Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.100.2021.3.AKR
z 9 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.), uzupełnionym pismami z 2 maja 2021 r. (data wpływu 2 maja 2021 r.) oraz z 4 czerwca 2021 r. (data wpływu 4 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem doniczkarki i tunelu foliowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem doniczkarki i tunelu foliowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 2 maja 2021 r. i 4 czerwca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie i własne stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 3 marca 2020 r. rodzice aktem notarialnym numer repertorium (...) darowali Wnioskodawcy niezabudowaną nieruchomość rolną o obszarze 1,7060 ha. W dniu 10 marca 2020 r. na złożony swój wniosek z tytułu darowanej nieruchomości Wnioskodawca otrzymał decyzję o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników (nie jako domownik). Burmistrz Miasta i Gminy (...) wystawił w dniu 11 marca 2020 r. decyzję ustalającą wymiar podatku rolnego. W dniu 11 marca 2020 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję kierownika ARiMR, iż został wpisany do ewidencji producentów i otrzymał numer identyfikacyjny: (...). W dniu 13 marca 2020 r. na złożony wniosek Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie o numerze REGON, iż został wpisany do rejestru pod numerem (...) – działalność rolnicza prowadzona jest pod nazwą (...) – pozostałe uprawy rolne, inne niż wieloletnie.

Dnia 5 marca 2020 r. (data nadania przesyłki) Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego (…) VAT-R zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (w poz. 34 zaznaczył podatnik zrezygnował ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT) i składa miesięczne deklaracje VAT-7 z częścią ewidencyjną JPK. Ponadto w dniu 4 maja 2020 r. Wnioskodawca otrzymał (na jego wniosek) od Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE.

Wnioskodawca zaznacza, że przedmiotowa nieruchomość rolna, którą otrzymał od rodziców sąsiaduje, przylega bezpośredni do całości gospodarstwa ogrodniczego (rolnego) mamy Wnioskodawcy, gdyż jest to jej majątek odrębny. Mama Wnioskodawcy pod numerem REGON (...) prowadzi działalność rolniczą pod nazwą (...). Mama Wnioskodawcy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od lat, gdyż zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT – jako rolnik. Mama Wnioskodawcy prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, ma szklarnię i tunele foliowe.

Wnioskodawca zamieszkuje wraz z rodzicami.

Wnioskodawca, obserwując profesję mamy, w 2020 r. zasadził rośliny, tj. (…) w swoim gruncie i sprzedawał podmiotom profesjonalnym, tj. kwiaciarnie, centra handlowe.

Wnioskodawca nadmienia, iż zdolność chłonna wody dla mat podsiąkowych na jego polu wynosi 0,5 litra na 1 m2. Jednocześnie na działce mamy istnieje tunel zblokowany około 5.000 m2. 100% wody opadowej z tego tunelu jest odprowadzana do zbiornika retencyjnego o pojemności 1.000 m3. W okresach braku opadów mama Wnioskodawcy umożliwia mu skorzystanie z tej wody do nawadniania upraw w systemie linii kroplujących leżących na Wnioskodawcy matach podsiękowych. Do zbiornika retencyjnego odprowadzana może być woda z systemu melioracyjnego. Taki system zaopatrzenia w wodę istnieje od kilku lat i jak do tej pory nie było potrzeby korzystania z sieci wodociągowej, do której podłączone jest gospodarstwo mamy Wnioskodawcy, a zatem woda jest „z nieba”.

Wnioskodawca zaznacza, iż z jego matecznika chryzantem, który znajdował się na jego polu zasadził w doniczkach chryzantemy, które miały być sprzedane na Wszystkich Świętych, ale w uwagi na sytuację epidemiczną cmentarze zostały zamknięte i otrzymał pomoc z programu ARiMR.

Wnioskodawca podkreśla, że dochód ma tylko ze sprzedanych roślin ogrodniczych, bowiem ma w dzierżawie jeszcze trzy małe pola rolne od 2020 r., ale z uwagi na fakt, że ziemia była bardzo zachwaszczona i zaniedbana, cała uprawa była prowadzona w formie „czarnego ugoru” w celu poprawy jakości agrotechnicznej ziemi. W związku z tym, w roku 2020 Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży plonów z dzierżawionych pól.

Z uwagi na fakt, iż kopanie brył korzeniowych z pola a następnie przesadzenie ręczne do doniczek i ustawienie ich na tym samym polu, ale na wydzielonych na matach podsiąkowych Wnioskodawcy jest bardzo czasochłonne Wnioskodawca złożył wniosek do ARiMR na operacje pt. „(...)” w ramach poddziałania „(...)” objętego PROW 2014-2020 z zastrzeżeniem dopełnienia warunków na zakup doniczkarki do sadzenia roślin.

Ponadto Wnioskodawca zamierza na swoim gruncie nabytym (darowizna) od rodziców postawić szklarnię lub tunel foliowy, aby usprawnić warunki zasądzeń roślin. Bowiem gospodarując na swoim polu wszelkie prace uzależnione są od warunków atmosferycznych i w przypadku „brzydkiej” pogody Wnioskodawca nie może dokonywać nasadzeń.

Zakup szklarni lub tunelu foliowego Wnioskodawca zamierza rozliczyć w swojej deklaracji VAT-7.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że zakup doniczkarki będzie miał związek wyłącznie z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (Wnioskodawca będzie zakupioną doniczkarkę wykorzystywał do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT), zakupiony tunel foliowy Wnioskodawca też będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktura dokumentująca zakup doniczkarki czy zakup tunelu foliowego będzie wystawiona na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca zaznacza, iż analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż polski ustawodawca wprowadził szczególne rozwiązanie dla osób fizycznych, które są współwłaścicielami gospodarstwa rolnego. Podatnikiem jest osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Wnioskodawca uważa, iż powyższe go nie dotyczy gdyż on oraz jego mama ma odrębny numer gospodarstwa rolnego nadany przez ARiMR. Każdy jest odrębnym właścicielem gruntu, natomiast zamieszkiwanie pod wspólnym dachem i zainstalowanie doniczkarki w mamy Wnioskodawcy tunelu foliowym nie przesądza, iż razem z mamą Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 4 czerwca 2021 r.).

Czy Wnioskodawca od zakupionej w przyszłości doniczkarki (zainstalowanej w tunelu mamy) i zakupu tunelu foliowego, który będzie pobudowany na gruncie Wnioskodawcy będzie mógł odliczyć podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu doniczkarki i tunelu foliowego.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wydatek na zakup doniczkarki będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, faktury VAT na zakup doniczkarki i zakup tunelu foliowego będą wystawione na Wnioskodawcę, a samo zainstalowanie doniczkarki w tunelu mamy nie przesadza, że razem z mamą Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, gdyż ma on odrębny numer konta bankowego, gdzie dokonuje zakupów, ma swój numer gospodarstwa rolnego nadany przez ARiMR, nie jest ubezpieczony w KRUS jako domownik tylko jako rolnik, płaci odrębny podatek rolny do Gminy Miasta (…). Działa jako odrębne gospodarstwo rolne.

Wnioskodawca uważa, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, czyli Wnioskodawcy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT gdyż posiada odrębne gospodarstwo rolne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że w dniu 3 marca 2020 r. rodzice aktem notarialnym darowali Wnioskodawcy niezabudowaną nieruchomość rolną. Dnia 5 marca 2020 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (podatnik zrezygnował ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT) i składa miesięczne deklaracje VAT-7 z częścią ewidencyjną JPK. Ponadto w dniu 4 maja 2020 r. Wnioskodawca otrzymał (na jego wniosek) od Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE.

Wnioskodawca w 2020 r. zasadził rośliny, tj. (…) w swoim gruncie i sprzedawał podmiotem profesjonalnym, tj. kwiaciarnie, centra handlowe. Z uwagi na fakt, iż kopanie brył korzeniowych z pola a następnie przesadzenie ręczne do doniczek i ustawienie ich na tym samym polu, ale na wydzielonych matach podsiąkowych jest bardzo czasochłonne Wnioskodawca złożył wniosek do ARiMR na operacje pt. „(...)” w ramach poddziałania „(...)” objętego PROW 2014-2020 z zastrzeżeniem dopełnienia warunków na zakup doniczkarki do sadzenia roślin.

Ponadto Wnioskodawca zamierza na swoim gruncie nabytym (w drodze darowizny) od rodziców postawić szklarnię lub tunel foliowy, aby usprawnić warunki zasadzeń roślin. Bowiem gospodarując na swoim polu wszelkie prace uzależnione są od warunków atmosferycznych i w przypadku „brzydkiej” pogody Wnioskodawca nie może dokonywać nasadzeń.

Zakup doniczkarki oraz tunelu foliowego będzie miał związek wyłącznie z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (Wnioskodawca będzie zakupioną doniczkarkę wykorzystywał do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT). Faktura dokumentująca zakup doniczkarki czy zakup tunelu foliowego będzie wystawiona na Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w zawiązku z zakupem doniczkarki i tunelu foliowego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto – jak wynika z wniosku – zakup doniczkarki oraz tunelu foliowego będzie miał związek wyłącznie z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup doniczkarki i tunelu foliowego.

Podsumowując, od zakupionej w przyszłości doniczkarki i tunelu foliowego Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj