Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.238.2021.3.HD
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2021 r. (data wpływu do tutejszego organu 3 marca 2021 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia za pracę w radzie osiedla – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 maja 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia za pracę w radzie osiedla.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W Spółdzielni Mieszkaniowej Y, działającej na mocy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, oprócz rady nadzorczej zostały powołane rady osiedla.

Wnioskodawca jest wybrany do Rady Osiedla X Spółdzielni Mieszkaniowej Y w S. Jako członek Rady Osiedla za swoją pracę otrzymuje wynagrodzenie, którego wysokość Spółdzielnia, po zakończeniu roku kalendarzowego, wykazuje w informacji PIT-11. Od wypłacanych co miesiąc świadczeń finansowych nie pobiera podatku.

Zasady funkcjonowania Rady Osiedla określa Regulamin Rad Osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej Y w S. uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 18 lutego 2016 r. Wnioskodawca mieszka w jej zasobach.

Dla wypełnienia swoich obowiązków Rada odbywa posiedzenia dwa razy w każdym miesiącu oraz dodatkowo w miarę potrzeb. Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół, później przekazywany do Zarządu Spółdzielni.


Nadto, oprócz zadań wynikających z Regulaminu, członkowie Rady:


  1. dokonują dwa razy w roku (wiosna i jesień) oględzin terenu osiedla (budynki i tereny zielone) dla potrzeb sporządzenia planu remontów. Jest to niezbędne dla podniesienia estetyki osiedla i poprawy bytowania mieszkańców;
  2. biorą udział w pracach komisji odbierającej zrealizowane zadania remontowe, m.in. wchodzą na dach budynków i przybudówek oraz lustrują piwnice;
  3. biorą udział w ogłoszonych przetargach dla wyboru wykonawcy robót remontowych;
  4. działają w komisjach sprawdzających lokale mieszkalne zasiedlone przez rodziny patologiczne, osoby niepełnosprawne, a także lokale zasiedlone przez osoby konfliktowe (m.in. gromadzące w mieszkaniu odpady śmietnikowe). Jest to związane z organizowaniem pomocy wzajemnej i opieki społecznej;
  5. pozyskują drzewa, krzewy i inną zieleń oraz realizują ich zasadzenie;
  6. przyjmują mieszkańców w dniach dyżurów w sprawach skarg i wniosków.


Zakres obowiązków i powinności członków Rady jest bardzo szeroki.


Za wykonaną pracę członkowie Rady otrzymują niewielkie kwoty, których wysokość można porównać do świadczeń finansowych płaconych osobom pracującym w komisjach wyborczych (na prezydenta, czy do Sejmu i Senatu), a którzy nie płacą podatku.

Członkowie Rady nie otrzymują innych świadczeń i nie mają jakichkolwiek przywilejów (zatem obciążenie tych osób podatkiem lub uniemożliwienie naliczania kosztów uzyskania przychodów będzie bardzo krzywdzące).

Członkom Rad Osiedla, wybranym przez mieszkańców, ich prawa i obowiązki zostały określone w § 48 i § 49 statutu Spółdzielni z aktualną rejestracją w sądzie dnia 4 grudnia 2019 r. Członkowie wypełniają swoje zadania w myśl decyzji Spółdzielni, ale także wypełniają obowiązki np. przy ustalaniu planów robót remontowych (kilkukrotna lustracja rejonu osiedla) oraz współdziałają z innymi organami (podmiotami) administracji państwowej albo samorządowej.

Rada Osiedla X w Spółdzielń Mieszkaniowej Y wypełnia funkcję opiniotwórczą i doradczą oraz występuje z wnioskami w różnych sprawach, które polepszają mieszkańcom formę zamieszkania. Ze swej działalności składają Zarządowi Spółdzielni pisemne sprawozdania dwa razy w miesiącu, w tym z odbytych spotkań z mieszkańcami.

Złożony wniosek dotyczy roku 2020 i ewentualnie okresów przyszłych, jeśli Wnioskodawca będzie wybrany do Rady Osiedla.


W związku z powyższym opisem ostatecznie zadano następujące pytania.


Czy uzyskane wynagrodzenie za pracę w Radzie Osiedla stanowi dla Wnioskodawcy przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w całości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym? Czy można odliczyć koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%?


Zdaniem Wnioskodawcy, przed rokiem 1981 za pracę w komisjach wyborczych do sejmu, senatu, względnie organów samorządowych lub pracach społecznych, itp., nie otrzymywało się wynagrodzenia. Obecnie sytuacja uległa zmianie i za jakiekolwiek prace wypłacane są świadczenia finansowe występujące pod różnymi nazwami: wynagrodzenie, ekwiwalenty, diety, zwrot poniesionych kosztów, itp.


Należności występują za pracę:


  • w radach nadzorczych,
  • jako ławnik w sądach,
  • w zarządzie ogrodów działkowych (występuje dopiero od kilku lat),
  • w komisjach wyborczych do sejmu, senatu lub organów samorządowych (które to wynagrodzenia nie podlegają obowiązkowi podatkowemu),
  • w radach osiedla dla budynków komunalnych (nagrody),
  • w zarządach wspólnot mieszkaniowych, itp.


Koszty Wnioskodawcy, od omawianych wynagrodzeń, wynikają z następujących przyczyn:


  • od Spółdzielni Wnioskodawca nie otrzymuje odzieży ochronnej (roboczej), butów czy rękawic;
  • Spółdzielnia nie daje członkom Rady jakichkolwiek środków dezynfekcyjnych (ochronnych), bo są przypadki, że w piwnicach występują pchły po kotach;
  • w części wykonywana praca jest niebezpieczna, np. przy odbiorze wykonanych robót na dachach wieżowców (np. zamontowanych paneli słonecznych – fotowoltaiki) oraz robót dachowych na innych obiektach (Wnioskodawca indywidualnie występuje do Urzędu Miasta w S. o ujęcie w (…) budżecie obywatelskim różnych zadań o charakterze remontowym lub inwestycyjnym).


Wszystkie wyżej wymienione zadania mają charakter społeczny lub obywatelski.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie okoliczności uzasadniają, aby podobnie jak osoby z komisji wyborczych, pracujące ok. 5 godz. raz na 4 lata, również członkowie Rad Osiedli nie uiszczali podatku od dochodów za swoją pracę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów – o czym stanowi art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:


  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 9 – inne źródła.


Na mocy art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:


  • pkt 5 – przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
    ­
  • pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  • pkt 8 – przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    3. przedsiębiorstwa w spadku


    – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Natomiast, jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3.000 zł.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z uzyskanymi przychodami. Z oceny związku z uzyskanym przychodem winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie mógł się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki: pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, być właściwie udokumentowany.


Na mocy art. 22 ust. 9 ww. ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:


  • pkt 5 – z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2,
  • pkt 6 – z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uzyskanych na podstawie umowy, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy zlecenia lub o dzieło – w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika lub opłacone przez podatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.


W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z wniosku w szczególności wynika, że Wnioskodawca jest wybrany przez mieszkańców do Rady Osiedla X Spółdzielni Mieszkaniowej Y w S. Jako członek Rady Osiedla za swoją pracę otrzymuje od Spółdzielni wynagrodzenie. Od wypłacanych co miesiąc świadczeń finansowych Spółdzielnia nie pobiera podatku. Dla wypełnienia swoich obowiązków Rada odbywa posiedzenia dwa razy w każdym miesiącu oraz dodatkowo w miarę potrzeb. Rada Osiedla X w Spółdzielń Mieszkaniowej Y wypełnia funkcję opiniotwórczą i doradczą oraz występuje z wnioskami w różnych sprawach, które polepszają mieszkańcom formę zamieszkania.

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę wynagrodzenia za pracę w Radzie Osiedla w pierwszej kolejności wskazać należy na treść art. 1 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648), zgodnie z którym spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.

Spółdzielnia mieszkaniowa, jako osoba prawna, działa przez swoje organy, których kompetencje określa Prawo spółdzielcze oraz oparty na nim statut.


Na mocy art. 35 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze organami spółdzielni są:


  1. walne zgromadzenie;
  2. rada nadzorcza, zwana dalej „radą”;
  3. zarząd;
  4. w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli – zebrania grup członkowskich (art. 59).


Statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim przypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków. Do zwoływania posiedzeń tych organów i warunków podejmowania przez nie uchwał przepisy § 41-44 stosuje się odpowiednio (art. 35 § 3 ustawy Prawo spółdzielcze).

Natomiast w myśl przepisu art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1465 ze zm.) członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Do organów stanowiących spółdzielni, co do zasady, zalicza się walne zgromadzenie lub zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą.

Zgodnie z art. 36 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze, najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. Artykuł 44 tejże ustawy wskazuje z kolei, że rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.

Cechą charakterystyczną organów stanowiących spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego.

Zgodnie z art. 48 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze, zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Natomiast zakres działania rady osiedla jest zdecydowanie odmienny od zakresu działania organów stanowiących. Rada osiedla nie jest organem stanowiącym spółdzielni (osoby prawnej). Pełni funkcję opiniotwórczą i doradczą – co również wynika z wniosku. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przychodów członków rady osiedla do kategorii określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do przychodów z działalności wykonywanej osobiście), a w szczególności do przychodów, o których art. 13 pkt 7 tejże ustawy. Przychody członków rady osiedla, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby bowiem przychodami z tego źródła wyłącznie wówczas, gdyby rzeczona rada osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.

Nie można również uznać, że przychody członków rady osiedla stanowią przychody, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, do których zastosowanie znajduje zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy.

Dokonując analizy tych przepisów, w pierwszej kolejności należy odnieść się do zawartych w tych przepisach pojęć „dieta” i „czynności społeczne i obywatelskie”.

Do uznania określonego wynagrodzenia za „dietę” nie wystarczy takie nazwanie tego wynagrodzenia przez wypłacającego lub stronę otrzymującą określony dochód, lecz konieczne jest, aby wynagrodzenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.

Natomiast o „pełnieniu obowiązku obywatelskiego” możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z „pełnieniem obowiązków społecznych” mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od udziału w obradach mających charakter wynagrodzenia za pełnienie tych czynności). Za „pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich” należy uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych, sędziów, ławników.

Tymczasem, jak już wyżej zaznaczono, rada osiedla pełni funkcję opiniotwórczą i doradczą i działalność wykonywana przez jej członków nie ma charakteru czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych czy obywatelskich w przytoczonym powyżej rozumieniu tych pojęć. Zatem wynagrodzenie otrzymywane przez członków rady osiedla nie stanowi przychodów, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że przychody Wnioskodawcy – jako członka Rady Osiedla X Spółdzielni Mieszkaniowej Y stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taka kwalifikacja przychodów oznacza, że nie znajduje do nich zastosowanie ani art. 22 ust. 9 pkt 5, ani art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania w analizowanej sprawie, ponieważ – jak wynika z treści tego przepisu – ma on zastosowanie do przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 ustawy. Natomiast jak już wskazano, w związku z pełnieniem funkcji członka Rady Osiedla Wnioskodawca osiąga przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na niemożność zastosowania – do uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Osiedla – zryczałtowanych 20% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje natomiast brak kwalifikacji tych przychodów do przychodów zawieranych na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Członkowie Rady Osiedla są bowiem wybierani i powołani do tej funkcji jako reprezentanci osób zamieszkujących na terenie danego osiedla i pełnią swoje funkcje społecznie. Statut danej spółdzielni może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń – co wynika wprost z przepisu art. 82 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Powyższe uniemożliwia więc zastosowanie do przychodów Wnioskodawcy 20% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego, Wnioskodawca, który uzyskuje świadczenia z tytułu członkostwa w Radzie Osiedla jest zobowiązany wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez możliwości zastosowania 20% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj