Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.345.2021.2.WS
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 2 kwietnia 2021 r. (data wpływu 2 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Pierwszej Uchwały – jest prawidłowe,
  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Drugiej Uchwały – jest prawidłowe,
  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Trzeciej Uchwały – jest prawidłowe,
  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Czwartej Uchwały – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny – uzupełniony pismem z 23 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Pierwszej Uchwały,
  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Drugiej Uchwały,
  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Trzeciej Uchwały,
  • opodatkowania kwot otrzymanych na podstawie Czwartej Uchwały.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:
    A
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
  • B

przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem (komandytariuszem) w spółce komandytowej (dalej jako: Spółka). Spółka została założona w 2012 roku i nie była przekształcana z innej spółki. W Spółce oprócz kapitału podstawowego wyodrębniono kapitał zapasowy. Spółka posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na kapitale zapasowym Spółki znajdują się kwoty zysków Spółki za lata obrotowe 2015-2018 przekazane na kapitał zapasowy na podstawie uchwał wspólników Spółki. W Spółce znajdują się także niepodzielone zyski za 2019 rok oraz za 2020 rok, co do których nie podjęto jeszcze uchwały o ich przeznaczeniu.

W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (dalej jako: Ustawa Nowelizująca) powstała konieczność uzyskania interpretacji indywidualnej w zakresie potwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy co do skutków podatkowych dla Wnioskodawcy planowanych w przyszłości wypłat środków pieniężnych ze Spółki.

Spółka, w oparciu o treść art. 12 ust. 2 Ustawy Nowelizującej, dokonała wyboru i stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W okresie od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. dochody z udziału w zyskach Spółki będą opodatkowane na dotychczasowych zasadach, to znaczy na poziomie poszczególnych wspólników Spółki. Spółka zamknęła księgi rachunkowe na dzień 31 grudnia 2020 r., otworzyła je ponownie na dzień 1 stycznia 2021.

W stosunku do kwot zgromadzonych na kapitale zapasowym Spółki zostaną podjęte uchwały wspólników Spółki o wypłacie części kwot zgromadzonych na tym kapitale zapasowym poszczególnym wspólnikom w proporcji, w jakiej wspólnicy uczestniczą w zysku Spółki. Uchwały takie zostaną podjęte po dniu 30 kwietnia 2021 r., a więc w okresie, gdy Spółka będzie już podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a wypłaty na podstawie tych uchwał będą następowały po 30 kwietnia 2021 r. (dalej jako: Pierwsza Uchwała).

W stosunku do zysków, jakie osiągnęła Spółka za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r., oraz do zysków, jakie osiągnie za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r., podjęte zostaną uchwały o wypłacie zysków wspólnikom, gdzie:

  • uchwała o wypłacie zysku za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. zostanie podjęta w kwietniu 2021 r. lub w maju 2021 r. z terminem wypłaty zysków poszczególnym wspólnikom wyznaczonym na okres po 30 kwietnia 2021 r. (dalej jako: Druga Uchwała);
  • uchwała o wypłacie zysku za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. zostanie podjęta już po dniu 30 kwietnia 2021 r. z terminem wypłaty zysków poszczególnym wspólnikom wyznaczonym na okres po 30 kwietnia 2021 rok (dalej jako: Trzecia Uchwała).

W stosunku do zysków za 2019 r., co do których uchwała o przeznaczeniu zysku nie została dotąd podjęta – uchwała taka zostanie podjęta po 30 kwietnia 2021 r. i będzie przewidywała wypłatę zysku za 2019 r. na rzecz wspólników (dalej jako: Czwarta Uchwała) z terminem wypłaty zysków poszczególnym wspólnikom wyznaczonym na okres po 30 kwietnia 2021 rok.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że opis zdarzeń przyszłych obejmuje zarówno Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest wspólnikiem tej samej spółki komandytowej. Ilekroć zatem w treści wniosku z dnia 2 kwietnia 2021 r. użyto terminu „Wnioskodawca”, czy to w opisie stanu faktycznego, zadanych pytaniach czy też we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej – zawsze dotyczy to następujących Zainteresowanych: Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, by nie traktować sp. z o.o. jako podmiotu objętego wnioskiem, a tym samym nie traktować sp. z o.o. jako objętej terminem „Wnioskodawca”. sp. z o.o. jest także wspólnikiem tej samej spółki komandytowej, ale Wnioskodawca anulował załącznik ORD-WS/B wskazujący błędnie sp. z o.o. jako Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Tożsamość stanu faktycznego, statusu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, zadawanych pytań i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej – w stosunku do Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania – uzasadnia objęciem terminem „Wnioskodawca” tych dwóch osób. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca doprecyzował, aby wszystkie pytania Wnioskodawcy i wszystkie „odpowiedzi” stanowiące stanowisko Wnioskodawcy traktować jako jednocześnie pytania i odpowiedzi Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Jak wynika z powyższych wyjaśnień, rola każdej z osób w opisanych zdarzeniach przyszłych jest następująca:

  • A, jako Zainteresowana będąca stroną postępowania, jest wspólnikiem spółki komandytowej i podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych zainteresowanym uzyskaniem interpretacji indywidualnej;
  • B, jako Zainteresowany niebędący stroną postępowania, jest wspólnikiem tej samej spółki komandytowej i podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych zainteresowanym uzyskaniem interpretacji indywidualnej w ramach instytucji „wspólnego wniosku”;
  • sp. z o.o. jest wspólnikiem tej samej spółki komandytowej, ale też jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jako taka nie powinna być objęta wnioskiem z 2 kwietnia 2021 r., w związku z tym Wnioskodawca poprosił o anulowanie załącznika ORD-WS/B w zakresie dotyczącym sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że kwoty otrzymane przez niego na podstawie Pierwszej Uchwały pochodzące z kapitału zapasowego Spółki nie będą w momencie ich otrzymania stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że kwoty otrzymane przez niego na podstawie Drugiej Uchwały nie będą w momencie ich otrzymania stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że kwoty otrzymane przez niego na podstawie Trzeciej Uchwały nie będą w momencie ich otrzymania stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że kwoty otrzymane przez niego na podstawie Czwartej Uchwały nie będą w momencie ich otrzymania stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wspólnego, w świetle wyjaśnień wskazanych w opisie sprawy, Wnioskodawca prosi, by każde z pytań zawartych we wniosku z dnia 2 kwietnia 2021 r. traktować także jako pytanie Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, a to ze względu na wskazane już powyżej wyjaśnienie, że terminem „Wnioskodawca” we wniosku z dnia 2 kwietnia 2021 r. należy w intencji składającego wniosek objąć Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty otrzymane przez niego na podstawie Pierwszej Uchwały pochodzące z kapitału zapasowego Spółki nie będą dla Wnioskodawcy w momencie ich otrzymania stanowiły przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko swoje Wnioskodawca wywodzi z analizy treści przepisów Ustawy Nowelizującej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy Nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Z treści art. 12 ust. 2 Ustawy Nowelizującej wynika, że spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Z art. 12 ust. 5 Ustawy Nowelizującej wynika, że do przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów spółek, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się przychodów oraz kosztów, które na podstawie art. 8 ustawy zmienianej w art. 1 lub art. 5 ustawy zmienianej w art. 2 stanowiły przychody lub koszty wspólników takiej spółki. Wreszcie kluczowy przepis art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej, który stanowi, że do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 (czyli ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej wynika zatem zasada, zgodnie z którą dochody Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki uzyskane z udziału w zyskach Spółki, osiągniętych przez Spółkę przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (czyli przed dniem 1 maja 2021 r.) podlegają ocenie z punktu widzenia skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych dla Wnioskodawcy przez pryzmat przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (czyli w brzmieniu obowiązującym przed 1 maja 2021 r.). Oznacza to, że w stosunku do kwot zgromadzonych na kapitale zapasowym Spółki, które zostaną na podstawie Pierwszej Uchwały przeznaczone do wypłaty dla Wnioskodawcy, to wypłata taka nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy w momencie jej otrzymania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zyski osiągane przez Spółkę w poprzednich latach podlegały i podlegać będą do dnia 30 kwietnia 2021 r. opodatkowaniu tylko na poziomie poszczególnych wspólników Spółki. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu wg skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat. Zgodnie z powyższą zasadą dochody (przychody) z udziału w spółce komandytowej opodatkowuje się osobno u każdego wspólnika w stosunku do jego udziału w zysku spółki.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Zgodnie z art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemającą osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przypadający na wspólnika spółki komandytowej dochód z działalności gospodarczej ustalany jest na podstawie prowadzonych przez spółkę ksiąg rachunkowych, do prowadzenia których spółka jest zobowiązana na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad wynikających z cyt. art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z treścią art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich zasadami rachunkowości sporządzają sprawozdanie finansowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Od tak ustalonego dochodu wspólnik spółki komandytowej zobowiązany jest odprowadzać (miesięcznie bądź kwartalnie) zaliczki na podatek dochodowy.


Podatnicy opodatkowani na zasadach określonych w art. 30c są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące, z uwzględnieniem art. 27b (art. 44 ust. 3f ww. ustawy). Zaliczki miesięczne, od dochodów wymienionych w ust. 1, wpłaca się w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast rozliczenia uzyskanego dochodu oraz uiszczonych zaliczek na podatek dochodowy dokonuje się w rocznym zeznaniu podatkowym, składanym do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, przychodem z działalności gospodarczej są należne podatnikowi z tytułu prowadzenia tej działalności przysporzenia majątkowe, a nie przysporzenia fizycznie przez podatnika otrzymane. Przy czym, w przypadku wspólnika spółki komandytowej przychód ten określa się proporcjonalnie w takiej wysokości, w jakiej wspólnik ten uczestniczy w zyskach spółki. Tak ustalony przychód stanowi podstawę do obliczenia dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, od którego w trakcie roku podatkowego odprowadzane są zaliczki na podatek dochodowy.

Uwzględniając powyższe, należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca jako wspólnik Spółki osiągał w latach poprzednich dochód z udziału w zysku Spółki, który był jego dochodem ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust.1 pkt 3 w związku z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przeznaczenie zysków Spółki osiągniętych w poprzednich latach obrotowych na zasilenie kapitału zapasowego Spółki dotyczyło więc zysków już opodatkowanych u Wnioskodawcy. Tym samym wypłata po 30 kwietnia 2021 r. takich kwot z kapitału zapasowego Spółki na podstawie Pierwszej Uchwały nie będzie stanowiła przychodu podatkowego Wnioskodawcy.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy także kwoty otrzymane przez niego na podstawie Drugiej Uchwały nie będą dla Wnioskodawcy stanowiły w momencie ich otrzymania przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko swoje Wnioskodawca wywodzi z analizy treści przepisów Ustawy Nowelizującej przytoczonych przez Wnioskodawcę w ramach stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 1. Kluczowy jest przepis art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej stanowiący, że do dochodów wspólników spółki komandytowej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 (czyli przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej wynika zatem zasada, zgodnie z którą dochody Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki uzyskane z udziału w zyskach Spółki, osiągniętych przez Spółkę przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (czyli przed dniem 1 maja 2021 r.) podlegają ocenie z punktu widzenia skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych dla Wnioskodawcy przez pryzmat przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (czyli w brzmieniu obowiązującym przed 1 maja 2021 r.). Oznacza to, że w stosunku do kwot, które zostaną na podstawie Drugiej Uchwały przeznaczone do wypłaty dla Wnioskodawcy, która to Druga Uchwała zostanie podjęta po 30 kwietnia 2021 r., a wypłata środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy nastąpi również po 30 kwietnia 2021 r., a więc w okresie, gdy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, to wypłata taka nie będzie stanowiła w momencie otrzymania środków pieniężnych przez Wnioskodawcę przychodu Wnioskodawcy opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zysk osiągnięty przez Spółkę za rok obrotowy od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. podlegał opodatkowaniu tylko na poziomie poszczególnych wspólników Spółki. Wnioskodawca jako wspólnik Spółki osiągał zatem w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. dochód z udziału w zysku Spółki, który był jego dochodem ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust.1 pkt 3 w związku z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tym samym wypłata po 30 kwietnia 2021 r. takich kwot na podstawie Drugiej Uchwały nie będzie stanowiła przychodu podatkowego Wnioskodawcy.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty otrzymane przez niego na podstawie Trzeciej Uchwały, dotyczące zysków osiągniętych przez Spółkę za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r., z terminem wypłaty zysków poszczególnym wspólnikom wyznaczonym na okres po 30 kwietnia 2021 r. nie będą dla Wnioskodawcy w momencie ich otrzymania stanowiły przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko swoje Wnioskodawca wywodzi z analizy treści przepisów Ustawy Nowelizującej przytoczonych przez Wnioskodawcę w ramach stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 1. Także w zakresie dotyczącym środków wypłacanych na podstawie Trzeciej Uchwały kluczowy jest przepis art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej stanowiący, że do dochodów wspólników spółki komandytowej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 (czyli przepisy ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej wynika zatem zasada, zgodnie z którą dochody Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki uzyskane z udziału w zyskach Spółki, osiągnięte za okres od 1 stycznia 2021 do 30 kwietnia 2021 r. – czyli przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (przed 1 maja 2021 r.) podlegają ocenie z punktu widzenia skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych dla Wnioskodawcy przez pryzmat przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (czyli w brzmieniu obowiązującym przed 1 maja 2021 r.). Oznacza to, że w stosunku do kwot dochodów Wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach Spółki za okres od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r., ustalonych na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji podatkowej i wyliczonych w części przypadającej na Wnioskodawcę jako wspólnika, które zostaną na podstawie Trzeciej Uchwały przeznaczone do wypłaty dla Wnioskodawcy, z terminem wypłaty po 30 kwietnia 2021 r., wypłata taka nie będzie stanowiła w momencie jej otrzymania przez Wnioskodawcę przychodu Wnioskodawcy opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca jako wspólnik Spółki osiąga zatem w trakcie roku obrotowego Spółki trwającego od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. dochód z udziału w zysku Spółki, który jest jego dochodem ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust .1 pkt 3 w związku z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dochód ten jest opodatkowany na bieżąco i podlega ostatecznemu rozliczeniu w zeznaniu rocznym PIT-36L za 2021 rok składanym przez Wnioskodawcę w terminie do końca kwietnia 2022 r.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty otrzymane przez niego na podstawie Czwartej Uchwały, dotyczące zysków osiągniętych przez Spółkę za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2019 r. do 30 kwietnia 2019 r., z terminem wypłaty zysków poszczególnym wspólnikom wyznaczonym po 30 kwietnia 2021 r. nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy w momencie ich otrzymania przez Wnioskodawcę przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko swoje Wnioskodawca wywodzi z analizy treści przepisów Ustawy Nowelizującej przytoczonych przez Wnioskodawcę w ramach stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 1. Także i w zakresie dotyczącym środków wypłacanych na podstawie Czwartej Uchwały kluczowy jest przepis art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej stanowiący, że do dochodów wspólników spółki komandytowej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 (czyli przepisy ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z art. 13 ust. 1 Ustawy Nowelizującej wynika zatem zasada, zgodnie z którą dochody Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki uzyskane z udziału w zyskach Spółki, osiągnięte za okres od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2019 r. – czyli przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (przed 1 maja 2021 r.) podlegają ocenie z punktu widzenia skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych dla Wnioskodawcy, przez pryzmat przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (czyli w brzmieniu obowiązującym przed 1 maja 2021 r.). Oznacza to, że w stosunku do kwot dochodów Wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach Spółki za okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r., które zostaną na podstawie Czwartej Uchwały, podjętej po 30 kwietnia 2021 r., przeznaczone do wypłaty dla Wnioskodawcy, z terminem wypłaty po 30 kwietnia 2021 r. – wypłata taka nie będzie stanowiła w momencie jej otrzymania przez Wnioskodawcę przychodu Wnioskodawcy opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zyski osiągane przez Spółkę w roku obrotowym trwającym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. podlegały opodatkowaniu tylko na poziomie poszczególnych wspólników Spółki w trakcie tego okresu. Dochód ten był opodatkowany na bieżąco i podlegał ostatecznemu rozliczeniu w zeznaniu rocznym PIT-36L za 2019 rok składanym przez Wnioskodawcę w terminie do końca kwietnia 2020 r.

W piśmie, które uzupełniło wniosek, w świetle wyjaśnień wskazanych już w opisie sprawy, Wnioskodawca prosi, by każda z odpowiedzi na zadane pytania, jaka została zawarta na formularzu ORD-WS we wniosku z dnia 2 kwietnia 2021 r., była traktowana także jako odpowiedź Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, a to ze względu na wskazane już powyżej wyjaśnienie, że terminem „Wnioskodawca” we wniosku z dnia 2 kwietnia 2021 r. należy w intencji składającego wniosek objąć Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj