Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.185.2021.1.AG
z 18 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych usług związanych z handlem energią elektryczną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych usług związanych z handlem energią elektryczną.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia (…) lipca 2020 r. polegającą na pośredniczeniu w sprzedaży energii elektrycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy właściwym kodem PKWiU jest kod 35.14.10 Usługi związane z handlem energią elektryczną.

Natomiast w rejestrze CEIDG przeważająca działalność gospodarcza została przypisana do kodu PKD 35.14.Z, czyli Handel energią elektryczną, gdzie podklasa ta obejmuje: sprzedaż energii elektrycznej użytkownikom, działalność pośredników i agentów organizujących sprzedaż energii elektrycznej za pomocą systemów dystrybucji, obsługiwanych przez inne jednostki, działalność w zakresie wymiany mocy i zdolności przesyłowej energii elektrycznej.

Działalność Wnioskodawcy odnosi się do „działalność pośredników i agentów organizujących sprzedaż energii elektrycznej za pomocą systemów dystrybucji, obsługiwanych przez inne jednostki”. Polega ona na pozyskiwaniu na rzecz koncesjonowanego sprzedawcy energii elektrycznej (tj. firma A) klientów finalnych.

Klientami są inne podmioty gospodarcze (b2b), a nie osoby fizyczne. Działalność ma na celu doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy sprzedawcą a klientem, zgodnie z którą dochodzi do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej na firmę A. Sam Wnioskodawca nie jest sprzedawcą energii elektrycznej. Stroną takiej umowy jest A i klient, a Wnioskodawca podpisuje się jako osoba sporządzająca umowę.

Pomiędzy koncesjonowanym sprzedawcą energii elektrycznej (firma A, czyli zleceniodawca) a Wnioskodawcą (zleceniobiorca) została zawarta umowa cywilnoprawna zlecenia. Został w niej zawarty zakres usług Wnioskodawcy świadczonych na rzecz zleceniodawcy:

„[Obowiązki Zleceniobiorcy]

  1. Zleceniobiorca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług, w ramach których zobowiązany jest w szczególności do:
    1. samodzielnego pozyskiwanie klientów i ich obsługa;
    2. podpisywanie umów z Klientami, komplementowanie dokumentacji niezbędnej do procesu TPA oraz dostarczanie dokumentów i współpraca z działem umów;
    3. wykazywanie aktywności sprzedażowej na poziomie tygodniowym 15 spotkań z nowymi Klientami;
    4. raportowanie sprzedaży i bieżące raportowanie spotkań, o których mowa w pkt c) powyżej w dedykowanym systemie raportującym (na dzień zawarcia umowy (…));
    5. tworzenie ofert handlowych dla Klientów;
    6. wykazywanie aktywności w programach wdrożeniowych oraz konferencjach wdrożeniowych organizowanych przez Spółkę na zasadach określonych w programach wdrożeniowych.

Pojęcie umowy zawarte w obowiązkach zleceniobiorcy zostało zdefiniowane w wewnętrznym regulaminie zleceniodawcy i tak jest rozumiane w podpunkcie b): „(…)”.

Wnioskodawca nie jest sprzedawcą energii elektrycznej i podpisuje umowę jako osoba, która ją sporządziła.

Proces TPA: jest to skrót od angielskiego terminu „Third Party Access” (zasada dostępu stron trzecich) i daje prawo odbiorcy energii (klient finalny) do jej zakupu od dowolnie wybranego sprzedawcy energii.

Przychodem z prowadzonej działalności jest wynagrodzenie podstawowe oraz prowizja, co wynika z wcześniej wspomnianej umowy cywilnoprawnej: „(Wynagrodzenie Zleceniobiorcy) 1. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy będzie się składać z wynagrodzenia podstawowego oraz wynagrodzenia prowizyjnego. Wskazane w Umowie stawki stanowią kwoty netto, do których Zleceniobiorca doliczy podatek od towarów i usług zgodnie z przepisami prawa”.

Należy zaznaczyć, że wynagrodzenie podstawowe wynika z określonych aktywności, więc nie jest stałe i pewne.

Od każdej zawartej umowy pomiędzy A a klientem Wnioskodawca otrzymuje prowizję.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej jest objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym o stawce 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930), zwanej dalej Ustawie o Ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 r. Nr 80 poz. 350), zwana dalej ustawa o PIT.

Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o Ryczałcie została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy i opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto w kontekście przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonych przepisów i definicji uznać należy, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę powinna być zakwalifikowana według kodu PKWiU 35.14.10 Usługi związane z handlem energią elektryczną.

Podkreślić należy, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie zawiera przesłanek zawartych w art. 8 ustawy o Ryczałcie wyłączających możliwość opodatkowania w tej formie.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej jest objęty stawką 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzoną przez niego działalność należy zakwalifikować do ogólnej działalności usługowej, ponieważ w punktach 1, 2, 4, 6, 7, 8 art. 12 ww. ustawy nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę. Natomiast w pierwszej części punktu 5 ww. przepisu określono stawkę 8,5% dla działalności usługowej w znaczeniu ogólnym. A zatem przychody z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę powinny być objęte stawką 8,5% ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego – dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Należy zauważyć, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca w opisie sprawy nie wskazał, aby w jego przypadku takie przesłanki zaistniały.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lipca 2020 r. polegającą na pośredniczeniu w sprzedaży energii elektrycznej (PKWiU 35.14.10 – usługi związane z handlem energią elektryczną).

Zatem Wnioskodawca może opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skoro świadczone przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały – jak wskazano we wniosku – według PKWiU 35.14.10 – usługi związane z handlem energią elektryczną, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5%.

Reasumując – przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej (PKWiU 35.14.10 – usługi związane z handlem energią elektryczną) jest objęty 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj