Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDWPT.4011.1.2021.3.JR
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 kwietnia 2021 r. uzupełnionym pismami złożonymi w dniu 9 czerwca 2021 r. oraz w dniu 24 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze zbiórki crowdfundingowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek uzupełniony pismami złożonymi w dniu 9 czerwca 2021 r. oraz w dniu 24 czerwca 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą miejsce stałego zamieszkania na terenie Polski i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca w 2020 r. przeprowadził zbiórkę funduszy (dalej zwaną: Zbiórką), za pośrednictwem internetowej platformy crowdfundingowej K…, w celu pozyskania środków na realizację Jego filmu dokumentalnego pt. „S…” (dalej zwanego: Filmem). Film ten będzie filmem dyplomowym Wnioskodawcy w ….

Zbiórka trwała od dnia 9 listopada do dnia 17 grudnia 2020 r. W ramach zbiórki udało się zebrać łącznie ...EUR. Platforma crowdfundingowa, po potrąceniu swojej opłaty/prowizji, przekazała zebrane środki na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 5 stycznia 2021 r. Wpłaty na zbiórkę pochodziły od 175 osób, które przekazały darowizny w wysokości od 1 EUR do 7.500 EUR (przy czym najwięcej wpłat było po 25 EUR). Wpłaty pochodziły zarówno od osób fizycznych jak i osób prawnych. Globalny zasięg portalu crowdfundingowego sprawił, że wpłacającymi były osoby z całego świata. Wpłacający w żaden sposób nie są spokrewnieni z organizatorem zbiórki. Dla wpłacającego są osobami obcymi. Wpłacający mieli zupełną swobodę w wyborze kwoty, którą chcieli przekazać. Sami decydowali o tym jaką sumę przekazać na osiągnięcie celu organizowanej zbiórki, dlatego wpłacone kwoty wahają się od 1 do 7.500 EUR.

W opisie zbiórki Wnioskodawca zaznaczył, że każdej z osób, która wesprze cel zbiórki, umożliwione zostanie obejrzenie filmu poprzez przesłanie adresu strony internetowej (linku) gdzie film zostanie opublikowany. Film będzie dostępny na platformie przez ściśle określony czas, po którego upływie link będzie już nieaktywny, a obejrzenie filmu za jego pośrednictwem będzie już niemożliwe.

Wnioskodawca nie ma możliwości technicznych, ani na obecnym ani na późniejszym etapie, sprawdzić które spośród osób wspierających zbiórkę faktycznie obejrzały film. Bardzo możliwe jest, że część z osób, którym zostanie udostępniony link nie otworzy go i nie obejrzy filmu. Dla osób, które zdecydują się wpłacić większą kwotę na cel zbiórki Wnioskodawca umożliwi pobranie filmu na lokalny dysk w formie cyfrowej z zastrzeżeniem, iż nie będą mogli oni go wykorzystywać w żaden komercyjny sposób. Podobnie jak przy wyświetleniach Wnioskodawca nie ma możliwości weryfikacji, którzy spośród wpłacających skorzystają z możliwości pobrania filmu. Dla najhojniejszych donatorów Wnioskodawca przewidział również możliwość umieszczenia specjalnych podziękowań w napisach końcowych filmu oraz możliwość spotkania z twórcami filmu. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, że nie jest w żaden sposób prawnie zobowiązany do przekazania jakichkolwiek podziękowań, czy innych upominków dla wpłacających. Jest to wyłącznie Jego dobra wola i dobry obyczaj.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 czerwca 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował, że: z uwagi na okres pandemii prawie wszystkie spotkania zostały odwołane (prawie nikt z darczyńców nie chciał wziąć w nich udziału). Wnioskodawca potraktował wpłaty od wspierających jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku, gdyż Wnioskodawca nie jest zobowiązany do jakiegokolwiek świadczenia zwrotnego na rzecz wpłacających, oraz osoby wpłacające nie oczekują tego od Niego. Co prawda niektóre z osób wspierających mogą obejrzeć film za pośrednictwem udostępnionego linku, ale Wnioskodawca nie ma wpływu na to, czy faktycznie osoby wspierające film go obejrzą, ani nie ma technicznej możliwości sprawdzenia, którzy spośród wspierających to zrobią, w związku z czym nie traktuje tego jako wykonanie świadczenia zwrotnego na rzecz wpłacających.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 czerwca 2021 r. wskazał, że środki pieniężne, które otrzymał od donatorów, spełniają definicję darowizny, o której mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Do środków zebranych za pośrednictwem internetowej platformy crowdfundingowej mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 czerwca 2021 r.:

Czy środki zebrane w ramach organizowanej zbiórki za pośrednictwem internetowej platformy crowdfundingowej K. należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 czerwca 2021 r.), zebrane w ramach zbiórki środki finansowe stanowią darowiznę/darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu Cywilnego i podlegają opodatkowaniu zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, a w związku z tym nie stosuje się do nich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca na portalu crowdfundingowej K. zorganizował zbiórkę środków na dokończenie swojego filmu dokumentalnego pt. „S.”. W ramach zbiórki każdy chętny mógł wesprzeć pomysł i przekazać środki finansowe na realizację tego pomysłu. Wnioskodawca zaznaczył, że każdy z wpłacających samodzielnie wybierał kwotę jaką chciał przekazać na cel organizowanej zbiórki. Każdorazowo była to jego własna i autonomiczna decyzja. W opisie zbiórki Wnioskodawca zaznaczył, że każdej z osób, która wesprze cel zbiórki, umożliwione zostanie obejrzenie filmu poprzez przesłanie adresu strony internetowej (linku) gdzie film zostanie opublikowany. Film będzie dostępny na platformie przez ściśle określony czas, po którego upływie link będzie już nieaktywny, a obejrzenie filmu za jego pośrednictwem będzie już niemożliwe. Dla osób, które zdecydują się wpłacić większą kwotę na cel zbiórki Wnioskodawca umożliwi pobranie filmu na lokalny dysk w formie cyfrowej z zastrzeżeniem, że nie będą mogli oni go wykorzystywać w żaden komercyjny sposób. Dla najhojniejszych donatorów Wnioskodawca przewidział również możliwość umieszczenia specjalnych podziękowań w napisach końcowych filmu oraz możliwość spotkania z twórcami filmu. Z uwagi na okres pandemii prawie wszystkie spotkania zostały odwołane (prawie nikt z darczyńców nie chciał wziąć w nich udziału). W ramach podziękowania dla wspierających film będzie dostępny na platformie tylko przez ściśle określony czas. Po jego upływie link będzie już nieaktywny, a obejrzenie lub pobranie filmu za jego pośrednictwem będzie już niemożliwe. Wnioskodawca nie ma możliwości technicznych, ani na obecnym, ani na późniejszym etapie, sprawdzić które spośród osób wspierających zbiórkę faktycznie obejrzały lub pobrały film. Bardzo możliwe jest, że duża część z osób, którym zostanie udostępniony link w ogóle go nie otworzy i nie obejrzy, ani nie pobierze filmu. Wszystkie wpłaty Wnioskodawca traktuje jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego i w związku z tym uważa, że są one zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu – czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Zatem podstawowym elementem darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w przyszłości. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma kwalifikacja świadczenia, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w 2020 r. przeprowadził zbiórkę funduszy, za pośrednictwem internetowej platformy crowdfundingowej w celu pozyskania środków na realizację Jego filmu dokumentalnego. Platforma crowdfundingowa, po potrąceniu swojej opłaty/prowizji, przekazała zebrane środki na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 5 stycznia 2021 r. Wpłaty na zbiórkę pochodziły od 175 osób, które przekazały darowizny w wysokości od 1 EUR do 7.500 EUR (przy czym najwięcej wpłat było po 25 EUR). Wpłaty pochodziły zarówno od osób fizycznych jak i osób prawnych z całego świata. Wpłacający w żaden sposób nie są spokrewnieni z organizatorem zbiórki. Dla wpłacającego są osobami obcymi.

W opisie zbiórki Wnioskodawca zaznaczył, że każdej z osób, która wesprze cel zbiórki, umożliwione zostanie obejrzenie filmu poprzez przesłanie adresu strony internetowej (linku) gdzie film zostanie opublikowany. Film będzie dostępny na platformie przez ściśle określony czas, po którego upływie link będzie już nieaktywny, a obejrzenie filmu za jego pośrednictwem będzie już niemożliwe.

Wnioskodawca nie ma możliwości technicznych, ani na obecnym ani na późniejszym etapie, sprawdzić które spośród osób wspierających zbiórkę faktycznie obejrzały film. Bardzo możliwe jest, że część z osób, którym zostanie udostępniony link nie otworzy go i nie obejrzy filmu. Dla osób, które zdecydują się wpłacić większą kwotę na cel zbiórki Wnioskodawca umożliwi pobranie filmu na lokalny dysk w formie cyfrowej z zastrzeżeniem, iż nie będą mogli oni go wykorzystywać w żaden komercyjny sposób. Podobnie jak przy wyświetleniach Wnioskodawca nie ma możliwości weryfikacji, którzy spośród wpłacających skorzystają z możliwości pobrania filmu. Dla najhojniejszych donatorów Wnioskodawca przewidział również możliwość umieszczenia specjalnych podziękowań w napisach końcowych filmu oraz możliwość spotkania z twórcami filmu. Jednocześnie należy podkreślić, że Wnioskodawca nie jest w żaden sposób prawnie zobowiązany do przekazania jakichkolwiek podziękowań, czy innych upominków dla wpłacających. Jest to wyłącznie Jego dobra wola i dobry obyczaj. Z uwagi na okres pandemii prawie wszystkie spotkania zostały odwołane (prawie nikt z darczyńców nie chciał wziąć w nich udziału).

Wnioskodawca wskazał, że środki pieniężne, które otrzymał od donatorów, spełniają definicję darowizny, o której mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Do środków zebranych za pośrednictwem internetowej platformy crowdfundingowej mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Z przytoczonych przepisów wynika, że nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zatem również nabycie w formie darowizny środków pieniężnych podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w sytuacji otrzymywania przez Wnioskodawcę wpłat w formie darowizny środków pieniężnych nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika wprost z brzmienia przepisu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, że otrzymywanie środków pieniężnych od donatorów spełniają definicję darowizny oraz że do zebranych środków mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj