Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.762.2020.5.KP
z 30 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2020 r. (data wpływu 22 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 25 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 19 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.762.2020.1.KP (doręczone stronie w dniu 19 lutego 2021 r.) oraz uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 8 czerwca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.762.2020.4.KP (doręczone Stronie w dniu 8 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a podmiotami wymienionymi we wniosku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a podmiotami wymienionymi we wniosku. Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 19 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.762.2020.1.KP (doręczone stronie w dniu 19 lutego 2021 r.) oraz uzupełniony pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 8 czerwca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.762.2020.4.KP (doręczone Stronie w dniu 8 czerwca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Miasto (…) (dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto z dniem 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczanie VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (…) zakładem budżetowym.

Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2020 r. poz. 713 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane, zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy Miasto (…) sporządza i wysyła jednolity plik kontrolny, który od 1 października 2020 r. przybrał nową formę łącząc część deklaracyjną i ewidencyjną w jeden dokument.

Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju w rozporządzeniu z 15 października 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług określił co ma się znaleźć w nowym JPK_VAT, które weszło w życie w dniu 1 października 2020 r. Kody transakcji stosowane przy ewidencji podatku należnego zawiera § 10 ust. 4 pkt 3 powyższego rozporządzenia. Oznaczenia procedur dotyczących podatku naliczonego określa zaś § 11 ust. 2.

Wypełniając nowy JPK_VAT, przy każdym ujętym w ewidencji dowodzie, np. fakturze sprzedaży, podatnik musi oznaczyć specjalną procedurę, w ramach których przebiegła transakcja. Większość oznaczeń stosuje się przy ewidencjonowaniu podatku należnego, czyli do zapłaty (SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_DOSTAWA, B_MPV_PROWIZJA, MPP), dwa z nich (MPP i IMP) mają zaś zastosowania przy ewidencjonowaniu podatku naliczonego (do odliczenia).

Oznaczenia procedur stosuje się do całego dokumentu, a nie do poszczególnych wymienionych w nim pozycji. Jeśli na fakturze nie występuje żadna transakcja objęta specjalną procedurą, miejsca na kody zostawia się puste. Może się zdarzyć, że jedna faktura zawiera kilka pozycji objętych różnymi procedurami - wówczas należy zastosować więcej niż jedno oznaczenie.

Jeden z wymogów dotyczy zamieszczania w ewidencji oznaczenia „TP”.

W ten sposób w nowym JPK_V7 mają być oznaczane „istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT”. Przepis ten mówi o powiązaniach:

  1. w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT;
  2. wynikających ze stosunku pracy;
  3. wynikających ze stosunku przysposobienia.

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych, do których odwołuje się regulacja z ustawy o VAT, dość szeroko definiują powiązania.

Chodzi bowiem o:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam, inny podmiot lub małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot,
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład.

Wywiera znaczący wpływ oznacza zgodnie z art. 23m ust. 2 ustawy o PIT oraz art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia. Ocena powiązań ma się odbywać każdorazowo na moment dostawy towarów lub wykonania usługi, względnie otrzymania zaliczki bądź przedpłaty w przypadku tzw. faktur zaliczkowych.

Kody „TP” stosujemy tylko w ewidencji sprzedaży.

Transakcjami sprzedaży do jakich zastosowania ma powyższy kod są: dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz eksport towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport usług.

Sprzedawca musi oznaczyć w JPK wszystkie transakcje z podmiotem powiązanym. Nie ma przy tym znaczenia kwota na fakturze a więc oznaczenie „TP” trzeba stosować bez względu na skalę działalności. Zgodnie z powyższymi przepisami w JPK_V7 należy oznaczyć kodem TP sprzedaż towaru lub usługi (inną niż wykazywaną w dowodach zbiorczych) na rzecz podmiotu powiązanego, bez względu na wartość transakcji.

Mogą to być powiązania różnego rodzaju, m.in., kapitałowe, rodzinne (osobowe - krewni i powinowaci). Powiązania kapitałowe mogą występować gdy podatnik pośrednio lub bezpośrednio ma 25% udziałów lub pełni stanowisko pozwalające wpływać na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych. Zgodnie z zapisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego krewnymi do drugiego stopnia są rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki oraz rodzeństwo osoby mającej znaczący wpływ. Natomiast powinowatymi są wyżej wymienieni krewni małżonka. Natomiast zgodnie z art. 61 paragraf 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego z małżeństwa wynika powinowactwo między małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka. Powinowactwo trwa mimo ustania małżeństwa, a więc jeżeli osoba fizyczna wywierająca znaczący wpływ jest rozwiedziona, to nadal ją łączy stosunek powinowactwa z rodzicami i rodzeństwem byłego małżonka, który jest po orzeczeniu rozwodu osobą obcą wobec byłego małżonka, tak więc teściowie, ich rodzice oraz rodzeństwo i ich dzieci i wnuki byłego małżonka będą powinowatymi.

Wynika z ww. przepisów, że należy oznaczać kodem „TP” również powiązania rodzinne, a więc sprzedaż na rzecz osób i firm powiązanych rodzinnie z JST.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów w Broszurze informacyjnej dot. struktury JPK_VAT z deklaracją oznaczenie „TP” stosować będziemy w przypadku, w którym pomiędzy nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieć będą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 VAT.

Dla stosowania kodu „TP” nie ma znaczenia, czy podmioty powiązane są zobowiązane do sporządzania dokumentacji cen transferowanych i czy sprzedawca szacuje podstawę opodatkowania na podstawie art. 32 ustawy o VAT. Znaczenie ma tylko fakt, czy to powiązanie występuje.

Podmioty powiązane dokonujące transakcji pomiędzy sobą, jeżeli są czynnymi podatnikami VAT i prowadzą ewidencję VAT (JPK_V7) są zobligowane oznaczać każdą taką transakcję (fakturę) znakiem „TP”.

Podmioty powiązane to nie tylko posiadanie udziałów, prawa głosu czy faktycznego ingerowania w najważniejsze decyzje innych podmiotów. To także pokrewieństwo i powinowactwo, a więc transakcje dokonywane w rodzinie.

Miasto (…) jest 100% udziałowcem i jednocześnie założycielem spółek miejskich. Spółki miejskie stanowią własność JST a właściciel jest reprezentowany przez (…) Miasta (…). W strukturach Urzędu Miasta są dyrektorzy wydziałów, którzy sprawują nadzór nad spółkami.

Pod władze miasta podlegają oprócz Spółek, także inne jednostki organizacyjne podległe Miastu, tj. szkoły, przedszkola, instytucje kultury, biblioteki, zakłady budżetowe.

Wyłączenie z obowiązku oznaczania przez „TP” transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi jedynie poprzez udziały JST, nie wynika bezpośrednio z przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, lecz do takiego wniosku prowadzi treść art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, wyznaczającego zakres umocowania przyznanego przez ustawodawcę ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych dla określenia zakresu danych oraz sposobu wykazywania ich w ewidencji.

Określony zgodnie z przyznanymi kompetencjami szczegółowy zakres danych oraz sposób ich wykazywania w ewidencji podatku od towarów i usług powinny uwzględniać konieczność identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia oraz możliwości techniczno - organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji. W przypadku transakcji, w których podmioty będące jej stronami są powiązane wyłącznie przez JST, trudno zakładać istnienie obszarów narażonych na nadużycia podatkowe, szczególnie w zakresie cen transferowych (rynkowych). Powiązania w tym przypadku sprowadzałyby się do sytuacji, w której to Miasto wywiera znaczący wpływ na nabywcę, jak i na dostawcę. Znaczenie ma fakt istnienia ograniczonych możliwości techniczno - organizacyjnych monitorowania tego rodzaju powiązań między zainteresowanymi podmiotami, a przede wszystkim w odniesieniu do osób fizycznych, członków ich rodzin w tym byłych członków, mogących wywierać znaczący wpływ na czynności podejmowane przez podmioty powiązane.

Od 1 października 2020 r. Miasto (…) określa w ramach swoich możliwości techniczno -organizacyjnych wszystkie powiązania zarówno kapitałowe jak i rodzinne, mimo iż wiceminister finansów Piotr Dziedzic w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12441 zaznaczył, że nie dotyczy to jednostek samorządu terytorialnego.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że:

Zastępca prezydenta miasta ( dalej: Wiceprezydent) wykonuje zadania i kompetencje określonym przez Prezydenta Miasta, zapewniając kompleksowe rozwiązanie problemów dotyczących bieżącego funkcjonowania miasta i jego rozwoju oraz nadzorują realizację powierzonych zadań, a w szczególności:

  1. reprezentuje urząd w roboczych kontaktach zewnętrznych, w tym prowadzonych negocjacjach w obrocie cywilno-prawnym,
  2. nadzoruje i koordynuje pracę podległych wydziałów, referatów i biur,
  3. wnioskuje do Prezydenta Miasta w zakresie wynagradzania, wyróżniania i karania pracowników, kierowników i dyrektorów podległych wydziałów, referatów i biur,
  4. nadzoruje i kontroluje działalność miejskich jednostek organizacyjnych, w zakresie powierzonym przez Prezydenta,
  5. współpracuje z Radą Miasta i jej komisjami, organami osiedli, radą seniorów oraz młodzieżową radą miasta,
  6. nadzoruje sprawy z zakresu:
    1. oświaty i wychowania,
    2. przyznawania dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
    3. pomocy społecznej, ochrony zdrowia, przeciwdziałania i zwalczania patologii społecznej,
    4. gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta,
    5. wydawania zezwoleń na sprzedaż oraz sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
    6. działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
    7. ewidencji ludności i dowodów osobistych.

Pod pojęciem kierownictwa urzędu rozumie się: Prezydenta Miasta, Wiceprezydentów, Sekretarza Miasta, Skarbnika Miasta, z-cę Skarbnika Miasta, dyrektorów wydziałów, kierowników referatów i biur.

Prezydent Miasta kieruje pracą Urzędu przy pomocy Wiceprezydentów, Sekretarza Miasta, Skarbnika Miasta, z-ca Skarbnika Miasta, dyrektorów wydziałów, kierowników referatów i biur i samodzielnych stanowisk pracy, a w szczególności:

  1. wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych miasta,
  2. wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
  3. upoważnia swoich zastępców, sekretarza lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji, o których mowa w powyższym pkt 2,
  4. realizuje zadania z zakresu obronności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz wynikające z funkcji Szefa Obrony Cywilnej Miasta,
  5. nadzoruje realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
  6. nadzoruje realizację zadań w szczególności z zakresu:
    1. organizacji wewnętrznej urzędu,
    2. kontroli urzędu oraz realizacji wniosków pokontrolnych,
    3. obsługi prawnej urzędu,
    4. zadań wykonywanych na stanowiskach samodzielnych,
    5. współpracy z radą, komisjami rady, organami osiedli, radą seniorów i młodzieżową radą miasta,
    6. opracowywanie projektu budżetu miasta i jego realizacji,
    7. bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej,
    8. przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w urzędzie,
    9. bezpieczeństwa i higieny pracy,
    10. rozwoju miasta, planowania przestrzennego i budownictwa,
    11. spraw pracowniczych,
    12. ochrony środowiska i gospodarki odpadami komunalnymi,
    13. geodezji i kartografii,
    14. gospodarki nieruchomościami,
    15. przygotowywania i realizacji inwestycji miasta oraz remontu i utrzymania dróg.

Zastępca prezydenta miasta (Wiceprezydent) wykonuje zadania i kompetencje określone przez Prezydenta Miasta, zapewniając kompleksowe rozwiązanie problemów dotyczących bieżącego funkcjonowania miasta i jego rozwoju oraz nadzoruje realizację powierzonych zadań, a w szczególności:

  1. reprezentuje urząd w roboczych kontaktach zewnętrznych, w tym prowadzonych negocjacjach w obrocie cywilno-prawnym,
  2. nadzoruje i koordynuje pracę podległych wydziałów, referatów i biur,
  3. wnioskuje do Prezydenta Miasta w zakresie wynagradzania, wyróżniania i karania pracowników, kierowników i dyrektorów podległych wydziałów, referatów i biur,
  4. nadzoruje i kontroluje działalność miejskich jednostek organizacyjnych, w zakresie powierzonym przez Prezydenta,
  5. współpracuje z Radą Miasta i jej komisjami, organami osiedli, radą seniorów oraz młodzieżową radą miasta,
  6. nadzoruje sprawy z zakresu:
    1. oświaty i wychowania,
    2. przyznawania dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
    3. pomocy społecznej, ochrony zdrowia, przeciwdziałania i zwalczania patologii społecznej,
    4. gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta,
    5. wydawania zezwoleń na sprzedaż oraz sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
    6. działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
    7. ewidencji ludności i dowodów osobistych.

Sekretarz wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Prezydenta, nadzoruje i koordynuje prace podległych wydziałów, referatów i biur, a w szczególności nadzoruje sprawy z zakresu:

  1. sprawnego funkcjonowania urzędu i właściwych warunków jego działania,
  2. właściwej realizacji zadań urzędu,
  3. przestrzegania dyscypliny pracy,
  4. terminowego załatwiania spraw,
  5. podnoszenia kwalifikacji pracowników,
  6. przestrzegania ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych,
  7. przestrzegania zasad zawartych w instrukcji kancelaryjnej i jednolitym rzeczowym wykazie akt,
  8. realizacji świadczeń socjalnych,
  9. archiwum zakładowego,
  10. komputeryzacji urzędu oraz rozwoju zastosowań informatyki,
  11. zamówień publicznych,
  12. uprawnień komunikacyjnych,
  13. działalności gospodarczej,
  14. kultury, sportu i turystyki,
  15. organizacyjno-techniczne przygotowanie na szczeblu miasta wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej polskiej, do Parlamentu Europejskiego, do organów samorządu terytorialnego i organów osiedli oraz przewidzianych przepisami prawa referendów.

Skarbnik, Z-ca Skarbnika:

  1. sprawuje nadzór nad gospodarką finansową,
  2. zapewnia prawidłową gospodarkę budżetową,
  3. podejmuje czynności w celu pozyskiwania środków finansowych na rzecz miasta,
  4. odpowiada za planowanie i realizacje budżetu oraz sprawuje kontrolę w zakresie gospodarki finansowej miejskich jednostek organizacyjnych,
  5. odpowiada przed Prezydentem za realizację zadań ustalonych w statucie miasta i regulaminie organizacyjnym, a w szczególności za prawidłowe wykonywanie zadań przez Wydział Finansów, Budżetu, Podatków i opłat, w tym:
    1. terminowe i rzetelne załatwianie spraw,
    2. dyscyplinę pracy,
    3. należyte przygotowywanie dokumentów,
    4. prawidłową organizację stanowisk pracy.

Dyrektorzy wydziałów, kierownicy referatów i biur kierują odpowiednio pracą wydziałów, referatów i biur, ponoszą odpowiedzialność przed Prezydentem za realizację zadań i kompetencji ustalonych w statucie i regulaminie oraz są odpowiedzialni za:

  1. prawidłowe wykonywanie zadań,
  2. terminowe i rzetelne załatwianie spraw,
  3. dyscyplinę pracy,
  4. należyte przygotowanie przez wydział, referat, biuro dokumentów,
  5. prawidłową organizację stanowisk pracy.

Na stanowiska Prezesów spółek miejskich powoływane są osoby niepełniące w Gminie żadnych funkcji. Prezesów spółek miejskich powołuje Rada Nadzorcza na okres 5 letniej kadencji, miasto ma wpływ na wybór Prezesów Spółek pośrednio poprzez swoich przedstawicieli w Radach Nadzorczych spółek miejskich. Zarządy 3 spółek miejskich są jednoosobowe, w jednej spółce - 2 osobowy Zarząd (Prezes i członek zarządu). Zarząd prowadzi spółki i reprezentuje spółkę na zewnątrz.

Członkowie rad nadzorczych nie pełnią w Gminie żadnych funkcji. Członków Rad Nadzorczych spółek miejskich powołuje Prezydent Miasta Zarządzeniem lub Uchwałą Zgromadzenia Wspólników. Miasto posiada 4 spółki miejskie. Wszystkie spółki miejskie są jednoosobowe. Jedynym udziałowcem spółek miejskich jest MIASTO (…), które posiada 100% udziałów.

Prezydent Miasta zgodnie z Ustawą o gospodarce komunalnej pełni funkcję Zgromadzenia Wspólników.

Rady Nadzorcze pełnią funkcje kontrolne, nadzorcze i doradcze. Każdy członek Rady Nadzorczej może samodzielnie wykonywać prawo nadzoru, tylko w jednej ze spółek miejskich umowa stanowi, że rada nadzorcza działa kolegialnie.

Pracownicy miejskich spółek wykonują swoje obowiązki zgodnie z zakresem czynności służbowych, w dwóch spółkach miejskich posiadają swoich przedstawicieli w Radzie Nadzorczej. Nie pełnią żadnych funkcji w Gminie.

Jednostki organizacyjne Miasta (…): szkoły, przedszkola, dom pomocy społecznej, ośrodek pomocy społecznej, zakład budżetowy - Park (…), Miejski Zarząd Obiektów (…), Placówki (…) (dalej: P.), Zespół Placówek Wsparcia Dziennego, Środowiskowy Dom Samopomocy, Ośrodek Interwencji Kryzysowej.

Zgodnie z treścią art. 36a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, stanowisko dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki oświatowej powierza organ prowadzący szkołę, przedszkole lub placówkę. Obsada kadry kierowniczej szkoły/przedszkola lub innej placówki oświatowej leży w gestii dyrektora szkoły/przedszkola lub placówki oświatowej zgodnie ze statutem placówki.

Kompetencje dyrektora szkoły:

Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor szkoły kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz. Dyrektor szkoły odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom pracy szkoły i zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne. Dyrektor w szczególności decyduje w następujących sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
  3. występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
  4. dysponowania środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę szkoły i ponoszenia pełnej odpowiedzialności za prawidłowe wykorzystanie, a także organizowania administracyjnej, finansowej oraz gospodarczej obsługi szkoły,
  5. współdziałania ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk szkolnych,
  6. określenia, w porozumieniu z Radą Rodziców, wzoru jednolitego stroju noszonego przez uczniów na terenie szkoły,
  7. określenia, w porozumieniu z Radą Rodziców, sytuacji, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.

Kompetencje dyrektora przedszkola:

Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników administracji i obsługi. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  2. przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
  3. występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady przedszkola w sprawach nauczycieli i pozostałych pracowników,
  4. reprezentowanie placówki na zewnątrz, opracowanie planu nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny i częstotliwości wykonywania czynności wynikających z zadań nadzoru,
  5. powołanie opiekuna stażu dla nauczycieli: stażysty i kontraktowego ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego,
  6. wstrzymanie uchwał rady przedszkola i rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadomienie o tym stosowne organy,
  7. dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
  8. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola.

Miejskim Zarządem Obiektów (…) kieruje Dyrektor, reprezentuje go na zewnątrz i jest odpowiedzialny za jego działanie. Dyrektor, zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta (…). Dyrektor Miejskiego Zarządu w (…) kieruje we współpracy z zastępcą dyrektora, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jest odpowiedzialny za jego właściwą organizację, sprawne działanie, kontrolę realizacji zadań oraz za określenie kierunków działania i rozwoju.

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w (…) jest jednostką budżetową Miasta (…). Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor, zatrudniany przez Prezydenta Miasta (…). Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w rozumie przepisów prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku. Zastępcę dyrektora zatrudnia dyrektor Ośrodka. Dyrektor wydaje opinię w sprawie zatrudniania kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Dyrektor jest uprawniony do wydawania zarządzeń, regulaminów, decyzji i instrukcji w celu realizacji zadań statutowych. Dyrektor Ośrodka składa Radzie (…) coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia wykaz potrzeb w zakresie realizowanych zadań.

Dyrektora Domu Pomocy Społecznej zatrudnia Prezydent Miasta (…), po zasięgnięciu opinii dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w (…). Dyrektor Domu działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta (…).

Nadzór nad działalnością Placówki (…) sprawuje Prezydent Miasta (…). Placówką kieruje i reprezentuje na zewnątrz dyrektor Placówki P.. Dyrektora P. zatrudnia Prezydent Miasta (…). Dyrektor Placówki odpowiada za właściwą organizację pracy wychowawczej w placówce.

Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej podlega bezpośrednio Prezydentowi Miasta. Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Dyrektor reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz, współpracuje z władzami rządowymi i samorządowymi oraz kulturalno-oświatowymi na terenie miasta, województwa i kraju. Kompetencje dyrektora biblioteki publicznej:

  1. opracowanie i realizację planów działalności podstawowej i finansowej oraz za sprawozdawczość w tym zakresie,
  2. prawidłową organizację pracy,
  3. podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych oraz należyte gospodarowanie etatami i funduszem płac,
  4. stosowanie zarządzeń, instrukcji, wytycznych i poleceń władz zwierzchnich,
  5. prowadzenie i przestrzeganie zasad związanych z zamówieniami publicznymi,
  6. przestrzeganie zasad oszczędnego gospodarowania budżetem Biblioteki,
  7. przestrzeganie zasad tajemnicy o informacjach niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych,
  8. dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników,
  9. prognozowanie i programowanie rozwoju lub zmian w sieci bibliotecznej,
  10. rozwój i upowszechnianie czytelnictwa na terenie miasta,
  11. zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzegania obowiązujących przepisów BHP i ppoż.,
  12. zapoznanie pracowników z obowiązującymi przepisami (ppoż., BHP, regulaminami i zarządzeniami oraz przepisami merytorycznymi dotyczącymi bibliotek,
  13. wykonanie okresowych ocen pracowników Biblioteki,
  14. awansowanie, wyróżnianie lub karanie pracowników zgodnie z Kodeksem pracy i regulaminem wynagradzania.

(…) Centrum zarządza, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za całokształt jego działalności Dyrektor, który odpowiada w szczególności za:

  • realizacje zadań statutowych OCK i opracowanie strategii rozwoju,
  • gospodarkę finansową, w tym gospodarowanie mieniem,
  • politykę kadrową,
  • warunki pracy, bhp, zabezpieczenie ppoż. oraz inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

Dyrektora powołuje i odwołuje Prezydent Miasta (…) w trybie określonym w art. 15 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dyrektor może powołać jednego zastępcę.

Zespół Placówek Wsparcia Dziennego - Nadzór nad działalnością Zespołu sprawuje Prezydent Miasta (…).

Zespołem kieruje kierownik Zespołu, którego zatrudnia Prezydent Miasta (…). Kierownik Zespołu jest umocowany, w ramach zwykłego zarządu, do składania oświadczeń woli związanych z bieżącym funkcjonowaniem Zespołu.

Do kompetencji kierownika Zespołu należy:

  1. kierowanie bieżącą działalnością Zespołu zgodnie z obowiązującymi przepisami
    i reprezentowanie go na zewnątrz,
  2. sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków do harmonijnego rozwoju,
  3. organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi Zespołu,
  4. dysponowanie środkami budżetowymi zgodnie z planem finansowym Zespołu,
  5. wykonywanie funkcji pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych w Zespole,
  6. organizowanie i planowanie działań w Zespole, w tym warunków pracy i racjonalnego podziału zadań, a także zapewnienie prawidłowej organizacji pracy,
  7. podejmowanie decyzji kadrowych,
  8. umożliwienie pracownikom ustawicznego dokształcania i doskonalenia,
  9. nadzór nad sprawowaniem opieki i wychowania dzieci,
  10. zapewnienie kontroli wewnętrznej,
  11. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.


Zgodnie z umową wykonawczą zawartą pomiędzy Miastem a (…) Towarzystwem Budownictwa Społecznego (dalej: (…)TBS) sp. z o.o. powierzono spółce zadanie w zakresie administrowania, zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność Miasta, w których znajdują się lokale mieszkalne, socjalne, mieszkania chronione, pomieszczenia tymczasowe oraz wykonywanie praw i obowiązków właścicielskich, tj. w szczególności:

  • zawierania umów najmu lokali tymczasowych, na podstawie wskazań Miasta,
  • utrzymanie nieruchomości i ich otoczenia w należytym stanie technicznym i sanitarnym,
  • prowadzenia wymaganej dokumentacji technicznej obiektów oraz organizowania okresowych kontroli i przeglądów nieruchomości, a także prac remontowych, zatwierdzonych przez Miasto i ich nadzór techniczny,
  • naliczania czynszów za wynajem w wysokości ustalonej przez Miasto oraz opłat wg faktycznie poniesionych kosztów, prowadzenia pozasądowej i sądowej windykacji należności od najemców z tytułu czynszów i opłat.

Miasto jest właścicielem nieruchomości wchodzących w skład wspólnot mieszkaniowych zgodnie z art. 12 -17 Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tj. Dz. U. 2021 poz. 1048), z których wynikają prawa i obowiązki właścicieli lokali.

Udział Miasta w poszczególnych Wspólnotach jest różny (od pojedynczych lokali do większości lokali) i ciągle maleje ze względu na sprzedaż lokali mieszkaniowych w trybie bezprzetargowym na rzecz dotychczasowych najemców. Prezydent Miasta ma prawo reprezentowania Miasta na zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych. Prezydent Miasta udzielił pełnomocnictwa pracownikowi Urzędu Miasta do reprezentowania Miasta na zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych, w których Miasto posiada udziały. Osoba reprezentująca Miasto ma tyle głosów ile posiada udziałów Miasto we Wspólnocie.

W ramach świadczonej usługi administrowania nieruchomościami Wnioskodawca zapewnia m.in.:

  • przygotowywanie umów o dostawy, roboty bądź usługi związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej;
  • ubezpieczenie nieruchomości;
  • realizacje planów zarządzania nieruchomością oraz przygotowywanie i wdrażanie planu remontów i konserwacji w celu utrzymania nieruchomości w stanie należytym;
  • kontrola nad utrzymaniem porządku i czystości w obrębie nieruchomości;
  • windykacje opłat należnych od właścicieli lokali;
  • analizę kosztów dotyczących nieruchomości;
  • monitoring i kontrola stanu technicznego budynku, sprawowanie nadzoru nad pracą firm odpowiedzialnych za konserwację i bieżące naprawy;
  • przejęcie nieruchomości od poprzedniego administratora w tym między innymi:
    • dokumentacji eksploatacyjnej budynku;
    • decyzji urzędu o dopuszczeniu budynku do użytkowania;
    • aktualnych protokołów przeglądów technicznych;
    • ksiąg obiektu budowlanego, dokumentacji eksploatacyjnej;
    • dokumentacji finansowej;
    • innych związanych nieruchomością.


Miasto nie jest członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej, Miasto nie ma swoich reprezentantów w radzie nadzorczej Spółdzielni mieszkaniowej. W różnych Spółdzielniach Mieszkaniowych w zarządzie lub Radzie Nadzorczej Spółdzielni mieszkaniowych zasoby powiązane z Miastem (…), np. wybrani na członka zarządu Prezesa Spółdzielni czy też członka rady nadzorczej Spółdzielni Radni Miasta i ich członkowie rodzin, członkowie rodzin władz miasta - Prezydent Miasta, Wiceprezydenci, Sekreta Skarbnik i dyrektorzy, kierownicy wydziałów, referatów i biur urzędu Miasta i ich rodziny.

Członkowie rodzin to osoby pozostające z określonym podmiotem w związku małżeńskim albo osoby, pomiędzy którymi występuje pokrewieństwo do drugiego stopnia.

Tak, członkowie rodzin, o których mowa w pytaniach, to osoby pozostające z określonym podmiotem w związku małżeńskim albo osoby, pomiędzy którymi występuje pokrewieństwo do drugiego stopnia.

Powinowactwo jest to stosunek prawnorodzinny istniejący pomiędzy małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka. Z małżeństwa wynika powinowactwo między małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka. Ustanie małżeństwa (śmierć małżonka, rozwód) nie powoduje ustania powinowactwa. Chodzi o powinowatych po rozwodzie, tj. były teść/teściowa, były pasierb, były szwagier Prezydenta, Wiceprezydenta, Sekretarza, Skarbnika, dyrektorów, kierowników wydziałów, referatów, biur urzędu i jednostek organizacyjnych Miasta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

  1. Czy dla Miasta (…) jako jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku wprowadzania do ewidencji sprzedaży VAT Miasta (…), dokumentów sprzedażowych na rzecz spółek miejskich, w których Miasto (…) jest 100% udziałowcem w JPK_V7M zaistnieje obowiązek uwzględniania dla takiej sprzedaży oznaczenia „TP”?
  2. Czy w przypadku wprowadzania do ewidencji sprzedaży VAT Miasta (…) dokumentów sprzedażowych , w szczególności dla:
    1. prezydenta miasta, członków jego rodziny, jego zastępców i ich rodzin, kierownictwa urzędu,
    2. spółek miejskich, ich prezesów oraz ich rodzin, członków Rad Nadzorczych Spółek i ich rodzin, pracowników spółek miejskich,
    3. członków Rady Miasta i ich rodzin,
    4. dyrektorów i kierowników wszystkich podległych pod Miasto jednostek organizacyjnych,
    5. wspólnot mieszkaniowych administrowanych przez spółki miejskie,
    6. Spółdzielni Mieszkaniowych, u których w zarządzie lub Radzie Nadzorczej zasiadają osoby powiązane z Miastem (…) (np. Radni Miasta i ich członkowie rodzin, członkowie rodzin władz miasta i kierownictwo miasta i ich rodziny),
    7. powinowatych po rozwodzie ww. grup,

nie zaistnieje obowiązek oznaczenia „ TP" dla tej sprzedaży?


Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Ad 1

Miasto (…) stoi na stanowisku, iż wprowadzając do ewidencji sprzedaży VAT dokumenty wystawione na rzecz spółek miejskich, których Miasto jest 100% udziałowcem po stronie Miasta nie zaistnieje obowiązek uwzględnienia przy takiej sprzedaży oznaczenia „TP”.

Analogiczne stanowisko przedstawił podsekretarz Ministerstwa Finansów, który odpowiedział, iż w przypadku, gdy zawierana jest transakcja sprzedaży pomiędzy podmiotami powiązanymi wyłącznie poprzez udziały JST (powiązania kapitałowe), nie ma obowiązku stosowania oznaczenia „TP” w JPK_VAT.

Ad 2

Zdaniem Miasta (…) nie ma też obowiązku uwzględniania oznaczeń „TP” przy ewidencji dokumentów sprzedaży w szczególności dla: prezydenta miasta, członków jego rodziny, jego zastępców i ich rodzin, kierownictwa urzędu, spółek miejskich, ich prezesów oraz ich rodzin, członków Rad Nadzorczych Spółek i ich rodzin, pracowników spółek miejskich, członków Rady Miasta i ich rodzin, dyrektorów i kierowników we wszystkich podległych pod Miasto jednostek organizacyjnych, wspólnot mieszkaniowych administrowanych przez spółki miejskie, Spółdzielni Mieszkaniowych u których w zarządzie lub Radzie Nadzorczej zasiadają osoby powiązane z Miastem (…) (np. Radni Miasta i ich członkowie rodzin, członkowie rodzin władz miasta i kierownictwo miasta i ich rodziny), powinowatych po rozwodzie ww. grup.

Analogiczne stanowisko przedstawił podsekretarz Ministerstwa Finansów, który odpowiedział, iż w przypadku, gdy zawierana jest transakcja sprzedaży pomiędzy podmiotami powiązanymi wyłącznie poprzez udziały JST (powiązania rodzinne i powinowactwa), nie ma obowiązku stosowania oznaczenia „TP” w JPK_VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c dodany do ustawy od 1 października 2020 r.

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 99 ust. 11b ustawy o VAT).

Z dniem 1 października 2020 r. weszły w życie przepisy art. 99 ust. 11c ustawy, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami, co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia – ewidencja zawiera dodatkowe oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Jak stanowi art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

  1. w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  2. wynikające ze stosunku pracy;
  3. wynikające z tytułu przysposobienia.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach – oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Przez podmioty powiązane – zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy – należy rozumieć:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Natomiast zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez -wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że zgodnie z przepisami Ustawy Miasto sporządza i wysyła jednolity plik kontrolny, który od 1 października 2020 r. przybrał nową formę łącząc część deklaracyjną i ewidencyjną w jeden dokument. Wypełniając nowy JPK_VAT, przy każdym ujętym w ewidencji dowodzie, np. fakturze sprzedaży, podatnik musi oznaczyć specjalną procedurę, w ramach których przebiegła transakcja. Większość oznaczeń stosuje się przy ewidencjonowaniu podatku należnego, czyli do zapłaty (SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_DOSTAWA, B_MPV_PROWIZJA, MPP), dwa z nich (MPP i IMP) mają zaś zastosowania przy ewidencjonowaniu podatku naliczonego (do odliczenia).


Oznaczenia procedur stosuje się do całego dokumentu, a nie do poszczególnych wymienionych w nim pozycji. Jeśli na fakturze nie występuje żadna transakcja objęta specjalną procedurą, miejsca na kody zostawia się puste. Może się zdarzyć, że jedna faktura zawiera kilka pozycji objętych różnymi procedurami - wówczas należy zastosować więcej niż jedno oznaczenie. Jeden z wymogów dotyczy zamieszczania w ewidencji oznaczenia „TP”. W ten sposób w nowym JPK_VAT mają być oznaczane „istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT”. Miasto jest 100% udziałowcem i jednocześnie założycielem spółek miejskich. Spółki miejskie stanowią własność JST a właściciel jest reprezentowany przez (…) Miasta. W strukturach Urzędu Miasta są dyrektorzy wydziałów, którzy sprawują nadzór nad spółkami. Pod władze Miasta podlegają oprócz Spółek, także inne jednostki organizacyjne podległe Miastu, tj. szkoły, przedszkola, instytucje kultury, biblioteki, zakłady budżetowe. W przypadku transakcji, w których podmioty będące jej stronami są powiązane wyłącznie przez JST, trudno zakładać istnienie obszarów narażonych na nadużycia podatkowe, szczególnie w zakresie cen transferowych (rynkowych). Powiązania w tym przypadku sprowadzałyby się do sytuacji, w której to Miasto wywiera znaczący wpływ na nabywcę, jak i na dostawcę. Znaczenie ma fakt istnienia ograniczonych możliwości techniczno-organizacyjnych monitorowania tego rodzaju powiązań między zainteresowanymi podmiotami, a przede wszystkim w odniesieniu do osób fizycznych, członków ich rodzin w tym byłych członków, mogących wywierać znaczący wpływ na czynności podejmowane przez podmioty powiązane. Od 1 października 2020 r. Miasto określa w ramach swoich możliwości techniczno-organizacyjnych wszystkie powiązania zarówno kapitałowe jak i rodzinne.

Ad 1 i 2

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy dla Miasta jako jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku wprowadzania do ewidencji sprzedaży VAT Miasta dokumentów sprzedażowych m.in. dla: prezydenta miasta i jego zastępcy, członków Rady Miasta oraz na rzecz sekretarza, skarbnika, dyrektorów, kierowników referatów, biur urzędu i jednostek organizacyjnych Miasta oraz spółek miejskich, ich prezesów i członków Rad nadzorczych w których Miasto jest 100% udziałowcem zaistnieje obowiązek uwzględniania dla takiej sprzedaży oznaczenia „TP” w JPK_VAT.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń „TP” wskazują, że oznaczenie „TP” odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), organami gminy są:

  1. rada gminy;
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Przy czym zgodnie z ust. 3 ww. regulacji, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

Do wyłącznej właściwości rady gminy, należy m.in. uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek (art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Tym samym z powyższych przepisów wynika, że rada gminy poprzez swoich członków (w tym przewodniczącego rady gminy, który jest wybierany spośród radnych) wywiera istotny wpływ na sytuację finansową gminy. Można zatem uznać, iż pozycja członków rady gminy, z uwagi na sprawowane funkcje, mieści się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio ustawy o PIT), tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Do zadań wójta zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;
    1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
  2. określanie sposobu wykonywania uchwał;
  3. gospodarowanie mieniem komunalnym;
  4. wykonywanie budżetu;
  5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;


Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto, wójt gminy, działając na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę, któremu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu (art. 33 ust. 4 ww. ustawy).

Wójt gminy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m.in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą (art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Wnioskodawca, przedstawiając opis sprawy, wskazał na prezydenta i jego zastępcę jako „kierownictwo urzędu” oraz na radę gminy jako jednostkę decydującą o działaniach Wnioskodawcy.

Relacje między gminą a wójtem/zastępcą wójta, członkami rady gminy to relacje między gminą a jej organami (organem wykonawczym - wójtem/ zastępcą wójta i organem stanowiącym i kontrolnym - radą gminy składającą się z członków rady gminy - radnych i wybranego spośród nich przewodniczącego rady gminy). Taka relacja powoduje, że występuje podstawa, aby uznać, że jest to relacja, jaka ma miejsce między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.

Należy zatem uznać, że sprawowane przez prezydenta i jego zastępcę oraz członków rady miasta opisane powyżej funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), czyli występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (prezydenta/zastępcy prezydenta/członków rady miasta) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną (tj. Miasto). Miasto zatem jest zobowiązane w pliku JPK_VAT z deklaracją stosować oznaczenie „TP” w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz tych podmiotów.

Tak samo należy przyjąć w stosunku do usług wykonywanych przez Miasto na rzecz sekretarza i skarbnika Gminy, którzy zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy również stanowią „kierownictwo urzędu”, jak wynika bowiem z obowiązujących przepisów prawa skarbnik Gminy to główny księgowy budżetu gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym), natomiast sekretarz Gminy to swoisty „pomocnik” wójta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.), w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwanego dalej „sekretarzem”.

Wójt może bowiem powierzyć w trybie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu nie tylko swojemu zastępcy, ale też sekretarzowi gminy.

Ponadto, w art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wskazano, że wójt może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

W świetle powyższego należy również w tym przypadku przyjąć, że ww. podmioty posiadają, z uwagi na pełnione w Gminie funkcje publiczne, faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Gminę.

Również usługi wykonywane przez Gminę na rzecz kierowników jednostek organizacyjnych, za pośrednictwem których Gmina realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, powinny być w pliku JPK_VAT z deklaracją oznaczane znacznikiem „TP”. Jak wskazuje Wnioskodawca w opisie sprawy chodzi o kierowników takich samorządowych jednostek organizacyjnych, jak funkcjonujące wewnątrz Gminy jednostki budżetowe oraz odrębne od Gminy samorządowe instytucje kultury, w odniesieniu do których Gmina jako organizator ma realny wpływ na kształt ich funkcjonowania.

Jak wynika z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Natomiast, w myśl przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), samorządowa instytucja kultury może zostać utworzona i jej statut wydany wyłącznie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku gminy - radę gminy). Statut określa istotne elementy funkcjonowania samorządowej instytucji kultury, w tym zakres działalności, organy zarządzające, sposób finansowania jednostki. Zatem relacja między gminą, której organem stanowiącym jest rada gminy będąca organizatorem samorządowych instytucji kultury, a gminnymi instytucjami kultury, jest relacją występującą między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

Gmina poprzez swoje uprawnienia wywiera znaczący wpływ na wskazane jednostki organizacyjne - funkcjonujące wewnątrz Gminy jednostki budżetowe oraz samorządowe instytucje kultury, tj. ma faktyczną zdolność do wpływania na podejmowane przez nie kluczowe decyzje gospodarcze. Warte podkreślenia jest to, że ustawodawca wskazuje na „decyzje gospodarcze”, co oznacza, że wpływ, o którym mowa w przepisie, nie powinien się wiązać jedynie z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem relacje występujące pomiędzy Gminą oraz kierownikami jednostek budżetowych Gminy i samorządowych (gminnych) instytucji kultury oraz dyrektorami, kierownikami wydziałów, referatów biur urzędu mają charakter powiązań, o których mowa w przepisach o cenach transferowych.

Kolejna kwestia wymagająca rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest kwestia określenia relacji pomiędzy Miastem a członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów, (tj. członkami rodziny prezydenta miasta i jego zastępcy, skarbnika i sekretarza Gminy, radnych miasta, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy i dyrektorów kierowników wydziałów, referatów biur urzędu). Trzeba wziąć pod uwagę, że powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy obligujące do oznaczania transakcji sprzedaży kodem „TP”, to również powiązania pomiędzy osobami fizycznymi pozostającymi w związku małżeńskim albo między którymi istnieje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia - o czym stanowi art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, aby usługa wykonana przez Miasto na rzecz członka rodziny ww. podmiotów podlegała oznaczeniu „TP”, to muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • muszą istnieć powiązania pomiędzy Miastem, a ww. podmiotami, a jak wykazano wyżej występują one pomiędzy Miastem a prezydentem/zastępcą prezydenta Miasta, skarbnikiem i sekretarzem, radnymi miasta oraz kierownikami jednostek organizacyjnych i dyrektorami kierowników wydziałów, referatów biur urzędu oraz
  • pomiędzy tymi podmiotami, a członkami ich rodzin występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, tj. osoby te pozostają w związku małżeńskim albo występuje pomiędzy nimi stosunek pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Spełnienie tych warunków powoduje bowiem, że mamy do czynienia z dwoma podmiotami, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot, a zatem zachodzą powiązania, do których odwołuje się art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT).

Mając zatem na uwadze rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na występujące powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, pomiędzy Miastem a prezydentem miasta, zastępcą prezydenta, sekretarzem, skarbnikiem, członkami Rady Miasta, kierownikami jednostek organizacyjnych i dyrektorami kierowników wydziałów, referatów biur urzędu oraz członkami rodzin ww. podmiotów, tj. małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia, Wnioskodawca ma obowiązek stosowania oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a ww. podmiotami.

W odniesieniu do powiązań pomiędzy Wnioskodawcą a spółkami miejskimi, ich prezesami, członkami rad nadzorczych należy mieć na uwadze, że w przypadku relacji pomiędzy spółką miejską (komunalną) a Gminą istotne znaczenie ma fakt, iż spółki komunalne są tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi bowiem art. 9 ust. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679), jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Tworząc spółki prawa handlowego (lub przystępując do tych spółek), jednostki samorządu terytorialnego stają się jednocześnie udziałowcem/akcjonariuszem tych spółek wykonującym swoje uprawnienia i obowiązki „właścicielskie”.

Należy też zwrócić uwagę, że oprócz powiązań o charakterze kapitałowym przepisy definiują też powiązania o charakterze osobowym.

W jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia pełnią organy wykonawcze tych jednostek samorządu terytorialnego – w myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy o gospodarce komunalnej.

Zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta.

Natomiast art. 10a ustawy o gospodarce komunalnej reguluje sytuację prawną organów spółek kapitałowych z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Ustęp pierwszy tego przepisu przesądza, że w takich spółkach obligatoryjne jest powołanie rady nadzorczej. Do rad nadzorczych w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych z zastrzeżeniem przepisów ustawy o gospodarce komunalnej, o czym mowa w ust. 2 ww. przepisu.

Rada nadzorcza to kluczowy organ spółki kapitałowej: sprawuje ona nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach funkcjonowania, dokonuje oceny sprawozdania zarządu z działalności oraz sprawozdania finansowego, ale najważniejszą kompetencją wynikającą z przysługujących radzie nadzorczej uprawnień decyzyjnych jest wybór składu osobowego zarządu, a w szczególności powołanie prezesa spółki.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że wójt Gminy pełni funkcje wykonawcze (zarządcze) w gminie oraz funkcje kontrolne w spółce prawa handlowego ze 100% udziałem gminy. Takie relacje powodują, że występuje podstawa, aby uznać, że są to relacje jakie mogłyby mieć miejsce pomiędzy podmiotami powiązanymi.

W konsekwencji należy uznać, że w odniesieniu do transakcji Miasta z miejskimi spółkami, ich prezesami, członkami Rad Nadzorczych, w których Miasto jest 100% udziałowcem i jednocześnie założycielem spółek miejskich można mówić o powiązaniach w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 11a ust. 1 pkt 5 w związku z pkt 4 lit. a i b i w związku z ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Ponadto w odniesieniu do powiązań pomiędzy Wnioskodawcą a wspólnotami i spółdzielniami mieszkaniowymi należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy Miasto jest właścicielem nieruchomości wchodzących w skład wspólnot mieszkaniowych a Prezydent Miasta ma prawo reprezentowania Miasta na zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych. Ponadto Prezydent Miasta udzielił pełnomocnictwa pracownikowi Urzędu Miasta do reprezentowania Miasta na zebraniach Wspólnot Mieszkaniowych, w których Miasto posiada udziały. Osoba reprezentująca Miasto ma tyle głosów ile posiada udziałów Miasto we Wspólnocie. Zatem należy wskazać, że pomiędzy Wnioskodawcą a wspólnotami mieszkaniowymi występują powiązania kapitałowe. Takie relacje powodują, że występuje podstawa, aby uznać, że są to relacje jakie mogłyby mieć miejsce pomiędzy podmiotami powiązanymi zgodnie z art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT).

Z opisu sprawy wynika również, że w spółdzielniach mieszkaniowych w zarządzie lub Radzie Nadzorczej Spółdzielni mieszkaniowych występują osoby powiązane z Miastem (…), np. wybrani na członka zarządu, prezesa spółdzielni czy też członka rady nadzorczej Spółdzielni, radni Miasta i ich członkowie rodzin, członkowie rodzin władz Miasta - Prezydent Miasta, Wiceprezydenci, Sekretarz, Skarbnik i dyrektorzy, kierownicy wydziałów, referatów i biur urzędu Miasta i ich rodziny. Tym samym należy wskazać, że pomiędzy Wnioskodawcą a spółdzielniami mieszkaniowymi występują powiązania osobowe. Takie relacje powodują, że występuje podstawa, aby uznać, że są to relacje jakie mogłyby mieć miejsce pomiędzy podmiotami powiązanymi zgodnie z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT).

W konsekwencji należy także wskazać, że w odniesieniu do transakcji Miasta ze wspólnotami i spółdzielniami mieszkaniowymi występują powiązania o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 11a ust. 1 pkt 5 w związku z pkt 4 lit. a i b i w związku z ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT.

Zatem Miasto jest zobowiązane w pliku JPK_VAT z deklaracją stosować oznaczenie „TP” w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz ww. podmiotów.

Ponadto skoro istnieją powiązania pomiędzy Miastem, a ww. podmiotami to tym samym pomiędzy tymi podmiotami, a członkami ich rodzin występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, tj. osoby te pozostają w związku małżeńskim albo występuje pomiędzy nimi stosunek pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a podmiotami wymienionymi powyżej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym a w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj