Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.421.2021.3.ISL
z 12 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2021 r. (data wpływu 3 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2021 r. (data wpływu25 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych w ramach grantu Y, tj. stypendium doktorskiego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych w ramach grantu Etiuda 7, tj. stypendium doktorskiego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest doktorantem na X. W oparciu o umowę z dnia 29 sierpnia 2019 r., Nr …., o finansowanie stypendium doktorskiego, przyznanego w ramach konkursu „Y” zawartą pomiędzy Narodowym Centrum Nauki z siedzibą w … a Uniwersytetem … (dalej: Umowa), Wnioskodawczyni uzyskiwała w okresie od dnia 1 października 2019 r. oraz w 2020 r. stypendium doktorskie w wartości 4 500 zł miesięcznie. Powyższe stypendium doktorskie było finansowe ze środków Narodowego Centrum Nauki z siedzibą w …. W związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 sporządzono aneks nr 1 do Umowy, przedłużający okres realizacji stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym, co winno nastąpić w trakcie pobierania stypendium naukowego lub do 24 miesięcy po zaprzestaniu jego wypłacania/zakończeniu jego pobierania. Przedłużono też okres w jakim stypendysta zobowiązany jest do uzyskania stopnia naukowego doktora, wskazując, że termin ten wynosi 24 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium naukowego i nie wcześniej niż 6 miesięcy od czasu rozpoczęcia jego pobierania oraz przedłużono okres na przedstawienie raportu końcowego, zgodnego z zakresem danych zawartym w Załączniku nr 2 do Umowy, który winien być złożony w terminie 25 miesięcy od dnia zakończenia pobierania przez stypendystę stypendium naukowego.

W związku ze sporządzeniem ww. aneksu, Uniwersytet … przekazał informację Wnioskodawczyni, że winna Ona opodatkować ww. stypendium doktorskie wypłacone w 2020 r., a także to, które otrzymałaby w 2021 r. W ocenie Uniwersytetu ..., w art. 330 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. wprowadzającej przepisy ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ustawodawca wskazał, że stypendia, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, otrzymane po wejściu w życie ustawy 2.0 (a więc po dniu 1 października 2018 r.), są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r. Natomiast aneksowanie umowy o przyznaniu stypendium powoduje, że dochodzi do modyfikacji zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad ich przyznawania, a to ma z kolei determinować potrzebę opodatkowania tych przychodów.

W zakresie wskazanego przez Wnioskodawczynię rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, Uniwersytet … podniósł jedynie, że rozporządzenie to obejmowało dochody (przychody) otrzymane od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. (pominięto nowelizację tego rozporządzenia dokonaną dnia 29 grudnia 2020 r.), a zważywszy, że okres realizacji Umowy został przedłużony na 2021 r ., to rozporządzenie to nie ma zastosowania w tej sprawie.

W piśmie z dnia 17 maja 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że zobowiązana była do uzyskania stopnia naukowego doktora w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium naukowego i nie wcześniej niż 6 miesięcy od czasu rozpoczęcia jego pobierania, czyli w terminie do dnia 30 września 2021 r. Aneks do umowy zawarto 4 września 2020 r., w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19. Brak jest wskazania konkretnych przepisów, na podstawie których zawarto aneks. Po zawarciu aneksu okres rozliczenia umowy i uzyskania stopnia doktora przedłużono do 30 września 2022 r., jest to okres maksymalny. Podstawę przedłużenia stanowi zmiana art. 179 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dokonana art. 35 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. W związku z wypłatą przedmiotowego stypendium, Wnioskodawczyni uzyska/uzyskała tytuł doktora w terminie wynikającym z regulacji określonych we wskazanym we wniosku regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich Y finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki oraz w terminie wynikającym z Umowy o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego przyznanego w ramach konkursu Y. Zasady przyznawania stypendium naukowego opisane w regulaminie przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz stypendiów doktorskich przyjęty uchwałą Rady Narodowego Centrum Nauki nr … z dnia 8 listopada 2018 r., które objęte są wnioskiem zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wypłacone stypendium, będące przedmiotem pytania Wnioskodawczyni, nie stanowi stypendium doktoranckiego, o którym mowa w art. 209 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (por. www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/komunikat-w-sprawie-finasowania-uczestnikom-szkoly-doktorskiej-stypendium-doktoranckiego-z-grantow-badawczych-ncn), a stanowi stypendium, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki. Wypłacone Wnioskodawczyni stypendium, nie stanowi stypendium otrzymanego w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy stypendium doktorskie otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2019 r. oraz w 2020 r., a także stypendium doktorskie, które Wnioskodawczyni otrzymałaby w 2021 r., jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowego, który powoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym?
  2. Czy stypendium doktorskie otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2019 r. oraz w 2020 r., a także stypendium doktorskie, które Wnioskodawczyni otrzymałby w 2021 r., jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Wnioskodawczyni winna wykazać i rozliczyć w zeznaniu rocznym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, „do zadań Centrum należy (...) finansowanie badań podstawowych realizowanych w formie (...) stypendiów doktorskich i staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są (...) stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową, ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu otrzymania przez podatników tego podatku:

  1. stypendiów, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r., poz. 1384), i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki,
  2. stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a)-c) i lit. e), pkt 4 i 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki

- w zakresie, w jakim nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

(Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., w związku z art. 330 ustawy z dnia
3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r., poz. 39 i 534).

Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Przedłużenie Umowy w drodze aneksu nie zmienia charakteru przychodu uzyskiwanego przez Wnioskodawczynię, który nadal jest przychodem zwolnionym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe wprost oznacza, że stypendia doktorskie, w tym to otrzymywane ze środków Narodowego Centrum Nauki z siedzibą w …, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, a nawet gdyby nie korzystało, zgodnie ze stanowiskiem Uniwersytetu …, ze względu na aneksowanie Umowy, wobec tych przychodów, uzyskanych pomiędzy dniem 1 stycznia 2019 r. a 31 grudnia 2021 r., zaniechano poboru podatku dochodowego, co oznacza, że przychód ten nie powoduje powstania zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym i nie powinien być wykazywany i rozliczany w zeznaniu rocznym Wnioskodawczyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” zawarte w tym przepisie wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne, niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawczyni jest doktorantem. W oparciu o umowę z dnia 29 sierpnia 2019 r., Nr …., o finansowanie stypendium doktorskiego, przyznanego w ramach konkursu Y, zawartą pomiędzy Narodowym Centrum Nauki a Uniwersytetem (dalej: Umowa), Wnioskodawczyni uzyskiwała w okresie od dnia 1 października 2019 r. oraz w 2020 r. stypendium doktorskie w wartości 4 500,00 zł miesięcznie. Powyższe stypendium doktorskie było finansowe ze środków Narodowego Centrum Nauki. W związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 sporządzono aneks nr 1 do Umowy, przedłużający okres realizacji stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym, co winno nastąpić w trakcie pobierania stypendium naukowego lub do 24 miesięcy po zaprzestaniu jego wypłacania/zakończeniu jego pobierania. Przedłużono też okres w jakim stypendysta zobowiązany jest do uzyskania stopnia naukowego doktora, wskazując, że termin ten wynosi 24 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium naukowego i nie wcześniej niż 6 miesięcy od czasu rozpoczęcia jego pobierania oraz przedłużono okres na przedstawienie raportu końcowego zgodnego z zakresem danych zawartym w Załączniku nr 2 do Umowy, który winien być złożony w terminie 25 miesięcy od dnia zakończenia pobierania przez stypendystę stypendium naukowego. W związku ze sporządzeniem ww. aneksu, Uniwersytet przekazał informację Wnioskodawczyni, że winna Ona opodatkować ww. stypendium doktorskie, wypłacone w 2020 r., a także to które otrzymałaby w 2021 r. Po zawarciu aneksu okres rozliczenia umowy i uzyskania stopnia doktora przedłużono do 30 września 2022 r., jest to okres maksymalny. Podstawę przedłużenia stanowi zmiana art. 179 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dokonana art. 35 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Zasady przyznawania stypendium naukowego opisane w regulaminie przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, staży, po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz stypendiów doktorskich przyjęty uchwałą Rady Narodowego Centrum Nauki nr … z dnia 8 listopada 2018 r., które objęte są wnioskiem, zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wypłacone stypendium, będące przedmiotem pytania Wnioskodawczyni, stanowi stypendium, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki.

Odnosząc się zatem do otrzymanego przez Wnioskodawczynię stypendium doktorskiego, należy wskazać, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2018 r. – wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. 2019 r., poz. 1384, z późn. zm.), do zadań Centrum należy:

  1. finansowanie badań podstawowych realizowanych w formie:
    1. projektów badawczych, w tym finansowanie zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej niezbędnej do realizacji tych projektów,
    2. niepodlegających współfinansowaniu z zagranicznych środków finansowych projektów badawczych realizowanych w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych ogłaszanych we współpracy dwu- lub wielostronnej albo projektów badawczych realizowanych przy wykorzystaniu przez polskie zespoły badawcze wielkich międzynarodowych urządzeń badawczych,
    3. projektów badawczych realizowanych przez młodych naukowców w rozumieniu art. 360 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w tym mających na celu stworzenie unikatowego warsztatu naukowego lub powołanie nowego zespołu naukowego,
    4. stypendiów doktorskich i staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora,
    5. projektów badawczych dla doświadczonych naukowców mających na celu realizację pionierskich badań naukowych, w tym interdyscyplinarnych, ważnych dla rozwoju nauki, wykraczających poza dotychczasowy stan wiedzy, i których efektem mogą być odkrycia naukowe.


Natomiast zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, zaniechaniem poboru podatku objęte są przychody otrzymane z tytułu:

  1. stypendiów, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r., poz. 1384), i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki,
  2. stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a)-c) i lit. e), pkt 4 i 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki

-w zakresie, w jakim nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., w związku z art. 330 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r., poz. 39 i 534).

Zgodnie zaś z § 2 ww. rozporządzenia, zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Zgodnie z treścią art. 35 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 875), w ustawie z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z 2019 r. poz.39 i 534 oraz z 2020 r. poz. 695) art. 179 ust. 4 otrzymuje brzmienie: 1.4. Postępowania, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz przewody doktorskie, niezakończone do dnia 31 grudnia 2022 r., odpowiednio umarza się albo zamyka się.

Należy także mieć na uwadze, że zgodnie z art. 330 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – świadczenia i stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., przyznane na podstawie przepisów ustaw uchylanych w art. 169, oraz stypendia, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, otrzymane po wejściu w życie ustawy, o której mowa w art. 1, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r.

Zgodnie bowiem z uzasadnieniem do projektu rozporządzenia z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, stypendia przyznawane aktualnie przez NCN można podzielić na dwie grupy:

  • pierwsza z nich to stypendia doktorskie oraz środki finansowe przeznaczone na podróż i pobyt na stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, przyznawane w drodze decyzji Dyrektora NCN wskazanemu imiennie laureatowi w drodze konkursu …..
  • drugą grupę stanowią stypendia przyznawane w określonych typach projektów finansowanych przez NCN. Stypendia te nie są przyznawane bezpośrednio przez Dyrektora NCN, lecz w trakcie realizacji projektu badawczego powoływana jest komisja konkursowa, w skład której wchodzi obowiązkowo kierownik projektu, która przyznaje stypendium/stypendia w liczbie przewidzianej we wniosku grantowym najwyżej ocenionym pretendentom.

Obie wspomniane grupy stypendiów korzystały ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., bowiem przepis ten zwalniał od podatku dochodowego stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zwolnienie obejmowało obie grupy stypendiów finansowanych przez NCN, bowiem są one przyznawane na podstawie regulaminów, z których każdy zatwierdzony został przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonana ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.) z dniem 1 października 2018 r. wprowadziła m.in. zmianę brzmienia przywołanego wyżej zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustaw. Na skutek tej zmiany stypendia finansowane przez NCN nie są już objęte zwolnieniem od podatku.

Jednocześnie ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w art. 330 zagwarantowała prawa nabyte m.in. do stosowania art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych w dotychczasowym brzmieniu do stypendiów, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a otrzymanych po wejściu w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.).

Stąd też do stypendiów, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do dnia 30 września 2018 r., i wypłacanych po tym dniu, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r. Natomiast stypendia, których zasady przyznawania Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatwierdził od dnia 1 października 2018 r. podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić trzeba, że w okolicznościach rozpatrywanej sprawy stypendium zostało przyznane i otrzymane po wejściu w życie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także przyznane na podstawie ustawy o Narodowym Centrum Nauki. Ponadto, jak wskazano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki: „Odstąpienie od opodatkowania stypendiów i innych środków finansowych przyznanych w związku z działalnością NCN, w tym w ramach konkursów na stypendia doktorskie (z programu ETIUDA), czy przyznanych na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki (stypendia naukowe), jest uzasadnione. Należy wskazać, że na skutek zmian wprowadzonych ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, praktycznie wszystkie stypendia, o których mowa w przepisach ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, są zwolnione od podatku. Podobnie, jak np. stypendia doktorskie dla cudzoziemców wypłacane w ramach programu STER realizowanego na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. z poz. 1530, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o NAWA”. Zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39a ustawy PIT, obok wymienionych wyżej stypendiów doktorskich, objęte są również inne środki finansowe przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie do kosztów opłat za kształcenie, pomocy materialnej oraz ryczałtu na koszty podróży, utrzymania i zakwaterowania sfinansowane ze środków pochodzących z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Ponadto, zaniechanie poboru podatku dochodowego od wskazanych w projekcie rozporządzenia stypendiów, pozwoli na nieróżnicowanie pod względem podatkowym identycznych świadczeń otrzymywanych przez ich beneficjentów w tym samym roku podatkowym. Projekt rozporządzenia zawiera zatem propozycję zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu stypendiów naukowych i innych środków finansowych otrzymywanych przez laureatów konkursów na stypendia doktorskie (program ETIUDA) oraz stypendiów naukowych przyznanych na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki. Minister Finansów uznał, że potrzeba zrównania pod względem prawno-podatkowym stypendiów i innych środków finansowych przyznanych w związku z działalnością NCN ze zwolnionymi od podatku PIT stypendiami, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, stypendiami przyznanymi przez instytuty naukowe PAN oraz instytuty badawcze, czy stypendiami i innymi środkami finansowymi, o których mowa w ustawie o NAWA, stanowi ważny interes publiczny, o którym mowa w art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, uzasadniający wydanie rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych”.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że stypendium doktorskie otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2019 r. oraz w 2020 r., a także stypendium doktorskie, które Wnioskodawczyni otrzymałaby w 2021 r. będzie objęte zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj