Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.179.2021.2.MG
z 1 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) na wezwanie tut. organu z 11 maja 2021 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.179.2021.1.MG o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy przychód z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego podlega opodatkowaniu w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy przychód z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego podlega opodatkowaniu w Polsce.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest obywatelką Danii, na stałe mieszka w Stanach Zjednoczonych Ameryki pod adresem: ... Wnioskodawczyni posiada certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez władze Stanów Zjednoczonych Ameryki: Departament Of The Treasury Internal Revenue Service P. o numerze: … Podatki od dochodów osobistych Wnioskodawczyni płaci w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

W Polsce działalność gospodarczą na własne nazwisko Wnioskodawczyni rozpoczęła 1 grudnia 2007 r. pod firmą „...”, NIP: …, Regon: ... Firma zajmuje się produkcją i sprzedażą książek i komiksów. Od dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej w Polsce Wnioskodawczyni płaci podatek liniowy, dodatkowo jest płatnikiem VAT oraz płatnikiem podatku od wynagrodzeń.

Część swoich dochodów osobistych Wnioskodawczyni zainwestowała w zakup Certyfikatów Inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego o nazwie "….". Zakup miał miejsce 15 maja 2018 r. za pośrednictwem firmy X. Wnioskodawczyni sprzedała Certyfikaty 30 października 2020 r. za kwotę 331.893,67 zł, firma obsługująca sprzedaż X pobrała podatek dochodowy w wysokości 22.849,00 zł., wypłacono Wnioskodawczyni kwotę 309.044,67 zł.


Jako rezydentka podatkowa Stanów Zjednoczonych z certyfikatem rezydencji podatkowej tego kraju Wnioskodawczyni powinna być zwolniona z podatku w zakresie zysków kapitałowych na podstawie art. 14 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.


Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że nie zachodzą przesłanki do wykluczenia Wnioskodawczyni ze zwolnienia wymienionego w art. 14 wyżej umowy czyli:


Wykluczenie 1:

  1. zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa.


Wnioskodawczyni oświadcza, że nie posiada na terenie Polski nieruchomości oraz nie uzyskuje żadnych dochodów związanych z tym mieniem.


Wykluczenie 2:

  1. osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem.


Wnioskodawczyni oświadcza, że zakupione certyfikaty inwestycyjne nie były związane z działalnością gospodarczą, którą Wnioskodawczyni prowadzi na terenie Polski.


Wykluczenie 3:

  1. osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.


Wnioskodawczyni oświadcza, że nie przebywała w Polsce dłużej niż 183 dni, na stałe mieszka w Stanach Zjednoczonych, a działalność gospodarczą w Polsce prowadzi przez swoich pełnomocników.


W związku z powyższym na podstawie art. 14 wyżej wymienionej umowy Wnioskodawczyni chce skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od zysków kapitałowych osiągniętych w Polsce i wystąpić do Naczelnika Urzędu Skarbowego … o zwrot niesłusznie pobranego podatku w wysokości 22.849,00 zł. Wnioskodawczyni uważa, że podatek pobrany przez X jest nienależny, gdyż dochody kapitałowe Wnioskodawczyni nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem opodatkowania powinny być Stany Zjednoczone Ameryki.


Pismem z 11 maja 2021 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.179.2021.1.MG wezwano Wnioskodawczynię do doprecyzowania przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie:


  1. Czy 30 października 2020 r. Wnioskodawczyni faktycznie dokonała sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego „…”, tj. Wnioskodawczyni sprzedała te certyfikaty inwestycyjne na rzecz podmiotu trzeciego (innego inwestora), czy też nastąpił wykup przez Fundusz tych certyfikatów inwestycyjnych, na co wskazuje pobrany przez Fundusz podatek dochodowy? Organ podatkowy prosi o jednoznaczną informację w tym zakresie.
  2. Czy aktywa Fundusz Inwestycyjnego Zamkniętego, którego certyfikaty inwestycyjne Wnioskodawczyni zakupiła 15 maja 2018 r. składały się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego?


W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że oświadcza, że nie posiada na terenie Polski nieruchomości oraz nie uzyskuje żadnych dochodów związanych z tym mieniem, jednakże postanowienia art. 14 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w W. dnia 8 października 1974 r. …), odnoszącego się do zysków kapitałowych - nie mają zastosowania do osobistego majątku nieruchomego Wnioskodawczyni - tylko do aktywów Funduszu.


Pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) Wnioskodawczyni wyjaśniła, że:

  1. Sprzedaż certyfikatów inwestycyjnych Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego "…" nastąpiła w dniu 30 października 2020 r. na rzecz Funduszu X. Był to bezpośredni wykup przez Fundusz za kwotę brutto 331.893,67 zł., pobrany podatek 22.849,00 zł, wartość netto 309.044,67 zł.
  2. Aktywa Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, którego certyfikaty inwestycyjne Wnioskodawczyni zakupiła 31 stycznia 2014 r. składały się z papierów wartościowych nie dotyczących majątku nieruchomego położonego w Polsce lub praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego. Fundusz inwestował jedynie w papiery wartościowe.
  3. Dodatkowo Wnioskodawczyni uzupełniła niniejszy wniosek o datę zakupu certyfikatów inwestycyjnych Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego "…". Certyfikaty zostały zakupione 31 stycznia 2014 r., a nie w dniu 15 maja 2018 r. jak Wnioskodawczyni podała we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Zakup nastąpił od firmy A. (…) S.A. z siedzibą w W., ... Ze względu na złe zarządzanie środkami funduszu Komisja Nadzoru Finansowego 4 lutego 2020 r. cofnęła zezwolenie na wykonywanie działalności przez T. S.A. i przekazała zarządzanie funduszem do X. Dla Wnioskodawczyni jako właściciela certyfikatów nic się nie zmieniło, jedynie zmienił się zarządzający funduszem. Wnioskodawczyni zachowała wszystkie prawa wynikające z posiadania jednostek funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dochody z przychodów kapitałowych osiągnięte w Polsce są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178, art. 14?


Wnioskodawczyni chce wystąpić do Urzędu Skarbowego … o zwrot niesłusznie pobranego podatku oraz jako rezydentka podatkowa Stanów Zjednoczonych podatek od tych dochodów zapłaci w Stanach Zjednoczonych.


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8.10.1974 r. Dz. U. z 1976 r. Nr 31. poz. 178, art. 14 Wnioskodawczyni jest zwolniona z podatku od dochodów kapitałowych osiągniętych w Polsce.


Zwolnienie to uprawnia Wnioskodawczynię do wystąpienia do Naczelnika Urzędu Skarbowego … o zwrot niesłusznie pobranego podatku od sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych w wysokości 22.849,00 zł.


Wnioskodawczyni uważa, że spełnia wszystkie warunki wymienione w powyższej umowie:

  1. Posiada certyfikat rezydencji podatkowej Stanów Zjednoczonych Ameryki.
  2. Nie zachodzą przesłanki do wykluczenia Wnioskodawczyni ze zwolnienia wymienione w art. 14 umowy czyli:


Wykluczenie 1:

  1. zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa.


Wnioskodawczyni oświadcza, że nie posiada na terenie Polski nieruchomości oraz nie uzyskuj żadnych dochodów związanych z tym mieniem.


Wykluczenie 2:

  1. osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem.


Wnioskodawczyni oświadcza, że zakupione certyfikaty inwestycyjne nie były związane z działalnością gospodarczą, którą Wnioskodawczyni prowadzi na terenie Polski.


Wykluczenie 3:

  1. osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.


Wnioskodawczyni oświadcza, że nie przebywała w Polsce dłużej niż 183 dni, na stałe Wnioskodawczyni mieszka w Stanach Zjednoczonych, a działalność gospodarczą w Polsce prowadzi przez swoich pełnomocników.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W myśl art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do treści art. 3 ust. 2b ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  7. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
  8. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  9. niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cytowanej ustawy).


Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Ponieważ przepis art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, co potwierdza zacytowany powyżej art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ocena, czy osiągnięty przez podatnika o ograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce konkretny przychód podlega w Polsce opodatkowaniu lub też nie, musi być dokonana indywidualnie, z uwzględnieniem postanowień stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawczyni na stałe mieszka w Stanach Zjednoczonych Ameryki, w związku z czym posiada certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez władze Stanów Zjednoczonych. Wnioskodawczyni nie przebywała w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Podatki od dochodów osobistych Wnioskodawczyni płaci w Stanach Zjednoczonych. Część swoich osobistych dochodów Wnioskodawczyni zainwestowała w zakup Certyfikatów Inwestycyjnych Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, którego dokonała 31 stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni prowadzi w Polsce działalność gospodarczą, przez swoich pełnomocników, jednakże zakupione certyfikaty inwestycyjne nie były związane z działalnością gospodarczą, którą Wnioskodawczyni prowadzi na terenie Polski. Aktywa Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, którego certyfikaty inwestycyjne Wnioskodawczyni zakupiła składały się z papierów wartościowych nie dotyczących majątku nieruchomego położonego w Polsce lub praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego. Zakup certyfikatów nastąpił od Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, jednakże ze względu na złe zarządzanie środkami funduszu Komisja Nadzoru Finansowego 4 lutego 2020 r. cofnęła zezwolenie na wykonywanie działalności przez to Towarzystwo i przekazała zarządzanie funduszem do innego Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Dla Wnioskodawczyni jako właściciela certyfikatów nic się nie zmieniło, jedynie zmienił się zarządzający funduszem. Wnioskodawczyni zachowała wszystkie prawa wynikające z posiadania certyfikatów inwestycyjnych. Wnioskodawczyni sprzedała przedmiotowe certyfikaty 30 października 2020 r. Firma obsługująca wykup pobrała podatek dochodowy, natomiast Wnioskodawczyni wypłacono kwotę netto, po potrąceniu podatku.


Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy Towarzystwo Funduszy zasadnie pobrało podatek od dochodów uzyskanych z wykupu certyfikatów inwestycyjnych, ponieważ dochód z tego tytułu, osiągnięty przez rezydenta podatkowego Stanów Zjednoczonych nie podlega opodatkowaniu w Polsce, natomiast miejscem opodatkowania tego dochodu są Stany Zjednoczone Ameryki. Wnioskodawczyni planuje wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zwrot niesłusznie pobranego podatku.


Źródła przychodów zostały określone przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich wyodrębniono - w puncie 7 ww. przepisu - źródło: „kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c”. Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje przychody z kapitałów pieniężnych wymienione w art. 17 ust. 1 ww. ustawy oraz przychody z praw majątkowych, w tym ich odpłatnego zbycia, do których odnosi się art. 18 ustawy.


Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.


Fundusze inwestycyjne zamknięte to rodzaj funduszy inwestycyjnych o których mowa w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 95 ze zm.). Mieszczą się one w pojęciu „funduszy kapitałowych”, o których mowa w art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy również wskazać, że certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte mieszczą się w definicji „papierów wartościowych” zawartej w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl ww. przepisu, pod tym pojęciem należy rozumieć papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89), tj.:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).


Pod pojęciem „przychodów z udziału w funduszu kapitałowym” rozumie się wszelkie przysporzenia wynikające z relacji fundusz kapitałowy - uczestnik tego funduszu. Przepis ten dotyczy zatem przychodów które są rezultatem realizacji przez fundusz kapitałowy uprawnień majątkowych podatnika jako uczestnika funduszu, a zetem także ich wykupu.

Na mocy art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.


Dochodem podatnika z tytułu udziału w funduszu kapitałowym jest przychód uzyskany z wykupu tytułów uczestnictwa przez fundusz pomniejszony o koszty nabycia tych tytułów (wynika to z art. 9 ust. 1 ustawy). Przychód z tytułu wykupu tytułów uczestnictwa przez fundusz powstaje w momencie jego uzyskania przez podatnika, tj. w momencie jego otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika (wynika to z art. 11 ust. 1 omawianej ustawy).


Dla potrzeb obliczenia dochodu z tytułu udziału w funduszu kapitałowym uwzględnia się koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.


Zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika (art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 4d). Płatnicy, o których mowa w ww. przepisie nie będący osobami fizycznymi przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby płatnika bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby wykonuje swoje zadania (art. 42 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy).


Jak stanowi art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.


Ponieważ Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, należy zatem odwołać się do odpowiednich uregulowań umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w W. dnia 8 października 1974 r…, dalej: „Umowa”).


W myśl art. 14 ust. 1 ww. umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że:

  1. zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa,
  2. osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem lub
  3. osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.


Przy tym, użyte w ww. umowie określenie „zyski kapitałowe” lub „walory kapitałowe” - stosownie do art. 3 ust. 2 ww. umowy - jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, będzie miało takie znaczenie, jakie ono posiada zgodnie z prawem tego Umawiającego się Państwa, którego podatek jest ustalony. Bez względu na poprzednie zdanie, jeżeli znaczenie takiego określenia zgodnie z prawem jednego Umawiającego się Państwa jest różne od znaczenia, jakie temu określeniu nadaje prawo drugiego Umawiającego się Państwa, lub jeżeli ustalenie znaczenia takiego określenia w oparciu o prawo jednego z Umawiających się Państw nastręcza trudności, właściwe władze Umawiających się Państw mogą w celu zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu lub dla realizacji innego celu niniejszej Umowy ustalić wspólne znaczenie określenia dla celów tej Umowy.


W związku z tym, że Wnioskodawczyni jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji podatkowej, potwierdzającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Stanach Zjednoczonych i Wnioskodawczyni nie przebywała w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, zakupione certyfikaty inwestycyjne nie były związane z prowadzoną przez Wnioskodawczynię w Polsce działalnością gospodarczą, a ponadto aktywa Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, którego certyfikaty inwestycyjne Wnioskodawczyni zakupiła składały się z papierów wartościowych nie dotyczących majątku nieruchomego położonego w Polsce lub praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego, zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, że osiągnięty w 2020 r. dochód z wykupu certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego podlega opodatkowaniu w miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni, czyli w Stanach Zjednoczonych Ameryki.


Tym samy stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie sformułowanego pytania należało uznać za prawidłowe.


Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku i jego uzupełnienia nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj