Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.261.2021.2.AW
z 6 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2021 r. (data wpływu 4 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z kosztami użytkowania pojazdu samochodowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z kosztami użytkowania pojazdu samochodowego. Wniosek uzupełniono w dniu 30 czerwca 2021 r. o przeformułowanie pytania, o przeformułowanie własnego stanowiska w sprawie oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 czerwca 2021 r.).

W kwietniu 2015 r. Wnioskodawca założył jednoosobową działalność gospodarczą, którą prowadzi do dziś, nigdy nie zatrudniał żadnego pracownika.

13 stycznia 2019 r. samochód osobowy (będący wtedy w leasingu), wykorzystywany przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie do celów firmowych, został zgłoszony w Urzędzie Skarbowym w (…) drukiem VAT-26 w celu umożliwienia odliczania 100% podatku VAT. Od dnia poniesienia pierwszego kosztu (14 stycznia 2019 r.) była prowadzona skrupulatnie kilometrówka, aż do 4 grudnia 2020 r.

20 września 2019 r. została zaksięgowana ostatnia faktura za leasing (wykup auta), a auto stało się środkiem trwałym w działalności Wnioskodawcy. 25 września 2019 r. w Starostwie auto zostało przerejestrowane i fakt ten nie został (poprzez przeoczenie) zgłoszony w Urzędzie Skarbowym. 4 grudnia 2020 r. w Urzędzie Skarbowym w (…) drukiem VAT-26 została dokonana aktualizacja mająca na celu wycofanie auta z „pełnego” VAT’u i auto od dnia kolejnego miało być wykorzystywane w „systemie mieszanym”.

W obecnym roku (2021) Wnioskodawca otrzymał telefon z Urzędu Skarbowego z informacją, że w dokumentacji tutejszego urzędu występuje niezgodność w postaci innego numeru rejestracyjnego auta Wnioskodawcy, wynikająca z niezgłoszenia faktu przerejestrowania auta po zakończeniu umowy leasingu. Urząd Skarbowy nie widział podstawy prawnej nakazującej zwrócenie Zainteresowanemu odliczonego wcześniej podatku VAT, mimo wszystko został poproszony o podanie podstawy prawnej, na podstawie której w okresie od 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r. odliczał od kosztów związanych z tym pojazdem 100% podatku VAT.

Samochód w dalszym ciągu jest środkiem trwałym w działalności Wnioskodawcy i pomimo zmiany formy odliczania VAT (4 grudnia 2020 r.) nie zmienił się sposób jego wykorzystywania.

W odpowiedzi na zadane pytania Wnioskodawca w dniu 23 czerwca 2021 r. uzupełnił wniosek o następujące informacje:

  1. czy na dzień sporządzenia wniosku, tj. na dzień 4 maja 2021 r., sprawa o której mowa we wniosku, została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu urzędu skarbowego?

    Nie, ponieważ z US Wnioskodawca otrzymał tylko zawiadomienie telefoniczne o konieczności wskazania przez Wnioskodawcę podstawy prawnej, na podstawie której odliczał (w okresie 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r.) 100% VAT – Zainteresowany nie otrzymał żadnego wezwania/powiadomienia na piśmie.

  2. czy złożył Pan odwołanie od decyzji lub postanowienia urzędu skarbowego?

    Nie, ponieważ oficjalnie Wnioskodawca nie został poinformowany o wszczęciu postępowania, kontakt z US odbywał się telefonicznie. Zainteresowany nie zna sygnatury sprawy, niestety nie ma się od czego odwoływać, telefonicznie zażądano od Wnioskodawcy przedstawienia indywidualnej interpretacji ORD-IN.

  3. czy jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

    Tak, od roku 2015.

  4. czy samochód, który Pan posiada, jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony?

    Tak, to osobowy (...) z roku 2011.

  5. czy ww. samochód jest pojazdem samochodowym w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą?

    Tak, to osobowy (...) z roku 2011.

  6. czy przedmiotowy samochód był wykorzystywany przez Pana zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza?

    Nie, był (i do dziś jest) wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

  7. do jakich czynności wykorzystywał Pan przedmiotowy samochód:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

    Tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

  8. czy przedmiotowy samochód jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy? Jeżeli tak to należy wskazać, który konkretnie przepis dotyczy tego pojazdu?

    Nie.

  9. jeżeli przedmiotowy samochód jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 9 ustawy, to czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazd w wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy) lub na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (dotyczy pojazd w wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy)?

    Nie dotyczy.

  10. czy przedmiotowy samochód jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli tak to należy wskazać którym i czy spełnia wszystkie wymagania określone tymi przepisami?

    Nie.

  11. czy ww. pojazd jest konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą oraz czy takie przeznaczenie wynika z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym?

    Nie.

  12. czy wprowadził Pan procedurę (regulamin), w którym został określony sposób używania przedmiotowego samochodu wykluczający użycie tego pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?

    Tak, w załączniku tego regulaminu (w wykazie osób uprawnionych) Wnioskodawca jest jedyną upoważnioną osobą.

  13. czy będą istniały obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania ww. pojazdu do użytku prywatnego, jeśli tak, to należy szczegółowo wskazać jakie to będą okoliczności?

    Tak, Wnioskodawca posiada drugi samochód, który wraz z żoną wykorzystuje do celów prywatnych.

  14. kto i w jaki sposób w Pańskiej firmie korzysta/będzie korzystał z pojazdu, o którym mowa we wniosku?

    Tylko i wyłącznie Wnioskodawca korzysta z tego pojazdu, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

  15. czy pojazd ten jest/będzie wykorzystywany przez pracowników?

    Nie, Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników.

  16. w jaki sposób nadzoruje Pan używanie tego pojazdu i w czym to się przejawia?

    Tylko i wyłącznie Wnioskodawca korzysta z tego pojazdu, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Samochód zakupił wraz z jednym kompletem kluczyków, które zawsze nosi przy sobie, co eliminuje możliwość użycia go przez osoby trzecie.

  17. czy dołożył/dokłada Pan należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia pojazdu do celów prywatnych, należy wskazać jakie czynności zostały podjęte, w czym ta staranność się przejawiała?

    Tak, samochód Zainteresowany zakupił wraz z jednym kompletem kluczyków, które zawsze nosi przy sobie, co eliminuje możliwość użycia go przez osoby trzecie.

  18. czy prowadzi Pan ewidencję przebiegu pojazdu dla ww. samochodu?

    Ewidencja ta była prowadzona w okresie od stycznia 2019 r. (moment zgłoszenia auta) do grudnia 2020 r. (moment wycofania auta), obu czynności/zgłoszeń Wnioskodawca dokonał osobiście w US drukami VAT-26.

  19. gdzie pojazd, o którym mowa we wniosku, jest garażowany/parkowany w godzinach i po godzinach pracy?

    W godzinach pracy auto parkowane jest w miejscach do tego wyznaczonych, w okolicy firm i instytucji, z którymi Wnioskodawca współpracuje. Działalność gospodarczą Wnioskodawca ma zgłoszoną w domu, w związku z czym po godzinach pracy samochód parkowany jest w pobliżu domu Zainteresowanego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego pojazdu (numer VIN pojazdu się nie zmienił) i nie złożeniem aktualizacji o tym fakcie w Urzędzie Skarbowym, przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia całego podatku VAT (100%) w okresie od 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 czerwca 2021 r.)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 czerwca 2021 r.), art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. mówi, że traci się prawo do pełnego odliczenia podatku VAT tylko w sytuacji gdy zmienił się sposób korzystania z pojazdu, co w przypadku Wnioskodawcy nie miało miejsca – pojazd ciągle był wykorzystywany tylko w celach firmowych, a w międzyczasie prowadzona była skrupulatnie ewidencja przebiegu pojazdu.

Nie zmienił się także sam pojazd, którego dotyczyło zgłoszenie z 13 stycznia 2019 r. – to cały czas ten sam samochód, z tym samym numerem VIN (czyli Wnioskodawca jest w stanie go zidentyfikować) wykorzystywany przez cały okres czasu tylko i wyłącznie do celów firmowych. Niezgłoszenie przez Wnioskodawcę faktu zmiany numeru rejestracyjnego nie wpłynęło na zmianę sposobu korzystania z tego pojazdu.

Ustawa ta mówi również o tym, że w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego należy powiadomić o tym fakcie Urząd Skarbowy, jednak nie przewiduje negatywnych konsekwencji w przypadku niedopełnienia tego obowiązku, a fakt niezgłoszenia przez Wnioskodawcę tej zmiany to efekt roztargnienia i przeoczenia.

Wnioskodawca kontaktował się dwukrotnie (telefonicznie) w tej sprawie z Krajową Informacją Skarbową i dwukrotnie też dowiadywał się, że artykuł 86a Ustawy nie przewiduje w sytuacji Wnioskodawcy utraty możliwości odliczenia 100% podatku VAT. Wnioskodawca uważa, że żądanie zwrotu 50% odliczonego podatku VAT za okres 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r. przez Urząd Skarbowy jest bezpodstawne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy, przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 ze zm.), przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z obowiązującymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy występują jednakże wyjątki.

Na podstawie art. 86a ust. 3 pkt 1 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

  1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
  2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

W świetle ust. 4 cytowanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jak stanowi ust. 5 ww. artykułu, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
    – jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
  2. w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd – dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    – potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Jak wynika z art. 86a ust. 12 ustawy, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia (art. 86a ust. 13).

W myśl ust. 14 ww. artykułu, w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Stosownie do ust. 15 tegoż artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.

Należy wskazać, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 371).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w kwietniu 2015 r. założył jednoosobową działalność gospodarczą, którą prowadzi do dziś, nigdy nie zatrudniał żadnego pracownika.

13 stycznia 2019 r. samochód osobowy (będący wtedy w leasingu), wykorzystywany przez Niego tylko i wyłącznie do cel w firmowych, został zgłoszony w Urzędzie Skarbowym w (…) drukiem VAT-26 w celu umożliwienia odliczania 100% podatku VAT. Od dnia poniesienia pierwszego kosztu (14 stycznia 2019 r.) była prowadzona skrupulatnie ewidencja przebiegu pojazdu, aż do 4 grudnia 2020 r.

20 września 2019 r. została zaksięgowana ostatnia faktura za leasing (wykup auta), a auto stało się środkiem trwałym w działalności Wnioskodawcy. 25 września 2019 r. w Starostwie auto zostało przerejestrowane i fakt ten nie został (poprzez przeoczenie) zgłoszony w Urzędzie Skarbowym. 4 grudnia 2020 r. w Urzędzie Skarbowym w (…) drukiem VAT-26 została dokonana aktualizacja mająca na celu wycofanie auta z „pełnego” VAT’u i auto od dnia kolejnego miało być wykorzystywane w „systemie mieszanym”.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotowy samochód jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Ww. samochód jest pojazdem samochodowym w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy.

Samochód był (i do dziś jest) wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wprowadził regulamin używania pojazdu, z którego wynika, że jest jedyną upoważnioną osobą do korzystania z pojazdu.

Ewidencja była prowadzona w okresie od stycznia 2019 r. (moment zgłoszenia auta) do grudnia 2020 r. (moment wycofania auta), obu czynności/zgłoszeń Wnioskodawca dokonał osobiście w US drukami VAT-26.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem samochodu w okresie od 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r.

Z analizy cyt. wyżej przepisów wynika, że zgodnie z ogólną zasadą przewidzianą w art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie warunki: wykluczenie użytku prywatnego danego pojazdu, prowadzenie przez podatnika ewidencji przebiegu oraz złożenie informacji o tym pojeździe naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zatem należy zauważyć, że złożenie informacji, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy (VAT-26) jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi wyłącznie do działalności gospodarczej podatników. Pojazdy te na ww. informacji są identyfikowane poprzez określenie: marki, modelu, numeru rejestracyjnego, roku produkcji, daty nabycia pojazdu.

Nie można więc zgodzić się z Wnioskodawcą, że pomimo zgłoszenia do Urzędu Skarbowego zmiany numeru rejestracyjnego po upływie kilku miesięcy od tego zdarzenia Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem samochodu za ten okres. Należy wskazać, że zachodzi potrzeba aktualizowania informacji w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu, gdyż wówczas dane pojazdu samochodowego wykazane na informacji VAT-26 nie są zgodne z faktycznymi danymi charakterystycznymi dla danego pojazdu. Należy zauważyć, że w przypadku rozbieżności w opisie danych pojazdu, tj. innym numerze rejestracyjnym nie można go prawidłowo zidentyfikować w celu uzyskania prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu, zgłoszonego uprzednio na druku VAT-26, Wnioskodawca jest obowiązany złożyć nową informację z danymi właściwymi dla pojazdu, która będzie podstawą do wprowadzenia go do rejestru pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z użytkowaniem samochodu w okresie od 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r., ponieważ Wnioskodawca po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu we wrześniu 2019 r. nie złożył ponownie formularza VAT-26, a był do tego zobowiązany, żeby mieć pełne prawo do odliczenia. Jak zostało już wskazane w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie warunki: wykluczenie użytku prywatnego danego pojazdu, prowadzenie przez podatnika ewidencji przebiegu oraz złożenie informacji o tym pojeździe naczelnikowi urzędu skarbowego. Jeden z tych warunków nie został spełniony, ponieważ Wnioskodawca dopiero po ponad roku złożył ponownie formularz VAT-26. Z powołanych przepisów art. 86a ust. 12-14 ustawy wynika, że informację należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia, w którym poniesiono pierwszy wydatek związany z tym pojazdem. Przy zamianie sposobu wykorzystywania pojazdu, aktualizacji informacji należy dokonać najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje się tej zmiany. Przy czym w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa powyżej uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia. Dane pojazdu samochodowego wykazane na informacji VAT-26 złożonej przez Wnioskodawcę były przez ponad rok niezgodne z faktycznymi danymi charakterystycznymi dla danego pojazdu, co skutkowało rozbieżnością w opisie danych pojazdu, tj. innym numerze rejestracyjnym, zatem nie można go prawidłowo zidentyfikować w celu uzyskania prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, w związku ze zmianą numeru rejestracyjnego pojazdu i nie złożeniem aktualizacji o tym fakcie w Urzędzie Skarbowym, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia całego podatku VAT (100%) w okresie od 25 września 2019 r. do 4 grudnia 2020 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj