Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.375.2021.1.MC
z 28 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji „(...)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca działa na terenie Gminy (...), która położona jest w południowej części (…), na wschodnich krańcach (...).


Na terenie Gminy (...) działają zespoły, w których w skład wchodzą zarówno dzieci, młodzież jak również seniorzy. Tematyka zespołów zarówno dotyczy dziedzictwa kulturowego terenu Wnioskodawcy (...), jak również zespoły zajmujące się tematyką współczesną (…). Przedmiotowe zespoły działają przy (…). Prowadzone są zajęcia plastyczne, fotograficzne i rękodzielnicze. Podczas wakacji w sezonie 2018 były prowadzone warsztaty aktorskie przez profesjonalnych aktorów z teatrów z (...).


Operacja wpisuje się w zakres naboru wniosków o przyznanie pomocy nr (...), ogłoszonego przez (...) i odpowiada na problem związany z niewystarczającą ilością odpowiednio wyposażonych instytucji infrastruktury kulturalnej, umożliwiającej zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa. W ramach operacji zakupione zostało nowoczesne oświetlenie sceniczne w skład którego wchodzą: głowy ruchome, reflektory sceniczne i doświetlacze z akcesoriami, różnego rodzaju światło efektowe posiadające wiele możliwości konfiguracji, instalacji i działania, wytwornica dymu pozwalająca na tworzenie dodatkowych efektów wizualnych. Aby sprzęt mógł bezpiecznie spełniać swoją rolę zakupione zostaną haki do montażu oraz linki zabezpieczające z niezbędnymi certyfikatami i atestami bezpieczeństwa. Przewidziano również zakup zużywających się akcesoriów zapasowych (takich jak żarówki), okablowania niezbędnego do prawidłowego podłączenia i działania oraz skrzyń transportowych niezbędnych do bezpiecznego przechowywania, a także transportu. Zakup ma na celu zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz szerzenie lokalnej kultury obszaru na rzecz mieszkańców i turystów poprzez organizację wydarzeń kulturalnych w Gminie (...) z użyciem profesjonalnego oświetlenia scenicznego będącego przedmiotem projektu. Operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej, a cel operacji zostanie osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową. W projekcie przewidziano udział osób z dwóch grup defaworyzowanych - osoby z utrudnionym dostępem do kultury oraz kobiety. Na zakończenie projektu przewidziano warsztaty dla przedstawicieli w/w grup defaworyzowanych, poprowadzone przez specjalistę z zakresu obsługi sprzętu oświetleniowego, realizatora oświetlenia podczas wielu koncertów znanych polskich artystów Pozwoli to na włączenie tych osób w życie kulturalne i otworzy przed nimi nowe horyzonty zainteresowań, a być może da szansę na podjęcie pracy w branży związanej z organizacją wydarzeń kulturalnych. Koszty organizacji warsztatów w formie nieodpłatnej (umowa wolontariacka 8hx27,29 zł) oraz koszty wykonania i zamontowania tablicy promocyjnej projektu uwzględniono w punkcie B.IV.2 4. w rubryce koszty niekwalifkowalne.


Do projektu zostali zaproszenie wszyscy mieszkańcy Gminy (...). Projekt był skierowany do każdej grupy wiekowej.


W operacji uwzględniono koszty niekwalifikowalne dotyczące wykonania tablicy dot. realizowanego przedsięwzięcia, pełniącej funkcję informacyjno-promocyjną.


Wnioskodawca od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw kulturalnych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych jednostek kultury, poprzez stworzenie dodatkowej oferty kulturalnej.


Dlatego też Wnioskodawca złożył wniosek o dofinasowanie na zakup oświetlenia scenicznego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” poddziałanie „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach projektu grantowego pt. „(...)”.


W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: od marca do czerwca 2021 r. Projekt przewiduje udział wolontariuszy w projekcie.


W ramach projektu przewiduje się zakup następujących towarów:

  • Głowa ruchoma Martin MAC 250 Krypton – 6 szt.,
  • Urządzenie LED GO STUDIO PRO COB WHITE 100 – 6 szt.,
  • Skrzydełka kadrujące do GO STUDIO PRO COB WHITE 100 – 6 szt.,
  • Urządzenie LED PAR GO Compact PAR PRO 5-18x15 W RGBWA 5in1 6 – szt.,
  • Urządzenie LED BAR Light GO LED BAR PRO 12x8W4in 1 RGBW- 6 szt.,
  • Urządzenie Żarowe Showtec Sunstrip LED – 6 szt.,
  • Wytwornica dymu Hurricane Haze 4D – 1 szt.,
  • Płyn do wytwornicy Hurricane Haze 4D - High Performance Haze Fluid - 5I – 1 szt.,
  • Rozdzielacz DMX - Splitter DMX – 1 szt.,
  • Hak do montażu urządzeń - uchwyt HR-23 – 18 szt.,
  • Linka zabezpieczająca - 5kg - Adam Hall S37060P – 18 szt.,
  • Linka zabezpieczająca - 20kg - Adam Hall S33060SK – 12 szt.,
  • Żarówka do MAC 250 Krypton - MSD 250/2 – 6 szt.,
  • Okablowanie DMX - 1 kip,
  • Skrzynia transportowa na Urządzenia Led PAR GO COMPACT PAR PRO 5 i LED GO STUDIO PRO COB WHITE – 1 szt.,
  • Skrzynia transportowa na Urządzenia Led BAR LIGHT GO PRO i Showtec Sunstrip LED – 1 szt.,
  • Skrzynia transportowa na wytwornicę dymu Hazer – 1 szt.,
  • Skrzynia transportowa na Rozdzielacz DMX - 3U – 1 szt.,
  • Skrzynia transportowa na okablowanie – 1 szt.


Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Nazwa operacji: „ (...)”.


Cel operacji: „Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego mające na celu szerzenie lokalnej kultury obszaru na rzecz mieszkańców i turystów poprzez zakup profesjonalnego oświetlenia scenicznego używanego do organizacji wydarzeń kulturalnych w gminie (...). Cel operacji zostanie osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową”.

Wnioskodawca w związku z zakupionym sprzętem nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.


Realizatorem operacji jest Wnioskodawca i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Wnioskodawcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym w (…) jako podatnik od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca działa na terenie Gminy (...). Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje operację „(...)”. Realizowana operacja wpisuje się w zakres naboru wniosków o przyznanie pomocy nr (...), ogłoszonego przez (...) i odpowiada na problem związany z niewystarczającą ilością odpowiednio wyposażonych instytucji infrastruktury kulturalnej, umożliwiającej zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa. W ramach operacji zakupione zostało nowoczesne oświetlenie sceniczne w skład którego wchodzą: głowy ruchome, reflektory sceniczne i doświetlacze z akcesoriami, różnego rodzaju światło efektowe posiadające wiele możliwości konfiguracji, instalacji i działania, wytwornica dymu pozwalająca na tworzenie dodatkowych efektów wizualnych. Aby sprzęt mógł bezpiecznie spełniać swoją rolę zakupione zostaną haki do montażu oraz linki zabezpieczające z niezbędnymi certyfikatami i atestami bezpieczeństwa. Przewidziano również zakup zużywających się akcesoriów zapasowych (takich jak żarówki), okablowania niezbędnego do prawidłowego podłączenia i działania oraz skrzyń transportowych niezbędnych do bezpiecznego przechowywania, a także transportu. Zakup ma na celu zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz szerzenie lokalnej kultury obszaru na rzecz mieszkańców i turystów poprzez organizację wydarzeń kulturalnych w gminie (...) z użyciem profesjonalnego oświetlenia scenicznego będącego przedmiotem projektu. Operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej, a cel operacji zostanie osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową. W projekcie przewidziano udział osób z dwóch grup defaworyzowanych - osoby z utrudnionym dostępem do kultury oraz kobiety. Na zakończenie projektu przewidziano warsztaty dla przedstawicieli ww. grup defaworyzowanych, poprowadzone przez specjalistę z zakresu obsługi sprzętu oświetleniowego, realizatora oświetlenia podczas wielu koncertów znanych polskich artystów. Pozwoli to na włączenie tych osób w życie kulturalne i otworzy przed nimi nowe horyzonty zainteresowań, a być może da szansę na podjęcie pracy w branży związanej z organizacją wydarzeń kulturalnych. Do projektu zostali zaproszenie wszyscy mieszkańcy Gminy (...). Projekt był skierowany do każdej grupy wiekowej. Wnioskodawca (...) od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw kulturalnych. Istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych jednostek kultury, poprzez stworzenie dodatkowej oferty kulturalnej.


Dlatego też Wnioskodawca złożył wniosek o dofinasowanie na zakup oświetlenia scenicznego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” poddziałanie „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach projektu grantowego pt. „(...)”.


Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego mające na celu szerzenie lokalnej kultury obszaru na rzecz mieszkańców i turystów poprzez zakup profesjonalnego oświetlenia scenicznego używanego do organizacji wydarzeń kulturalnych w Gminie (...). Cel operacji zostanie osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową.


Wnioskodawca w związku z zakupionym sprzętem nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Realizatorem operacji jest Wnioskodawca (...) i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Wnioskodawcę.


Wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją „(...)”.


Analiza opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z zakupionym sprzętem nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości wykonywania takich czynności. Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowaną operacją, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją „(...)”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tej operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj