Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.186.2021.1.AG
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu (…) maja 2020 r. Wnioskodawca założył działalność jako osoba fizyczna prowadząca działalność w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie świadczenia usług informatycznych.

Przeważający rodzaj działalności Wnioskodawcy to PKD 62.02.Z. – „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, które obejmują:

  1. „Profesjonalne usługi doradztwa w zakresie zarządzania IT”, sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. W ramach realizacji tych usług Wnioskodawca zobowiązany jest do aktywnego wspierania wiedzą oraz pomocą przy rozwiązywaniu problemów świadczonych dla pracowników klienta (inżynierów) implementujących procesy automatyzujące, zdefiniowane standardy bezpieczeństwa oraz zaprojektowane prototypy systemów komputerowych, analizy problemów i procesów (biznesowych i funkcjonalnych), definiowania wymagań systemowych.
  2. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.01.1 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. W ramach realizacji tych usług Wnioskodawca zobowiązany jest do projektowania infrastruktury teleinformatycznej klienta, przeglądu i analizy dokumentacji systemowej pod kątem funkcjonalnym i bezpieczeństwa teleinformatycznego.

Ponadto Wnioskodawca oświadcza, że realizowane jego usługi w ramach powyższego PKWiU, tj. 62.02 oraz 62.01.1 nie są związane z wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca oświadcza także, że jego przychód nie przekroczył w 2020 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do wskazanych usług Wnioskodawca zastosował stawkę podatku zryczałtowanego w wysokości 8,5% za rok 2021. W roku poprzednim, czyli 2020 r. Wnioskodawca opłacał podatek liniowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych 8,5% dla jego usług (niezwiązanych z oprogramowaniem) sklasyfikowane pod numerem PKWiU: – „Usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki” sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.02 oraz – „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.1?

Zdaniem Wnioskodawcy jego usługi (niezwiązane z oprogramowaniem) sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.02 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz 62.01.1 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy powinny być objęte stawką 8,5% stawką podatku.

Wnioskodawca stosuje stawkę 8,5%, ponieważ w ramach prowadzenia działalności gospodarczej świadczy usługi, które polegają na aktywnym wspieraniu wiedzą oraz pomocą przy rozwiązywaniu problemów świadczonych dla pracowników klienta (inżynierów) implementujących procesy automatyzujące, zdefiniowane standardy bezpieczeństwa oraz zaprojektowane prototypy systemów komputerowych, analizie problemów i procesów (biznesowych i funkcjonalnych), definiowaniu wymagań systemowych, czyli „Profesjonalne usługi doradztwa w zakresie zarzadzania IT” sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Wnioskodawca świadczy też usługi, które polegają na projektowaniu infrastruktury teleinformatycznej klienta, przeglądzie i analizie dokumentacji pod katem funkcjonalnym i bezpieczeństwa teleinformatycznego, czyli „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.01.1 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. Natomiast usługi Wnioskodawcy w ramach powyższych PKWiU czyli 62.02 oraz 62.01.1 nie są związane z wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego – dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Należy zauważyć, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca w opisie sprawy nie wskazał, aby w jego przypadku takie przesłanki zaistniały.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ww. ustawy;
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 15% podlegają m.in. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) i związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (…) maja 2020 r. założył działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług informatycznych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, które obejmują: „Profesjonalne usługi doradztwa w zakresie zarządzania IT”, sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki oraz „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 62.01.1 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. Wnioskodawca oświadczył, że realizowane przez niego usługi w ramach powyższego PKWiU, tj. 62.02 oraz 62.01.1, nie są związane z wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że – co do zasady – przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług: – sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (niezwiązane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego i doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz – sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.1 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (niezwiązane z oprogramowaniem) mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – prawidłowe jest zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla świadczonych przez niego usług (niezwiązanych z oprogramowaniem), które sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.02 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz PKWiU 62.01.1. – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj