Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.340.2021.2.AD
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2021 r. (data wpływu 25 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem w dniu 29 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:


  • możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.
  • zastosowania 3% stawki ryczałtu w odniesieniu do przychodów z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w ww. zakresie. Wniosek uzupełniony został pismem w dniu 29 kwietnia 2021 r.


W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i w przyszłości zamierza dokonywać transakcji w zakresie handlu hurtowego. Wnioskodawca zamierza sprzedawać jako importer urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego, w stanie nieprzetworzonym, na rzecz jednego dystrybutora.

Jak więc wynika z powyższego, Wnioskodawca będzie wykonywał działalność oznaczoną następującymi kodami PKWiU: 46.69.19, 46.69.13, 46.43.11. Przedmiotem sprzedaży będą produkty automatyki domowej oznaczone kodami PKWiU 27.51.21 oraz 28.22.12, w tym siłowniki elektryczne zasilane napięciem 12 Volt, które są szeroko wykorzystywane w przemyśle, przede wszystkim do produkcji mebli.

Z uwagi na napięcie, produkty automatyki domowej mogą być również wykorzystywane do produkcji samochodów, natomiast nie są one dedykowane do wykorzystywania wyłącznie w przemyśle samochodowym. Wnioskodawca nie odsprzedaje ww. produktów z intencją ich wykorzystywania w przemyśle samochodowym.


Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazuje, że:


  • obecnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (przeważająca działalność gospodarcza kod PKD 47.91.Z),
  • obecnie wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym wg stawki 19%,
  • zamierza dokonać rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności o wskazane we wniosku kody PKWiU od styczna 2022 r.,
  • w odniesieniu do niego zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • nie będzie prowadził działalności w zakresie pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Należy wskazać, że usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, nie są oznaczone kodami PKWiU z grupy 46.1., w której to grupie scharakteryzowane są usługi pośrednictwa w handlu hurtowym. Grupa ta nie obejmuje: handlu hurtowego na własny rachunek, sklasyfikowanego w odpowiednich grupowaniach grup 46.2 - 46.9. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego oraz charakterystyki opisu usług pośrednictwa w handlu hurtowym, usługi świadczone przez niego nie będą pośrednictwem, a wykonywaniem sprzedaży hurtowej na własny rachunek. Będzie wykonywał działalność oznaczoną następującymi kodami PKWiU: 46.69.19, 46.69.13, 46.43.11. Przedmiotem handlu (sprzedaży w stanie nieprzetworzonym) będą produkty automatyki domowej oznaczone kodami PKWiU 27.51.21 oraz 28.22.12, w tym siłowniki elektryczne zasilane napięciem 12 Volt, które są szeroko wykorzystywane w przemyśle, przede wszystkim do produkcji mebli;
  • wymienione we wniosku urządzenia automatyki domowej nie są:


    1. częściami do pojazdów mechanicznych;
    2. elementami pojazdów mechanicznych;
    3. częściami zamiennymi bądź zapasowymi w pojazdach mechanicznych;
    4. dodatkowym wyposażeniem pojazdu mechanicznego;
    5. z uwagi na napięcie, produkty automatyki domowej mogą być również wykorzystywane do produkcji samochodów, natomiast nie są one dedykowane do wykorzystywania w przemyśle samochodowym;
    6. nie są objęte oznaczeniem GTU_07.


W związku z powyższym opisem Wnioskodawca sformułował następujące pytania.


  1. Czy w stosunku do Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie wyłączenie z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3) lit f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sprzedaży hurtowej produktów automatyki domowej, opisanych w zdarzeniu przyszłym?
  2. Jeżeli organ uzna za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1, to czy dla przychodów osiąganych ze sprzedaży hurtowej produktów automatyki domowej, dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz dystrybutora w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, można zastosować stawkę 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  • w zakresie pytania pierwszego - do przychodów opisanych w treści zdarzenia przyszłego nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sprzedaży hurtowej produktów automatyki domowej, które pośrednio mogą być wykorzystywane w przemyśle samochodowym.


Jak wynika z treści przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, są przychody osiągane z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Jak wynika z treści opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi sprzedaży produktów automatyki domowej w tym siłowników elektrycznych zasilanych napięciem 12 Volt, które są szeroko wykorzystywane w przemyśle, przede wszystkim do produkcji mebli.

Wnioskodawca zaznaczył jednocześnie, że z uwagi na napięcie zasilania, produkty automatyki domowej mogą być również wykorzystywane do produkcji samochodów, natomiast nie są one dedykowane do przemysłu samochodowego. W ocenie Wnioskodawcy, fakt że produkty automatyki domowej mogą znaleźć zastosowanie w przemyśle samochodowym, nie oznacza, że są one w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 lit f) ustawy częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytych w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) tej ustawy pojęć – „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”. Dlatego zasadne jest powołanie się na znaczenie słownikowe wyrobów będących przedmiotem wyłączenia z ryczałtu oraz będących przedmiotem sprzedaży.


Zgodnie z treścią Współczesnego słownika języka polskiego pod redakcją Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007:


  • akcesoria - to dodatkowe, uzupełniające, mniej ważne części czegoś, dodatkowe składniki, wyposażenie potrzebne do wykorzystania czegoś (tom I, str. 9),
  • część - to element jakiejś całości, fragment czegoś dający się wydzielić lub wydzielony, jakaś ilość spośród takich samych elementów tworzących całość, odcinek, kawałek czegoś, ułamek, cząstka, samodzielny przedmiot mogący (wraz z innymi) wejść w skład większej całości (tom I, str. 236).


Słownik Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka tłumaczy, że pojęcie „część” oznacza przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości: część zapasowa, zamienna, element, którym można w maszynie zastąpić element zepsuty, zużyty.

Natomiast Uniwersalny Słownik Wyrazów Obcych i Trudnych pod redakcją prof. dr hab. Andrzeja Markowskiego, Wydawnictwo WILGA, Warszawa 2003 r. definiuje, że pojęcie „akcesoria” oznacza dodatkowe składniki wyposażenia czegoś: rzeczy albo szczegóły czegoś - niepodstawowe, choć ważne, dodatki do czegoś.

Zatem, zgodnie z przytoczonymi definicjami słownikowymi, wymienione urządzenia automatyki domowej, opisane w treści zdarzenia przyszłego nie są częściami do pojazdów mechanicznych, ponieważ nie są elementami pojazdu mechanicznego, które są w nim niezbędne. Nie są to również części zamienne, czy też zapasowe, nie są to elementy, którymi można zastąpić niezbędny w pojeździe element zepsuty albo zużyty. Przede wszystkim należy podkreślić, że nie są to produkty dedykowane do przemysłu samochodowego i zasadniczo wykorzystywane są w przemyśle meblarskim. Urządzenia te nie stanowią również rodzaju dodatkowego wyposażenia pojazdu mechanicznego.

Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli sprzedawane produkty automatyki domowej nie są identyfikowane jako przystosowane do użycia wyłącznie lub zasadniczo do pojazdów samochodowych i nie są objęte obowiązkiem oznaczania ich GTU_07 w ewidencji VAT - ich sprzedaż nie wyłącza z ryczałtu ewidencjonowanego, gdyż nie jest to działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. g) rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.), ewidencja zawiera oznaczenie GTU_07 dotyczące dostawy pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10.

W nawiązaniu do powyższego należy podkreślić, że wobec produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę nie ma obowiązku stosowania oznaczenia GTU_07.

Należy podkreślić, że dla przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, zastosowanie ma stawka ryczałtu 3%, o czym stanowi art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przez działalność usługową w zakresie handlu rozumie się sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że przychody Wnioskodawcy osiągane ze sprzedaży przedmiotów automatyki domowej nie będą podlegały wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3) lit f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


  • w zakresie pytania drugiego - od przychodów osiąganych ze sprzedaży hurtowej produktów automatyki domowej, dokonywanej na rzecz dystrybutora w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, można zastosować stawkę 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7) lit. b) tej ustawy.


Jak wynika z treści przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Działalność usługowa w zakresie handlu została zdefiniowana w treści przepisu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jak wynika z definicji zawartej w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla zastosowania stawki 3% konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek, po pierwsze działalność musi spełniać kryterium działalności usługowej oraz działalność usługowa musi być prowadzona w zakresie handlu.


Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU z 2008 r. przez pojęcie usług rozumie się:


  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Jak wynika z treści komentarza do ustawy autorstwa Adama Bartosiewicza:


Zgodnie z tymi objaśnieniami pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Są to więc takie czynności, które bezpośrednio nie tworzą żadnych nowych wyrobów, lecz ich efekty mogą być przedmiotem konsumpcji.


Jak wynika z treści opisu zdarzenia przyszłego, działalność Wnioskodawcy będzie oznaczona kodami PKWiU: 46.69.19, 46.69.13, 46.43.11. Należy zatem uznać, że działalność Wnioskodawcy ma charakter usługowy oraz przedmiotowe usługi są świadczone w zakresie handlu.

Zgodnie z treścią przywołanych powyżej przepisów działalność handlowa polega na sprzedaży towarów w stanie nieprzetworzonym. W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym produkty automatyki domowej będą sprzedawane w stanie nieprzetworzonym. W świetle przywołanych przepisów nie ma znaczenia, jakie są to towary. Także towary opodatkowane podatkiem akcyzowym (wyroby akcyzowe) mogą być przedmiotem działalności handlowej w rozumieniu ustawy. W świetle powyższych przepisów również bez znaczenia jest okoliczność czy towary są sprzedawane hurtowo w stanie nieprzetworzonym.


Powyższe wynika ze stanowiska organów podatkowych, przedstawionego m.in. w treści interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.6.2019.2.IM, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy (który świadczył usługi w zakresie sprzedaży hurtowej), że może skorzystać z opodatkowania ww. przychodu stawką 3%. W uzasadnieniu organ wskazał:


Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - w wyniku czynności, które Wnioskodawca zamierza wykonywać (maszyny i urządzenia zbywane będą w stanie nieprzetworzonym), to wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w tym zakresie będzie stanowiła działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem przychody uzyskane z odsprzedaży zakupionych używanych maszyn i urządzeń opodatkowane będą 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Jak wynika z treści przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychód osiągnięty z tytułu usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej podlega opodatkowaniu stawką 15%.

Należy wskazać, że usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, nie są oznaczone kodami PKWiU z grupy 46.1., w której to grupie scharakteryzowane są usługi pośrednictwa w handlu hurtowym.


Przez pośrednictwo w sprzedaży hurtowej należy rozumieć, zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, usługi świadczone przez:


  • agentów komisowych, maklerów i innych sprzedawców hurtowych, którzy działają na rachunek innych jednostek,
  • usługi polegające na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców, także za pośrednictwem Internetu,
  • usługi w zakresie handlu hurtowego realizowane przez domy aukcyjne oraz Internet.


Jak wynika również z powyższych wyjaśnień grupa ta nie obejmuje: handlu hurtowego na własny rachunek, sklasyfikowanego w odpowiednich grupowaniach grup 46.2 - 46.9.

Jak więc wynika z opisu zdarzenia przyszłego oraz charakterystyki opisu usług pośrednictwa w handlu hurtowym, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są pośrednictwem, a wykonywaniem sprzedaży hurtowej na własny rachunek.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, a zatem jest on uprawniony do stosowania stawki 3% dla przychodu osiągniętego ze sprzedaży hurtowej produktów automatyki domowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:


  • możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.
  • zastosowania 3% stawki ryczałtu w odniesieniu do przychodów z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej - jest prawidłowe.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością (art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak wynika z treści przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit f) tej ustawy wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych są przychody osiągane z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Wskazać również należy, że aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze.

O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl tego przepisu, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i w przyszłości zamierza dokonywać transakcji w zakresie handlu hurtowego. Zamierza sprzedawać jako importer urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego, w stanie nieprzetworzonym, na rzecz jednego dystrybutora. Wnioskodawca będzie wykonywał działalność oznaczoną następującymi kodami PKWiU: 46.69.19, 46.69.13, 46.43.11. Przedmiotem sprzedaży będą produkty automatyki domowej oznaczone kodami PKWiU 27.51.21 oraz 28.22.12, w tym siłowniki elektryczne zasilane napięciem 12 Volt, które są szeroko wykorzystywane w przemyśle, przede wszystkim do produkcji mebli. Wymienione we wniosku urządzenia automatyki domowej nie są ani częściami do pojazdów mechanicznych, ani elementami pojazdów mechanicznych, ani częściami zamiennymi bądź zapasowymi w pojazdach mechanicznych. Nie są też dodatkowym wyposażeniem pojazdu mechanicznego. Z uwagi na napięcie, produkty automatyki domowej mogą być również wykorzystywane do produkcji samochodów. Natomiast nie są one dedykowane do wykorzystywania w przemyśle samochodowym i nie są objęte oznaczeniem GTU_07. W odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną również warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi m.in. kwestia, czy w opisanej sytuacji ma on możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku dochodowego.

Jak wskazano w opisie sprawy - wymienione we wniosku urządzenia automatyki domowej nie są ani częściami do pojazdów mechanicznych, ani elementami pojazdów mechanicznych, ani częściami zamiennymi bądź zapasowymi w pojazdach mechanicznych. Nie są też dodatkowym wyposażeniem pojazdu mechanicznego. Mogą co prawda być również wykorzystywane do produkcji samochodów lecz nie są one dedykowane do wykorzystywania w przemyśle samochodowym i nie są objęte oznaczeniem GTU_07. Ponadto w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną również warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca - pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 cytowanej na wstępie ustawy - będzie mógł zatem w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy budzi również m.in. kwestia, czy w odniesieniu do przychodów z tytułu działalności handlowej produktami automatyki domowej będzie mógł zastosować 3% stawkę ryczałtu.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ww. ustawy przychód osiągnięty z tytułu pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU 46.1) podlega opodatkowaniu stawką 15%. Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 tej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1).

Działalność usługowa w zakresie handlu została zaś zdefiniowana w treści przepisu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym (art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, nie są oznaczone kodami PKWiU z grupy 46.1. Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Zamierza sprzedawać jako importer urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego, w stanie nieprzetworzonym, na rzecz jednego dystrybutora. Tym samym uznać należy, że wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w tym zakresie będzie stanowiła działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast uzyskane z przychody ze sprzedaży zakupionych produktów automatyki domowej będą mogły zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy w zakresie postawionych we wniosku pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj