Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.173.2021.2.PG
z 5 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 marca 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 7 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

6 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wniosek uzupełniono 7 czerwca 2021 r. o wyjaśnienie podpisu (parafki) pod wnioskiem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada status czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Przeważającym PKD Spółki jest 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia e-learningowego, które zamierza poszerzyć o następujące rodzaje kursów:

  1. Kursy Maturalne,
  2. Kurs Efektywnej Nauki.

dalej jako: Kursy.

Kursy będą prowadzone w ramach autorskiego systemu nauczania e-learningowego. Stworzone przez Spółkę nauczanie e-learningowe stanowi zbiór zasad i narzędzi, które opierają się na naukowo uzasadnionych wytycznych dotyczących nauczania. Nauczanie na platformie internetowej odbywa się w oparciu o program kształcenia, z udziałem kadry dydaktycznej o potwierdzonych kwalifikacjach i przy wykorzystaniu wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.

Spółka za odpłatnością udostępni na platformie e-learningowej materiały w postaci prezentacji, nagrań wideo, wykładów oraz bazy pytań otwartych i zamkniętych w tym sprawdzających pytań egzaminacyjnych.

Wnioskodawca dbając o jakość kształcenia uczestników Kursów będzie sprawdzał zadowolenie uczestników kształcenia oraz osiągane efekty kształcenia przy pomocy ankiet oraz analizy wyników egzaminu końcowego, którego pozytywne zaliczenie z wynikiem w zależności od rodzaju Kursu, odpowiednio powyżej 30% i 80%, warunkuje uzyskanie certyfikatu ukończenia szkolenia. Spółka będzie badać również grupowo korelacje pomiędzy wynikiem, a czasem aktywności, liczbą rozwiązanych pytań oraz ukończonych lekcji.

Wnioskodawca nie jest placówką niepubliczną wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek w rozumieniu art. 168 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, jednakże rozważa w przyszłości ubieganie się o taki wpis.

Wnioskodawca nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Z uwagi na uzyskanie akredytacji Kuratora Oświaty w odniesieniu do innych kursów, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku (kursy „W.”), Wnioskodawca jest natomiast wpisany do bazy placówek akredytowanych, prowadzonej przez Kuratora Oświaty.

ad. 1 – Kursy Maturalne

W ramach Kursów Maturalnych Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kształcenia e learningowego dla szerokiej grupy osób zainteresowanych przygotowaniem do zdania egzaminu maturalnego, zarówno uczniów liceum, jak i absolwentów liceum chcących poprawić wynik egzaminu maturalnego, w szczególności na potrzeby rekrutacji na studia dla uzyskania określonego zawodu.

Celem edukacyjnym prowadzonego szkolenia będzie omówienie tematyki z zakresu przedmiotów występujących na egzaminie maturalnym. Szkolenie będzie obejmować poziom podstawowy i rozszerzony egzaminu maturalnego. Dodatkowo w ramach szkolenia zostanie położony szczególny nacisk na udzielanie praktycznych wskazówek dotyczących rozwiązywania zadań maturalnych.

Materiał edukacyjny będzie podlegać cyklicznej aktualizacji, za którą odpowiedzialna jest kadra dydaktyczna złożona z przedstawicieli zawodów pedagogicznych i przedstawicieli dziedzin wymaganych na egzaminach maturalnych, przede wszystkim z zakresu biologii oraz chemii.

Uczestnicy szkolenia będą mieć stałą opiekę dydaktyczną zapewnianą przez przedstawicieli zawodów pedagogicznych mających wiedzę i doświadczenie, którzy udzielać będą odpowiedzi na wszystkie pytania uczestników Kursu, co dodatkowo pozwoli uczestnikom na uzyskanie biegłości w umiejętności planowania i ewaluowania swojej nauki oraz rozwiązywania zadań stanowiących formalną część egzaminu maturalnego.

Ponadto, Wnioskodawca rozważa wystąpienie w przyszłości do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przyznanie akredytacji w myśl przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych w odniesieniu do Kursów Maturalnych.

ad. 2 – Kurs Efektywnej Nauki

W ramach Kursu Efektywnej Nauki Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kształcenia e learningowego dla szerokiej grupy osób zainteresowanych rozwojem oraz technikami efektywnej nauki, do której w szczególności należy zaliczyć uczniów szkół licealnych, studentów wszystkich kierunków, a także osoby starsze, aktywne zawodowo i stale rozwijające się.

Celem edukacyjnym prowadzonego szkolenia będzie omówienie tematyki z zakresu psychologii oraz biologii, która dotyczy technik uczenia się, z naciskiem na praktyczne aspekty planowania nauki i ewaluowania jej efektów.

Materiał edukacyjny będzie podlegać cyklicznej aktualizacji, za którą odpowiedzialna jest kadra dydaktyczna złożona z przedstawicieli zawodów pedagogicznych oraz medycznych o potwierdzonych kwalifikacjach.

Uczestnicy szkolenia będą mieć stałą opiekę dydaktyczną zapewnianą przez przedstawicieli zawodów pedagogicznych mających wiedzę i doświadczenie, którzy udzielać będą odpowiedzi na wszystkie pytania uczestników Kursu, co dodatkowo pozwoli uczestnikom na uzyskanie biegłości w umiejętności planowania i ewaluowania nauki oraz tworzenia materiałów edukacyjnych.

Ponadto, Wnioskodawca rozważa wystąpienie w przyszłości do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przyznanie akredytacji w myśl przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych w odniesieniu do Kursu Efektywnej Nauki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku uzyskania akredytacji Kuratorium Oświaty w odniesieniu do Kursów Maturalnych oraz Kursu Efektywnej Nauki, Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie tych Kursów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
  2. Czy uzyskując akredytację Kuratora Oświaty w odniesieniu do jakiegokolwiek Kursu oferowanego przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca jest traktowany na potrzeby VAT jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, dzięki czemu wszelkie usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegać zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
  3. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytania 1 i 2, czy uzyskując wpis do ewidencji placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 Prawa oświatowego, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca jest traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, dzięki czemu wszelkie usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegać zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytań nr 1-2:

W przypadku uzyskania akredytacji Kuratorium Oświaty w odniesieniu do Kursów Maturalnych oraz Kursu Efektywnej Nauki, Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie tychże Kursów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kształcenia e-learningowego. Obecnie Wnioskodawca planuje poszerzyć swoją ofertę m.in. o Kursy Maturalne oraz Kurs Efektywnej Nauki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 117 ust. 1a Prawa oświatowego, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jednocześnie w myśl art. 117 ust. 4 Prawa oświatowego, ustawa nie dotyczy kształcenia ustawicznego realizowanego na podstawie art. 170 ust. 2 oraz w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Obecnie Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia na podstawie art. 170 ust. 2 Prawa oświatowego, w związku z czym, co do zasady, nie powinny mieć do niego zastosowania przepisy Prawa oświatowego.

Z drugiej jednak strony, art. 118 ust. 1 Prawa oświatowego stanowi, że placówka kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego może uzyskać akredytację na kształcenie ustawiczne prowadzone w formie pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a pkt 1-4, a w przypadku formy pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1 a pkt 5 – jeżeli kształcenie w tej formie jest prowadzone w oparciu o programy określone na podstawie odrębnych przepisów. Akredytacja stanowi potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w danej formie pozaszkolnej.

Jednocześnie, na podstawie art. 118 ust. 8 Prawa oświatowego, przepisy ust. 1-7 stosuje się również do placówek niepublicznych prowadzonych zgodnie z przepisami rozdziału 8, działalności oświatowej, o której mowa w art. 170 ust. 2, a także instytucji rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzących działalność edukacyjno-szkoleniową.

Z treści powyższego przepisu wynika, że nawet do działalności oświatowej, o której mowa w art. 170 ust. 2 Prawa oświatowego, mają zastosowanie przepisy tej ustawy m.in. w zakresie dotyczącym akredytowania podmiotów. Ma to swoje potwierdzenie w fakcie otrzymania przez Wnioskodawcę akredytacji w odniesieniu do innego kursu, niebędącego przedmiotem niniejszego wniosku.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, skoro może on ubiegać się o przyznanie akredytacji w myśl art. 118 Prawa oświatowego i prowadzić działalność oświatową na zasadach przewidzianych w ustawie, to powinien być on również traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty. Nie powinien mieć przy tym znaczenia fakt, że Wnioskodawca nie jest wpisany do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego. Prowadząc działalność oświatową, realizuje on bowiem takie same zadania w zakresie kształcenia, jak podmioty, które taki wpis posiadają. W dodatku nie można powiedzieć, że taka działalność znajduje się poza kontrolą właściwych organów. Przyznawane na podstawie art. 118 Prawa oświatowego akredytacje są bowiem potwierdzeniem spełnienia przez jednostkę akredytowaną warunków prowadzenia kształcenia, określonych w ustawie. Skoro zatem akredytowana jednostka prowadzi działalność zgodnie z wymogami określonymi w Prawie oświatowym, to zdaniem Wnioskodawcy nieuprawnione byłoby różnicowanie statusu takiego podmiotu w odniesieniu do podmiotów wpisanych do ewidencji na podstawie art. 168 Prawa oświatowego.

Jeżeli więc Wnioskodawca świadczyłby usługi kształcenia w postaci Kursów Maturalnych oraz Kursu Efektywnej Nauki, w odniesieniu do których uzyskałby akredytację właściwego Kuratora Oświaty, potwierdzającą spełnienie warunków dotyczących jakości kształcenia, a także innych wymogów określonych w Prawie oświatowym, to powinien on być traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty. Tym samym byłby uprawniony do stosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Jednakże nawet w przypadku uznania, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe, to powinien mieć on możliwość skorzystania ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Polski system podatku od towarów i usług jest regulowany treścią Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają z podatku kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wadliwą implementację przepisu Dyrektywy 112 do krajowego porządku prawnego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, przepisy ustawy krajowej należy pominąć w zakresie, w jakim przewiduje on warunki wykraczające poza treści przepisów Dyrektywy, tj. wymaga, by usługi kształcenia prowadzone były przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego.

Właściwie implementowanie przepisu art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE powinno polegać na uzależnieniu zwolnienia ww. usług kształcenia od świadczenia takich usług przez podmioty, których cele uznane są przez dane państwo członkowskie za podobne do celów podmiotów prawa publicznego, a nie od posiadania przez te podmioty statusu jednostki objętej systemem oświaty – co w sposób nieuzasadniony treścią przepisu dyrektywy zawęża zakres zwolnienia, przez określenie warunku niewynikającego z Dyrektywy 2006/112/WE.

Zestawiając zatem przytoczony fragment przepisu Dyrektywy 2006/112/WE z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT należy podkreślić, że przepisy Dyrektywy 2006/112/WE uzależniają skorzystanie ze zwolnienia podatkowego od spełnienia jedynie dwóch warunków:

  1. podmiot powinien świadczyć usługi kształcenia dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czynności te powinny być wykonywane przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Pierwszy warunek zwolnienia wynikający z Dyrektywy należy uznać za spełniony w sytuacji, gdy Wnioskodawca świadczyć będzie usługi kształcenia dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Kursy Maturalne będą stanowić element kształcenia dzieci lub młodzieży, gdyż będą skierowane do uczniów lub absolwentów szkół średnich, przygotowujących się do egzaminu maturalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Kurs Efektywnej Nauki będzie stanowić zarówno element kształcenia dzieci lub młodzieży, kształcenia wyższego, jak i kształcenia zawodowego. Kurs ten będzie bowiem kierowany do szerokiego grona odbiorców: uczniów, studentów, a także osób pracujących. Kurs Efektywnej Nauki kierowany do uczniów i studentów będzie mógł zatem zostać uznany za element kształcenia dzieci i młodzieży oraz kształcenia wyższego – będzie bowiem wspierał ich edukację na poszczególnych poziomach. Natomiast w odniesieniu do uczestników Kursu, będących osobami aktywnymi zawodowo, będzie mógł zostać uznany za element kształcenia zawodowego.

Zgodnie z art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. DE L Nr 77 z 23 marca 2011 r. ze zm.), przez usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania rozumie się nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnianie wiedzy do celów zawodowych, a czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Jak wynika ze wskazanego przepisu, nie jest wymagane, by kształcenie pozostawało w bezpośrednim związku z konkretną branżą lub zawodem. Wystarczające jest, by nauczanie miało na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem przekazywanie każdej wiedzy i każdych umiejętności, które mogą być wykorzystywane do celów zawodowych, należy uznać za usługi kształcenia zawodowego.

Kurs Efektywnej Nauki kierowany do osób aktywnych zawodowo będzie wyposażał je w umiejętności, które będą mogły one wykorzystać w celach zawodowych. Dotyczy to szczególnie osób zatrudnionych w zawodach wymagających nieustannego przyswajania specjalistycznej wiedzy. Kurs Efektywnej Nauki ma za zadanie wyposażyć uczestników w wiedzę na temat technik uczenia się, z naciskiem na aspekt praktyczny planowania nauki i ewaluowania jej efektów. Osoby aktywne zawodowo będą mogły zatem wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w toku swojej działalności zawodowej.

Drugi warunek zwolnienia, wynikający z Dyrektywy, również należy uznać za spełniony. Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego ani „odpowiednim” (w zakresie edukacji zawodowej) podmiotem prawa publicznego. Działalność Wnioskodawcy może być jednak uznana za działalność w dziedzinie kształcenia, której cele zostały przez państwo uznane za podobne do celów podmiotów prawa publicznego, działających w zakresie kształcenia.

Kursy oferowane przez Wnioskodawcę będą realizować bowiem cele edukacyjne, tożsame z celem kształcenia prowadzonego przez podmioty publiczne lub podmioty niepubliczne wpisane do ewidencji, o której mowa w art. 168 Prawa oświatowego. W dodatku Wnioskodawca planuje w odniesieniu do tych Kursów uzyskać akredytacje właściwego Kuratora Oświaty, potwierdzające spełnienie warunków określonych w ustawie oraz gwarantujące wysoką jakość nauczania.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskując akredytacje właściwego Kuratora Oświaty w odniesieniu do Kursów Maturalnych i Kursu Efektywnej Nauki, powinien być on traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty, dzięki czemu możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dla świadczenia usług w formie tych Kursów.

Tym samym, w związku z traktowaniem jako jednostkę objętą systemem oświaty, każda usługa w zakresie kształcenia świadczona przez Wnioskodawcę, także w postaci innych kursów nieobjętych niniejszym wnioskiem, będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Jeżeli jednak zdaniem organu Wnioskodawca nie będzie traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty z uwagi na brak wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 Prawa oświatowego, to mimo wszystko usługi kształcenia objęte akredytacjami właściwego Kuratora Oświaty (zarówno w zakresie Kursów wskazanych w niniejszym wniosku, jak i innych kursów) będą mogły być objęte powyższym zwolnieniem z uwagi na realizację przez Wnioskodawcę celów edukacyjnych uznanych za podobne do celów podmiotów prawa publicznego w obszarze kształcenia.

W zakresie pytania 3:

Uzyskując wpis do ewidencji placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 Prawa oświatowego, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca będzie traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, dzięki czemu wszelkie usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegać zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wnioskodawca rozważa wystąpienie z wnioskiem do właściwego organu o utworzenie i wpisanie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, prowadzonej przez siebie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego.

Po uzyskaniu wpisu do ewidencji, Wnioskodawca będzie prowadzić niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego (NPKU). W związku z tym, NPKU będzie jednostką, o której mowa w art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego i tym samym jednostką objętą systemem oświaty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Mając na uwadze fakt, że po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, NPKU prowadzona przez Wnioskodawcę będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT w zakresie wszelkich usług kształcenia świadczonych w ramach NPKU.

Należy bowiem zaznaczyć, że to Wnioskodawca, jako organ założycielski, będzie podmiotem prowadzącym NPKU, sprawującym pełną kontrolę i nadzór nad jej działalnością.

NPKU nie stanie się odrębnym podatnikiem podatku, będzie bowiem bezpośrednio podlegać Wnioskodawcy. NPKU będzie natomiast podmiotem objętym systemem oświaty na mocy art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że działalność prowadzona poprzez NPKU będzie obejmować usługi w zakresie kształcenia. NPKU będzie bowiem prowadzić kształcenie ustawiczne określone w art. 117 ust. 1a Prawa oświatowego. Potwierdzenie prowadzenia kształcenia ustawicznego będzie stanowić wpis do ewidencji jako placówka kształcenia ustawicznego oraz zaświadczenie wydane przez organ dokonujący wpisu.

Z kolei treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT posługuje się wyłącznie ogólnym pojęciem kształcenia, nie wskazując konkretnych jego rodzajów (w odróżnieniu np. od art. 43 ust. 1 pkt 29, w którym mowa o kształceniu zawodowym). Zdaniem Wnioskodawcy, takie sformułowanie powyższego przepisu oznacza, że do każdego kształcenia, w tym kształcenia ustawicznego czy zawodowego, będzie mieć zastosowanie zwolnienie od VAT. Warunkiem jest uzyskanie statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego, co w tym przypadku zostanie osiągnięte przez Wnioskodawcę poprzez wpis do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego.

Reasumując, w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi w zakresie kształcenia w ramach NPKU, wpisanej do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, będzie mógł skorzystać, w zakresie tych usług i usług bezpośrednio z nimi związanych, ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W pierwszej kolejności zaznaczyć trzeba, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Ponadto na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L. 347 z 11.12.2006 r., str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie oraz regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Ponadto, zgodnie z art. 134 Dyrektywy, dostawa towarów ani świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. b), g), h), i), l), m) i n), w następujących przypadkach:

  1. gdy nie są one niezbędne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu;
  2. gdy ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla danego podmiotu poprzez dokonywanie transakcji będących w bezpośredniej konkurencji z działalnością przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.

Cytowany przepis umiejscowiony został w Tytule IX rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy, system oświaty obejmuje szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
  3. artystyczne.

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe).

Zgodnie z art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
  2. formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Na podstawie art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
  2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;
  3. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
  4. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118.

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe).

W myśl art. 168 ust. 4 ww. ustawy, zgłoszenie do ewidencji zawiera:

  1. oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. określenie odpowiednio typu lub rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – nazw zawodów, w których szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego;

(…).

Zgodnie z art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to m.in. kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada status czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Przeważającym PKD Spółki jest 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia e-learningowego, które zamierza poszerzyć o następujące rodzaje kursów:

  1. Kursy Maturalne,
  2. Kurs Efektywnej Nauki.

Kursy będą prowadzone w ramach autorskiego systemu nauczania e-learningowego. Stworzone przez Spółkę nauczanie e-learningowe stanowi zbiór zasad i narzędzi, które opierają się na naukowo uzasadnionych wytycznych dotyczących nauczania. Nauczanie na platformie internetowej odbywa się w oparciu o program kształcenia, z udziałem kadry dydaktycznej o potwierdzonych kwalifikacjach i przy wykorzystaniu wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.

Wnioskodawca nie jest placówką niepubliczną wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek w rozumieniu art. 168 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, jednakże rozważa w przyszłości ubieganie się o taki wpis. Wnioskodawca nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Z uwagi na uzyskanie akredytacji Kuratora Oświaty w odniesieniu do innych kursów, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku (kursy „W”), Wnioskodawca jest natomiast wpisany do bazy placówek akredytowanych, prowadzonej przez Kuratora Oświaty.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy – wyrażone w pytaniu 1 i 2 – dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy w odniesieniu do Kursów Maturalnych oraz Kursu Efektywnej Nauki jak i jakiegokolwiek Kursu oferowanego przez Wnioskodawcę w przypadku uzyskania akredytacji Kuratora Oświaty.

Jak wskazał Wnioskodawca rozważa on wystąpienie w przyszłości do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przyznanie akredytacji w myśl przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1692) w odniesieniu do Kursów Maturalnych oraz Kursu Efektywnej Nauki.

Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, placówka kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego może uzyskać akredytację na kształcenie ustawiczne prowadzone w formie pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a pkt 1-4, a w przypadku formy pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 – jeżeli kształcenie w tej formie jest prowadzone w oparciu o programy określone na podstawie odrębnych przepisów. Akredytacja stanowi potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w danej formie pozaszkolnej.

Na podstawie art. 118 ust. 2 ww. ustawy, akredytację, w drodze decyzji administracyjnej, przyznaje kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej na okres 5 lat.

Zatem z powołanych wyżej przepisów wynika, że uzyskanie przez placówkę kształcenia ustawicznego akredytacji wydanej w formie decyzji administracyjnej przez kuratora oświaty stanowi potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w danej formie pozaszkolnej.

Samo uzyskanie akredytacji nie powoduje, że podmiot staje się jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Tym samym skoro Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty, to uzyskanie tylko akredytacji nie powoduje spełnienie wymogów zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy. W tej sytuacji Wnioskodawca świadcząc usługi nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując:

  1. W przypadku uzyskania akredytacji Kuratorium Oświaty w odniesieniu do Kursów Maturalnych oraz Kursu Efektywnej Nauki, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie tych Kursów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
  2. Uzyskując akredytację Kuratora Oświaty w odniesieniu do jakiegokolwiek Kursu oferowanego przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie będzie traktowany na potrzeby VAT jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, zatem usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę nie będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części zostało uznane za nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy (wyrażone w pytaniu 3) dotyczą tego, czy uzyskując wpis do ewidencji placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca jest traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów tej ustawy, dzięki czemu wszelkie usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca rozważa wystąpienie z wnioskiem do właściwego organu o wpisanie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, prowadzonej przez siebie niepublicznej placówki jako placówki kształcenia ustawicznego. Po uzyskaniu wpisu do ewidencji, Wnioskodawca będzie prowadzić niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego (NPKU). W związku z tym, NPKU będzie jednostką, o której mowa w art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego i tym samym jednostką objętą systemem oświaty.

Biorąc powyższe informacje pod uwagę należy stwierdzić, że z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji placówka prowadzona przez Wnioskodawcę (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. Zatem w analizowanym przypadku Wnioskodawca – jako organ założycielski i podmiot prowadzący niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego sprawujący pełną kontrolę i nadzór nad jej działalnością – będzie spełniać przesłanki dla uznania go za jednostkę objętą systemem oświaty.

Z wniosku wynika, że usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca będą usługami w zakresie kształcenia.

W związku z powyższym w takiej sytuacji Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jednakże – co należy podkreślić – przedmiotowe zwolnienie będzie dotyczyło tylko i wyłącznie tych usług w zakresie kształcenia, które Wnioskodawca wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. Zatem nie będzie ono miało zastosowania do wszystkich świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie kształcenia.

Reasumując, uzyskując wpis do ewidencji placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca będzie traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ww. ustawy Prawo oświatowe. W konsekwencji zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, objęte będą tylko te usługi w zakresie kształcenia, które zostaną wskazane we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. Zatem usługi niewskazane w ww. wpisie nie będą korzystały z tego zwolnienia.

Zatem nie można się w pełni zgodzić ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, zgodnie z którym „uzyskując wpis do ewidencji placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 Prawa oświatowego, jako placówka kształcenia ustawicznego, Wnioskodawca będzie traktowany jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, dzięki czemu wszelkie usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniając całościowo zostało uznane w tej części za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj