Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.81.2021.2.MAZ
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu – 1 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu – 7 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu – 7 czerwca 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 28 maja 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.81.2021.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu wyspecjalizowanych usług w zakresie badań technicznych dla podmiotów z różnego rodzaju branż, w tym m.in. przemysłu spożywczego, handlu, transportu, dystrybucji i składowania itp.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają m.in. na wykonywaniu:

  • analiz laboratoryjnych żywności, kosmetyków i produktów chemii gospodarczej, farmaceutyków, opakowań i artykułów przemysłowych, paliw ciekłych i stałych oraz chemikaliów, próbek środowiskowych (wody, ścieków, odpadów, gleb itp.) oraz opracowywaniu dokumentacji środowiskowej (dalej jako: „badania laboratoryjne”);
  • badań marketingowych, w tym konsumenckich testów produktów;
  • badań sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
  • usług rzeczoznawczo-kontrolnych i spedycyjnych;
  • kontroli technicznej oraz nadzoru nad terminowością wysyłek;
  • działalności szkoleniowej itp.

W związku z działalnością w zakresie wykonywania badań laboratoryjnych, Spółka jest zarejestrowana jako podatnik akcyzy, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o AKC [ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.]. Spółka zużywa bowiem do celów dezynfekcyjnych zwolniony z akcyzy alkohol etylowy częściowo skażony i korzysta w tym zakresie ze zwolnienia z akcyzy zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o AKC.

Zużycie alkoholu nieskażonego (czystego)

W ramach wykonywanych przez Spółkę badań laboratoryjnych żywności, Spółka wykorzystuje alkohol etylowy nieskażony (czysty), sklasyfikowany pod kodem CN 2207 10 00, o stężeniu w granicach od 96% do 99,8%. Alkohol etylowy czysty zużywany jest przez Wnioskodawcę do celów wykonywanych przez Spółkę fizykochemicznych badań próbek żywności, w tym m.in. do:

  • przygotowania roztworów wzorcowych;
  • izolacji alergenów;
  • ekstrakcji tłuszczu z próbek żywności w analizie dioksyn i pestycydów;
  • symulacji składnika wzorca;
  • analizy pozostałości pestycydów w próbce;
  • analiz tłuszczu w produktach mlecznych itp.

Analizy i próby laboratoryjne i produkcyjne wyżej wskazane nie mogą być przeprowadzone z zastosowaniem alkoholu etylowego skażonego. Otrzymane wyniki analiz byłyby bowiem w takim wypadku mocno zniekształcone i nieprecyzyjne. Dlatego też do wykonania ww. analiz jedynym możliwym do zastosowania jest alkohol etylowy zwykły czysty.

Przesącz alkoholowy powstały w wyniku przeprowadzonego badania/analizy podlega odparowaniu, a alkohol, który nie został w tym zakresie odparowywany, podlega utylizacji (trafia do ścieków, a następnie podlega dalszej gospodarce odpadami). Wszystkie próbki poddane badaniu lub analizie finalnie nie zawierają alkoholu etylowego. Materiały, które mają kontakt z żywnością są dokładnie kontrolowane, w celu uniknięcia ryzyka zanieczyszczenia oraz zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Alkohol etylowy czysty nie jest wykorzystywany przez Spółkę do mycia i odkażania szkła lub sprzętu laboratoryjnego.

W dokonywanych przez Spółkę analizach i badaniach alkohol etylowy jest używany jako rozpuszczalnik, izolator lub składnik roztworu wykorzystywanego w badaniu próbki żywności. Próby laboratoryjne z wykorzystaniem alkoholu mają na celu zbadanie próbek produktów gotowych (żywności) na życzenie klienta. Efektem przeprowadzonych czynności jest sprawozdanie lub świadectwo z badań/analiz wystawiane producentowi żywności.

Dokonywane przez Spółkę badania próbek żywności przy wykorzystaniu alkoholu etylowego służą w ogólnym ujęciu do identyfikacji zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz weryfikacji jej jakości w aspekcie parametrów mikrobiologicznych, organoleptycznych i fizyko-chemicznych. Badania te są niezbędne dla kontrahentów Spółki z gałęzi szeroko pojętego sektora spożywczego do tego, by potwierdzić, że sprzedawane przez nich produkty żywnościowe spełniają określone normy wynikające z odrębnych przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Badania żywności dokonywane przez Spółkę pozwalają też producentom żywności na spełnianie innych wymogów prawnych, w tym przykładowo m.in. w zakresie informowania konsumentów o wartości odżywczej produktów. Prawidłowe oznakowanie produktów żywnościowych, zgodne z wymaganiami prawa żywnościowego, jest nieodzownym elementem zapewnienia bezpieczeństwa żywności wprowadzanej na rynek. Na etykiecie należy podać informacje o wartości energetycznej produktu oraz ilości tłuszczu, nasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów, cukrów, białka oraz soli. Aby określić ww. wartości, producent korzysta więc z badań dokonywanych przez Spółkę.

Spółka jest laboratorium akredytowanym przez CBD oraz posiada uprawnienia akredytacyjne w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Dokonywane przez Spółkę analizy z użyciem alkoholu etylowego są objęte zakresem akredytacji, podobnie jak system zarządzania laboratorium, w tym postępowanie z używanymi odczynnikami. Wszystkie materiały, które mają kontakt z żywnością muszą być dokładnie kontrolowane w celu uniknięcia ryzyka zanieczyszczenia oraz zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

W chwili obecnej Spółka nabywa alkohol wykorzystywany do ww. celów badań próbek żywności z wartością podatku akcyzowego uwzględnionego w cenie.

Niemniej Spółka rozważa, czy alkohol etylowy wykorzystywany w ww. zakresie może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 [winno być – pkt 1 – przypis Organu] rozporządzenia [rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2525, ze zm.), przy założeniu, że Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o AKC.

W uzupełnieniu wniosku z 2 czerwca 2021 r. Wnioskodawca podał, że Spółka już w chwili obecnej prowadzi działalność w opisanym we wniosku zakresie i zużywa w opisany sposób alkohol. Co więcej, Spółka już w chwili obecnej spełnia (swoim zdaniem) szereg warunków niezbędnych dla skorzystania ze zwolnienia z akcyzy, w tym w szczególności:

  • jest zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego;
  • może być uznana za podmiot zużywający;
  • nabywa alkohol bezpośrednio ze składu podatkowego, więc ma wszelkie podstawy by sądzić, że nabywany alkohol objęty jest zabezpieczeniem akcyzowym przez dostawcę.

W chwili obecnej Spółka nie korzysta jednak jeszcze ze zwolnienia z akcyzy w ww. zakresie. Zatem Spółka nie dokumentuje nabycia alkoholu zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o AKC, przy uwzględnieniu okresu przejściowego określonego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 72) – z możliwością stosowania dokumentu dostawy do 31 stycznia 2022 r., a po tym terminie z obowiązkowym stosowaniem e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD.

Ww. warunek Spółka będzie spełniać dopiero po uzyskaniu potwierdzenia, że z uwagi na opisywany sposób wykorzystania alkoholu przysługuje jej prawo do zwolnienia zużywanego alkoholu z akcyzy. W chwili obecnej brak podstaw do dokumentowania nabyć alkoholu w taki sposób. Uwzględniając powyższe, całościowo wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, co Spółka niniejszym doprecyzowuje zgodnie z wezwaniem Organu.

Przedmiotem wątpliwości Spółki jest możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych. Wskazanie przez Spółkę w złożonym wniosku § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi pomyłkę pisarską, którą Spółka niniejszym prostuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, jeśli Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o AKC?

Zdaniem Wnioskodawcy (zmienionym w uzupełnieniu wniosku z 2 czerwca 2021 r.), w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zużywanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, jeśli Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o AKC. W pozostałym zakresie, przedstawione przez Spółkę w złożonym wniosku stanowisko Spółka podtrzymuje jako aktualne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC, jednym z rodzajów wyrobów akcyzowych są napoje alkoholowe. Art. 92 ustawy o AKC przesądza zaś, że do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy o AKC zalicza się m.in. alkohol etylowy. Do alkoholu etylowego zalicza się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o AKC). Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 6 275,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy o AKC).

Przy założeniu określonych warunków, alkohol etylowy może jednak korzystać ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą.

Zwolnienie z akcyzy napojów alkoholowych używanych jako próbki

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o AKC, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy. Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych (lub celów naukowych). Aby więc potwierdzić, że w danych okolicznościach napoje alkoholowe mogą korzystać z ww. zwolnienia należy ustalić, czy dochodzi do:

i. użycia napojów alkoholowych;

ii. alkohol służy jako próbka do analiz albo prób produkcyjnych.

Użycie napojów alkoholowych

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, Spółka wykorzystuje alkohol etylowy do przygotowania m.in. roztworów wzorcowych, przeprowadzenia ekstrakcji tłuszczu z próbek, a także do izolacji alergenu. Wykorzystywany przez Spółkę czysty alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 stanowi zatem napój alkoholowy w rozumieniu art. 92 ustawy o AKC. W konsekwencji Spółka spełni pierwszą przesłankę warunkującą zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. używa napój alkoholowy.

Użycie jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych

Spółka zaznacza, że nabywany alkohol etylowy zużywa w całości, wykonując na zlecenie innych podmiotów gospodarczych usługi, polegające na wykonywaniu badań i analiz laboratoryjnych żywności. W powyższych analizach i badaniach alkohol używany jest m.in. do przygotowania roztworów wzorcowych, przeprowadzenia ekstrakcji tłuszczu z próbek, a także do izolacji alergenu. Próby laboratoryjne z wykorzystaniem próbek alkoholu mają na celu zbadanie próbek produktów gotowych.

Zatem alkohol etylowy zużywany jest jako niezbędny element do przeprowadzania analiz i badań, względnie w próbach produkcyjnych. Każdorazowo służy bowiem do przygotowania substancji za pomocą których jest badany jakiś wyrób spożywczy. Spółka nie wykorzystuje zaś alkoholu do mycia bądź odkażania szkła laboratoryjnego oraz sprzętu laboratoryjnego (a więc w sposób jedynie pośrednio związany z prowadzonymi przez Spółkę badaniami). Z tego względu alkohol jest odparowywany lub w inny sposób utylizowany z badanych przez Spółkę próbek (po dokonaniu analiz z jego wykorzystaniem alkohol nie służy do jakichkolwiek innych celów).

Ww. stanowisko potwierdza także praktyka podatkowa, przykładowo interpretacja indywidualna z 9 sierpnia 2017 r. r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.106.2017.1.MK, w której organ uznał, że korzysta ze zwolnienia z akcyzy alkohol etylowy zużywany do badań i analiz technicznych, tj. kompleksowych usług polegających na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy, przy wypełnieniu warunków, o których mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia.

Zatem opisane przez Wnioskodawcę czynności zużycia przedmiotowego alkoholu etylowego klasyfikowanego do kodu CN 2207 10 00, nabywanego w celu zużycia do badań i analiz, tj. kompleksowych usług polegających na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz kompleksowych badań, mieszczą się w zakresie objętym zwolnieniem, o którym mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, nabywany przez Spółkę alkohol etylowy do przeprowadzanych badań i analiz, może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy, przy założeniu, że Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o AKC. Przy czym:

  • Spółka już w chwili obecnej spełnia warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o AKC (jest zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego);
  • Spółka może być w związku z powyższym uznana za podmiot zużywający, o którym mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o AKC (co pozwala spełnić także warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o AKC);
  • Spółka nabywając alkohol bezpośrednio ze składu podatkowego ma wszelkie podstawy by sądzić, że alkohol objęty jest zabezpieczeniem akcyzowym przez dostawcę (art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o AKC);
  • Spółka będzie dokumentować nabycie alkoholu zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o AKC, przy uwzględnieniu okresu przejściowego określonego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 72), czyli z możliwością stosowania dokumentu dostawy do 31 stycznia 2022 r., a po tym terminie z obowiązkowym stosowaniem e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD (w chwili obecnej Spółka nie spełnia tego warunku, gdyż nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Również w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG, w poz. 17 wskazany został ww. alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, o kodzie CN 2207.

Jak stanowi art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast w myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2021 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy”), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy – § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, podmiot odbierający to podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 72; dalej jako: „ustawa zmieniająca”), do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a lub 5 ustawy zmienianej w art. 1, rozpoczętych i niezakończonych do dnia 31 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Od dnia 1 lutego 2021 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. do przemieszczeń, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym – art. 13 ust 2 ustawy zmieniającej.

Stosownie do art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy, zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;

Zgodnie z art. 46b ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Jak stanowi art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

  1. wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
  2. wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
  3. wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
  4. dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, w ramach wykonywanych badań laboratoryjnych żywności, wykorzystuje alkohol etylowy nieskażony (czysty), sklasyfikowany pod kodem CN 2207 10 00, o stężeniu w granicach od 96% do 99,8%. Analizy oraz próby laboratoryjne i produkcyjne nie mogą być przeprowadzone z zastosowaniem alkoholu etylowego skażonego, bowiem otrzymane wyniki analiz byłyby mocno zniekształcone i nieprecyzyjne. W dokonywanych przez Spółkę analizach i badaniach alkohol etylowy jest używany jako rozpuszczalnik, izolator lub składnik roztworu wykorzystywanego w badaniu próbki żywności. Próby laboratoryjne z wykorzystaniem alkoholu mają na celu zbadanie próbek produktów gotowych (żywności) na życzenie klienta. Elektem przeprowadzonych czynności jest sprawozdanie lub świadectwo z badań/analiz wystawiane producentowi żywności. Przesącz alkoholowy powstały w wyniku przeprowadzonego badania/analizy podlega odparowaniu, a alkohol, który nie został w tym zakresie odparowywany, podlega utylizacji (trafia do ścieków, a następnie podlega dalszej gospodarce odpadami). Wszystkie próbki poddane badaniu lub analizie finalnie nie zawierają alkoholu etylowego. Alkohol etylowy czysty nie jest wykorzystywany przez Spółkę do mycia i odkażania szkła lub sprzętu laboratoryjnego. W chwili obecnej Spółka nabywa alkohol wykorzystywany do ww. celów badań próbek żywności z wartością podatku akcyzowego uwzględnionego w cenie. Spółka rozważa, czy alkohol etylowy wykorzystywany w ww. zakresie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, przy założeniu, że Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o AKC. Spółka już w chwili obecnej spełnia (swoim zdaniem) szereg warunków niezbędnych dla skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, w tym w szczególności: jest zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego; może być uznana za podmiot zużywający; nabywa alkohol bezpośrednio ze składu podatkowego, więc ma wszelkie podstawy by sądzić, że nabywany alkohol objęty jest zabezpieczeniem akcyzowym przez dostawcę. Spółka oświadczyła, że będzie dokumentowała nabycie alkoholu zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy dopiero po uzyskaniu potwierdzenia, że może korzystać ze zwolnienia od akcyzy zużywanego alkoholu.

Wątpliwości Spółki dotyczą zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

Mając na uwadze treść przywołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, Organ pragnie wskazać, że zwolnienie od akcyzy napojów alkoholowych w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego wymaga spełnienia następujących warunków:

  • napoje alkoholowe są używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  • napoje alkoholowe są używane przez podmiot zużywający;
  • napoje alkoholowe są dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  • objęcie napojów alkoholowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
  • przemieszczanie napojów alkoholowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3; (przy tym do 31 stycznia 2022 r. ustawodawca wprowadził możliwość przemieszczania napojów alkoholowych na podstawie dokumentu dostawy);
  • dokonanie przez podmiot odbierający zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Spółka wykorzystuje w swojej działalności alkohol etylowy czysty sklasyfikowany pod pozycją CN 2207 10 00 do celów badań próbek żywności. Alkohol jest nabywany ze składu podatkowego, czyli zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku akcyzowego, co wskazuje na spełnienie warunku zawartego w art. 32 ust. 6 ustawy. Wnioskodawca podał ponadto, że będzie spełniał warunki formalne stosowania zwolnienia od akcyzy, wymienione w art. 32 ust. 5 ustawy.

Przedstawiony przez Spółkę opis sposobu wykorzystania alkoholu etylowego wskazuje, że jest on używany jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych. Przy tym informacje przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego wskazują, że Spółka spełnia podstawowe, wyjściowe warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą okoliczności sprawy przedstawionych jako zdarzenie przyszłe, a zatem zauważyć należy, że Spółka część warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia spełnia obecnie, a spełnienie pozostałych warunków, związanych z nabyciem i przemieszczeniem tego alkoholu, zadeklarowała spełnić w przyszłości. Nabywając alkohol etylowy ze składu podatkowego, a następnie używając go jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych, czyli do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, Spółka będzie posiadała status podmiotu zużywającego.

Reasumując wskazać należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie mogła korzystać – na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako próbki do analiz i niezbędnych prób produkcyjnych, spełniając warunki formalne wskazane w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5 i 6 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretacją indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidulane nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj