Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.224.2021.3.JM
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 marca 2021 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z 29 maja 2021 r. (data wpływu 4 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku w związku ze sprzedażą działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku w związku ze sprzedażą działek nr A/13, A/14, A/15, A/21, A/22, A/24, A/16, A/17, A/20 i A/23.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 maja 2021 r. (data wpływu 4 czerwca 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, postawienie pytań, dołączenie dokumentu pełnomocnictwa szczególnego oraz dodatkową opłatę od wniosku o wydanie interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

W 2009 r. Wnioskodawca wraz z małżonką kupił nieruchomość, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę, stanowiące niezabudowane działki gruntu o nr A/1 i A/2. Nieruchomość stanowiła grunt orny o niskiej jakości gleby (klasa V) oraz nieruchomość stanowiącą niezabudowaną działkę gruntu numer B objętą księgą wieczystą. Zakup nastąpił do majątku wspólnego małżonków. Od momentu nabycia gruntu jest on uprawiany w ramach gospodarstwa rolnego.

W krótkim czasie po nabyciu nieruchomości, Wnioskodawca wraz z żoną podjęli decyzję o wybudowaniu domu. W tym celu wystąpili o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz o wydzielenie z pola uprawy osobnej działki o powierzchni 2000 m2. Ponieważ rodzina Wnioskodawcy powiększyła się, zrezygnował on z budowy domu.

W 2012 r. znajomy Wnioskodawcy był zainteresowany zakupem nieruchomości, która miała być przeznaczona pod budowę domu. Ostatecznie doszło do sprzedaży działki. W 2014 r. kolejna osoba była zainteresowana odkupieniem nieruchomości. W tym przypadku Wnioskodawca również sprzedał grunt. W 2019 r. na prośbę zainteresowanych osób, Wnioskodawca wydzielił kolejne dwie działki i również je sprzedał. Wszystkie sprzedane działki były nieuzbrojone i sklasyfikowane jako rolne z możliwością zabudowy. Sprzedaż działek była wynikiem inicjatywy osób zainteresowanych zakupem nieruchomości. Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań mających na celu znalezienie kupca ani nie korzystał z usług osób trzecich.

Decyzją z dnia 18 marca 2021 r. Burmistrz zatwierdził podział nieruchomości nr A/8 oraz A/11 objęte księgą wieczystą. Wydzielone działki nie są działkami budowalnymi ani nie posiadają decyzji o warunkach zabudowy. Grunty nie są uzbrojone. Po podzieleniu działki A/8 powstały działki o numerach: A/12, A/13, A/14, A/15, A/16, A/17, A/18, A/19, natomiast po podzieleniu działki A/11 powstały działki o numerach A/20, A/21, A/22, A/23, A/24, A/25. Wnioskodawca w dniu 10 maja 2021 r. sprzedał działkę numer A/16, w dniu 11 maja 2021 r. działkę numer A/17, w dniu 17 maja działkę numer A/20 oraz w dniu 19 maja 2021 r. działkę numer A/23. Nabywcami były osoby, które same wyraziły wolę nabycia nieruchomości. Wnioskodawca nie zabiegał o nabywców ani nie zlecał tych czynności pośrednikom. Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne. Z gruntów z działek nr A/8 i A/11 oraz działek, które powstały w wyniku ich podziału Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej związanej z obrotem nieruchomościami ani nie korzysta z usług firm zajmujących się obrotem nieruchomościami. Byłaby to jednorazowa sprzedaż i nie byłoby to stałe źródło dochodów. Stałym źródłem dochodu jest prowadzenie gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Na pytania Organu:

  1. „Należy wskazać numery działek wydzielonych z działek nr A/8 i A/11, które Wnioskodawca zamierza sprzedać?
  2. Czy Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy?
  3. Czy z gruntów (działek nr A/8 i A/11 oraz działek, które powstały w wyniku ich podziału) Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej?
  4. Należy wskazać, czy jest już potencjalny nabywca działek, które Wnioskodawca zamierza sprzedać? Jeżeli tak, to czy Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży ww. działek z nabywcą/nabywcami?
  5. Jeżeli Wnioskodawca zawarł/zawrze z nabywcą/nabywcami przedwstępną umowę sprzedaży działek, to należy wskazać:
    • Jakie są/będą postanowienia umowy przedwstępnej?
    • Czy w umowie przedwstępnej zostały/zostaną ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność działek na nabywcę/nabywców? Jeśli tak to jakie?
  1. Czy w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości zostało/zostanie udzielone nabywcy pełnomocnictwo/zgoda do dokonania w imieniu Wnioskodawcy dodatkowych czynności w odniesieniu do nieruchomości? Jeżeli tak, to należy podać przedmiot oraz zakres ww. pełnomocnictw/zgód oraz jakie konkretnie czynności nabywca wykonuje/będzie wykonywać.
  2. Czy działki, które zamierza sprzedać Wnioskodawca są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to należy wskazać jakie jest przeznaczenie wynikające z ww. planu.
  3. Jeśli działki które zamierza sprzedać Wnioskodawca są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to należy wskazać czy uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wynikające z ww. planu przeznaczenie działek jako terenów budowlanych nastąpiło z inicjatywy Wnioskodawcy?
  4. Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystywał działki A/8 i A/11 oraz działki, które powstały w wyniku ich podziału:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  1. Czy Wnioskodawca wykorzystywał działki A/8 i A/11 oraz działki, które powstały w wyniku ich podziału wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były wykorzystywane ww. działki, wykonywał Wnioskodawca – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  2. Czy działki A/8 i A/11 oraz działki, które powstały w wyniku ich podziału do momentu ich sprzedaży były/są/będą udostępnione osobom trzecim? Jeżeli tak, to należy wskazać:
    • w jakim okresie (kiedy) działki były/są/będą udostępnione osobom trzecim?
    • na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa – jaka) działki były/są/będą udostępnione osobom trzecim?
    • czy udostępnienie działek było/jest/będzie czynnością odpłatną czy bezpłatną?
  1. Czy przed sprzedażą działek objętych zakresem pytania Wnioskodawca, zamierza poczynić jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. działek (np. uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia)?
  2. W jaki sposób Wnioskodawca będzie poszukiwał przyszłych nabywców przedmiotowych działek?”,

Wnioskodawca odpowiedział:

  1. Numery wydzielonych z działek nr A/8 i A/11, które Wnioskodawca zamierza sprzedać to: A/13, A/14, A/15, A/21, A/22, A/24.
    Numery działek, które zostały sprzedane w maju 2021: A/16, A/17, A/20, A/23.
  2. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
  3. Z gruntów z działek nr A/8 i A/11 oraz działek, które powstały w wyniku ich podziału Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.
  4. Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.
  5. Nie dotyczy.
  6. Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.
  7. Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te skalsyfikowane są jako grunty rolne.
  8. Nie dotyczy.
  9. Na działkach A/8 oraz A/11 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.
  10. Działki A/8 oraz A/1 oraz działki, które powstały w wyniku ich podziału są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.
  11. Działki A/8 oraz A/1 oraz działki, które powstały w wyniku ich podziału nie były/nie są/nie będą udostępnione osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.
  12. Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakichkolwiek czynności dotyczące zwiększenia wartości ww. działek.
  13. Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom.

Działka A/8

Ad. 3) Z działki nr A/8 Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 9) Na działce A/8 był i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/8 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/8 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.



Działka A/11


Ad. 3) Z działki nr A/8 Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 9) Na działce A/8 był i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/8 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/8 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Działka A/12 wydzielona z A/8

Ad. 3) Z działki nr A/12 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/12 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/12 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/12 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom, ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/13 wydzielona z A/8

Ad. 3) Z działki nr A/13 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy

Ad. 9) Na działce A/13 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/13 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/13 nie była/nie jest/nie będzie udostępniona osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom, ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/14 wydzielona z A/8


Ad. 3) Z działki A/14 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/14 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/14 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/14 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom, ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/15 wydzielona z A/8


Ad. 3) Z działki nr A/15 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/15 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/15 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/15 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/16 wydzielona z A/8. Sprzedana w dniu 10 maja 2021 r.


Ad. 3) Z działki nr A/16 Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/16 była uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywała się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/16 były uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie była wykonywana.

Ad. 11) Działka A/16 nie była udostępniana osobom trzecim.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie poczynił jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukiwał nabywców, nie ogłaszał się, nie zlecał tych czynności pośrednikom.

Działka A/17 wydzielona z A/8 sprzedana w dniu 11 maja 2021 r.


Ad. 3) Z działki nr A/17 Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/17 była uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywała się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/17 były uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie była wykonywana.

Ad. 11) Działka A/16 nie była udostępniana osobom trzecim.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie poczynił jakichkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukiwał nabywców, nie ogłaszał się, nie zlecał tych czynności pośrednikom.

Działka A/18 wydzielona z A/8.


Ad. 3) Z działki A/18 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/18 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/18 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/18 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom, ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/19 wydzielona z A/8


Ad. 3) Z działki nr A/19 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/19 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/19 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/19 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/20 wydzielona z działki A/11 – sprzedana w dniu 17 maja 2021 r.

Ad. 3) Z działki nr A/20 Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/20 była uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywała się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/20 były uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie była wykonywana.

Ad. 11) Działka A/20 nie była udostępniana osobom trzecim.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie poczynił jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukiwał nabywców, nie ogłaszał się, nie zlecał tych czynności pośrednikom.

Działka A/22 wydzielona z działki A/11


Ad. 3) Z działki nr A/22 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/22 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/22 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/22 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczących zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/23 wydzielona z działki A/11 – sprzedana w dniu 19 maja 2021 r.

Ad. 3) Z działki nr A/23 Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/23 była uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywała się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/23 były uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie była wykonywana.

Ad. 11) Działka A/23 nie była udostępniona osobom trzecim.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie poczynił jakichkolwiek czynności dotyczących zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukiwał nabywców, nie ogłaszał się, nie zlecał tych czynności pośrednikom.

Działka A/24 wydzielona z działki A/11


Ad. 3) Z działki nr A/23 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/23 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/23 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/23 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom, ani nie będzie podejmował tych czynności w przyszłości.

Działka A/25 wydzielona z działki A/11


Ad. 3) Z działki nr A/25 Wnioskodawca realizuje sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ad. 4) Przed podziałem ww. działek nie było potencjalnych nabywców i nie były podpisywane żadne umowy przedwstępne sprzedaży działek.

Ad. 5) Nie dotyczy.

Ad. 6) Planowane sprzedaże działek nie obejmują udzielania żadnych pełnomocnictw nabywcy.

Ad. 7) Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne.

Ad. 8) Nie dotyczy.

Ad. 9) Na działce A/25 była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Ad. 10) Na działce A/25 są uprawiane tylko rolniczo i zebrane płody rolne są sprzedawane. Inna działalność na nich nie jest wykonywana.

Ad. 11) Działka A/25 nie była/nie jest/nie będzie udostępniana osobom trzecim. Na gruntach tych nadal prowadzona jest działalność rolnicza przez Wnioskodawcę i ziemia ta pozostaje tylko w jego zarządzie.

Ad. 12) Przed sprzedażą działek Wnioskodawca nie zamierza poczynić jakiejkolwiek czynności dotyczącej zwiększenia wartości ww. działek.

Ad. 13) Wnioskodawca nie poszukuje przyszłych nabywców, nie ogłasza się, nie zleca tych czynności pośrednikom ani będzie podejmował tych czynności w przyszłości.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy przy jednorazowej sprzedaży wydzielonej działki nr A/13 z podziału nieruchomości A/8 objętą księgą wieczystą należy naliczyć podatek od towarów i usług?
  2. Czy przy jednorazowej sprzedaży wydzielonej działki nr A/14 z podziału nieruchomości A/8 objętą księgą wieczystą należy naliczyć podatek od towarów i usług?
  3. Czy przy jednorazowej sprzedaży wydzielonej działki nr A/15 z podziału nieruchomości A/8 objętą księgą wieczystą należy naliczyć podatek od towarów i usług?
  4. Czy przy jednorazowej sprzedaży wydzielonej działki nr A/21 z podziału nieruchomości A/11 objętą księgą wieczystą należy naliczyć podatek od towarów i usług?
  5. Czy przy jednorazowej sprzedaży wydzielonej działki nr A/22 z podziału nieruchomości A/11 objętą księgą należy naliczyć podatek od towarów i usług?
  6. Czy przy jednorazowej sprzedaży wydzielonej działki nr A/24 z podziału nieruchomości A/11 objętą księgą wieczystą należy naliczyć podatek od towarów i usług?
  7. Czy w związku z jednorazową sprzedażą wydzielonej działki nr A/16 podziału nieruchomości A/8 objętą księgą wieczystą należy uiścić podatek od towarów i usług?
  8. Czy w związku z jednorazową sprzedażą wydzielonej działki nr A/17 podziału nieruchomości A/8 objętą księgą wieczystą należy uiścić podatek od towarów i usług?
  9. Czy w związku z jednorazową sprzedażą wydzielonej nr A/20 podziału nieruchomości A/11 objętą księgą wieczystą należy uiścić podatek od towarów i usług?
  10. Czy w związku z jednorazową sprzedażą wydzielonej nr A/20 podziału nieruchomości A/11 objętą księgą wieczystą należy uiścić podatek od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, jednorazowa sprzedaż wydzielonych działek nie jest objęta podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż wydzielonych działek nie wykracza poza zwykły zarząd majątkiem prywatnym. Art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”. Przy czym w niniejszej sprawie kluczowym sformułowaniem jest określenie dokonywania czynności w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wnioskodawca podkreśla, że sprzedaż będzie jednorazowa, a jego źródłem dochodu jest działalność rolna, a więc w tej sytuacji nie należy naliczać podatku od towarów i usług. Na takim stanowisku stoi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy, który w uzasadnieniu wyroku z dnia 22 lipca 2020 r. sygn. akt SA/BD 90/20 stwierdził, że: „w wyroku w sprawie Słaby i in., C-180/10 i C-181/10, ECLI:EU:C:2011:589. TSUE stwierdził, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem od podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. z 2006 r. Nr L347, s. 1 z późn. zm.; dalej dyrektywa 2006/112, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem osoby fizyczne dokonujące sprzedaży, przekazania lub darowizny towarów stanowiących część ich majątku osobistego, czyli takiego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są zaliczane do grona podatników podatku od towarów i usług.

Konsekwentnie, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w ww. cyt. art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 15 ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy – co do zasady – posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Co istotne, w sytuacji gdy rolnik dokona rejestracji i uzyska miano podatnika podatku VAT czynnego, oznacza to, że prowadzi on działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki tego podatku.

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE z dnia 4 października 1995 r. w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. W wyroku tym TSUE uznał, że sprzedaż budynku pełniącego funkcję pensjonatu, w którym jednakże wyodrębniona była prywatna część mieszkalna przez osobę fizyczną prowadzącą pensjonat, jest dostawą towarów tylko w części dotyczącej przeniesienia własności pensjonatu. Tylko bowiem względem tej części budynku sprzedawca występował jako podatnik, natomiast w odniesieniu do prywatnej części mieszkalnej nie działał w tym charakterze. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z kolei, z treści orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Co istotne – jak wskazał TSUE – dla uznania, że czynność sprzedaży działek następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym nie ma znaczenia fakt, że podmiot dokonujący dostawy jest „rolnikiem ryczałtowym”. Według TSUE sprzedaż działek przekształconych z rolnych na budowlane nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli następuje w ramach zarządzania majątkiem prywatnym. Trybunał orzekł, że „osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu prawa UE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby”.

Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w przypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Ponadto, jak wynika z ww. orzeczenia dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z opisu sprawy wynika, że w 2009 r. Wnioskodawca wraz z małżonką kupił niezabudowane działki gruntu o nr A/1 i A/2. Zakup nastąpił do majątku wspólnego małżonków. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Od momentu nabycia gruntu jest on uprawiany w ramach gospodarstwa rolnego. W krótkim czasie po nabyciu nieruchomości, Wnioskodawca wraz z żoną podjęli decyzję o wybudowaniu domu. W tym celu wystąpili o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz o wydzielenie z pola uprawy osobnej działki o powierzchni 2000 m2. Ponieważ rodzina Wnioskodawcy powiększyła się, zrezygnował on z budowy domu. W 2012 r. znajomy Wnioskodawcy był zainteresowany zakupem nieruchomości, która miała być przeznaczona pod budowę domu. Ostatecznie doszło do sprzedaży działki. W 2014 r. kolejna osoba była zainteresowana odkupieniem nieruchomości. W tym przypadku Wnioskodawca również sprzedał grunt. W 2019 r. na prośbę zainteresowanych osób, Wnioskodawca wydzielił kolejne dwie działki i również je sprzedał.

Decyzją z dnia 18 marca 2021 r. Burmistrz zatwierdził podział nieruchomości nr A/8 oraz A/11 objętych księgą wieczystą. Wydzielone działki nie są działkami budowalnymi ani nie posiadają decyzji o warunkach zabudowy. Grunty nie są uzbrojone. Po podzieleniu działki A/8 powstały działki o numerach: A/12, A/13, A/14, A/15, A/16, A/17, A/18, A/19, natomiast po podzieleniu działki A/11 powstały działki o numerach A/20, A/21, A/22, A/23, A/24, A/25. Wnioskodawca w dniu 10 maja 2021 r. sprzedał działkę numer A/16, w dniu 11 maja 2021 r. działkę numer A/17, w dniu 17 maja działkę numer A/20 oraz w dniu 19 maja 2021 r. działkę numer A/23. Nabywcami były osoby, które same wyraziły wolę nabycia nieruchomości. Wnioskodawca nie zabiegał o nabywców ani nie zlecał tych czynności pośrednikom. Wydzielone działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań w urzędzie gminnym grunty te sklasyfikowane są jako grunty rolne. Z gruntów z działek nr A/8 i A/11 oraz działek, które powstały w wyniku ich podziału Wnioskodawca realizował sprzedaż płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Numery wydzielonych z działek nr A/8 i A/11, które Wnioskodawca zamierza sprzedać to: A/13, A/14, A/15, A/21, A/22, A/24. Numery działek, które zostały sprzedane w maju 2021: A/16, A/17, A/20, A/23.

W odniesieniu do działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23 Wnioskodawca wskazał, że na każdej z działek była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Związane jest to z tym, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku obowiązku naliczenia podatku w związku ze sprzedażą działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz wyrok TSUE należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie, dla rozstrzygnięcia wątpliwości Wnioskodawcy kluczowym jest fakt, że – jak wynika z opisu sprawy – ww. działki stanowiły/stanowią część gospodarstwa rolnego, które były/są wykorzystywane na potrzeby gospodarstwa Zainteresowanego, bowiem na każdej z działek była i jest uprawiana ziemia rolna, a sprzedaż płodów rolnych odbywa się z 5% podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, zatem grunty te stanowią majątek przedsiębiorstwa rolnego.

Jednocześnie należy podkreślić, że powołane wyżej orzeczenie TSUE w połączonych sprawach C-180/10 i C-181/10, odnosi się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, tj. rolnika ryczałtowego. Orzeczenie TSUE odnosi się zatem wyłącznie do sytuacji, gdy sprzedaży gruntów dokonuje rolnik ryczałtowy lub osoba fizyczna z majątku prywatnego. W tych okolicznościach TSUE zaleca badać okoliczności w jakich następuje zbycie gruntów, tj. czy zbywca podejmuje czynności zbliżone do tych, jakie wykonują podmioty profesjonalnie zajmujące się handlem nieruchomościami, np. podział, uzbrojenie terenu, wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, wydzielenie dróg wewnętrznych, czy działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek. Nie ma ono natomiast odniesienia do okoliczności takich, jak w analizowanym przypadku, a mianowicie, gdy przedmiotem dostawy jest grunt wykorzystywany w działalności gospodarczej, która realizowana jest przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT. W tej sytuacji bowiem, nie można mówić o sprzedaży „majątku prywatnego”.

Z informacji przedstawionych we wniosku jednoznacznie natomiast wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, z tytułu której jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nieruchomości będące przedmiotem zapytania wykorzystywał w tej działalności. Okoliczności te wskazują zatem na ścisłe związanie działek z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością rolniczą. Zatem w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że przedmiotowe działki wchodziły/wchodzą w skład majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, ponieważ jest to majątek wykorzystywany przez podatnika VAT w działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie należy zatem stwierdzić, że przedmiotem dostawy były/będą działki stanowiące składnik majątkowy przedsiębiorstwa, służący prowadzeniu przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT działalności gospodarczej, którą – w rozumieniu ustawy – jest działalność rolnicza prowadzona w ramach gospodarstwa rolnego.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca, sprzedając działki nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23 nie dokonał/nie dokona zbycia majątku osobistego, ale majątek wykorzystywany przez niego w prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, sprzedaż przez Zainteresowanego przedmiotowych działek, jako że stanowi/będzie stanowiła zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy dostawę towarów, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż działek wykorzystywanych uprzednio w działalności rolniczej, z tytułu której Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, jest/będzie dostawą dokonywaną w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji powyższego, transakcja sprzedaży – na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że o przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W analizowanej sprawie, działki nie posiadają decyzji o warunkach zabudowy i nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zatem dostawa przez Wnioskodawcę działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23, jako gruntów nieprzeznaczonych pod zabudowę jest/będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to analiza zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23 stanowiących część gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy

w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednakże z uwagi na okoliczność, że opisane działki, będące przedmiotem dostawy nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzjami o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to ich sprzedaż jest/będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem Wnioskodawca z tytułu sprzedaży ww. działek nie ma/nie będzie miał obowiązku naliczania podatku od towarów i usług.

Tym samym skoro sprzedaż działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23 podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, to oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej braku obowiązku naliczenia podatku w związku ze sprzedażą działek nr A/13, A/14, A/15, A/22, A/16, A/17, A/20 i A/23. Natomiast wniosek w części dotyczącej braku obowiązku naliczenia podatku w związku ze sprzedażą działek nr A/21 i A/24 zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj