Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.27.2021.2.JG
z 15 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2021 r. (data wpływu 24 lutego 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.27.2021.1.JG (doręczone Stronie w dniu 16 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania w ewidencji sprzedaży oznaczenia „TP” w przypadku świadczenia usług na rzecz:

  • Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, Jego małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia – jest nieprawidłowe,
  • członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, Ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia – jest nieprawidłowe,
  • Starosty (…), Wicestarosty oraz członków Zarządu Powiatu ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia – jest prawidłowe,
  • Burmistrza Miasta (…), Jego małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia – jest prawidłowe,
  • członków Rady Miasta (…), Ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia – jest nieprawidłowe,
  • dyrektorów i prezesów wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania w ewidencji sprzedaży oznaczenia „TP” w przypadku świadczenia usług na rzecz Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, Starosty (…), Wicestarosty oraz członków Zarządu Powiatu, Burmistrza Miasta (…), członków Rady Miasta (…), członków Rady Miasta (…), dyrektorów i prezesów wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2021 r. (data wpływu 24 lutego 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.27.2021.1.JG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką komunalną, której udziałowcem jest w 50% Gmina Miasto (…) i w 50% Powiat (…). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest działalność obiektów sportowych (93.11.Z PKD). Wnioskodawca świadczy głównie usługi na rzecz lokalnej społeczności.

Z art. 109 ust. 3b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej: VAT), który obowiązuje od dnia 1 października 2020 r. wynika, że podatnicy są zobowiązani do przesyłania ewidencji VAT łącznie z deklaracją podatkową za każdy miesiąc w terminie do złożenia tej deklaracji. Szczegółowy zakres danych zawartych w JPK_V7 jest określony w rozporządzeniu Ministra Finansów Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.; dalej: SzczegZakrDanDeklR).

Natomiast § 10 ust. 4 pkt 3 SzczegZakrDanDeklR wskazuje, że JPK_V7, w części ewidencyjnej dotyczącej podatku należnego powinien zawierać oznaczenie TP, jeśli faktura dotyczy transakcji zawartej w warunkach istnienia powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 VAT. Oznaczenie to ma służyć wskazaniu transakcji z podmiotami powiązanymi.

Z kolei art. 32 ust. 2 pkt 1 UVAT odsyła do art. 11 a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.; dalej: UPDOPr) wskazuje, że podmioty powiązane to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. Wnioskodawca niemający osobowości prawnej i jej wspólnicy.

Natomiast w myśl art. 11 a ust. 2 UPDOPr „wywieranie znaczącego wpływu” występuje w razie:

  1. posiadania bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawania w związku małżeńskim albo występowania pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Podobnie przez powiązania pomiędzy dostawcą i nabywcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm., dalej: UPDOFiz) należy rozumieć:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład.


Przy czym przez „podmiot” należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład (art. 23m ust. 1 pkt 2 UPDOFiz).

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. W szczególności żaden z podmiotów wymieniony jako nabywca, tj. Prezes Zarządu Wnioskodawcy, Jego małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę w sposób pośredni lub bezpośredni.
  2. W szczególności żaden z podmiotów wymienionych jako nabywca, tj. członkowie Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, ich małżonkowie, krewni lub powinowaci do drugiego stopnia nie wywierają znaczącego wpływu na Wnioskodawcę w sposób pośredni lub bezpośredni.
  3. W szczególności Starosta (…) wywiera znaczący wpływ na Wnioskodawcę działając w imieniu wspólnika Wnioskodawcy posiadającego 50% udziałów w kapitale zakładowym.
  4. W szczególności Burmistrz Miasta (…) wywiera znaczący wpływ na Wnioskodawcę działając w imieniu wspólnika Wnioskodawcy posiadającego 50% udziałów w kapitale zakładowym.
  5. W szczególności żaden z podmiotów wymienionych jako nabywca tj. członkowie Rady Miasta (…), ich małżonkowie, krewni lub powinowaci do drugiego stopnia nie wywierają znaczącego wpływu na Wnioskodawcę w sposób bezpośredni.
  6. W szczególności żaden z podmiotów wymienionych jako nabywca tj. dyrektorzy i prezesi wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, ich małżonkowie, krewni lub powinowaci do drugiego stopnia nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę w sposób pośredni lub bezpośredni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym powyżej stanie prawnym i faktycznym Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, jak również Jego małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej powinien oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”?
  2. Czy w opisanym powyżej stanie prawnym i faktycznym Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej powinien oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”?
  3. Czy w opisanym powyżej stanie prawnym i faktycznym Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz Starosty (…), Wicestarosty oraz członków Zarządu Powiatu, jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej powinien oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”?
  4. Czy w opisanym powyżej stanie prawnym i faktycznym Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz Burmistrza Miasta (…), jak również Jego małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej powinien oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”?
  5. Czy w opisanym powyżej stanie prawnym i faktycznym Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz członków Rady Miasta (…), jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej powinien oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”?
  6. Czy w opisanym powyżej stanie prawnym i faktycznym Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz dyrektorów i prezesów wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej powinien oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 lutego 2021 r.):

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) pomiędzy nabywcami usług, tj. Prezesem Zarządu Wnioskodawcy, Jego małżonkiem, krewnym lub powinowatymi do drugiego stopnia a usługodawcą (Wnioskodawcą). Wynika to z faktu, że w ocenie Wnioskodawcy nabywców usług wymienionych w zdaniu pierwszym niniejszego akapitu nie można traktować jako podmiotów powiązanych, bowiem nie są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23 m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.).

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) pomiędzy nabywcami usług, tj. członkami Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a usługodawcą (Wnioskodawcą). Wynika to z faktu, iż w ocenie Wnioskodawcy nabywców usług wymienionych w zdaniu pierwszym niniejszego akapitu nie można traktować jako podmiotów powiązanych, bowiem nie są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23 m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.).

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) pomiędzy nabywcą usług, tj. Starostą (…) a usługodawcą (Wnioskodawcą). Wynika to z faktu, iż w ocenie Wnioskodawcy Starostę (…) można traktować jako podmiot powiązany, bowiem są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23 m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.). Podobnie, w ocenie Wnioskodawcy, należy określić istnienie powiązań między Wnioskodawcą a Wicestarostą oraz członkami Zarządu Powiatu, a co za tym idzie również pomiędzy małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Starosty (…), Wicestarosty lub członków Zarządu Powiatu.

Ad 4

W ocenie Wnioskodawcy istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) pomiędzy nabywcą usług, tj. Burmistrzem Miasta (…) a usługodawcą (Wnioskodawcą). Wynika to z faktu, iż w ocenie Wnioskodawcy Burmistrza Miasta (…) można traktować jako podmiot powiązany, bowiem są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23 m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.). Podobnie, w ocenie Wnioskodawcy, należy określić istnienie powiązań między Wnioskodawcą a małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Burmistrza Miasta (…).

Ad 5

W ocenie Wnioskodawcy nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) pomiędzy nabywcami usług, tj. członkami Rady Miasta (…), ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a usługodawcą (Wnioskodawcą). Wynika to z faktu, że w ocenie Wnioskodawcy nabywców usług wymienionych w zdaniu pierwszym niniejszego akapitu nie można traktować jako podmiotów powiązanych, bowiem nie są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.).

Ad 6

W ocenie Wnioskodawcy nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) pomiędzy nabywcami usług, tj. dyrektorami i prezesami wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a usługodawcą (Wnioskodawcą). Wynika to z faktu, że w ocenie Wnioskodawcy nabywców usług wymienionych w zdaniu pierwszym niniejszego akapitu nie można traktować jako podmiotów powiązanych, bowiem nie są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23 m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.).

Wykładnię zakresu stosowania wskazanych powyżej przepisów zawiera odpowiedź z dnia 27 października 2020 roku na interpelacją poselską nr 12443 posła (…) w sprawie stosowania przepisów o podmiotach powiązanych (oznaczenie „TP”) w Jednolitym Pliku Kontrolnym (nowy JPK_VAT z deklaracją) (dalej: Odpowiedź). Odpowiedź została udzielona przez (…) Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Z analizy Odpowiedzi wynika, iż w przypadku spółek komunalnych nie ma obowiązku stosowania oznaczenia „TP”. Obowiązek ten dotyczy tylko sytuacji, gdy występują nadużycia w podatku lub istnieje narażenie na nie. Podstawę takiego stanowiska stanowi w ocenie Pana (…) art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, który upoważnia Ministra Finansów do określenia w rozporządzeniu szczegółowego zakresu danych ewidencji podatkowej. We wskazanym przepisie podkreślono, że rozporządzenie musi uwzględniać m.in. konieczność identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji. Innymi słowy należy stosować oznaczenie „TP” tylko przy podatkowym ryzyku, a takie w przypadku Wnioskodawcy raczej nie zachodzi. Dodatkowo w Odpowiedzi zwrócono również uwagę na ograniczone możliwości techniczno - organizacyjne w zakresie monitorowania powiązań, w tym w szczególności wobec osób i członków ich rodzin (w tym także byłych członków), które mogą wywierać wpływ na podejmowane czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w zakresie pytań nr: 1, 2, 5 i 6 oraz prawidłowe w zakresie pytania nr 3 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c dodany do ustawy od 1 października 2020 r.

Z dniem 1 października 2020 r. weszły w życie przepisy art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał 15 października 2019 r. rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r. Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia, dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

  1. w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  2. wynikające ze stosunku pracy;
  3. wynikające z tytułu przysposobienia.

Z kolei stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach – oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Natomiast przez podmioty powiązane – zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy – należy rozumieć:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Natomiast zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez -wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką komunalną, której udziałowcem jest w 50% Gmina Miasto (…) i w 50% Powiat (…). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność obiektów sportowych. Wnioskodawca świadczy głównie usługi na rzecz lokalnej społeczności. Wnioskodawca wskazał, że nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy pomiędzy nabywcami usług, tj. Prezesem Zarządu Wnioskodawcy, Jego małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a Wnioskodawcą. Żaden z tych podmiotów nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę. Nie istnieją powiązania pomiędzy członkami Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a Wnioskodawcą. Żaden z tych podmiotów nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę. Nie istnieją powiązania pomiędzy członkami Rady Miasta (…), ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a Wnioskodawcą. Żaden z tych podmiotów nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę w sposób bezpośredni. Nie istnieją powiązania pomiędzy dyrektorami i prezesami wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia a Wnioskodawcą. Żaden z tych podmiotów nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę.

Z wniosku wynika, że istnieją powiązania pomiędzy Starostą (…) a Wnioskodawcą. Starosta (…) wywiera znaczący wpływ na Wnioskodawcę działając w imieniu wspólnika Wnioskodawcy posiadającego 50% udziałów w kapitale zakładowym. Podobnie, należy określić istnienie powiązań między Wnioskodawcą a Wicestarostą oraz członkami Zarządu Powiatu, a co za tym idzie również pomiędzy małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Starosty (…), Wicestarosty lub członków Zarządu Powiatu. Istnieją także powiązania pomiędzy Burmistrzem Miasta (…) a Wnioskodawcą. Burmistrz Miasta (…) wywiera znaczący wpływ na Wnioskodawcę działając w imieniu wspólnika Wnioskodawcy posiadającego 50% udziałów w kapitale zakładowym. Podobnie, w ocenie Wnioskodawcy, należy określić istnienie powiązań między Wnioskodawcą a małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Burmistrza Miasta (…).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania w ewidencji sprzedaży oznaczenia „TP” w przypadku świadczenia usług na rzecz Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, Starosty (…), Wicestarosty oraz członków Zarządu Powiatu, Burmistrza Miasta (…), członków Rady Miasta (…), dyrektorów i prezesów wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia.

Wyjaśnić należy, że oznaczenie TP dotyczy powiązań między nabywcą a dostawcą towarów lub usług (o których mowa w ww. art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy) i należy je stosować dla transakcji ujmowanej w ewidencji sprzedaży, która zawiera co najmniej dane dotyczące podstawy opodatkowania – jeżeli takie powiązania występują. Ponadto oznaczenia procedur należy stosować do faktur i innych dokumentów, w tym dokumentów wewnętrznych. Natomiast takim oznaczeniom nie podlega dokument zbiorczy wewnętrzny, który zawiera sprzedaż z kas rejestrujących oznaczonych „RO”, jeżeli w danym dowodzie wystąpi transakcja/procedura objęta obowiązkiem oznaczania. Oznaczenie TP odnosi się bowiem wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań między dostawcą a nabywcą. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem wniosku należy mieć na uwadze, że istotne znaczenie ma fakt, iż spółki komunalne są tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi bowiem art. 9 ust. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679), jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Tworząc spółki prawa handlowego (lub przystępując do tych spółek), jednostki samorządu terytorialnego stają się jednocześnie udziałowcem/akcjonariuszem tych spółek wykonującym swoje uprawnienia i obowiązki „właścicielskie”.

Trzeba jednak mieć na względzie, że spółki komunalne, będąc uczestnikami obrotu gospodarczego, podlegają regulacjom zawartym w Kodeksie spółek handlowych, z zastrzeżeniami wynikającymi z ustawy o gospodarce komunalnej. Zatem konieczne jest również sięgnięcie do przepisów ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526) oraz do przepisów ustaw samorządowych w celu określenia, czy pomiędzy spółką z udziałem jednostek samorządu terytorialnego a podmiotami, o których mowa we wniosku, istnieją powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią art. 201 § 1 Kodeksu spółek handlowych zarząd (jako organ spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Składa się on z jednego albo większej liczby członków, o czym stanowi art. 201 § 2 ww. Kodeksu. Zakres uprawnień członka zarządu natomiast wynika z art. 204 KSH, zgodnie z którym prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki. Ponadto prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich. Zaś w art. 10a ust. 6 ww. ustawy o gospodarce komunalnej (która stanowi lex specialis w stosunku do regulacji zawartych w Kodeksie spółek handlowych) jest mowa o tym, że członków zarządu spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego powołuje i odwołuje rada nadzorcza.

Natomiast zgodnie z art. 10a ust. 1 ww. ustawy o gospodarce komunalnej w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego obligatoryjnie działa rada nadzorcza. Kadencja członków rady nadzorczej w spółkach z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego trwa 3 lata (o czym mowa w art. 10a ust. 3 ww. ustawy). Ponadto rada nadzorcza (stosownie do art. 10a ust. 6 ww. ustawy) powołuje i odwołuje członków zarządu z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a zatem ma ona wpływ na skład osobowy zarządu spółki komunalnej.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w Kodeksie spółek handlowych odnoszącymi się do rad nadzorczych funkcjonujących w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (zgodnie z treścią art. 219 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Do szczególnych obowiązków rady nadzorczej należy ocena sprawozdań, o których mowa w art. 231 § 2 pkt 1, w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, oraz wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie zgromadzeniu wspólników corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny (w myśl art. 219 § 3 Kodeksu spółek handlowych). W celu wykonania swoich obowiązków rada nadzorcza może badać wszystkie dokumenty spółki, żądać od zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku spółki (stosownie do brzmienia art. 219 § 4 ww. Kodeksu). Ponadto każdy członek rady nadzorczej może samodzielnie wykonywać prawo nadzoru, chyba że umowa spółki stanowi inaczej, o czym mowa w art. 219 § 5 KSH.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca jest spółką komunalną, której udziałowcem jest w 50% Gmina Miasto (…) i w 50% Powiat (…). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność obiektów sportowych.

Ad 1 i 2

Uwzględniając powyższe i odnosząc się do relacji pomiędzy spółką komunalną a Prezesem Zarządu tej spółki oraz pomiędzy spółką komunalną a małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Prezesa Zarządu spółki, należy uznać, że Wnioskodawca ma obowiązek stosować dla transakcji z ww. podmiotami oznaczenie „TP”.

Jak wynika z Krajowego Rejestru Sądowego organem uprawnionym do Wnioskodawcy jest zarząd spółki (składający się z prezesa zarządu), a do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu spółki upoważniony jest Prezes Zarządu samodzielnie.

Skoro więc Prezes Zarządu, działając jako członek zarządu (organu) spółki komunalnej, prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę (jest upoważniony do składania i przyjmowania oświadczeń woli za lub w imieniu tej spółki), to należy przyjąć że ze względu na pełnioną funkcję Prezesa Zarządu jest podmiotem wywierającym faktyczny i znaczący wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez tę spółkę. Mamy więc do czynienia z istnieniem powiązań, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a w związku z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. a w związku z art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), a tym samym po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek oznaczania transakcji dokonywanych na rzecz Prezesa Zarządu spółki znacznikiem „TP”.

Natomiast pomiędzy Prezesem Zarządu spółki komunalnej a jego małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia istnieją powiązania, do których odwołuje się art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT (art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT). Zatem pomiędzy spółką komunalną a małżonkiem, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia prezesa zarządu spółki istnieją powiązania z art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT), tj. ten sam inny podmiot (tj. Prezes Zarządu spółki komunalnej) wywiera znaczący wpływ na inne podmioty (tj. na spółkę komunalną, w której wykonuje zadania związane z prowadzeniem spraw spółki i reprezentacją spółki oraz na małżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, z którymi łączą go powiązania o charakterze rodzinnym).

Natomiast oceniając relacje pomiędzy spółką komunalną a członkami rady nadzorczej tej spółki oraz pomiędzy spółką komunalną a małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia członków rady nadzorczej spółki należy uznać, że również w tym przypadku Wnioskodawca ma obowiązek stosować dla transakcji z ww. podmiotami oznaczenie „TP”.

Jak wynika z Krajowego Rejestru Sądowego rada nadzorcza składająca się z trzech członków stanowi organ nadzoru u Wnioskodawcy.

Ze względu na przysługujące członkom Rady Nadzorczej uprawnienia w zakresie stałego nadzoru na działalnością spółki komunalnej należy przyjąć, że osoby będące członkami Rady Nadzorczej uczestniczą w funkcjonowaniu spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym posiadają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez spółkę. Zachodzą więc powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a w związku z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. a w związku z art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), a Wnioskodawca ma obowiązek stosowania oznaczenia „TP” dla ww. transakcji.

Natomiast pomiędzy członkami Rady Nadzorczej a ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia istnieją powiązania z art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT (art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT). Zatem pomiędzy spółką komunalną a małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia członków rady nadzorczej spółki istnieją powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT), tj. występują powiązania pomiędzy tymi podmiotami poprzez członków Rady Nadzorczej, którzy wywierają znaczący wpływ na funkcjonowanie spółki komunalnej oraz których łączą relacje o charakterze rodzinnym z małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Ad 3 - 5

Odnosząc się do relacji istniejących pomiędzy spółką komunalną a podmiotami wskazanymi w pytaniach 3-5 trzeba mieć na względzie przepis art. 12 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej dotyczący zbycia akcji i udziałów w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z treścią tego przepisu akcje i udziały w tych spółkach zbywa przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego (czyli w przypadku powiatu – Starosta), a w przypadku gminy Wójt (Burmistrz, Prezydent Miasta) jako organ wykonawczy gminy, przy czym zgodę na zbycie akcji należących do jednostki samorządu terytorialnego wyraża organ stanowiący tej jednostki (czyli Rada Gminy/Powiatu). Przepis ten więc przyznaje Staroście oraz Wójtowi (Burmistrzowi, Prezydentowi Miasta) kompetencję do działania jednoosobowo w zakresie zbywania akcji i udziałów w spółkach komunalnych (vide: C. Banasiński, K. M. Jaroszyński, Ustawa o gospodarce komunalnej. Komentarz, publ. Lex). Ponadto warunkiem zbycia tych akcji i udziałów jest zgoda organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego – Rady Gminy/Rady Powiatu, do wyłącznej właściwości których należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych JST przekraczających zakres zwykłego zarządu dot. tworzenia i przystępowania do spółek oraz rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji (stosownie do treści art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f i g ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 12 pkt 8 lit. g ustawy o samorządzie powiatowym).

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy udziałowcem Wnioskodawcy jest Gmina Miasta (…) i Powiat (…) (po 50% udziałów), które wykonują przysługujące im uprawnienia „właścicielskie” polegające m. in. na zbywaniu udziałów posiadanych w spółce komunalnej za pośrednictwem swoich organów zgodnie z treścią cytowanego wyżej art. 12 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej.

Skoro więc Burmistrz Gminy jako organ wykonawczy gminy dokonuje zbycia udziałów w spółce komunalnej, to należy uznać, że Burmistrz posiada faktyczną zdolność, o której mowa w art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT/ art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez spółkę komunalną. Tym samym spółka komunalna ma obowiązek stosowania oznaczenia „TP” dla transakcji dokonywanych na rzecz Burmistrza Miasta (…). Zatem jeżeli pomiędzy spółką komunalną a Burmistrzem Gminy istnieją ww. powiązania, a pomiędzy Burmistrzem Gminy a jego małżonkiem, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia powiązania z art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT (art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT), to również pomiędzy spółką komunalną a małżonkiem, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia Burmistrza Gminy występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT), obligujące Wnioskodawcę do oznaczania tych transakcji znacznikiem „TP”.

Natomiast z uwagi na to, że Rada Gminy (składająca się z radnych miasta) jako organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa m. in. zasady zbywania udziałów i akcji przez wójta (o czym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. g ustawy o samorządzie gminnym) i zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej wyraża zgodę na zbycie udziałów i akcji należących do jednostki samorządu terytorialnego, to mamy do czynienia z występowaniem powiązań z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT obligujących Wnioskodawcę do oznaczania transakcji z członkami Rady Miasta (…) znacznikiem „TP”.

Również transakcje dokonywane na rzecz małżonków radnych Miasta, ich krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, należy oznaczać jako „TP” z uwagi na występowanie powiązań pomiędzy tymi podmiotami a spółką komunalną poprzez członków Rady Miasta, którzy posiadają faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez spółkę komunalną oraz pozostają w relacjach, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT (art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT).

Natomiast w kwestii istnienia powiązań pomiędzy Wnioskodawcą a Starostą będącym przewodniczącym Zarządu Powiatu, który organizuje pracę Zarządu Powiatu i Starostwa Powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz należy stwierdzić, że ze względu na posiadane kompetencje w zakresie zbycia udziałów w spółce komunalnej na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej, Starosta ten posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez spółkę (ze względu na istniejące powiązania z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT/ art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT). Tym samym spółka komunalna ma obowiązek stosowania oznaczenia „TP” dla transakcji dokonywanych na rzecz starosty. Oznaczenie to powinno być również stosowane w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez spółkę komunalną na rzecz małżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia Starosty (…) z uwagi na treść art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT).

Natomiast w przypadku usług świadczonych na rzecz Wicestarosty (będącego członkiem Zarządu Powiatu i zastępcą Starosty) i pozostałych członków Zarządu Powiatu, a także ich małżonków, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia należy stwierdzić, że również istnieje obowiązek stosowania oznaczenia „TP” dla tych transakcji. Zarząd Powiatu stanowi bowiem organ wykonawczy Powiatu (…) (stosownie do art. 8 ust. 2 i art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym), który posiada w spółce komunalnej 50% udziałów. Do zadań powiatu, na mocy art. 32 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym, należy m. in. wykonywanie uchwał Rady Powiatu. Zaś Rada Powiatu na podstawie art. 12 pkt 8 lit. g) ustawy o samorządzie powiatowym podejmuje uchwały w sprawach majątkowych powiatu dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji. Przykładowo uchwałę o utworzeniu spółki prawa handlowego podejmuje rada na podstawie upoważnienia ustawowego, przy czym podjęcie tej uchwały nie jest równoznaczne z powstaniem spółki, a oznacza jedynie przyznanie organowi wykonawczemu uprawnienia do realizacji zamiaru utworzenia spółki. Natomiast wykonując uchwałę rady o przystąpieniu do istniejącej spółki organ wykonawczy powinien w odrębnym zarządzeniu ustanowić warunki, na których JST przystępuje do danego podmiotu (vide: A. Wojtkowiak, Spółki prawa handlowego jako przedsiębiorcy wykonujący działalność o charakterze użyteczności publicznej, publ. Lex). W świetle powyższego należy uznać, że członkowie zarządu Powiatu (…) jako członkowie kolegialnego organu wykonawczego wywierają wpływ na spółkę komunalną (spełniona zostaje więc przesłanka z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT/ art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), a zatem po stronie Wnioskodawcy istnieje obowiązek oznaczania ww. transakcji znacznikiem „TP”. Natomiast w przypadku usług wykonywanych na rzecz małżonków, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia członków zarządu powiatu (w tym Wicestarosty) znajduje zastosowanie art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT).

Dodatkowo warto zauważyć, że również sam Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał na istnienie powiązań pomiędzy Wnioskodawcą a Starostą (…), Wicestarostą oraz członkami Zarządu Powiatu, ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia, a także pomiędzy Wnioskodawcą a Burmistrzem Miasta (…), jego małżonkiem, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia. Jak podał Wnioskodawca Starostę (…) można traktować jako podmiot powiązany, bowiem są spełnione przesłanki wskazane odpowiednio w art. 23 m ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT lub art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Podobnie między Wnioskodawcą a Wicestarostą oraz członkami Zarządu Powiatu, a co za tym idzie również pomiędzy małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Starosty (…), Wicestarosty lub członków Zarządu Powiatu. Również w odniesieniu do relacji pomiędzy Wnioskodawcą a Burmistrzem Miasta (…), jego małżonkiem, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia Wnioskodawca stwierdził, że istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 3 i 4 należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie pytania nr 5 za nieprawidłowe.

Ad 6

Odnosząc się z kolei do relacji pomiędzy Wnioskodawcą a dyrektorami i prezesami wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia, należy wskazać, że występują powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. W przypadku ww. sytuacji istnieją relacje pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zarówno na jednostki podległe Gminie (…) i Powiatowi (…), jak i na spółkę prawa handlowego z udziałem tych jednostek, znaczący wpływ wywiera Starosta (…) będący przewodniczącym organu wykonawczego – Zarządu Powiatu oraz Burmistrz Miasta (…) jako organ wykonawczy gminy. Burmistrz Miasta bowiem wykonuje na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym zadania w zakresie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (o czym stanowi art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym). Takie same uprawnienia przysługują staroście, który na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym jest zwierzchnikiem służbowym kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Jednocześnie Starosta i Burmistrz Miasta posiadają opisane powyżej uprawnienia w spółce komunalnej wskazujące na wywieranie znaczącego wpływu na tę spółkę. Dochodzi więc do powiązań, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o CIT (art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 6 należało uznać za nieprawidłowe.

Mając na uwadze rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku wprowadzania do ewidencji VAT sprzedaży na rzecz:

  1. Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, jego małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, to w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”,
  2. członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy jak również ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, to w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”,
  3. Starosty (…), Wicestarosty oraz członków Zarządu Powiatu, ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, to w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”,
  4. Burmistrza Miasta (…), jego małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, to w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”,
  5. członków Rady Miasta (…), ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, to w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”,
  6. dyrektorów i prezesów wszystkich podległych gminie i powiatowi jednostek, ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia, to w wysyłanym JPK_V7 w części ewidencyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany oznaczać faktury sprzedaży symbolem „TP”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1, 2, 5 i 6 należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w zakresie pytań nr 3 i 4 za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj