021 r. wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 15 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 670/20 (data wpływu prawomocnego orzeczenia wraz z aktami sprawy – 2 kwietnia 2021 r.) uchylającym zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 września 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.259.2020.1.BS – stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do działek objętych symbolami:

  • RIIIb, RIVa, ŁIII, PsIV, PsIII, RIVb, ŁIV, W, S-RIVa, B-RIVa – jest prawidłowe,
  • Bi-RIVa, Ba-RIVa, LzIV –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dotychczasowy przebieg postępowania:

W dniu 3 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację Znak: 0111-KDIB1-1.4010.259.2020.1.BS, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do działek objętych symbolami:

  • RIIIb, RIVa, ŁIII, PsIV, PsIII, RIVb, ŁIV, W, S-RIVa za prawidłowe,
  • Bi-RIVa, Ba-RIVa, B-RIVa, LzIV za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna została skutecznie doręczona 4 września 2020 r. (data wynikająca z Urzędowego Poświadczenia Doręczenia).

Pismem z 30 września 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.), wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną.

Pismem z 5 listopada 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.259.2020.2.BS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej udzielił odpowiedzi na ww. skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.

W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 15 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 670/20 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Od powyższego wyroku Organ nie złożył skargi kasacyjnej.

Prawomocny wyrok wraz z aktami sprawy wpłyną do Organu 2 kwietnia 2021 r.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymaga ponownego rozpatrzenia przez Organ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w X (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie chowu i hodowli zwierząt, produkcji materiału zarodowego zwierząt oraz rozrodu zwierząt. Ponadto Spółka organizuje kursy inseminacyjne oraz oferuje dodatki paszowe, środki do mycia i dezynfekcji urządzeń udojowych oraz artykuły zootechniczne.

Z uzyskanych informacji wynika, iż Spółka planuje dokonać sprzedaży następujących działek zlokalizowanych w miejscowości Y:

  1. nr (…) o pow. 4,0900 ha księga wieczysta nr (…),
  2. nr (…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…) i (…) o łącznej pow. 49,9062 ha księga wieczysta nr (…),
  3. nr (…) i (…) o łącznej pow. 6,7472 ha prowadzona księga wieczysta nr (…).

Łączna powierzchnia nieruchomości to 60,7434 ha. Na podstawie ewidencji gruntów i budynków działki mają następujące przeznaczenie:

  1. działka nr (…) oznaczenie RIIIb, RIVa , ŁIII, PsIV
  2. działka nr (…) oznaczenie Bi-RIVa
  3. działka nr (…) oznaczenie RIIIb, PsIII, Ba-RIVa oraz N,
  4. działka nr (…) oznaczenie PsIII i PsIV
  5. działka nr (…) oznaczenie PsIII
  6. działka nr (…) oznaczenie RIIIb, RIVa, RIVb, ŁIV, ŁVI, PsIV, W, LzIV
  7. działka nr (…) oznaczenie RIVa, ŁIII, ŁIV, W oraz N
  8. działka nr (…) oznaczenie RIVa
  9. działka nr (…) oznaczenie RIVa
  10. działka nr (…) oznaczenie RIVa
  11. działka nr (…) oznaczenie RIIIb
  12. działka nr (…) oznaczenie dr
  13. działka nr (…) oznaczenie S-RIVa, PsIII, B-RIVa oraz N
  14. działka nr (…) oznaczenie RIVa.

Częściowo zabudowane są działki nr (…) i (…). Z planu wynika, iż jeden budynek jest wzniesiony na obu działkach jednocześnie. Wzniesione na tych dwóch działkach budynki i budowle są w prawidłowym stanie technicznym i przed sprzedażą nie zostanie dokonana ich rozbiórka lub niwelacja. Analizowanej transakcji sprzedaży nieruchomości nie towarzyszy zbycie przez Spółkę innych aktywów (np. wierzytelności, umowy handlowe, etc.), które związane byłyby funkcjonalnie lub gospodarczo ze zbywanym majątkiem.

Działka nr (…) to droga gruntowa w terenach rolnych, w pasie drogi gminnej, stanowiąca dostęp do sąsiednich nieruchomości.

Wszystkie sprzedawane działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Y lub też decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla powyższych działek istnieje tylko studium gdzie dla działek wskazano funkcję rolniczą.

Spółka pozyskała działki wraz z budynkami i budowlami w roku 2000.

Spółka zbywając działki stanowiące swoją własność działa jako podatnik VAT, z uwagi na fakt, że przedmiotem transakcji są jej aktywa.

Spółka wykorzystywała zbywane działki w prowadzonej przez siebie działalności rolniczej jak i później jako przedmiot najmu. Spółka wykorzystywała nieruchomość do hodowli zwierząt. W latach 2017-2019 działki nr (…) o pow. 11,91 ha, (…) o pow. 3,11 ha, (…) o pow. 0,73 ha, (…) o pow. 2,61 ha, (…) o pow. 8,90 ha, (…) o pow. 0,96 ha, (…) o pow. 1,02 ha, (…) o pow. 13,30 ha, (…) o pow. 2,63 ha, (…) o pow. 3,68, (…) o pw. 3,17 ha, (…) o pow. 2,76 ha były przedmiotem dzierżawy cyt. „wyłącznie w celu kompleksowej uprawy roślin”.

Nieruchomość jest zabudowana następującymi budynkami produkcyjnymi, usługowymi oraz gospodarczymi dla rolnictwa:

  1. silos,
  2. obora na bazie,
  3. wiata na maszyny,
  4. przepompownia,
  5. studnia głębinowa/hydrofor/szw,
  6. ogrodzenie bazy/z-d/,
  7. zbiornik gnojówki Y,
  8. drogi, chodniki /baza/.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa CIT”).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o Podatku rolnym (Dz.U. z 2019 r., poz. 1256 ze zm.; dalej: „ustawa o podatku rolnym”), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania, iż dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej,
  2. łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
  3. grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  4. grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W opinii Spółki, pierwsze dwa warunki są niewątpliwie spełnione – Spółka ma status osoby prawnej, a powierzchnia Nieruchomości to 60,7434h ha.

Użytki rolne zlokalizowane na sprzedawanej nieruchomości mają oznaczenie grunty rolne niezabudowane lub grunty rolne zabudowane, łąki, grunty pod rowami, pastwiska trwałe, sady i stanowią element gospodarstwa rolnego.

W opinii Wnioskodawcy, nieużytki oznaczone symbolem N stanowiące kategorię gruntów odrębną od użytków rolnych nie mogę stanowić gospodarstwa rolnego. Takie podejście potwierdzono m. in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 marca 2015 r. Znak: ILPB2/436-346/14-4/TR.

Ponadto ze zwolnienia z podatku dochodowego nie może korzystać sprzedaż działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr”. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków symbol dr to drogi stanowią tereny komunikacyjne (§ 68 ust. 3 pkt 7a). Zatem należy uznać, iż taka działka nie stanowi użytków rolnych i tym samym nie mieści się w definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Takie stanowisko potwierdzono w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 maja 2015 r., Znak: ILPB3/nr0-1-58/15-7/EK gdzie wskazano: „W związku z powyższym, dochód uzyskany przez Spółkę ze sprzedaży gruntu oznaczonego w ewidencji gruntów i budynków symbolem LsIII oraz B LsIII, na którym znajdują się zabudowania o charakterze pałacowym, a także terenów komunikacyjnych w postaci drogi (0,16 ha) nie jest wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

W opinii Wnioskodawcy, bezsprzecznie należy uznać, iż w okresie gdy Spółka wykorzystywała nieruchomość do hodowli zwierząt to nieruchomość była zajęta na prowadzenie działalności rolniczej. Ponadto fakt, że grunty były dzierżawione, nie oznacza, że były one zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Twierdzenie o zajęciu działek na prowadzenie na nich działalności rolniczej wynika wprost m.in. z faktu, że Spółka wydzierżawiała ją dzierżawcy, który wykorzystywał ją wyłącznie w celu prowadzenia na tych działach działalności rolniczej (uprawy roślin). Takie stanowisko potwierdzono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 czerwca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.178.2019.2.MF gdzie wskazano: „Fakt, iż działalność rolnicza prowadzona była przez Dzierżawcę w opinii Wnioskodawcy, pozostaje bez znaczenia dla możliwości zastosowania powyższego zwolnienia z opodatkowania CIT. Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2016 r., Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.845.2016.1.KB oraz z dnia 7 października 2015 r., Znak: IBPBI-1-3/4510-245/15/WLK, w których organ w zbliżonych do przedstawionego w niniejszym wniosku stanów faktycznych, w których wnioskodawcy są właścicielami nieruchomości rolnych, które wydzierżawiają rolnikowi indywidualnemu przy czym grunty wydzierżawione rolnikowi indywidualnemu są przez niego wykorzystywane rolniczo, organ stwierdził, że: „stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, dochód z tytułu sprzedaży całości nieruchomości po upływie pięciu lat od nabycia jest wolny od podatku, należy uznać za prawidłowe”.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 333, dalej: „ustawa o podatku rolnym”), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
  • łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 15 grudnia 2020 r. sygn. akt I SA/Bd 670/20, dokonanie oceny prezentowanego przez Spółkę stanowiska wymaga w pierwszej kolejności oceny, czy wobec przywołanych we wniosku oznaczeń podanych działek, przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, a w konsekwencji, czy stanowią one użytki rolne.

Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2020 r. poz. 276) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 393; dalej: „rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków”).

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane (…).

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr.
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.


Grunty leśne – zgodnie z § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia – dzielą się na:

  1. lasy, oznaczone symbolem – Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem – Lz.

Natomiast zgodnie z § 68 ust. 3 ww. rozporządzenia, grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:

  1. tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem – B,
  2. tereny przemysłowe, oznaczone symbolem – Ba,
  3. inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem – Bi,
  4. zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem – Bp,
  5. tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem – Bz,
  6. użytki kopalne, oznaczone symbolem – K,
  7. tereny komunikacyjne, w tym:
    1. drogi, oznaczone symbolem – dr,
    2. tereny kolejowe, oznaczone symbolem – Tk,
    3. inne tereny komunikacyjne, oznaczone symbolem – Ti,
    4. grunty przeznaczone pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych, oznaczone symbolem –Tp.


Wskazać również należy, że z ogólnie dostępnego na stronach internetowych pisma Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Ministerstwa Finansów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 lutego 2003 r. opodatkowanie gruntów, których oznaczenie w ewidencji gruntów i budynków nie jest dostosowane do przepisów rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, które zawiera stanowisko wspólne Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów w sprawie zapewnienia aktualności operatów ewidencji gruntów i budynków oraz dostosowania ich do stanu prawnego wynikającego z rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454), w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. przepisów ustaw: z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1683), z dnia 10 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1680) oraz z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.), wynika m.in., że:


  • podstawowym kryterium rozstrzygającym o sposobie opodatkowania gruntów są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków,
  • w przypadkach występowania w ewidencji gruntów wymienionych poniżej oznaczeń, których nie przewiduje ust. 22 załącznika Nr 4 do rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, należy uznać, iż:
    • jeżeli występują symbole dwuczłonowe takie jak: Ba/RIIIa, Bi/RV, Bz/RIVa, K/RV, Ti/RIIIb, Tr/RVI (a także jeżeli drugi człon stanowi symbol innego użytku rolnego, np. PsIV, ŁIII), to o przynależności gruntu do danego użytku gruntowego decyduje pierwszy człon oznaczenia wskazujący na grunty nie będące użytkami rolnymi, w operacie ewidencyjnym grunty te należy oznaczyć odpowiednio symbolami: Ba, Bi, Bz, K, Ti, Tr,
    • podobnie, grunty oznaczone w ewidencji symbolem Ba/Ls, Ba/LsV, Bi/Ls, Bi/LsVI, należy zaliczyć do „gruntów zabudowanych i zurbanizowanych” i oznaczyć w operacie ewidencyjnym symbolami Ba, Bi.
  • odnośnie gruntów oznaczonych symbolami np. B/R IVa lub B/Ps IV, B/Ł III należy uznać iż:
    • w przypadkach, gdy wchodzą w skład gospodarstw rolnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia2003 r. – stanowią użytki rolne,
    • w przypadkach, gdy nie wchodzą w skład gospodarstw rolnych w rozumieniu przepisów ww. ustawy o podatku rolnym ale są zajęte na prowadzenie działalności rolniczej – stanowią użytki rolne,
    • w przypadkach, gdy nie wchodzą w skład gospodarstw rolnych w rozumieniu przepisów ww. ustawy o podatku rolnym i jednocześnie nie są zajęte na prowadzenie działalności rolniczej oraz zostały faktycznie wyłączone z produkcji rolnej, nie stanowią użytków rolnych, a zatem oznacza się je w ewidencji literą B.





Sumując powyższe, do gruntów podlegających opodatkowaniu podatkiem rolnym, należy zaliczyć grunty o następujących oznaczeniach w ewidencji gruntów i budynków:

  1. grunty orne: R,
  2. sady: S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe: Ł,
  4. pastwiska trwałe: Ps,
  5. grunty rolne zabudowane: B-R, B-Ł, B-Ps, jeżeli są położone na gruntach stanowiących gospodarstwo rolne lub prowadzona jest na nich działalność rolnicza,
  6. grunty pod stawami: Wsr,
  7. rowy: W,
  8. grunty zadrzewione i zakrzewione „śródpolne” na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą: Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps,
  9. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku rolnego np.: E-Ps, E-R,
  10. grunty oznaczone dotychczas Bp/R, Bp/Ps, Bp/Ł, jeżeli położone są na terenach rolnych i prowadzona jest na nich działalność rolnicza.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży następujących działek zlokalizowanych w miejscowości Y:

  1. nr (…) o pow. 4,0900 ha księga wieczysta nr (…),
  2. nr (…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…) i (…) o łącznej pow. 49,9062 ha księga wieczysta nr (…),
  3. nr (…) i (…) o łącznej pow. 6,7472 ha prowadzona księga wieczysta nr (…).

Łączna powierzchnia nieruchomości to 60,7434 ha. Na podstawie ewidencji gruntów i budynków działki mają następujące przeznaczenie:

  1. działka nr (…) oznaczenie RIIIb, RIVa , ŁIII, PsIV,
  2. działka nr (…) oznaczenie Bi-RIVa,
  3. działka nr (…) oznaczenie RIIIb, PsIII, Ba-RIVa oraz N,
  4. działka nr (…) oznaczenie PsIII i PsIV,
  5. działka nr (…) oznaczenie PsIII,
  6. działka nr (…) oznaczenie RIIIb, RIVa, RIVb, ŁIV, ŁVI, PsIV, W, LzIV
  7. działka nr (…) oznaczenie RIVa, ŁIII, ŁIV, W oraz N,
  8. działka nr (…) oznaczenie RIVa,
  9. działka nr (…) oznaczenie RIVa,
  10. działka nr (…) oznaczenie RIVa,
  11. działka nr (…) oznaczenie RIIIb,
  12. działka nr (…) oznaczenie dr,
  13. działka nr (…) oznaczenie S-RIVa, PsIII, B-RIVa oraz N,
  14. działka nr (…) oznaczenie RIVa.

Częściowo zabudowane są działki nr (…) i (…). Z planu wynika, iż jeden budynek jest wzniesiony na obu działkach jednocześnie. Wzniesione na tych dwóch działkach budynki i budowle są w prawidłowym stanie technicznym i przed sprzedażą nie zostanie dokonana ich rozbiórka lub niwelacja. Analizowanej transakcji sprzedaży nieruchomości nie towarzyszy zbycie przez Spółkę innych aktywów (np. wierzytelności, umowy handlowe, etc.), które związane byłyby funkcjonalnie lub gospodarczo ze zbywanym majątkiem.

Działka nr (…) to droga gruntowa w terenach rolnych, w pasie drogi gminnej, stanowiąca dostęp do sąsiednich nieruchomości.

Wszystkie sprzedawane działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Y lub też decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla powyższych działek istnieje tylko studium gdzie dla działek wskazano funkcję rolniczą.

Spółka pozyskała działki wraz z budynkami i budowlami w roku 2000.

Spółka zbywając działki stanowiące swoją własność działa jako podatnik VAT, z uwagi na fakt, że przedmiotem transakcji są jej aktywa.

Spółka wykorzystywała zbywane działki w prowadzonej przez siebie działalności rolniczej jak i później jako przedmiot najmu. Spółka wykorzystywała nieruchomość do hodowli zwierząt. W latach 2017-2019 działki nr (…) o pow. 11,91 ha, (…) o pow. 3,11 ha, (…) o pow. 0,73 ha, (…) o pow. 2,61 ha, (…) o pow. 8,90 ha, (…) o pow. 0,96 ha, (…) o pow. 1,02 ha, (…) o pow. 13,30 ha, (…) o pow. 2,63 ha, (…) o pow. 3,68, 175 o pw. 3,17 ha, (…) o pow. 2,76 ha były przedmiotem dzierżawy cyt. „wyłącznie w celu kompleksowej uprawy roślin”.

Nieruchomość jest zabudowana następującymi budynkami produkcyjnymi, usługowymi oraz gospodarczymi dla rolnictwa:

  1. silos,
  2. obora na bazie,
  3. wiata na maszyny,
  4. przepompownia,
  5. studnia głębinowa/hydrofor/szw,
  6. ogrodzenie bazy/z-d/,
  7. zbiornik gnojówki Y,
  8. drogi, chodniki /baza/.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, pojawiły się po stronie Wnioskodawcy wątpliwości, czy dochód ze sprzedaży nieruchomości należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku, aby dochód ze sprzedaży wskazanych przez Spółkę gruntów podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustaw o CIT muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Warunki te muszą być spełnione łącznie.

W związku z powyższym zauważyć należy, że skoro działki wchodzące w skład Nieruchomości, które są oznaczone symbolami RIIIb, RIVa, ŁIII, PsIV, PsIII, RIVb, ŁIV, W, S-RIVa, B-RIVa:

  • są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne, które jako użytki rolne stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym,
  • Spółka jest właścicielem tych gruntów przez okres dłuższy niż 5 lat,
  • powierzchnia sprzedawanych gruntów przekracza 1 hektar,
  • grunty te nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza

to sprzedaż tych gruntów korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Określonych w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT warunków nie spełniają natomiast te części Nieruchomości, które zaklasyfikowane zostały w ewidencji gruntów i budynków, jako inne tereny zabudowane oznaczone symbolem – Bi, tereny przemysłowe oznaczone symbolem – Ba oraz grunty zadrzewione i zakrzewione oznaczone symbolem – Lz. Jak wynika ze wskazanej powyżej klasyfikacji gruntów, grunty te stanowią odrębny od użytków rolnych rodzaj gruntów, co oznacza, że nie stanowią one gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Jak wskazano powyżej, przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, a w konsekwencji również w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieruchomość ta musi spełniać m.in. warunek sklasyfikowania tej nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Z tego też względu, w stosunku do nieruchomości sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty leśne oraz grunty zabudowane i zurbanizowane oznaczone symbolami Bi-RIVa, Ba-RIVa, LzIV, a także jak słusznie wskazał we wniosku Wnioskodawca w stosunku do gruntu oznaczonego symbolem N – nieużytki oraz dr – drogi Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić bowiem należy, że z § 68 ust. 3 powołanego wyżej rozporządzenia, jasno wynika, że grunty oznaczone symbolami „Bi” oraz „Ba” zaliczają się do klasyfikacji „grunty zabudowane i zurbanizowane”, a fakt iż działki, o których mowa we wniosku, mają oznaczenie dwuczłonowe nie czyni z nich gruntów klasyfikowanych jako „użytki rolne”, co wprost wynika z pisma Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Ministerstwa Finansów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 lutego 2003 r.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży całej opisanej powyżej Nieruchomości, w tym wszystkich budynków oraz budowli zlokalizowanych na działce nr (…) i (…) z wyłączeniem jedynie obszaru nieużytków (oznaczone symbolem – N) oraz działki nr (…) oznaczonej symbolem „dr” będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w odniesieniu do działek objętych symbolami:

  • RIIIb, RIVa, ŁIII, PsIV, PsIII, RIVb, ŁIV, W, S-RIVa, B-RIVa jest prawidłowe,
  • Bi-RIVa, Ba-RIVa, LzIV jest nieprawidłowe.

Wskazać należy, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy 15 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 670/20 uchylającego interpretację indywidualną z 3 września 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.259.2020.1.BS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj