Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.170.2021.2.ŁN
z 23 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2021 r. (data wpływu 30 marca 2021 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 31 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 27 maja 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …” oraz braku opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …” oraz braku opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 31 maja 2021 r. w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 27 maja 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została powołana. Większość z tych zadań wykonywana jest przez Gminę w ramach systemu publicznoprawnego. Zadania o charakterze publicznoprawnym, uznawane przez Gminę jako niepodlegające regulacjom VAT, z tytułu których nie otrzymuje żadnych wpływów, są to zadania m.in. związane z utrzymaniem oświetlenia ulicznego.


Gmina przystąpiła do realizacji projektu polegającego na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Gminy. Projekt będzie finansowany z dwóch źródeł:

  1. dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 5 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, działania 5.5 Promocja niskoemisyjności wynoszące 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych;
  2. wkład gminy -15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych oraz podatek VAT, który nie jest wydatkiem kwalifikowanym.

Projekt z zakresu poprawy efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego dotyczy wymiany (104 szt. o mocy 70 W i 150W) istniejących energochłonnych opraw oświetleniowych (lampy sodowe) zlokalizowanych na terenie Gminy w miejscowościach: ….. na energooszczędne oprawy oświetlenia ulicznego typu led (104 szt. o mocy 30 W) oraz montaż dodatkowych opraw (6 szt. o mocy 30 W) na istniejących słupach. Ponadto inwestycja obejmuje wykonanie nowego odcinka oświetlenia ulicznego (długość linii 1555 m., 16 szt. nowych punktów świetlnych o mocy 53 W) w miejscowości … (podwieszenie kabla i montaż lamp na istniejących słupach). Projektowane oprawy w m. … posiadać będą reduktory mocy oraz programator umożliwiający obniżenie zużycia energii w godzinnych nocnych.


Dodatkowo w ramach projektu planuje się działania promocyjno-informacyjne zachęcające mieszkańców czy przedsiębiorców do przechodzenia na gospodarkę energooszczędną. Pod względem korzyści finansowych realizację projektu najbardziej odczują władze Gminy, którzy w zmniejszonym zapotrzebowaniu na energię elektryczną potrzebną do oświetlenia ww. miejscowości odczują różnicę w znacznym spadku kosztów ich utrzymania.


Bardzo istotnym elementem przedsięwzięcia odczuwalnym dla osób korzystających z dróg objętych projektem będzie poprawa jakości oświetlenia ulicznego (lepsza jakość światła). Dzięki projektowi osiągnięty zostanie również cel środowiskowy związany z poprawą powietrza atmosferycznego, gdyż zmniejszy się jego zapylenie oraz emisja szkodliwych substancji do atmosfery (redukcja emisji o 6,34 t.równ.CO2/rok).


Projekt przyczyni się również globalnie do poprawy jakości powietrza atmosferycznego poprzez redukcję zapotrzebowania na energię do oświetlania produkowaną głównie z węgla. Inwestycja jest zgodna z opracowanym Planem Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy.


Inwestycja realizowana jest na drogach gminnych, toteż organizacja działań ma na celu racjonalizację zużycia energii, które należy także do zadań własnych gminy określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833 ze zm.).


Projekt obecnie jest w realizacji. Nie dokonywano odliczeń podatku VAT. Oświetlenie uliczne służy ogółowi mieszkańców Gminy i innych osób. Nie przewiduje się odpłatności za korzystanie przez mieszkańców ani innych osób z oświetlenia ulicznego, które powstanie w związku z realizowanym projektem.


Infrastruktura wytworzona w ramach tego projektu nie będzie bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Gminy. Nie przewiduje ono też pośredniego wykorzystania efektów projektu do czynności opodatkowanych VAT. Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie stanowił majątek Gminy i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wobec tego, Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z oświetlenia ulicznego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego?
  2. Czy dotacja otrzymana na realizację zadania pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …” opisanego powyżej, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Odp. 1. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego, gdyż nabyte towary i usługi nie będą przez podatnika wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zostały przedstawione zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie można zatem dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na prawo do odliczeń wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do tego należy przytoczyć art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 755 ze zm.), który mówi, że do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie oświetlenia znajdującego się na terenie gminy: ulic, placów, dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich, dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy, części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia: przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów, stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej.

Z przedstawionego zaistniałego stanu oraz przytoczonych przepisów wynika, że przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie są spełnione, a zatem gmina nie ma prawa do podliczenia podatku naliczonego.


Odp. 2. Z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wszystkie realizowane przez Gminę czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej mają charakter działalności gospodarczej.


W związku z tym, czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. Dotacja w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, na pokrycie kosztów realizowanego projektu nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie kosztów realizacji projektu. Dotacja nie będzie zwiększać obrotu, w związku z czym nie będzie stanowiła czynności opodatkowanych VAT. Nie stanowi ona dopłaty do usługi, czyli nie ma charakteru cenotwórczego. Dotacja na działania realizowane w ramach projektu, nie jest związana w sposób bezpośredni ze świadczeniem usług, ma charakter ogólny. Jest to dofinansowanie na pokrycie kosztów realizacji Projektu przez Gminę, nie zwiększa więc podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy…”. Projekt finansowany jest w 85% z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, a 15% stanowi wkład Gminy. Projekt zakłada wymianę opraw oświetleniowych i montaż dodatkowych opraw oświetleniowych na istniejących słupach w miejscowościach: …. Inwestycja obejmuje także wykonanie nowego odcinka oświetlenia ulicznego w miejscowości …. Dodatkowo w ramach projektu planowane jest przeprowadzenie działań promocyjno-informacyjnych zachęcających mieszkańców i przedsiębiorców do przechodzenia na gospodarkę energooszczędną. Inwestycja realizowana jest na drogach gminnych, a jej realizacja ma na celu racjonalizację zużycia energii, co należy do zadań własnych gminy. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę. Powstały majątek będzie stanowić majątek Gminy i będzie służyć wyłącznie zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierać od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z oświetlenia ulicznego.


Wątpliwości Gminy skonkretyzowane w pytaniu nr 1 dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …”, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …” w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym. Należy zauważyć, że w analizowanym przypadku Gmina nie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto we wniosku wskazano, że z efektów realizacji projektu użytkownicy będą mogli korzystać nieodpłatnie. Jak wskazano nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Gminy dotyczą również kwestii, czy dotacja otrzymana na realizację projektu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.


Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za konkretną dostawę.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy”. Realizacja projektu jest współfinansowana ze środków pochodzących z dofinansowania otrzymanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 5 – Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, działania 5.5 Promocja niskoemisyjności. Projekt polega na wymianie istniejących opraw oświetleniowych na energooszczędne oprawy typu led, montażu dodatkowych opraw oraz wykonaniu nowego odcinka oświetlenia ulicznego. Projekt zakłada również prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych związanych z gospodarką energooszczędną. Efekty realizacji projektu nie będą wiązać się z otrzymywaniem przez Gminę odpłatności.


Realizacja projektu nie wiąże się z przekazywaniem środków ani wykonywaniem świadczeń na rzecz mieszkańców ani osób trzecich. Majątek powstały wskutek realizacji projektu będzie stanowić majątek Gminy i służyć będzie wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat z tytułu korzystania z efektów realizacji projektu (oświetlenia ulicznego).


Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że otrzymana przez Gminę dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na realizację projektu pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy …” nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Otrzymana przez Gminę dotacja nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary a w konsekwencji nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Wnioskodawca realizując Projekt nie będzie działał jako podatnik podatku VAT wykonujący działalność gospodarczą. Tym samym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj