Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.338.2021.2.MD
z 8 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 10 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 czerwca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.338.2021.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 4 czerwca 2021 r. (data doręczenia 5 czerwca 2021 r.). W dniu 10 czerwca 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 10 czerwca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest farmaceutą. Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Swoje usługi wykonuje w kilku aptekach, których nie jest właścicielem. W jednej z aptek Wnioskodawca poza prowadzeniem sprzedaży, czy wykonywaniem leków, pełni również funkcje kierownicze.

W ramach swojej działalności wykonuje następujące usługi:

  1. sprzedaż leków, suplementów diety, wyrobów medycznych w imieniu właściciela apteki, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, wystawianie faktur sprzedaży dla pacjentów oraz podmiotów kupujących leki lub wyroby medyczne czy suplementy;
  2. zajmowanie się magazynem apteki, tj. wprowadzanie produktów na stan apteki przez faktury zakupu, korekty faktur, przekazywanie leków przeterminowanych do utylizacji do właściwych podmiotów oraz dosłowne zajmowanie się magazynem, tj. układanie leków na półkach, sprawdzanie warunków przechowywania;
  3. przygotowywanie (retaksacja recept na leki refundowane i nierefundowane czyli sprawdzanie poprawności ich realizacji), wysyłanie, uzgadniania z NFZ raportu refundacyjnego;
  4. reprezentacja właściciela apteki przed kontrolerami Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;
  5. nadzór nad pozostałymi pracownikami apteki oraz nad apteką jako placówką;
  6. wykonywanie leków recepturowych, ich wycena oraz wydawanie;
  7. realizacja zapotrzebowań na produkty lecznicze wystawiane przez lekarza przychodni na użytek przychodni lub innej placówki leczniczej;
  8. wystawianie recept farmaceutycznych dla pacjentów pilnie potrzebujących leku, a którzy mają problem z dostępem do lekarza;
  9. nadzór nad praktykantami lub stażystami;
  10. prowadzenie ewidencji zatrudnionych w aptece osób;
  11. wstrzymywanie lub wycofywanie z obrotu i stosowania produktów leczniczych sprzedawanych w aptece;
  12. przekazywanie okręgowym izbom aptekarskim danych niezbędnych do prowadzenia rejestru farmaceutów.

W związku ze zmianami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm., dalej „u.z.p.d.”) m.in. usunięciem „Załącznika nr 2”, a tym samym dopuszczeniem większej ilości usług do ryczałtu, w tym usług wykonywanych przez Wnioskodawcę oraz zmiany stawek podatku, w myśl art. 9 ust. 2 u.z.p.d., Wnioskodawca zastanawia się, czy może opodatkować swoją działalność ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W piśmie z dnia 10 czerwca 2021 r., Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą od 15 czerwca 2020 r. Do końca 2020 r. był opodatkowany według skali podatkowej oraz prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Natomiast od początku 2021 r. Wnioskodawca zdecydował się na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stawką 8,5% oraz prowadzi ewidencję przychodów. Wnioskodawca stosuje opodatkowanie w formie ryczałtu od początku 2021 r. W związku wyborem opodatkowania w formie ryczałtu Wnioskodawca złożył stosowne oświadczenie na początku 2021 r., z zachowaniem ustawowego terminu - dokładnie dnia 15 lutego 2021 r. Do działalności Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłącznie zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie jest osobą prowadzącą aptekę, tym samym u Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca na podstawie umowy zlecenia wykonuje usługi na rzecz apteki, tj. usługi kierownictwa, w skład których wchodzą usługi szczegółowo opisane we wniosku.

Do Jego działalności znajdą zastosowanie następujące kody PKWiU:

  • PKWiU 47.00.74.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych - dotyczy to usług sprzedaży leków, suplementów diety, wyrobów medycznych w imieniu właściciela apteki, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, wystawiania faktur sprzedaży dla pacjentów oraz podmiotów kupujących leki lub wyroby medyczne, czy suplementy.
  • PKWiU 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura - dotyczy to usług:
    1. zajmowania się magazynem apteki, tj. wprowadzanie produktów na stan apteki przez faktury zakupu, korekty faktur, przekazywanie leków przeterminowanych do utylizacji do właściwych podmiotów, oraz dosłowne zajmowanie się magazynem, tj. układanie leków na półkach, sprawdzanie warunków przechowywania;
    2. przygotowywania (retaksacja recept na leki refundowane i nierefundowane, czyli sprawdzania poprawności ich realizacji), wysyłania, uzgadniania z NFZ raportu refundacyjnego;
    3. reprezentacji właściciela apteki przed kontrolerami Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;
    4. nadzoru nad pozostałymi pracownikami apteki oraz nad apteką jako placówką;
    5. wykonywania leków recepturowych, ich wyceny oraz wydawania;
    6. realizacji zapotrzebowań na produkty lecznicze wystawiane przez lekarza przychodni na użytek przychodni lub innej placówki leczniczej;
    7. wystawiania recept farmaceutycznych dla pacjentów pilnie potrzebujących leku, a którzy mają problem z dostępem do lekarza;
    8. nadzoru nad praktykantami lub stażystami;
    9. prowadzenia ewidencji zatrudnionych w aptece osób;
    10. wstrzymywania lub wycofywania z obrotu i stosowania produktów leczniczych sprzedawanych w aptece;
    11. przekazywania Okręgowym Izbom Aptekarskim danych niezbędnych do prowadzenia rejestru farmaceutów.


Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Od początku współpracy, Wnioskodawca świadczy swoje usługi w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy działalność wykonywana przez Wnioskodawcę może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
  2. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, do przedstawionych usług Wnioskodawca może zastosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wykonywane przez Niego usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.; dalej u.z.p.d.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.; dalej „ustawa o PIT”). Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, wykonuje usługi kierownicze oraz farmaceutyczne na rzecz kilku aptek oraz osiąga przychody, które zakwalifikować należy do źródła z pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl art. 14 ustawy o PIT. Możliwość skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest również uwarunkowana od niewystąpienia negatywnych przesłanek z art. 8 u.z.p.d. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia aptek.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 974, z późn. zm.; dalej u.p.f.), aby prowadzić aptekę ogólnodostępną należy uzyskać zezwolenie na prowadzenie apteki. Wobec czego należy uznać, że wyłączenie z ryczałtu ewidencjonowanego dotyczy tych podmiotów, które prowadzą aptekę, na podstawie uzyskanego zezwolenia. Należy mieć na uwadze również art. 88 ust. 1 u.p.f., który stanowi, że w aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta odpowiedzialny za prowadzenie apteki, zwany „kierownikiem apteki”. Jednakże uznać należy, że kierownik apteki jej nie prowadzi w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) u.z.p.d., jeśli to nie on uzyskał zezwolenie na prowadzenie apteki. W związku z powyższym, uznać trzeba, że nawet jeśli kierownik apteki wykonuje swoje obowiązki we własnym imieniu, to jednak wykonuje je na rzecz podmiotu posiadającego zezwolenie na prowadzenie tej apteki.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się wykonywaniem usług na rzecz podmiotu posiadającego zezwolenie na prowadzenie apteki, zatem zdaniem Wnioskodawcy, może On opodatkować swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane przez Niego na rzecz właścicieli aptek można opodatkować 8,5% ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi sprzedaży opisane w stanie faktycznym powinny zostać zakwalifikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 47.00.74.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) przychody z działalności usługowej w zakresie handlu powinny być opodatkowane stawką 3%, jednakże w opinii Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa sprzedaży detalicznej nie są tożsame z usługami sprzedaży, a w związku z tym powinny być opodatkowane stawką 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Zgodnie z definicją zawartą na stronie Głównego Urzędu Statystycznego przez „sprzedaż detaliczną” należy rozumieć: „Sprzedaż towarów własnych i komisowych (nowych i używanych) w punktach sprzedaży detalicznej, placówkach gastronomicznych oraz innych punktach sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakup dla potrzeb indywidualnych nabywców.” W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d., działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Biorąc pod uwagę przywołane definicje należy uznać, że działalność Wnioskodawcy nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów uprzednio nabytych, sprzedaje towary należące do kontrahenta, wobec czego usługi Wnioskodawcy nie będą spełniały art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d, a tym samym nie będzie obowiązywała Go stawka podatku 3%. Odpowiednią stawką dla usług pośrednictwa sprzedaży detalicznej będzie stawka 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy można znaleźć m.in w piśmie Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 grudnia 2010 r., w którym Organ uznał, że „Zważywszy jednak, iż Wnioskodawca nie nabywa na własność, zbywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towarów, stwierdzić należy, iż nie prowadzi on działalności usługowej w zakresie handlu, w rozumieniu cytowanego powyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji uzyskane przez niego przychody nie podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) tej ustawy, lecz opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy.”

Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Katowicach 5 lat później, a dokładnie w piśmie z dnia 13 marca 2015 r., Nr IBPBI/1/415-1464/14/WRz, gdzie organ uznał, że „Zauważyć przy tym należy, że Wnioskodawczyni nie prowadzi zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - działalności usługowej w zakresie handlu, bowiem, jak jednoznacznie wynika z wniosku i jego uzupełnienia, nie dokonuje sprzedaży towarów stanowiących jej własność (towar stanowi własność spółki, z którą zawarła umowę).”

Potwierdzenie znaleźć można także w nowszych interpretacjach wydanych przez organy. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2019 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.378.2019.1.KS1, Organ wskazał, że „Opisana we wniosku aktywność zarobkowa Wnioskodawcy, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu, która została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Nie będzie wobec tego obowiązywała Wnioskodawcy stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie będzie nabywał towaru od swego kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży (w niniejszej sprawie towar ten będzie należał do zleceniodawcy, który będzie wypłacał Wnioskodawcy prowizję od jego sprzedaży), co jest warunkiem uznania świadczonych przez Niego usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy. Reasumując, biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i załącznik nr 2 do tej ustawy nie zawierają wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie świadczył Wnioskodawca, polegających na pośrednictwie w sprzedaży detalicznej produktów spożywczych. Właściwą stawką opodatkowania dla przychodów z powyższej działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie, zgodnie z cyt. art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, stawka 8,5% przychodu.”

Biorąc pod uwagę powyższe, pomimo zakwalifikowania usług Wnioskodawcy, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 47.00.74.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych, przychody Wnioskodawcy z tych usług nie powinny być opodatkowane, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu - stawką 3%, a jako przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. - stawką 8,5%.

W kwestii usług opisanych w stanie faktycznym pod numerami: 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, usługi te polegają na bieżącym zarządzaniu apteką, jej obsłudze oraz pełnieniu w niej funkcji kierowniczych. Usługi takie, sklasyfikować należy w grupowaniu 82.11.10.0 „usługi związane z administracyjną obsługą biura”. Zgodnie z Objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, w tym grupowaniu usługi związane z codzienną kompleksową administracyjną obsługą biura, takie jak: usługi recepcji, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty i inne podobne usługi wykonywane na zlecenie. Ponadto, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, do grupy 82.1 zaliczono działalność usługową związaną z administracyjną obsługą biura. Grupa ta obejmuje: działalność związaną z codzienną administracją biura, taką jak: planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, dostarczanie personelu oraz logistyka, wykonywaną na zlecenie; wykonywanie regularnych, rutynowych zadań w zakresie obsługi biurowej. wykonywaną na zlecenie, które zwykle wykonywane są we własnym zakresie. W podklasie 82.11.Z ujęto: działalność związaną z codzienną administracyjną obsługą biura, taką jak: recepcja, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu i dostarczanie poczty, wykonywaną na zlecenie. Powyższe w całości pokrywa się z charakterystyką usług świadczonych przez Wnioskodawcę, wymienionych w opisie stanu faktycznego.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane usługi związane są z codzienną administracją apteki, są regularne i rutynowe, a tym samym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, tak samo jak usługi związane z administracyjną obsługą biura.

W kwestii usług wykonywania leków, ich wyceny oraz wydawania, zdaniem Wnioskodawcy, usługi tej nie należy traktować jako działalności wytwórczej. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d., przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Leki wytwarzane przez Wnioskodawcę stanowią nowy wyrób, jednakże do ich wytworzenia Wnioskodawca używa materiałów dostarczonych przez właściciela apteki. Wobec czego, zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką dla przychodów osiąganych będzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku usług wykonywania leków, przychody te nie stanowią przychodów z działalności wytwórczej. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d., przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Wnioskodawca przygotowuje leki z materiałów, które dostarcza Mu właściciel apteki, a więc przychody, które Wnioskodawca uzyskuje w zamian za wykonywanie leków należy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a nie stawką 5,5% przewidzianą dla działalności wytwórczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Jak stanowi art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie zaś do art. 9a ust. 2a ww. ustawy, podatnik może zawiadomić w formie pisemnej o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, albo pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jednocześnie wskazać należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. (uchylona)
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. (uchylona)
    5. (uchylona)
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  1. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  2. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazał, że użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu, to sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedającego zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast, działalność wytwórcza, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Wskazać należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego …, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji, na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. I tak:

  • art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów, o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
  • art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a) ww. ustawy wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,
  • art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy, określa, że z tytułu działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak już wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest farmaceutą. Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 15 czerwca 2020 r. Swoje usługi wykonuje w kilku aptekach, których nie jest właścicielem. W jednej z aptek Wnioskodawca poza prowadzeniem sprzedaży, czy wykonywaniem leków pełni również funkcje kierownicze.

W ramach swojej działalności wykonuje następujące usługi:

  1. sprzedaż leków, suplementów diety, wyrobów medycznych w imieniu właściciela apteki, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, wystawianie faktur sprzedaży dla pacjentów oraz podmiotów kupujących leki lub wyroby medyczne czy suplementy;
  2. zajmowanie się magazynem apteki, tj. wprowadzanie produktów na stan apteki przez faktury zakupu, korekty faktur, przekazywanie leków przeterminowanych do utylizacji do właściwych podmiotów oraz dosłowne zajmowanie się magazynem, tj. układanie leków na półkach, sprawdzanie warunków przechowywania;
  3. przygotowywanie (retaksacja recept na leki refundowane i nierefundowane czyli sprawdzanie poprawności ich realizacji), wysyłanie, uzgadnianie z NFZ raportu refundacyjnego;
  4. reprezentacja właściciela apteki przed kontrolerami Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;
  5. nadzór nad pozostałymi pracownikami apteki oraz nad apteką jako placówką;
  6. wykonywanie leków recepturowych, ich wycena oraz wydawanie;
  7. realizacja zapotrzebowań na produkty lecznicze wystawiane przez lekarza przychodni na użytek przychodni lub innej placówki leczniczej;
  8. wystawianie recept farmaceutycznych dla pacjentów pilnie potrzebujących leku, a którzy mają problem z dostępem do lekarza;
  9. nadzór nad praktykantami lub stażystami;
  10. prowadzenie ewidencji zatrudnionych w aptece osób;
  11. wstrzymywanie lub wycofywanie z obrotu i stosowania produktów leczniczych sprzedawanych w aptece;
  12. przekazywanie Okręgowym Izbom Aptekarskim danych niezbędnych do prowadzenia rejestru farmaceutów.

Wnioskodawca do końca 2020 r. był opodatkowany według skali podatkowej oraz prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Natomiast od początku 2021 r. zdecydował się na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stawką 8,5% oraz prowadzi ewidencję przychodów. W związku wyborem opodatkowania w formie ryczałtu Wnioskodawca złożył stosowne oświadczenie na początku 2021 r. z zachowaniem ustawowego terminu - dokładnie dnia 15 lutego 2021 r. Do działalności Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłącznie zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie jest osobą prowadzącą aptekę, tym samym u Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowanie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca na podstawie umowy zlecenia wykonuje usługi na rzecz apteki, tj. usługi kierownictwa, w skład których wchodzą usługi szczegółowo opisane we wniosku. Do Jego działalności znajdą zastosowanie następujące kody PKWiU:

  • 47.00.74.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych,
  • 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Od początku współpracy, Wnioskodawca świadczy swoje usługi w ramach działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 974, z późn. zm.), apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie apteki.

Art. 99 ust. 4 ww. ustawy, stanowi, że prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiada:

  1. farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą;
  2. spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w pkt 1.

Natomiast w myśl art. 99 ust. 4a ustawy Prawo farmaceutyczne, podmiot prowadzący aptekę jest obowiązany zatrudnić osobę odpowiedzialną za prowadzenie apteki, o której mowa w art. 88 ust. 2, dającą rękojmię należytego prowadzenia apteki. Stosownie do art. 88 ust. 1 ww. ustawy, w aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta odpowiedzialny za jej prowadzenie, zwany dalej "kierownikiem apteki".

Jak zatem wynika z ww. przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca jest farmaceutą, lecz nie jest osobą prowadzącą aptekę na podstawie uzyskanego przez siebie zezwolenia na jej prowadzenie. Świadczy On jedynie usługi na podstawie umowy zlecenia w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz podmiotu, który takie pozwolenie posiada. Zatem nie znajduje w tym przypadku zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca może do uzyskiwanych przez siebie przychodów z działalności gospodarczej w ramach działalności gospodarczej zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc do ustalenia właściwej stawki z tytułu świadczonych usług wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych oraz PKWiU 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Zauważyć należy, że usługa sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, którą Wnioskodawca świadczy na rzecz właściciela apteki, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu (do której jest przewidziana stawka 3%), gdyż Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów uprzednio nabytych przez siebie, lecz sprzedaje towary należące do swojego kontrahenta, a zatem pośredniczy On w sprzedaży towarów należących de facto do innego podmiotu. Podobnie jest także z usługami w zakresie wykonywania leków. Usługi tej nie należy traktować jako działalności wytwórczej. Leki wytwarzane przez Wnioskodawcę stanowią nowy wyrób, jednakże do ich wytworzenia Wnioskodawca używa materiałów dostarczonych przez właściciela apteki. Wobec czego, usługi te nie spełniają definicji działalności wytwórczej (do której przewidziano stawkę w wysokości 5,5%).

Opisane we wniosku czynności świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, w ocenie Organu, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle wskazanych wyżej przepisów prawa, na tle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, sklasyfikowana pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 i 82.11.10.0, będzie stanowiła działalność usługową, a uzyskiwane z tego tytułu przychody należy opodatkować stawką w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że tutejszy Organ, co wskazano już wyżej, nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku grupowań PKWiU świadczonych przez Niego usług.

Organ zaznacza, że interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj