Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.192.2021.3.AK
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 30 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 5 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z przeniesieniem majątku SKA i SPK w ramach połączenia na rzecz SPZOO, po stronie SPZOO powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczonego we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.



UZASADNIENIE



W dniu 30 kwietnia 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z przeniesieniem majątku SKA i SPK w ramach połączenia na rzecz SPZOO, po stronie SPZOO powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 czerwca 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.192.2021.1.AK, 0111-KDIB3-3.4012.210.2021.3.MS, 0111-KDIB2-3.4014.199.2021.3.ASZ wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 5 lipca 2021 r.



We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

-X Sp. z o.o.

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

-Y Sp. z o.o.



przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:



Zainteresowany będący stroną postępowania - X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca"), jest wspólnikiem (akcjonariuszem) SKA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej: „SKA”) i wspólnikiem (komandytariuszem) SPK spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „SPK”).

Zainteresowany niebędący stroną postępowania - Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Zainteresowany”), jest wspólnikiem (komplementarluszem) SKA i wspólnikiem (komplementariuszem) SPK.

Wspólnicy SKA oraz SPK planują podjąć decyzję o połączeniu SKA z SPK.

SKA i SPK są spółkami osobowymi w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”). SKA i SPK są polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi opodatkowaniu w Polsce od całości dochodów podatkiem dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”).

Połączenie zostanie przeprowadzone w trybie art. 492 § 1 pkt 2 w związku z art. 491 § 2 KSH. Zgodnie z powołanym przepisem KSH, połączenie dwóch spółek osobowych może zostać przeprowadzone wyłącznie przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej (dalej: „SPZOO”). W wyniku połączenia SKA i SPK na SPZOO przejdzie cały majątek łączących się spółek, w zamian za udziały, które SPZOO wyemituje na rzecz dotychczasowych wspólników SKA i SPK, a SKA oraz SPK przestaną Istnieć. Możliwe jest, że całość przechodzącego na SPZOO majątku SKA I SPK zostanie alokowana na kapitał zakładowy SPZOO, ale nie wyklucza się również sytuacji, w której majątek spółek osobowych zostanie alokowany w części na kapitał zakładowy, a w części na kapitał zapasowy SPZOO.

W wyniku połączenia, na rzecz wspólników łączących się spółek SKA i SPK zostaną wydane nowo utworzone udziały w SPZOO (dalej: „Nowe Udziały”). Liczba Nowych Udziałów będzie obliczona zgodnie ze wskazanym w planie połączenia stosunkiem wymiany udziałów, który zostanie ustalony na podstawie wartości majątków łączących się spółek SKA i SPK na określony dzień w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym zostanie ogłoszony plan połączenia.

Połączenie zostanie przeprowadzane z uzasadnionych ekonomicznie przyczyn i jest elementem uporządkowania grupy w związku z rozważanym wprowadzeniem akcji spółki dominującej do obrotu publicznego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Spodziewane efekty planowanej reorganizacji to m.in.:

  • uproszczenie struktury kapitałowej grupy poprzez jej konsolidację i wyeliminowanie nieefektywności w zarządzaniu procesami biznesowymi w ramach grupy. I zwiększenie przejrzystości struktury kapitałowej grupy, co wpłynie korzystnie na wizerunek całej grupy i możliwość pozyskania nowych inwestorów w przyszłości;
  • obniżenie kosztów administracyjnych poprzez ograniczenie kosztów prowadzonej działalności w ramach grupy Cinkciarz (koszty sprawozdawczości, obsługi korporacyjnej), co przełoży się na wzrost rentowności I umożliwi lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału gospodarczego w ramach podmiotu skonsolidowanego:
  • optymalizacja kosztów działalności poszczególnych spółek należących do grupy, poprzez rezygnację z utrzymywania deficytowych podmiotów zależnych.

Przy czym Wnioskodawca i Zainteresowany wskazują, że występują z wnioskiem wspólnym, w trybie art. 14n Ordynacji podatkowej, jako wspólnicy SPZOO, która ma powstać w przyszłości z połączenia SKA i SPK, w których pozostają aktualnie wspólnikami (odpowiednio akcjonariuszem i komplementariuszem oraz komandytariuszem i komplementariuszem).



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z przeniesieniem majątku SKA i SPK w ramach połączenia na rzecz SPZOO, po stronie SPZOO powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczonego we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1), w związku przeniesieniem majątku SKA i SPK na rzecz SPZOO w ramach połączenia spółek osobowych, po stronie SPZOO nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie:

I. Kwestia interesu prawnego Wnioskodawcy i Zainteresowanego do uzyskania przedmiotowej Interpretacji indywidualnej

Wnioskodawca i Zainteresowany, jako wspólnicy łączących się SKA i SPK, staną się wspólnikami powstałej z połączenia SPZOO.

Zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 w związku z 14b § 1 Ordynacji podatkowej, wspólnik planujący utworzenie nowej spółki może wystąpić z wnioskiem o wydanie w Indywidualnej sprawie tej spółki Interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Przy czym przez utworzenie nowej spółki, zdaniem Wnioskodawcy, powinno rozumieć się również utworzenie nowej spółki w wyniku połączenia spółek osobowych w trybie art. 441 § 2 Ustawy KSH.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca i Zainteresowany posiadają interes prawny do wystąpienia z niniejszym wnioskiem

Prawo do wystąpienia z wnioskiem znajduje również uzasadnienie w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 stycznia 2017 r. sygn. akt II FSK 283/15. zgodnie z którym: „Zwrot” na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki, użyty w art. 14n § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). należy rozumieć w ten sposób, że w kręgu osób uprawnionych do złożenia wniosku o udzielenia Interpretacji indywidualnej w sprawach związanych z przyszłą sytuacją spółki prawa handlowego znajdują się również wspólnicy spółki cywilnej, planujący przekształcenie tej spółki w Spółce prawa handlowego”, a także w interpretacjach indywidualnych. przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 grudnia 2018 r, sygn. 2461-IBPP1.4518.5.2016.1.AR. zgodnie z którą „Podsumowując w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku zastosowania się przez Spółkę nowo zawiązaną do interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek osoby prawnej zamierzającej utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w zakresie dotyczącym prawa do obniżenia przez Spółkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport - jeżeli Interpretacja indywidualna zostanie wydana przed zawiązaniem nowej Spółki - na podstawie art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zgodnie z art. 491 § 2 KSH, połączenie dwóch spółek osobowych może zostać przeprowadzone wyłącznie przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej W wyniku połączenia SKA i SPK na SPZOO przejdzie cały majątek łączących się spółek, w zamian za udziały, które SPZOO wyemituje na rzecz dotychczasowych wspólników SKA i SPK, a SKA oraz SPK przestaną istnieć.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.



W myśl art. 7b ust 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust 1 pkt 4b stanowiąca przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

  • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
  • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
  • przychody spółki dzielonej.



Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

Przepis art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, ma zastosowania wyłącznie do spółek będących podatnikami wymienionymi w przepisie art. 12 ust. 15 ustawy o CIT, a więc m.in. do podatników, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsca ich osiągania (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT), którzy przejmują majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Do takich podatników należy SKA, a także SPK, która stała się podatnikiem CIT od 1 maja 2021 r.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są, zgodnie z art. 1 i 1a ustawy o CIT osoby prawne, spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjna niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 1 i 3 ustawy o CIT; spółki komandytowo-akcyjne i spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania; podatkowe grupy kapitałowe po spełnieniu warunków określonych w art. 1a ust. 2 ustawy o CIT i w pewnych sytuacjach spółki jawne.

„Spółką” w rozumieniu art. 4a pkt 21 ustawy o CIT jest także spółka posiadającą osobowość prawną, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001. str. 1, z póżn. zm. Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251); spółka kapitałowa w organizacji; spółka komandytowo-akcyjna oraz spółka komandytowa, mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, spółka nie mająca osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce Ich osiągania i w pewnych sytuacjach spółka jawna.

Mając na uwadze powyższe, zasady opodatkowania dla transakcji połączenia SKA i SPK, w wyniku czego dochodzi do zawiązania SPZOO, powinny zostać ustalone w oparciu o regulację, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8c oraz w art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT.



Stanowisko analogiczne do zaprezentowanego powyżej w zakresie spółek komandytowo-akcyjnych potwierdziły organy podatkowe w interpretacjach Indywidualnych m.in.

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 stycznia 2017 r. sygn.: 2461-IBPB-1-2.4510.1028.2016.1.MS;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 września 2016 r. sygn.: IBPB-1-1/4510-226/16-1/DW;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji Indywidualnej z 15 kwietnia 2016 r. sygn.: IBPB-1-2/4510-220/16/BD;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 marce 2016 r. sygn..: IBPB-1-2/4510-48/16/KP;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 14 sierpnia 2015 r. sygn..: IPPB3/4510-439/15-4/DP;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 września 2014 r. sygn.: IPPB3/423-574/14-5/DP



Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3 i 4 oraz art. 14 Ustawy o CIT, jest w szczególności ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.

Zaś zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

Przy czym, w myśl z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT, za wartość emisyjną udziałów (akcji) uważa się cenę, po jakiej obejmowane są udziały, określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku - w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów.

Planowane połączenie SKA z SPK przez przeniesienie całego majątku spółek łączonych na rzecz SPZOO odbędzie się w zamian za udziały SPZOO, które obejmą dotychczasowi wspólnicy SKA i SPK. Tym samym, wartość przeniesionego na rzecz SPZOO majątku SKA i SPK będzie ceną, po jakiej obejmowane są udziały SPZOO przez dotychczasowych wspólników SKA I SPK. Zatem wartość przeniesionego na rzecz SPZOO majątku SKA i SPK stanowić będzie wartość emisyjną udziałów SPZOO w rozumieniu art. 4a pkt 16a ustawy o CIT.

Bowiem w przypadku połączenia spółek, pojęcia „ceny objęcia” nie można rozumieć w taki sam sposób, w jak czyni się to w przypadku zwykłej sprzedaży udziałów (akcji), czyli ceny wyrażonej w kwocie pieniężnej. W przypadku połączenia spółek przez zawiązania nowej dochodzi do swego rodzaju „wymiany”, w efekcie której majątek posiadany przez spółki łączone przenoszony jest na spółkę przejmującą (nowo utworzoną), w zamian za co spółka przejmująca (nowo utworzona) wydaje udziały (akcje) dotychczasowym wspólnikom spółek łączonych. Wobec tego „ceną objęcia” udziałów (akcji) spółki przejmującej (nowo utworzonej) jest wartość majątku przekazanego tej spółce przez spółki łączone (których byt prawny w wyniku połączenia ustaje), i w taki też sposób należy rozumieć „wartość emisyjną udziałów (akcji)” w przypadku łączenia spółek osobowych poprzez zawiązanie nowej spółki kapitałowej.

Przy czym wartość przeniesionego na rzecz SPZOO majątku SKA i SPK stanowić będzie wartość emisyjną udziałów, w rozumieniu art. 4a pkt 16a ustawy o CIT, niezależnie od przyjętej metody wyceny majątku SKA i SPK, o ile wartość tego majątku, nie będzie niższa od wartości udziałów SPZOO wyemitowanych na rzecz SKA i SPK w ramach połączenia (art. 14 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i art. 4a pkt 16a ustawy o CIT).

Tym samym, w przypadku planowanego połączenia wartość przychodu SPZOO powinna zostać określona jako ustalona na dzień łączenia wartość majątku SPK i SKA, otrzymanego przez SPZOO (art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT), przy czym do przychodu tego nie będzie zaliczać się wartość majątku SPK i SKA odpowiadająca wartości emisyjnej udziałów SPZOO, przydzielonych wspólnikom spółek łączonych (SKA i SPK), która z kolei odpowiadać będzie wartości przeniesionego na rzecz SPZOO majątku SKA i SPK, niezależnie od przyjętej metody wyceny majątku łączonych spółek.

W świetle powyższego, ponieważ wartość majątku SKA i SPK, otrzymanego przez SPZOO, będzie równa wartości emisyjnej udziałów SPZOO, przydzielonych wspólnikom spółek łączonych (SKA i SPK), to po stronie SPZOO nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.



Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”), spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną. W myśl art. 491 § 2 KSH, spółki osobowe mogą się łączyć między sobą tylko przez zawiązanie spółki kapitałowej.



Połączenie spółek – w myśl art. 492 § 1 KSH – może być dokonane na dwa sposoby:

  1. przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (jest to tzw. łączenie się przez przejęcie, czyli inkorporacja);
  2. przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (jest to tzw. łączenie się przez zawiązanie nowej spółki, czyli konsolidacja).



Jednocześnie, spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (art. 494 § 1 KSH).

Przepisy KSH dopuszczają zatem możliwość łączenia spółek osobowych między sobą, jednak w wyniku takiego połączenia musi zostać utworzona nowa spółka kapitałowa, która przejmuje całość majątku spółek łączonych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.



Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1.spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a.spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli

wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

W myśl art. 4a ust. 21 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Jak wskazuje art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.



Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa m.in. się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

  • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
  • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
  • przychody spółki dzielonej.



Art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT stanowi, że przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

Stosownie do postanowień art. 4a ust. 16a ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o wartości emisyjnej udziałów (akcji) - oznacza to cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku - w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

Jednocześnie, na podstawie art. 12 ust. 13 i ust. 14 ustawy o CIT, przepisów ust. 4 pkt 3e oraz 3f nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, przy czym jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.



Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 15 ustawy o CIT, powyższe przepisy mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
  2. art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Art. 12 ust. 16 ustawy o CIT stanowi że ww. przepisy stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.



Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem (akcjonariuszem) SKA i wspólnikiem (komandytariuszem) SPK. Zainteresowany jest wspólnikiem (komplementarluszem) SKA i wspólnikiem (komplementariuszem) SPK. Wspólnicy SKA oraz SPK planują podjąć decyzję o połączeniu SKA z SPK. SKA i SPK są spółkami osobowymi w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 1 KSH. SKA i SPK są polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi opodatkowaniu w Polsce od całości dochodów. Połączenie zostanie przeprowadzone w trybie art. 492 § 1 pkt 2 w związku z art. 491 § 2 KSH. Zgodnie z powołanym przepisem KSH, połączenie dwóch spółek osobowych może zostać przeprowadzone wyłącznie przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej (SPZOO). W wyniku połączenia SKA i SPK na SPZOO przejdzie cały majątek łączących się spółek, w zamian za udziały, które SPZOO wyemituje na rzecz dotychczasowych wspólników SKA i SPK, a SKA oraz SPK przestaną Istnieć. Możliwe jest, że całość przechodzącego na SPZOO majątku SKA I SPK zostanie alokowana na kapitał zakładowy SPZOO, ale nie wyklucza się również sytuacji, w której majątek spółek osobowych zostanie alokowany w części na kapitał zakładowy, a w części na kapitał zapasowy SPZOO. W wyniku połączenia, na rzecz wspólników łączących się spółek SKA i SPK zostaną wydane nowo utworzone udziały w SPZOO. Liczba Nowych Udziałów będzie obliczona zgodnie ze wskazanym w planie połączenia stosunkiem wymiany udziałów, który zostanie ustalony na podstawie wartości majątków łączących się spółek SKA i SPK na określony dzień w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym zostanie ogłoszony plan połączenia. Połączenie zostanie przeprowadzane z uzasadnionych ekonomicznie przyczyn i jest elementem uporządkowania grupy w związku z rozważanym wprowadzeniem akcji spółki dominującej do obrotu publicznego na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie wartość przeniesionego na rzecz SPZOO majątku SKA i SPK będzie ceną, po jakiej obejmowane będą udziały SPZOO przez dotychczasowych wspólników SKA i SPK, stanowiącą wartość emisyjną udziałów SPZOO. Zgodnie z cytowanym wyżej art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów przydzielonych udziałowcom spółek łączonych.

Zatem w związku planowanym przeniesieniem majątku SKA i SPK na rzecz SPZOO w ramach połączenia spółek po stronie SPZOO nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że zbadanie przesłanek i celów planowanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym, ocena, czy przedstawiony przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym podział przez wydzielenie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj