Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.377.2021.1.AJB
z 7 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania korekt cen transferowych za zdarzenie niepodlegające opodatkowaniu, sposobu ich dokumentowania oraz braku wpływu dokonywanych korekt na rozliczenie podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

25 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania korekt cen transferowych za zdarzenie niepodlegające opodatkowaniu, sposobu ich dokumentowania oraz braku wpływu dokonywanych korekt na rozliczenie podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

1.

... Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiada siedzibę w Polsce i należy do międzynarodowej grupy podmiotów powiązanych ... (dalej: Grupa) działającej w branży filtracji wody pitnej.

Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja towarów w postaci filtrów do wody oraz akcesoriów do tych filtrów (w szczególności wymiennych wkładów filtrujących).

2.

Spółka, w związku z faktem, iż nie ma możliwości wyprodukowania we własnym zakresie dystrybuowanych towarów, nabywa je w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia od podmiotu wchodzącego w skład Grupy, będącego podmiotem powiązanym zgodnie z regulacjami ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, ze zm.; dalej: ustawa o CIT).

Na moment składania niniejszego wniosku, nabycia towarów są realizowane przez Spółkę wyłącznie od ... GmbH - spółki kapitałowej z siedzibą w Niemczech, będącej 100% udziałowcem Wnioskodawcy - w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wskazane powyżej nabycia są dokumentowane przez ... GmbH za pomocą faktur.

3.

Podmioty należące do Grupy zobowiązane są do stosowania cen transferowych w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. W przypadku transakcji obejmujących sprzedaż wewnątrz Grupy istotne jest osiągnięcie przez wszystkie podmioty będące częścią Grupy rynkowego poziomu wynagrodzenia za dostarczane towary.

Wynagrodzenie ... GmbH z tytułu dokonywanych na rzecz Spółki dostaw towarów (produktów do filtracji wody pitnej) jest ustalane przy zastosowaniu metody marży transakcyjnej netto z wykorzystaniem wskaźnika marży operacyjnej (dystrybucyjnej) jako wskaźnika zysku Spółki, która pozwala na określenie czy rentowność Wnioskodawcy w związku z pełnieniem funkcji dystrybutora ponoszącego ograniczone ryzyko ma charakter rynkowy.

W trakcie danego roku obrotowego (podatkowego) rozliczenia pomiędzy Spółką a ... GmbH z tytułu dostaw towarów są dokonywane w oparciu o ceny ustalone na podstawie metody marży transakcyjnej netto w wariancie odprzychodowym, tj. zgodnie z mechanizmem metody ceny odprzedaży. W konsekwencji, w trakcie roku obrotowego (podatkowego) ceny z tytułu nabycia towarów przez Spółkę w transakcjach z ... GmbH są ustalane w sposób, w który ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

4.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (np. miesiąca, kwartału czy też roku) rzeczywista marża operacyjna (tj. marża skalkulowana w oparciu o rzeczywiste dane przychodowe i kosztowe) zrealizowana przez Spółkę z tytułu pełnienia funkcji dystrybucyjnej i w związku z transakcjami zakupu towarów od ... GmbH w danym okresie rozliczeniowym jest poddawana weryfikacji w zakresie jej zgodności z przyjętym poziomem rynkowym. Jeżeli faktycznie zrealizowana przez Wnioskodawcę marża operacyjna różni się znacząco od docelowego, rynkowego poziomu, tj. przekroczone jest dopuszczalne odchylenie, dokonywane są korekty rozliczeń pomiędzy ... GmbH a Spółką.

W związku z tym, jeśli spełnione są określone warunki, ... GmbH dokonuje korekt cen transferowych, które służą wyrównaniu poziomu rentowności Spółki do poziomu rynkowego.

W przypadku znaczących odchyleń ... GmbH dokonuje korekt poziomu rentowności Spółki do wartości rynkowej. Korekty te - dokonane zgodnie z art. 11e ustawy o CIT - następują w odniesieniu do danego okresu rozliczeniowego i polegają na odpowiednim zwiększeniu bądź zmniejszeniu zysku (mierzonego wskaźnikiem marży operacyjnej) Spółki w związku z pełnieniem funkcji dystrybutora ponoszącego ograniczone ryzyko i w związku z realizacją nabyć towarów od ... GmbH.

W związku z dokonaniem opisanych powyżej korekt cen transferowych - w przypadku, gdy rzeczywisty zysk (marża operacyjna) Spółki jest wyższy od rynkowego, ... GmbH dokonuje korekty cen transferowych w taki sposób, że Spółka jest zobowiązana do zwrotu na rzecz ... GmbH kwoty różnicy pomiędzy rzeczywiście zrealizowaną przez Spółkę (zbyt wysoką) marżą operacyjną a docelową marżą operacyjną ustaloną na rynkowym poziomie. Natomiast, jeżeli rzeczywisty zysk (marża operacyjna) Spółki jest niższy niż poziom rynkowy, ... GmbH jest zobowiązana do dokonania korekty polegającej na tym, że ... GmbH jest zobowiązana do zapłaty na rzecz Spółki kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy docelową marżą operacyjną ustaloną na rynkowym poziomie a rzeczywiście zrealizowaną przez Spółkę (zbyt niską) marżą operacyjną.

Wspomniane powyżej korekty cen transferowych są dokumentowane przez ... GmbH za pomocą not debetowych (w przypadku, gdy to Spółka zwraca „nadwyżkę” marży operacyjnej do ... GmbH) albo not kredytowych (w przypadku, gdy to ... GmbH pokrywa „niedobór” marży operacyjnej Spółki).

5.

Omawiane powyżej korekty cen transferowych nie mają wpływu na ceny poszczególnych dostaw towarów. Nie służą podwyższeniu lub obniżeniu cen stosowanych we wcześniejszych transakcjach. Nakierowane są wyłącznie na dostosowanie zysku (marży operacyjnej) osiąganego przez Spółkę w związku z pełnieniem funkcji dystrybucyjnej i w związku z dostawami towarów od ... GmbH do ustalonego rynkowego poziomu.

W praktyce, omawiane korekty nie odwołują się do konkretnych faktur wystawionych przez ... GmbH na rzecz Spółki, jak również nie odnoszą się wprost do cen i liczby dostarczonych towarów.

Celem omawianych korekt cen transferowych nie jest również skorygowanie jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, ani udzielenie rabatu (czy jakiejkolwiek innej obniżki ceny), przyznanie premii lub podwyższenie ceny.

W związku z powyższym, przedmiotowe korekty cen transferowych nie dotyczą poszczególnych dostaw w danym okresie, lecz służą dostosowaniu rentowności realizowanej przez Spółkę do poziomu rynkowego.

Należy również podkreślić, iż wspomniane powyżej korekty wzajemnych rozliczeń polegające na wyrównaniu faktycznej rentowności Wnioskodawcy do zakładanego poziomu dochodowości nie dotyczą czynności wzajemnej, nie wiążą się bowiem z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korekty cen transferowych spełniające warunki wynikające z art. 11e ustawy o CIT - związane z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki z tytułu pełnienia roli dystrybutora ponoszącego ograniczone ryzyko i w związku z zakupem towarów od podmiotu powiązanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - stanowią/będą stanowiły czynności pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT i w związku z tym nie powinny być dokumentowane wystawionymi przez Spółkę fakturami i nie wpływają/nie będą wpływać na rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korekty cen transferowych spełniające warunki wynikające z art. 11e ustawy o CIT - związane z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki z tytułu pełnienia roli dystrybutora ponoszącego ograniczone ryzyko i w związku z zakupem towarów od podmiotu powiązanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - stanowią/będą stanowiły czynności pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT i w związku z tym nie powinny być dokumentowane wystawionymi przez Spółkę fakturami i nie wpływają/nie będą wpływać na rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego Spółki.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Uzasadnienie

1.

Art. 2 pkt 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.; dalej: ustawa o VAT) stanowi, iż przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl, art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Dodatkowo, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Mając na uwadze art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12 tej regulacji;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 tej regulacji.

Stosownie do art. 30a ust. 1 ustawy o VAT, do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10, 11 i 17 ustawy o VAT.

2.

W pierwszej kolejności, podkreślenia wymaga fakt, że korekty cen transferowych opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, dokonane zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów.

W przypadku wyrównania dochodowości do poziomu rynkowego nie dojdzie bowiem do powstania i przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Tym samym, wyrównanie dochodowości opisane powyżej nie spełnia ani definicji dostawy towarów, ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

3.

Omawiane korekty cen transferowych nie będą również stanowiły korekt jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, ani udzielenia rabatu (czy innej obniżki ceny), przyznania premii lub podwyższenia ceny.

Omawiane korekty dochodowości nie są powiązane bowiem z żadną konkretną dostawą towarów/wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, lecz stanowią nową okoliczność opierającą się na wyrównaniu osiągniętego poziomu rentowności podmiotu powiązanego do wysokości rynkowej w danym okresie (np. miesiąc, kwartał, rok) zgodnie z przepisami dotyczącymi cen transferowych.

4.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieją przesłanki pozwalające twierdzić, że przedmiotowe korekty poziomu dochodowości stanowić będą wynagrodzenie za świadczenie usług. W opinii Spółki, omawiane korekty cen transferowych nie będą wiązały się z jakąkolwiek czynnością wzajemną (np. działaniem/zaniechaniem) ze strony Spółki albo ... GmbH.

Korekty te będą wynikały wyłącznie z regulacji dotyczących cen transferowych i będą służyły wyrównaniu poziomu rentowności Spółki zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

Tym samym kwot „wyrównania” wynikających z korekt opisanych w niniejszym wniosku nie można traktować jako odpłatności (tj. wynagrodzenia) za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

5.

Zatem, jeżeli wspomniane powyżej korekty cen transferowych nie stanowią sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, czyli nie są ani odpłatną dostawą towarów, ani świadczeniem usług, ani nie spełniają definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawartej w art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, wówczas - zdaniem Wnioskodawcy - wypłacane kwoty wynikające ze tychże korekt nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, jak zostało wskazane powyżej, przyczyną korekt cen transferowych nie są zdarzenia mające charakter następczy, które powodowałyby konieczność dostosowania wartości uprzednio wykazanej podstawy opodatkowania VAT z tytułu dokonanego przez Spółkę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W szczególności Spółka nie uzyskuje od ... GmbH opustów czy obniżek cen, ani nie dochodzi do zwrotu towarów. Zatem, korekty cen transferowych nie powodują obniżenia podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, korekty cen transferowych opisane w stanie faktycznym I zdarzeniu przyszłym są/będą zdarzeniami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji - zdaniem Spółki - kwoty, które Wnioskodawca wypłaci lub otrzyma z tytułu dokonanych korekt cen transferowych dotyczących wyrównania poziomu rentowości (w związku z dokonanym w danym okresie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów), nie stanowią wynagrodzenia z tytułu jakiejkolwiek czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym nie wpływają one po stronie Spółki na podstawę opodatkowania, tj. nie powodują obniżenia ani podwyższenia podstawy opodatkowania i w konsekwencji – w ocenie Wnioskodawcy - nie wpływają na rozliczenia Spółki z tytułu podatku VAT należnego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 lutego 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.965.2020.2.KO) organ wskazał, iż „skoro otrzymywane lub wypłacane przez Spółkę wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości nie odnosi się do konkretnych faktur, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych (nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny produktów), to dokonana lub otrzymana przez Spółkę płatność będąca korekta dochodowości, nie będzie powodowała korekty rozliczeń dotyczących sprzedaży towarów i usług. Jednocześnie korekta wzajemnych rozliczeń polegająca na wyrównaniu (w górę lub w dół) zakładanego poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z czynnością wzajemną. Wyrównanie dochodowości do ustalonego między Spółką a U poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Korekta dochodowości nie będzie również stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem wystawienie dokumentu korygującego dochodowość Spółki za dany okres wynikać będzie z przyjętej polityki cen transferowych i nie będzie stanowiło zdarzenia podlegającego opodatkowaniu, ponieważ wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości (zarówno w górę, jak i w dół) pozostanie bez wpływu na zakres opodatkowania sprzedawanych towarów”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w innych, przykładowych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z (i) 26 lutego 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.660.2020.2.AS) oraz (ii) 25 stycznia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.808.2020.1.AJB).

6.

Dodatkowo, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1 powyżej;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1 tej regulacji;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT.

W myśl, art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT;
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT;
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak zostało wskazane powyżej, omawiane korekty cen transferowych nie stanowią - zdaniem Spółki - czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, ani korekty błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również udzielenia rabatu (czy innej obniżki ceny), przyznania premii lub podwyższenia ceny.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, Spółka w związku z dokonaniem przez ... GmbH korekt cen transferowych, mających na celu wyrównanie poziomu rentowości osiągniętego przez Spółkę do poziomu rynkowego, nie jest/nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury lub faktury korygującej z tego tytułu.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - przykładowo:

  • w interpretacji indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.610.2020.3.ST), w której organ wskazał, iż: „korekta dochodowości nie będzie odwoływała się do konkretnych pierwotnych faktur dokumentujących sprzedaż, czy też do pozycji tych faktur. Ponadto - jak już wyżej stwierdzono - korekta dochodowości będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w tym przypadku, Wnioskodawca będzie mógł udokumentować ją notą księgową/korygującą”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.473.2020.2.PG), w której organ wskazał, iż: „Opis sprawy wskazuje, że Korekty Dochodowości nie będą odwoływały się do konkretnych pierwotnych faktur sprzedaży Spółki, czy też do poszczególnych pozycji tych faktur. Ponadto - jak już wyżej stwierdzono - Korekty Dochodowości będą stanowiły czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w tym przypadku, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur korygujących".

7.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Z kolei, jak stanowi ust. 2 pkt 4 tej regulacji, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu:

  1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikiem jest ich usługobiorca;
  2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT podatnikiem jest ich nabywca;
  3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT;
  4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie warunki do odliczenia podatku VAT naliczonego - zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT - nie zostaną spełnione, ponieważ jak zostało wskazane we wcześniejszej części niniejszego wniosku - w ocenie Wnioskodawcy - korekty cen transferowych związane z wyrównaniem poziomu rentowności osiągniętej przez Spółkę w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych na jej rzecz nie stanowią dla Spółki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tym samym - w omawianej sytuacji - Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu.

W konsekwencji - zdaniem Spółki - kwoty, które Wnioskodawca wypłaci z tytułu dokonanych przez ... GmbH korekt cen transferowych dotyczących wyrównania poziomu rentowości osiągniętego przez Spółkę w odniesieniu do dostaw towarów stanowiących dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, nie spowodują powstania po stronie Spółki prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.

Jednocześnie, kwoty które Wnioskodawca otrzyma od ... GmbH z tytułu korekt cen transferowych opisanych powyżej nie powodują obowiązku dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku VAT naliczonego.

Tym samym, korekty te nie wpływają/nie będą wpływały na rozliczenia podatku VAT naliczonego po stronie Spółki.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 maja 2020 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.61.2020.2.AW), w której organ wskazał, że: „korekty cen transferowych będą wynikały z wykonania czynności pozostających poza regulacjami ustawy. W związku z tym nie powinny być dokumentowane fakturą, lecz innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Zatem w tej sytuacji ww. nota nie będzie stanowiła dokumentu dającego Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz nakładającego obowiązek korekty uprzednio odliczonego podatku z faktur pierwotnie wystawionych dla Spółki”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, że powoływany przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.) od dnia 1 lipca 2021 r. ma następujące brzmienie: „Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
    1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
    2. czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
    3. dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj