Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.296.2021.2.MG
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) uzupełnione pismem z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 10 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.296.2021.1.MG (data nadania 10 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku:

  • sprzedaży modeli odlewniczych na rzecz kontrahenta z Włoch wytwarzanych według otrzymanego od kontrahenta wzoru – jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę wytwarzanych według własnych projektów – jest prawidłowe,
  • sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę wytwarzanych według projektów osób trzecich – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z 10 czerwca 2021 r. (data nadania 10 czerwca 2021 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.296.2021.1.MG, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą z przeważającą działalnością gospodarczą oznaczoną kodem PKD 16.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania. Ponadto, Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną kodami PKD 16.23.Z, 85.60.Z, 90.03.Z. Działalność gospodarcza została rozpoczęta w dniu 13 stycznia 2021 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nawiązał współpracę z kontrahentem z terytorium Włoch. Jest to aktualnie jedyny nabywca towarów Wnioskodawcy. Na moment złożenia wniosku Wnioskodawca nie osiągnął żadnego przychodu z tejże współpracy, niemniej zostały ustalone jej warunki oraz Wnioskodawca otrzymał zaliczkę. Na zlecenie włoskiego kontrahenta Wnioskodawca wytworzy modele odlewnicze z drewna lub z wosku, które posłużą kontrahentowi do odlania przedmiotów wykonanych na przykład z brązu. Praca Wnioskodawcy polegać będzie na wymodelowaniu i wyrzeźbieniu modeli według otrzymanego od kontrahenta wzoru. Z wytworzonych modeli zostaną następnie odlane przez kontrahenta przykładowo drzwi, brama, nogi do umywalki, cokoły do szafy. Dla przykładu drzwi będą wykonane z wielu paneli (kwater) w różnych wymiarach, w związku z czym trzeba wykonać serię modeli o różnych wymiarach. Liczba modeli szacowana jest na kilkanaście, niektóre przedmioty wymagają modeli w różnej wielkości. Modele będą wytwarzane osobiście przez Wnioskodawcę, z materiałów nabywanych przez Wnioskodawcę. Po wytworzeniu modeli, zostaną one przesłane do Włoch. W związku z wytwarzaniem modeli, kontrahent Wnioskodawcy nie przenosi na Wnioskodawcę ani nie udziela praw autorskich ani praw własności przemysłowej. Również Wnioskodawca nie przenosi ani nie udziela praw autorskich ani praw własności przemysłowej na rzecz kontrahenta.

W przyszłości, Wnioskodawca zamierza wytwarzać również wyroby wykończeniowe, przykładowo balustrady, stiuki, dekoracje ścian, rzeźby, według własnych projektów lub według projektów osób trzecich. Wnioskodawca będzie wytwarzał gotowy produkt, który będzie gotowy do zastosowania.

Wyroby będą wytwarzane osobiście przez Wnioskodawcę, z materiałów nabywanych przez Wnioskodawcę. W przypadku sporządzenia własnego projektu, egzemplarze danego produktu będą mogły być powielane. Produkty będą sprzedawane na terytorium Polski, jak i poza jej granicami. W związku z wytwarzaniem produktów, Wnioskodawca nie będzie przenosił praw autorskich ani praw własności przemysłowej na nabywców produktów lub osoby trzecie.

Pismem z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 10 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.296.2021.1.MG Wnioskodawca doprecyzował przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe poprzez wskazanie:

Usługi, które Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył sklasyfikowane są pod następującymi symbolami PKWiU:

25.73.50,

16.23.19,

16.29.13,

16.29.14,

31.00.14,

31.00.20,

23.70.1.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.).

Usługi, które świadczy/będzie świadczył Wnioskodawca nie będą wyłącznie usługami na indywidualne zlecenie klienta. Niektóre usługi mogą stanowić indywidualne zamówienie klienta, ale zasadniczo sprzedaż nie będzie inicjowana indywidualnymi zleceniami. Bez względu na to, czy dana sprzedaż będzie na indywidualne zlecenie klienta, czy też bez indywidualnego zlecenia, Wnioskodawca będzie wytwarzał nowe wyroby własnej produkcji, które będzie sprzedawał we własnym imieniu. W sytuacji zaś, gdy klient złoży indywidualne zamówienie, to Wnioskodawca planuje z przygotowanej formy dokonywać następnie sprzedaży innym klientom bez indywidualnych zleceń z ich strony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie mógł opodatkować przychód z tytułu sprzedaży modeli odlewniczych na rzecz kontrahenta z Włoch zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% właściwej dla przychodów z działalności wytwórczej?
  2. Czy Wnioskodawca będzie mógł opodatkować przychód z tytułu sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% właściwej dla przychodów z działalności wytwórczej?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W zakresie pytania numer 1, w opinii Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować przychód z tytułu sprzedaży modeli odlewniczych na rzecz kontrahenta z Włoch zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% właściwej dla przychodów z działalności wytwórczej.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm. dalej zwanej „Ustawą") osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie: 1) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych; 2) karty podatkowej.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy stanowi, że określenie "działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Natomiast w myśl przepisu art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zaś art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy przewiduje, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Z kolei przepis art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy przewiduje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Dla lepszego zrozumienia pojęcia "działalność wytwórcza" warto przywołać pogląd Pawła Borszowskiego zawarty w "Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz" (LexisNexis 2012), który wskazuje, że "Pojęcie działalności wytwórczej normodawca wiąże słusznie z efektem tej działalności. Przez to pojęcie należy bowiem rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby. Jest to zatem działalność kwalifikowana przez jej efekt. To podstawowy zakres definicji działalności wytwórczej, do której ustawodawca dodaje również sprzedaż wyrobów własnej produkcji prowadzoną przez podatnika." Warto zauważyć, że przepisy Ustawy nie definiują pojęcia "wyrób" (liczba pojedyncza od pojęcia "wyroby”). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN pojęcie "wyrób" oznacza "1. «przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu»". Zgodnie z legalną definicją, wyrób powinien być nowy. Według ww. Słownika, "nowy" oznacza "1. «niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony»".

Odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego stanu faktycznego, w opinii Wnioskodawcy, jego działalność stanowi działalność wytwórczą w rozumieniu Ustawy. Albowiem Wnioskodawca swoją rzemieślniczą pracą wytworzy z nabytych przez siebie materiałów nowy wyrób, tj. model odlewniczy. Będzie to więc nowy wyrób własnej produkcji. Następnie Wnioskodawca model odlewniczy sprzeda swojemu kontrahentowi. Proces wytworzenia modelu odlewniczego polega na własnoręcznym wymodelowaniu i wyrzeźbieniu modelu według wzoru. Istotą tego procesu jest stworzenie modelu, który jest produktem końcowym procesu. Dodatkowo, Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w bieżącym roku podatkowym i nie korzysta z karty podatkowej, zatem wysokość przychodów nie ma znaczenia na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy.

W zakresie pytania numer 2, w opinii Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować przychód z tytułu sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% właściwej dla przychodów z działalności wytwórczej.

Wytwarzanie gotowych wyrobów wykończeniowych wpisuje się w definicję działalności wytwórczej zawartej w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy. Wnioskodawca będzie własną pracą, z nabytych przez siebie materiałów, w procesie rzemieślniczym wytwarzał produkty (wyroby). Produkty te będą nowe, będą wynikiem własnej produkcji i gotowe do użycia. Wyroby będą ponadto sprzedawane przez Wnioskodawcę. Istotą procesu jest wytworzenie gotowego produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • sprzedaży modeli odlewniczych na rzecz kontrahenta z Włoch wytwarzanych według otrzymanego od kontrahenta wzoru – jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę wytwarzanych według własnych projektów – jest prawidłowe,
  • sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę wytwarzanych według projektów osób trzecich – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 tejże ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy: osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy – w brzmieniu nadanym art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, a mającym zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek
    2. (uchylona),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych
    4. (uchylona),
    5. (uchylona)
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

(uchylony).

W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wskazał Wnioskodawca – żadna z wymienionych przesłanek w jej przypadku nie zachodzi.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej i wynosi m.in.:

  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy);
  • 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone do celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.

Natomiast wyroby – w myśl Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą z przeważającą działalnością gospodarczą oznaczoną kodem PKD 16.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania. Ponadto, Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną kodami PKD 16.23.Z, 85.60.Z, 90.03.Z. Działalność gospodarcza została rozpoczęta w dniu 13 stycznia 2021 r. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nawiązał współpracę z kontrahentem z terytorium Włoch. Na zlecenie włoskiego kontrahenta Wnioskodawca wytworzy modele odlewnicze z drewna lub z wosku, które posłużą kontrahentowi do odlania przedmiotów wykonanych na przykład z brązu. Praca Wnioskodawcy polegać będzie na wymodelowaniu i wyrzeźbieniu modeli według otrzymanego od kontrahenta wzoru. Z wytworzonych modeli zostaną następnie odlane przez kontrahenta przykładowo drzwi, brama, nogi do umywalki, cokoły do szafy. Modele będą wytwarzane osobiście przez Wnioskodawcę, z materiałów nabywanych przez Wnioskodawcę. Po wytworzeniu modeli, zostaną one przesłane do Włoch. W przyszłości, Wnioskodawca zamierza wytwarzać również wyroby wykończeniowe, przykładowo balustrady, stiuki, dekoracje ścian, rzeźby, według własnych projektów lub według projektów osób trzecich. Wnioskodawca będzie wytwarzał gotowy produkt, który będzie gotowy do zastosowania. Wyroby będą wytwarzane osobiście przez Wnioskodawcę, z materiałów nabywanych przez Wnioskodawcę. W przypadku sporządzenia własnego projektu, egzemplarze danego produktu będą mogły być powielane. Produkty będą sprzedawane na terytorium Polski, jak i poza jej granicami. Usługi, które Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył sklasyfikowane są pod następującymi symbolami PKWiU: 25.73.50, 16.23.19, 16.29.13, 16.29.14, 31.00.14, 31.00.20, 23.70.1. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi, które świadczy/będzie świadczył Wnioskodawca nie będą wyłącznie usługami na indywidualne zlecenie klienta. Niektóre usługi mogą stanowić indywidualne zamówienie klienta, ale zasadniczo sprzedaż nie będzie inicjowana indywidualnymi zleceniami.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że do uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów z działalności wytwórczej, tj. działalności w wyniku której powstają nowe wyroby, niemające cech indywidualnych określonych przez zamawiającego („na wymiar”), prowadzonej przez podatnika, zastosować należy 5,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z kolei Wnioskodawca wykonując wyroby na zamówienie klienta nie prowadzi działalności wytwórczej w tym zakresie, ponieważ produkowane przez niego przedmioty mają cechy indywidualnie określone przez zamawiającego. W konsekwencji do przychodów ze sprzedaży tych produktów nie znajduje zastosowania 5,5% stawka ryczałtu, określona w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawką ryczałtu właściwą do opodatkowania tych przychodów jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu:

  • sprzedaży modeli odlewniczych na rzecz kontrahenta z Włoch wytwarzanych według otrzymanego od kontrahenta wzoru – jest nieprawidłowe, gdyż zastosowanie ma stawka 8,5%, a nie jak uważa Wnioskodawca – 5,5%,
  • sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę wytwarzanych według własnych projektów – jest prawidłowe, zastosowanie ma stawka 5,5%,
  • sprzedaży gotowych wyrobów wykończeniowych wytworzonych przez Wnioskodawcę wytwarzanych według projektów osób trzecich – jest nieprawidłowe, gdyż zastosowanie ma stawka 8,5%, a nie jak uważa Wnioskodawca – 5,5%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj