Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.343.2021.1.HD
z 24 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2021 r. (data wpływu 29 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze sprzedażą premiową – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze sprzedażą premiową.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółdzielnią działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych prowadzącą działalność w zakresie świadczenia usług finansowych na rzecz swoich członków. Wnioskodawca uzyskuje i będzie w przyszłości uzyskiwał przychody przede wszystkim ze świadczenia na rzecz swoich członków usług finansowych określonych w ustawie o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, w szczególności w zakresie prowadzenia rachunków płatniczych członków spółdzielni, udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych, pośredniczenia w realizacji zleceń przelewów i innych dyspozycji finansowych, pośrednictwa ubezpieczeniowego w oferowaniu członkom SKOK produktów ubezpieczeniowych innych podmiotów.

Zasady przyjęcia w poczet członków SKOK reguluje ustawa o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze oraz statut SKOK.

Zgodnie ze statutem SKOK, warunkiem powstania stosunku członkostwa w spółdzielni jest złożenie deklaracji członkowskiej w formie przewidzianej w art. 16 ustawy Prawo Spółdzielcze przez osobę ubiegającą się o członkostwo oraz przyjęcie danej osoby w poczet członków przez Zarząd. Deklaracja członkowska jest oświadczeniem woli ubiegającego się o członkostwo, natomiast uchwała właściwego organu spółdzielni o przyjęciu w poczet członków stanowi drugie oświadczenie woli (spółdzielni) niezbędne do powstania stosunku członkostwa, czyli do zawarcia umowy członkostwa. Stosunek członkostwa powstaje zatem z mocy jednostronnego aktu przyjęcia dokonanego przez spółdzielnię.

Zgodnie ze statutem SKOK, jedynie członek SKOK może korzystać z usług świadczonych przez SKOK. Tym samym osoba fizyczna dopiero po przyjęciu w poczet członków ma prawo założyć rachunek płatniczy, czy korzystać z pożyczek i kredytów udzielanych przez SKOK. Natomiast do obowiązków członka SKOK należy m.in. wniesienie wpisowego i zadeklarowanego udziału lub udziałów oraz wpłacenie wkładu członkowskiego. Na chwilę obecną wpisowe, wkład i jeden udział wynoszą 1 zł każde.

SKOK planuje umożliwienie osobom fizycznym zdalnego nabycia członkostwa w SKOK oraz otwarcia rachunku płatniczego. Proces zdalnego nabycia członkostwa będzie odbywał się za pomocą strony www, na której potencjalny członek będzie uzupełniał dane osobowe oraz będzie zaznaczał chęć założenia rachunku płatniczego w SKOK. Następnie, potencjalnemu członkowi zostanie zaprezentowana umowa o prowadzenie rachunku płatniczego. Po akceptacji umowy przez potencjalnego członka nastąpi weryfikacja jego tożsamości. Pozytywne przejście procesu weryfikacyjnego oznaczać będzie przyjęcie w poczet członków – potwierdzenie członkostwa i rejestrację danych członka w systemie, pobór opłat: wpisowego, udziału i wkładu (dalej: opłaty początkowe) oraz otwarcie rachunku płatniczego.

SKOK planuje wprowadzenie akcji promocyjnej dla członków nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zdalnie nabędą członkowsko w SKOK. Zgodnie z warunkami promocji, każdy członek, który w okresie promocji nabędzie członkostwo w sposób zdalny oraz otworzy rachunek płatniczy, otrzyma nagrodę w wysokości 3 zł, która zostanie przeznaczona na pokrycie opłat początkowych. W związku z powyższym, proces zdalnego nabycia członkostwa będzie wyglądał w ten sposób, że po akceptacji umowy o rachunek płatniczy przez potencjalnego członka oraz pozytywnej weryfikacji jego tożsamości nastąpi potwierdzenie członkostwa oraz pobranie opłat początkowych ze środków SKOK. Po tym, jak system odnotuje wpłatę opłat początkowych przez członka, w systemie zostanie otwarty rachunek płatniczy. Kolejność czynności rejestrowanych w systemie jest spowodowana konstrukcją systemu.

Zgodnie z regulaminem prowadzenia rachunków płatniczych, SKOK pobiera prowizje i opłaty określone w Tabeli Prowizji i Opłat dla prowadzonych rachunków płatniczych. Prowadzenie rachunku płatniczego w SKOK wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat m.in. za wykonanie polecenia przelewu w placówce SKOK, realizację zlecenia stałego, czy za prowadzenie rachunku płatniczego, jeżeli nie są spełnione warunki zwolnienia członka z tej opłaty (kwota wpływu, wiek). Tym samym prowadzenie rachunku płatniczego przez SKOK jest usługą odpłatną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy nagroda jaką Wnioskodawca będzie wydawał w ramach akcji promocyjnej opisanej w stanie przyszłym może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, nagroda jaka będzie wydawana w ramach akcji promocyjnej opisanej w stanie przyszłym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nagroda wydawana będzie w ramach sprzedaży premiowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W przepisach podatkowych nie zdefiniowano pojęcia „sprzedaży premiowej”, dlatego też w celu zdefiniowania tego pojęcia należy odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Natomiast premia oznacza nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego – www.sjp.pwn.pl).

W związku z powyższym, pojęcie „sprzedaży premiowej” należy zdefiniować jako umowę sprzedaży, której zawarcie powoduje, że po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy oraz wydania kupującemu premii, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Natomiast kupujący zobowiązany jest do zapłaty ceny oraz uprawniony jest do otrzymania premii.

Otrzymanie premii jest gwarantowane, gdyż przyznawane jest kupującemu w zamian za dokonanie zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 września 2014 r., sygn. ITPB2/415-579/14/MM: najistotniejszą rolą sprzedaży premiowej jest na ogół motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy.

Od 1 stycznia 2015 r. w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych doprecyzowano, iż sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów jak i usług. Tym samym sprzedaż premiowa może dotyczyć sprzedaży usług finansowych świadczonych przez SKOK, w szczególności prowadzenia rachunku płatniczego. Stanowisko takie było wielokrotnie potwierdzane w orzecznictwie. Jak wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 marca 2016 r. sygn. II FSK 256/14: w omawianym przepisie chodziło zatem, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, o szerokie ujęcie wszelkich czynności, które ostatecznie prowadzą do przyznania podatnikowi konkretnego, definitywnego i wymiernego przysporzenia majątkowego w związku z preferowanym jego zachowaniem na rynku, co w rozpoznawanej sprawie sprowadzało się do zachęcenia klientów Banku do założenia rachunków oszczędnościowych i systematycznego gromadzenia na nich oszczędności. Mając na uwadze powyższe stanąć należy na stanowisku, że regulacja powyższa dotyczy więc każdego rodzaju stosunku gospodarczego, w którym profesjonalny przedsiębiorca oferuje konsumentom pewne nagrody dodatkowe, tj. wykraczające poza zasadnicze świadczenie, którym w przypadku usług bankowych jest oprocentowanie, jako czynnik motywujący do uczestnictwa w tym stosunku gospodarczym.

Zdaniem Wnioskodawcy, akcja promocyjna opisana w stanie przyszłym spełnia warunki do uznania jej za sprzedaż premiową. W przedstawionej akcji promocyjnej nagroda będzie wydawana w związku z nabyciem usługi finansowej – otworzeniem rachunku płatniczego. Przyznanie nagrody będzie gwarantowane – nagrodę otrzyma każdy, kto w okresie promocji spełni warunki promocji, czyli otworzy rachunek płatniczy w sposób zdalny. Jednocześnie nagroda będzie przyznawana w postaci dodatkowej gotówki przeznaczonej na pokrycie opłat początkowych. W ocenie SKOK przyznawana nagroda, mimo iż ma postać gotówki, nie pełni roli rabatu czy obniżenia ceny. Wnioskodawca za swoje usługi będzie bowiem pobierała należne jej wynagrodzenie, zgodnie z obowiązującą Tabelą Prowizji i Opłat.

Jak wskazano w opisie stanu przyszłego, Wnioskodawca planuje wprowadzenie akcji promocyjnej dla członków nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zdalnie nabędą członkowsko w SKOK. Chęć przystąpienia do SKOK oraz otwarcia rachunku płatniczego będzie wyrażana przez klienta na etapie rejestracji na stronie www. Następnie nastąpi weryfikacja jego tożsamości. Jeżeli weryfikacja przebiegnie poprawnie, Wnioskodawca przyjmie klienta w poczet członków. Następnie system automatycznie pobierze opłaty początkowe ze środków SKOK i odnotuje wypłatę opłat początkowych przez tego członka, po czym w systemie zostanie otwarty rachunek płatniczy. Kolejność czynności rejestrowanych w systemie jest spowodowana konstrukcją systemu. Jest to jednak bez znaczenia dla skutków podatkowych. Z punktu widzenia prawa podatkowego, kolejność rejestracji czynności w systemie jest jedynie operacją techniczną, która nie wpływa na warunki zwolnienia od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z warunkami planowanej akcji promocyjnej, nagroda będzie przyznawana za otworzenie rachunku płatniczego w SKOK w sposób zdalny, a wola założenia takiego rachunku będzie wyrażana przez klienta na etapie rejestracji na stronie www, wraz z wyrażeniem woli ubiegania się o członkostwo w SKOK. Natomiast z chwilą potwierdzenia tożsamości klienta, dojdzie do przyjęcia tego klienta w poczet członków SKOK oraz do sprzedaży usługi finansowej świadczonej przez SKOK.

Z uwagi na to, iż akcja promocyjna opisana w stanie przyszłym spełnia warunki sprzedaży premiowej, nagroda jaka będzie wydawana w związku z tą promocją w wysokości 3 zł korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wydawane w ramach sprzedaży premiowej nie będą podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% pobiera się od świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty. Zdaniem SKOK, należy dokonać rozróżnienia pomiędzy nagrodami wydawanymi w ramach sprzedaży premiowej, a nagrodami wydawanymi w ramach innych akcji promocyjnych. Nagrody wydawane w ramach sprzedaży premiowej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy regulacji szczególnej zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast pozostałe świadczenia otrzymane od SKOK w ramach innych niż sprzedaż premiowa akcji promocyjnych, będą podlegały zryczałtowanemu 19% podatkowi PIT.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacjach podatkowych m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 grudnia 2019 r. nr 0115-KDIT2-2.4011.412.2019.1.MM oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 maja 2017 r. nr 1462- IPPB2.4511.91.2017.1.AK.

Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że opisana akcja promocyjna spełnia warunki sprzedaży premiowej, natomiast nagroda wydawana w związku z tą akcją promocyjną korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;


Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:


  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł,
  • nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.

Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.” Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru lub usługi. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 – o czym stanowi art. 30 ust. 8 tej ustawy.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółdzielnią działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych prowadzącą działalność w zakresie świadczenia usług finansowych na rzecz swoich członków. Wnioskodawca uzyskuje i będzie w przyszłości uzyskiwał przychody przede wszystkim ze świadczenia na rzecz swoich członków usług finansowych określonych w ustawie o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, w szczególności w zakresie prowadzenia rachunków płatniczych członków spółdzielni, udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych, pośredniczenia w realizacji zleceń przelewów i innych dyspozycji finansowych, pośrednictwa ubezpieczeniowego w oferowaniu członkom SKOK produktów ubezpieczeniowych innych podmiotów. Zasady przyjęcia w poczet członków SKOK reguluje ustawa o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze oraz statut SKOK. Zgodnie ze statutem SKOK, warunkiem powstania stosunku członkostwa w spółdzielni jest złożenie deklaracji członkowskiej w formie przewidzianej w art. 16 ustawy Prawo Spółdzielcze przez osobę ubiegającą się o członkostwo oraz przyjęcie danej osoby w poczet członków przez Zarząd. Deklaracja członkowska jest oświadczeniem woli ubiegającego się o członkostwo, natomiast uchwała właściwego organu spółdzielni o przyjęciu w poczet członków stanowi drugie oświadczenie woli (spółdzielni) niezbędne do powstania stosunku członkostwa, czyli do zawarcia umowy członkostwa. Stosunek członkostwa powstaje zatem z mocy jednostronnego aktu przyjęcia dokonanego przez spółdzielnię. Zgodnie ze statutem SKOK, jedynie członek SKOK może korzystać z usług świadczonych przez SKOK. Tym samym osoba fizyczna dopiero po przyjęciu w poczet członków ma prawo założyć rachunek płatniczy, czy korzystać z pożyczek i kredytów udzielanych przez SKOK. Natomiast do obowiązków członka SKOK należy m.in. wniesienie wpisowego i zadeklarowanego udziału lub udziałów oraz wpłacenie wkładu członkowskiego. Na chwilę obecną wpisowe, wkład i jeden udział wynoszą 1 zł każde. SKOK planuje umożliwienie osobom fizycznym zdalnego nabycia członkostwa w SKOK oraz otwarcia rachunku płatniczego. Proces zdalnego nabycia członkostwa będzie odbywał się za pomocą strony www, na której potencjalny członek będzie uzupełniał dane osobowe oraz będzie zaznaczał chęć założenia rachunku płatniczego w SKOK. Następnie, potencjalnemu członkowi zostanie zaprezentowana umowa o prowadzenie rachunku płatniczego. Po akceptacji umowy przez potencjalnego członka nastąpi weryfikacja jego tożsamości. Pozytywne przejście procesu weryfikacyjnego oznaczać będzie przyjęcie w poczet członków – potwierdzenie członkostwa i rejestrację danych członka w systemie, pobór opłat: wpisowego, udziału i wkładu oraz otwarcie rachunku płatniczego. SKOK planuje wprowadzenie akcji promocyjnej dla członków nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zdalnie nabędą członkowsko w SKOK. Zgodnie z warunkami promocji, każdy członek, który w okresie promocji nabędzie członkostwo w sposób zdalny oraz otworzy rachunek płatniczy, otrzyma nagrodę w wysokości 3 zł, która zostanie przeznaczona na pokrycie opłat początkowych. W związku z powyższym, proces zdalnego nabycia członkostwa będzie wyglądał w ten sposób, że po akceptacji umowy o rachunek płatniczy przez potencjalnego członka oraz pozytywnej weryfikacji jego tożsamości nastąpi potwierdzenie członkostwa oraz pobranie opłat początkowych ze środków SKOK. Po tym, jak system odnotuje wpłatę opłat początkowych przez członka, w systemie zostanie otwarty rachunek płatniczy. Kolejność czynności rejestrowanych w systemie jest spowodowana konstrukcją systemu. Zgodnie z regulaminem prowadzenia rachunków płatniczych, SKOK pobiera prowizje i opłaty określone w Tabeli Prowizji i Opłat dla prowadzonych rachunków płatniczych. Prowadzenie rachunku płatniczego w SKOK wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat m.in. za wykonanie polecenia przelewu w placówce SKOK, realizację zlecenia stałego, czy za prowadzenie rachunku płatniczego, jeżeli nie są spełnione warunki zwolnienia członka z tej opłaty (kwota wpływu, wiek). Tym samym prowadzenie rachunku płatniczego przez SKOK jest usługą odpłatną.

Opisane w zdarzeniu przyszłym zamierzenia dotyczące przyznawania przez Wnioskodawcę swoim klientom (członkom nieprowadzących działalności gospodarczej) nagrody w wysokości 3 zł, która zostanie przeznaczona na pokrycie opłat początkowych, uzależnione jest od określonego sposobu zachowania się, tj. zdalnego nabycia członkostwa w SKOK oraz otwarcia rachunku płatniczego. Jak wynika z wniosku proces zdalnego nabycia członkostwa będzie odbywał się za pomocą strony www, na której potencjalny członek będzie uzupełniał dane osobowe oraz będzie zaznaczał chęć założenia rachunku płatniczego w SKOK. Następnie potencjalnemu członkowi zostanie zaprezentowana umowa o prowadzenie rachunku płatniczego. Po akceptacji umowy przez potencjalnego członka nastąpi weryfikacja jego tożsamości. Pozytywne przejście procesu weryfikacyjnego oznaczać będzie przyjęcie w poczet członków – potwierdzenie członkostwa i rejestrację danych członka w systemie, pobór opłat: wpisowego, udziału i wkładu oraz otwarcie rachunku płatniczego. Możliwość uzyskania nagrody jest więc ściśle powiązana z faktem dokonania konkretnej czynności premiowanej przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczenia pieniężne dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów w związku z opisaną akcją promocyjną stanowią nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków oraz interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj