Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.307.2021.1.EK
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 11 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych ze świadczoną usługą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych ze świadczoną usługą.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania
    A. Spółka Akcyjna
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania
    B. Sp. z o.o.

przedstawiono następujący stan faktyczny.

  1. Opis Wnioskodawcy i B. Sp. z o.o.

    Wnioskodawca jest podatnikiem podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm., dalej: ustawy o CIT), oraz podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

    Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług budowlanych i budowlano-montażowych. Wnioskodawca jest czołowym na polskim rynku generalnym wykonawcą robót budowlanych w zakresie zarówno budownictwa infrastrukturalnego, m.in. w sektorze budownictwa drogowego, kolejowego, jak również w zakresie budownictwa kubaturowego, tj. budowy budynków mieszkalnych, szpitalnych, biurowych, handlowych, innych obiektów o charakterze użyteczności publicznej oraz w sektorze energetycznym, przemysłowym, a także w zakresie obiektów hydrologicznych. Wnioskodawca działa również jako podwykonawca prac budowlanych lub budowlano-montażowych.

    Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Na moment zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku Wnioskodawca jest 100% udziałowcem B., który również jest podatnikiem podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT oraz podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. B. jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. B. koncentruje się na realizacji inwestycji mieszkaniowych w Polsce.

    Na moment zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku Wnioskodawca i B. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

  2. Program motywacyjny (…) oraz Umowa Motywacyjna z Wnioskodawcą.

    Wnioskodawca jest stroną umowy z dnia 11 lipca 2014 (dalej: „Umowa Motywacyjna”) podpisanej w (…) z C. S.A. . C. jest spółką akcyjną dominującą, w rozumieniu art. 3 ust 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości, zarówno w stosunku do Wnioskodawcy jak i B.

    C. rozwinął, zaimplementował i zarządza globalnym systemem motywacyjnym opartym na akcjach C. S.A. -………….. Plan (dalej: „Plan Motywacyjny”). Plan Motywacyjny adresowany jest do kluczowych pracowników Grupy C. i ma na celu motywowanie oraz zatrzymanie tych osób w organizacji poprzez przyznanie im praw do akcji C. S.A. z jednoczesnym odroczeniem możliwości ich zbycia lub obciążenia. Plan polega m.in. na przyznaniu określonej liczby jednostek, które po trzech latach od momentu przystąpienia do Planu zamieniane są na akcje C., pod warunkiem ziszczenia się przewidzianych Planem warunków, takich jak (w szczególności) osiągnięcie odpowiednich wskaźników …… i pozycji gotówkowej netto (dalej: „Pakiet Motywacyjny”).

    W Umowie Motywacyjnej C. wyraził intencję do objęcia Planem Motywacyjnym członków zarządu i wybranych pracowników o kluczowym znaczeniu dla Wnioskodawcy. Zgodnie z Umową Motywacyjną, koszt akcji C., które mogą zostać objęte przez uprawnione osoby, jest ponoszony przez Wnioskodawcę. Zgodnie z § 6 Umowy Motywacyjnej, z tytułu zarządzania Planem Motywacyjnym Spółka będzie płacić na rzecz C. wynagrodzenie uwzględniające liczbę przyznanych akcji pomnożoną przez ich cenę oraz udokumentowane koszty poniesione w związku z uwzględnieniem zmian ceny akcji.

  3. Porozumienie z B. w sprawie Programu Motywacyjnego.

    Na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Planem Motywacyjnym objęta jest również kadra zarządzająca B. (dalej: „Osoby Uprawnione”). Wnioskodawca, jako jednostka dominująca wobec B., pośredniczy w rozliczaniu Pakietu Motywacyjnego adresowanego do Osób Uprawnionych. Osoby Uprawnione otrzymały akcje C. w latach 2014-2017. W ramach transzy przyznanych w latach 2018-2020, które mają być zrealizowane w kolejnych latach, przyznane zostało im również prawo do otrzymania, po spełnieniu warunków określonych w Planie Motywacyjnym, kolejnych akcji C. S.A.

    Mając na względzie okoliczność, iż zobowiązanie Wnioskodawcy wobec C. z tytułu realizacji Planu Motywacyjnego dotyczy w części Osób Uprawnionych, na podstawie Porozumienia z dnia 22 grudnia 2020 r. zawartego przez Spółkę i B. (dalej: „Porozumienie”) postanowiono, że B. zapłaci Wnioskodawcy należności z tego tytułu. Zgodnie z Porozumieniem, zapłata przez B. wskazanej w nim kwoty zwalnia B. z jakichkolwiek zobowiązań względem C. lub osób trzecich, w tym Osób Uprawnionych z tytułu uczestnictwa w Planie Motywacyjnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy pośredniczenie przez Wnioskodawcę w rozliczeniu Pakietu Motywacyjnego (dalej „Pośredniczenie”) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, to jest odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju?
  2. W razie uznania przez tutejszy Organ, że Pośredniczenie stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, to czy czynność ta będzie objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT?
  3. Co stanowi podstawę opodatkowania dla czynności Pośredniczenia?
  4. W razie uznania przez tutejszy Organ, że Pośredniczenie stanowi czynność opodatkowaną VAT, czy B. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej tą czynność?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1

Czynność Pośredniczenia stanowi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ad 2

Czynność Pośredniczenia nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT na podstawie 43.1.41 ustawy VAT.

Ad 3

Podstawą opodatkowania dla czynności Pośredniczenia będzie pełna wartość należności Wnioskodawcy wynikająca z rozliczenia Pakietu Motywacyjnego.

Ad 4

B. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej usługę Pośredniczenia.

Uzasadnienie

Ad 1 i 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Natomiast dostawą towarów na podstawie wspomnianego przepisu jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym jako towary określone zostały w art. 2 pkt 6 ustawy VAT rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy VAT, definicja odpłatnego świadczenia usług jest bardzo szeroka. Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych, aby dana czynność mogła zostać zaklasyfikowana jako usługa, łącznie spełnione zostać muszą następujące warunki:

  • obowiązek określonego świadczenia musi wynikać ze stosunku prawnego pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą,
  • musi istnieć konkretny podmiot, nabywający świadczenie,
  • świadczeniu usługodawcy musi odpowiadać świadczenie wzajemne (odpłatność) ze strony usługobiorcy tj. nabywcy świadczenia.

Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów (w szczególności brak świadczenia wzajemnego tj. brak odpłatności) powoduje, iż co do zasady danej czynności nie można zaklasyfikować jako usługi opodatkowanej VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, wszystkie wyżej wymienione warunki zostały spełnione:

  • obowiązek świadczenia wynika z ustalonego stosunku prawnego - Umowy Motywacyjnej oraz Porozumienia,
  • istnieje konkretny podmiot nabywający świadczenie (tj. objęcie Planem Motywacyjnym Osób Uprawnionych) i jest to B.,
  • istnieje świadczenie wzajemne w postaci zapłaty dokonanej przez B. na rzecz Wnioskodawcy

zatem przedmiotowa czynność stanowi odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka VAT wynosi 23%, jednak przepisy ustawy o VAT przewidują również zwolnienia z VAT, w tym dla usług finansowych.

Art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT stanowi, że zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183 poz. 1538 ze zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie. Jako instrumenty finansowe ustawa o obrocie instrumentami finansowymi w art. 2 ust 1 wskazuje m.in. papiery wartościowe.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym C. rozwinął i zaimplementował Plan Motywacyjny dla zarządu C. oraz spółek wchodzących w skład Grupy C., który polega na przekazywaniu wybranym pracownikom, w tym Osobom Uprawnionym, akcji lub/i praw do otrzymania akcji. W Porozumieniu z B. ustalono, że B. zwróci Wnioskodawcy koszty wynikające z objęcia Planem Motywacyjnym Osób Uprawnionych.

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo tego, że w ramach Umowy Motywacyjnej następuje wydanie przez C. Osobom Uprawnionym instrumentów finansowych, to jednak nie zmienia to jej charakteru, jako usługi polegającej na rozwinięciu i zaimplementowaniu Planu Motywacyjnego. W konsekwencji, usługa ta nie mieści się w zakresie zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT, a tym samym rozliczenie Pakietu Motywacyjnego pomiędzy Wnioskodawca a B. również nie będzie usługą, której przedmiotem są instrumenty finansowe ani usługą pośrednictwa w tym zakresie. Usługa ta podlegać zatem będzie podstawowej 23% stawce VAT.

Prawidłowość powyższego podejścia potwierdza jednolita linia interpretacyjna organów podatkowych w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego.

W interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 8 czerwca 2017 r. (0114-KDIP1-2.4012.33.2017.1.IG) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że:

„Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że mimo tego, że przedmiotem usług świadczonych przez Irlandzką spółkę są instrumenty finansowe, jednak charakterem nabywanej od Spółki usługi jest zarządzanie pewnym programem motywacyjnym, w skład którego wchodzą ww. instrumenty. W konsekwencji, usługi te nie mieszczą się w zakresie zwolnienia z VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Tym samym, usługi świadczone przez Irlandzką spółkę podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23% VAT”.

Analogiczne zdanie zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 9 września 2019 r. (0114-KDIP4.4012.445.2019.1.IT), w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 29 maja 2020 r. (0114-KDIP4-3.4012.100.2020.2.IG) oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 2491/19.

Ad 3

Zgodnie z art. 29a ustawy VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Wnioskodawcy podstawą opodatkowania dla czynności Pośredniczenia będzie pełna wartość należności Wnioskodawcy wynikająca z rozliczenia Pakietu Motywacyjnego.

Zasadność powyższego stanowiska została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 8 czerwca 2017 r. (0114-KDIP1-2.4012.33.2017.1.IG) przez której Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Irlandzka spółka organizuje i zarządza Planem, za które to usługi Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenie. Wynagrodzenie obejmuje wszelkie koszty związane z obsługą Planu, w tym również koszty związane z rozliczeniami podatkowymi, czy koszty z tytułu emisji i/lub przeniesienia/nabycia akcji pracownikowi Spółki po cenie niższej niż rynkowa.

Tym samym, podstawę opodatkowania świadczonych przez Irlandzką spółkę usług na rzecz Wnioskodawcy stanowią wszystkie kwoty, którymi obciążana jest Spółka”.

Ad 4

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego B. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. Jest również zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Nabywana przez niego usługa objęcia Osób Uprawnionych Pakietem Motywacyjnym rozliczana na podstawie Porozumienia ma na celu ich zmotywowanie do wytężonej pracy i osiągania określonych wyników finansowych, a poprzez definiowane przez Plan Motywacyjne KPI wymagane dla realizacji kolejnych transz benefitu w oczywisty sposób wiąże się i wpływa na rezultaty osiągane przez B. Jako, że na zysk osiągany przez B. bezpośrednio związany jest ze sprzedażą mieszkań na rynku pierwotnym (stanowiącej odpłatną dostawę towarów, która nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy) należy stwierdzić, że kwota podatku naliczonego wynikająca z faktury dokumentującej ww. usługę jako wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych daje pełne prawo do odliczenia podatku VAT.

Powyższe rozumienie związku pomiędzy transakcją dającą prawo do odliczenia podatku a wykonywaniem czynności opodatkowanych potwierdza bogate orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo w wyroku z 8 lutego 2007 r. w sprawie C-435/05 Investrand BV v. Staatssecretaris van Financien Trybunał potwierdził, że:

prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika”.

Do podobnych wniosków doszedł Trybunał również w wyrokach w sprawach C-98/98 Midland Bank (wyrok nie został przetłumaczony na język polski):

„However, such a taxable person cannot deduct in its entirety the value added tax charged on input services where they have been utilised not for the purpose of carrying out a deductible transaction but in the context of activities which are no morę than the consequence of making such a transaction, uniess that person can show by means of objective evidence that the expenditure involved in the acquisition of such services is part of the various cost components of the output transaction”

W wolnym tłumaczeniu dokonanym przez Wnioskodawcę:

jeżeli nabyte usługi zostały wykorzystane nie w celu dokonania transakcji dającej prawo do odliczenia, ale w kontekście dokonywania tej i które są jedynie konsekwencją jej dokonania, chyba, że osoba ta może wykazać za pomocą obiektywnych dowodów, że wydatki związane z nabyciem takich usług są częścią różnych składników kosztów transakcji podlegającej opodatkowaniu

oraz r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG:

„1) Emisja nowych akcji nie stanowi czynności należącej do zakresu przedmiotowego art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 95/7/WE z dnia 10 kwietnia 1995 r.

2) Artykuł 17 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy 77/388, zmienionej dyrektywą 95/7, przyznaje prawo do odliczenia całego podatku od wartości dodanej obciążającego wydatki poniesione przez podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w ramach emisji akcji, o ile wszystkie czynności dokonane przez tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane.

Reasumując, B. będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT wnikającego z faktury dokumentującej czynność Pośredniczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Można w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r., które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin "zapłata" stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

A więc za czynności opodatkowane VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Dopiero łączne spełnienie powyższych warunków pozwala przyjąć, że określony przepływ środków finansowych stanowi wynagrodzenie za wykonaną na rzecz płacącego usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług budowlanych i budowlano-montażowych. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Na moment zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku Wnioskodawca jest 100% udziałowcem B., który również jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. B. jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. B. koncentruje się na realizacji inwestycji mieszkaniowych w Polsce.

Na moment zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku Wnioskodawca i B. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wnioskodawca jest stroną umowy z dnia 11 lipca 2014 r. („Umowa Motywacyjna”) podpisanej w (…) z C. S.A. C. jest spółką akcyjną dominującą, w rozumieniu art. 3 ust 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości, zarówno w stosunku do Wnioskodawcy jak i B.

C. rozwinął, zaimplementował i zarządza globalnym systemem motywacyjnym opartym na akcjach C. S.A. - …………… Plan („Plan Motywacyjny”). Plan Motywacyjny adresowany jest do kluczowych pracowników Grupy C. i ma na celu motywowanie oraz zatrzymanie tych osób w organizacji poprzez przyznanie im praw do akcji C. S.A. z jednoczesnym odroczeniem możliwości ich zbycia lub obciążenia. Plan polega m.in. na przyznaniu określonej liczby jednostek, które po trzech latach od momentu przystąpienia do Planu zamieniane są na akcje C., pod warunkiem ziszczenia się przewidzianych Planem warunków, takich jak (w szczególności) osiągnięcie odpowiednich wskaźników EBITDA i pozycji gotówkowej netto, („Pakiet Motywacyjny”).

W Umowie Motywacyjnej C. wyraził intencję do objęcia Planem Motywacyjnym członków zarządu i wybranych pracowników o kluczowym znaczeniu dla Wnioskodawcy. Zgodnie z Umową Motywacyjną, koszt akcji C., które mogą zostać objęte przez uprawnione osoby, jest ponoszony przez Wnioskodawcę. Zgodnie z § 6 Umowy Motywacyjnej, z tytułu zarządzania Planem Motywacyjnym Spółka będzie płacić na rzecz C. wynagrodzenie uwzględniające liczbę przyznanych akcji pomnożoną przez ich cenę oraz udokumentowane koszty poniesione w związku z uwzględnieniem zmian ceny akcji.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Planem Motywacyjnym objęta jest również kadra zarządzająca B. („Osoby Uprawnione”). Wnioskodawca, jako jednostka dominująca wobec B., pośredniczy w rozliczaniu Pakietu Motywacyjnego adresowanego do Osób Uprawnionych. Osoby Uprawnione otrzymały akcje C. w latach 2014-2017. W ramach transzy przyznanych w latach 2018-2020, które mają być zrealizowane w kolejnych latach, przyznane zostało im również prawo do otrzymania, po spełnieniu warunków określonych w Planie Motywacyjnym, kolejnych akcji C. S.A.

Mając na względzie okoliczność, iż zobowiązanie Wnioskodawcy wobec C. z tytułu realizacji Planu Motywacyjnego dotyczy w części Osób Uprawnionych, na podstawie Porozumienia z dnia 22 grudnia 2020 r. zawartego przez Spółkę i B. („Porozumienie”) postanowiono, że B. zapłaci Wnioskodawcy należności z tego tytułu. Zgodnie z Porozumieniem, zapłata przez B. wskazanej w nim kwoty zwalnia B. z jakichkolwiek zobowiązań względem C. lub osób trzecich, w tym Osób Uprawnionych z tytułu uczestnictwa w Planie Motywacyjnym.

Ad 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. tego czy pośredniczenie przez Wnioskodawcę w rozliczeniu Pakietu Motywacyjnego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, to jest odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Analiza okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że czynności, które są przedmiotem wniosku nie będą stanowić dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, ponieważ w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, jak właściciel.

Jak już wyżej wskazano, przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przenosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt przepisów podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że pomiędzy Wnioskodawcą a B. istnieje relacja zobowiązaniowa, w wyniku której świadczona jest przez Wnioskodawcę usługa polegająca na zobowiązaniu się do określonego zachowania, tj. pośredniczenia w rozliczaniu Pakietu Motywacyjnego adresowanego do Osób Uprawnionych, w tym przypadku pracowników B. Z tytułu zapłaconej kwoty na rzecz Wnioskodawcy, wynikającej z zawartego porozumienia, B. nie ponosi jakichkolwiek zobowiązań względem C. lub osób trzecich, w tym Osób Uprawnionych z tytułu uczestnictwa w Planie Motywacyjnym. Wnioskodawca otrzymuje od B. wynagrodzenie określone przez Porozumienie.

W konsekwencji, świadczenie przez Wnioskodawcę usługi w ramach zawartego Porozumienia stanowi odpłatne świadczenie usług, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii określenia, czy opisana wyżej czynność – Pośredniczenie – będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328 i 355), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 15 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Na podstawie art. 43 ust. 16 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40a i 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Powyższe zwolnienie usług finansowych uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. I tak zgodnie z art. 131 Dyrektywy, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. f Dyrektywy, Państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania VAT transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2 Dyrektywy.

W tym miejscu wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie VAT nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione od VAT zgodnie z Dyrektywą VAT stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnione z VAT są wszelkie usługi (w tym usługi pośrednictwa), których przedmiotem są instrumenty finansowe (tj. m.in. opcje i akcje), z wyłączeniem:

  • usług przechowywania instrumentów finansowych,
  • usług zarządzania instrumentami finansowymi.

Zatem aby objąć zwolnieniem usługi świadczone przez Wnioskodawcę, na podstawie ww. przepisu, należy przeanalizować czy usługi te są usługami, których przedmiotem są instrumenty finansowe oraz czy usługi te nie są usługami w zakresie przechowywania instrumentów finansowych bądź zarządzania nimi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328 ze zm.) są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
    1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
    2. instrumenty rynku pieniężnego,
    3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
    4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
    5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
    6. niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
    7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
    8. kontrakty na różnicę,
    9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
    10. uprawnienia do emisji.

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że usługa świadczona pomiędzy Wnioskodawcą a B. nie jest usługą, której przedmiotem są instrumenty finansowe. Jak wyżej wskazano Wnioskodawca w ramach wykonywanej usługi zobowiązuje się do określonego zachowania, tj. pośredniczenia w rozliczaniu Pakietu Motywacyjnego. W konsekwencji, usługa ta nie mieści się w zakresie zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Ad 3

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności Pośredniczenia.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W niniejszej sprawie, na podstawie zawartego przez Wnioskodawcę z B. Porozumienia postanowiono, że B. zapłaci Wnioskodawcy należności z tytułu realizacji Planu Motywacyjnego. Zgodnie z Porozumieniem, zapłata przez B. wskazanej w nim kwoty zwalnia B. z jakichkolwiek zobowiązań względem C. lub osób trzecich, w tym Osób Uprawnionych z tytułu uczestnictwa w Planie Motywacyjnym.

Zatem, uznać należy, że podstawę opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz B. usługi stanowią wszystkie kwoty, które B. zapłaci Wnioskodawcy z tytułu rozliczenia Pakietu Motywacyjnego.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad 4

Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą także prawa B. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej czynność Pośredniczenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Przechodząc zatem do prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej świadczenie wyżej opisanej usługi, należy jeszcze raz podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunki te w niniejszej sprawie będą spełnione. B. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponadto, nabywana od Wnioskodawcy usługa, jest związana z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez B., bowiem pracownicy B. objęci Programem Motywacyjnym, które rozlicza na podstawie Porozumienia Wnioskodawca, są zmotywowani do wykonywania swoich obowiązków w sposób jak najbardziej wydajny, co wpływa na obrót z opodatkowanej działalności gospodarczej wykonywanej przez B. Plan skierowany do kadry zarządzającej, jak wynika z opisu sprawy, polega na przyznaniu określonej liczby jednostek, które po trzech latach od momentu przystąpienia do Planu zamieniane są na akcje C., pod warunkiem ziszczenia się przewidzianym Planem warunków, takich ja (w szczególności) osiągnięcie odpowiednich wskaźników ….. i pozycji gotówkowej netto. Objęcie osób uprawnionych Pakietem ma na celu ich zmotywowanie do osiągniecia określonych wyników finansowych. Zatem w opisanej sytuacji istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy nabywaną usługą, a powstaniem obrotu B.

W konsekwencji powyższych rozważań, B. będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez Wnioskodawcę dokumentującej usługę pośredniczenia w rozliczaniu Pakietu Motywacyjnego adresowanego do Osób Uprawnionych.

Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj