Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.226.2021.2.AG
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przychodów z najmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przychodów z najmu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi samodzielnie gospodarstwo rolne. Nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca xx.01.2021 r. zawarł umowę dzierżawy działki rolnej o pow. 2,00 ha, na której Dzierżawca zamierza realizować przedsięwzięcie dot. posadowienia i montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z drogą dojazdową i infrastrukturą, a następnie użytkować instalację oraz pobierać z niej pożytki. Dzierżawiona działka jest własnością Wnioskodawcy i stanowi jego majątek prywatny.

W ramach zawartej umowy dzierżawy Dzierżawca zobowiązał się do zapłaty czynszu oraz „... będzie ponosił wszelkie podatki oraz inne opłaty publicznoprawne, które będą obciążały Nieruchomość w ciągu miesiąca od otrzymania zawiadomienia wysłanego przez Wydzierżawiającego”.

Uzyskiwany w przyszłości czynsz stanowić będzie przychód Wnioskodawcy, który zamierza on opodatkować w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%. Natomiast pieniądze, które Dzierżawca będzie przesyłał Wnioskodawcy na rzecz w/w podatków i innych opłat publicznych, np. podatku od nieruchomości, nie będą stanowiły przysporzenia majątkowego Wnioskodawcy, w związku z czym nie będą podlegały opodatkowaniu. Szacowana wysokość podatku od wydzierżawionej nieruchomości przekracza 1 000 zł.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że pojęcie „wszelkie podatki oraz inne opłaty publicznoprawne” zostało przeniesione z treści zawartej umowy. Użyte one zostały w celu zabezpieczenia się Wnioskodawcy przed ewentualnie wprowadzanymi w przyszłości nowymi podatkami bądź opłatami publicznoprawnymi. Na chwilę wydania interpretacji indywidualnej dotyczy to wyłącznie podatku od nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pieniądze, które Dzierżawca będzie przesyłał Wnioskodawcy na rzecz wszelkich podatków oraz innych opłat publicznoprawnych (np. podatku od nieruchomości wpłacanego do Gminy), będą podlegały opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie podatki oraz inne opłaty publicznoprawne, które Wnioskodawca otrzyma od Dzierżawcy nie będą stanowiły przychodu, gdyż Wnioskodawca przekaże je w całości, odpowiednim organom, tj. gminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) – źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy: przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z dzierżawy zaliczanej do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc dzierżawy niestanowiącej pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać na podstawie postanowień wyżej powołanego art. 11 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1740): przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy wybiorą opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905 z późn. zm.): osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 6 ust. 1a tej ustawy: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy stanowi, że: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100.000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z dzierżawy jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wydzierżawiającego, tym samym generuje przychód. Jednak, aby powstał przychód po stronie wydzierżawiającego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wpłacane przez dzierżawcę kwoty powinny zatem zostać otrzymane przez wydzierżawiającego lub postawione do jego dyspozycji.

Składnikiem przychodu osiąganego z dzierżawy nie będą natomiast wnoszone przez dzierżawcę opłaty związane z przedmiotem dzierżawy – wszelkie podatki oraz inne opłaty publicznoprawne – jeżeli ich wartość jest dodatkowo wyodrębniona, dzierżawca jest zobowiązany do ich ponoszenia, a ich ponoszenie przez dzierżawcę wynika z umowy dzierżawy. Dodatkowe opłaty ponoszone przez dzierżawcę w związku z przedmiotem dzierżawy nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wydzierżawiającego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi samodzielnie gospodarstwo rolne. Nie prowadzi natomiast żadnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca w styczniu 2021 r. zawarł umowę dzierżawy działki rolnej, na której Dzierżawca zamierza realizować przedsięwzięcie dot. posadowienia i montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z drogą dojazdową i infrastrukturą, a następnie użytkować instalację oraz pobierać z niej pożytki. Dzierżawiona działka jest własnością Wnioskodawcy i stanowi jego majątek prywatny. rozpoczyna dzierżawę działki jako osoba prywatna. W ramach zawartej umowy dzierżawy Dzierżawca zobowiązał się do zapłaty czynszu oraz wszelkich podatków oraz innych opłat publicznoprawnych, które będą obciążały Nieruchomość. W uzupełnieniu do tego Wnioskodawca wskazał, że na chwilę wydania interpretacji indywidualnej dotyczy to wyłącznie podatku od nieruchomości. Wnioskodawca wskazał również, że uzyskiwany w przyszłości czynsz zamierza opodatkować w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że jedynie określona w umowie dzierżawy kwota czynszu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast wymienione przez Wnioskodawcę opłaty dodatkowe w postaci wszelkich podatków oraz innych opłat publicznoprawnych, np. podatek od nieruchomości, do ponoszenia których jest zobowiązany Dzierżawca, nie stanowią dla Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego. W zakresie uiszczania tych opłat Wnioskodawca pełni bowiem jedynie rolę pośrednika między dzierżawcą a odpowiednimi organami, np. gminą. Tym samym przychód dla Wnioskodawcy, od którego powinien obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będzie stanowić wyłącznie kwota otrzymana od Dzierżawcy tytułem czynszu dzierżawy rozumianego jako wynagrodzenie za oddanie działki w dzierżawę.

Reasumując - pieniądze, które Dzierżawca będzie przesyłał Wnioskodawcy na rzecz wszelkich podatków oraz innych opłat publicznoprawnych (np. podatku od nieruchomości wpłacanego do Gminy), nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj