Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.323.2021.3.MK
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 marca 2021 r., uzupełnionym 14 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, uzupełniony 14 czerwca 2021 r.


We wniosku, po uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


5 września 2014 r. na podstawie aktu notarialnego Repertorium „A” numer … otrzymał Pan darowiznę do swojego majątku osobistego od rodziców M. S. (matka) i R. S. (ojciec): nieruchomość rolną niezabudowaną oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka geodezyjna numer 1 o powierzchni 2.100 ha położoną w obrębie ewidencyjnym X Gmina X.

Na podstawie wypisu z rejestru gruntów są to grunty o powierzchni (ha): R IIIb - 0,12 grunty orne; R IVa - 0,65 grunty orne; R IVb - 0,86 grunty orne; R IV - 0,33 grunty orne; Ps VI - 0,14 pastwiska - razem 2,10 ha.

W 2017 r. działka nr 1 zlokalizowana w X w rejonie ul. A została podzielona na trzy odrębne działki, tj. 2, 3, 4. 30 stycznia 2018 r. zawarł Pan umowę nr 01 z Zakładem Gospodarki Komunalnej w sprawie możliwości uzbrojenia terenu w urządzenia wodociągowe działek pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną powstałym w wyniku podziału działek nr ewidencyjny 2, 3 i 4 obręb geodezyjny Y. 10 kwietnia 2018 r. do Wójta Gminy złożył Pan wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla powyższych inwestycji - na terenie działki 2 i 3 w obrębie geodezyjnym X na budowę dziewięciu domków jednorodzinnych na działce nr 2 zlokalizowanej w X. 6 lipca 2018 r. otrzymał Pan decyzję wydaną przez Wójta Gminy o warunkach zabudowy dla zamierzenia polegającego na realizacji zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej - budowa 9 domów z garażami wbudowanymi na działce nr 3 położonej w obrębie geodezyjnym X.


7 czerwca 2019 r. otrzymał Pan decyzję wydaną przez Wójta Gminy, który zatwierdza podział nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym X objętej księgą wieczystą nr X oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka ewidencyjna nr 3 o powierzchni 0,9695 ha na następujące działki:


  1. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  2. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  3. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  4. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  5. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  6. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  7. nr … o powierzchni 0,1077 ha;
  8. nr … o powierzchni 0,1078 ha;
  9. nr … o powierzchni 0,1078 ha.


Łącznie: 0,9695 ha.


26 października 2019 r. otrzymał Pan od Wójta Gminy decyzję o warunkach zabudowy w treści „ustalam warunki zabudowy dla zamierzenia polegającego na budowie 8 domów jednorodzinnych wolnostojących na działce nr 4 oraz budowie drogi wewnętrznej na działce nr 2 w obrębie geodezyjnym X.


30 marca 2020 r. otrzymał Pan od Wójta Gminy decyzję w sprawie nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym X oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 4 o powierzchni 0,7598 ha objętej księgą wieczystą nr X która zatwierdza podział geodezyjny na następujące działki:


  • nr … o powierzchni 0,0910 ha;
  • nr … o powierzchni 0,0937 ha;
  • nr … o powierzchni 0,0964 ha;
  • nr … o powierzchni 0,0950 ha;
  • nr … o powierzchni 0,0975 ha;
  • nr 6 o powierzchni 0,0960 ha;
  • nr … o powierzchni 0,0946 ha;
  • nr … o powierzchni 0,0956 ha.


Razem: 0,7598 ha


Gmina nie posiada obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, dlatego 14 grudnia 2019 r. otrzymał Pan postanowienie gdzie ustalono, że wstępny projekt podziału nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym Y Gmina, oznaczonej jako działka nr 4, nr 3 nie jest sprzeczny z obowiązującymi przepisami umożliwiającymi zagospodarowanie nieruchomości. 24 stycznia 2019 r. otrzymał Pan decyzję w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na działkach nr 7, 0, 2 w miejscowości Y.

Na podstawie powyższych decyzji podzielił Pan nieruchomość na 17 działek oraz do każdej działki doprowadził wodę i kanalizację. Powyższe dane dotyczą stanu faktycznego. Ponieważ ma Pan duże trudności finansowe chce Pan sprzedać wszystkie działki.

Nieruchomość rolną otrzymał Pan od rodziców w formie darowizny. Nie wykorzystywał Pan jej w żaden sposób: nie podpisał Pan umowy dzierżawy, nie wynajmował, nie uprawiał ziemi. Dokonał Pan jedynie podziału oraz doprowadził wodę oraz kanalizację. Na działce 6 wystąpił Pan o pozwolenie na budowę własnego domu jednorodzinnego. Nieruchomości nie udostępniał Pan osobom trzecim, nie zawierał umów najmu, dzierżawy, użyczenia. Nie udostępniał Pan nieruchomości odpłatnie i nieodpłatnie. Podziału nieruchomości dokonał Pan ponieważ podjął decyzję o budowie domu. Uzyskał już Pan pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego i jest w trakcie realizacji. W ramach podziału nieruchomości rolnej powstało 17 działek przeznaczonych do zabudowy jednorodzinnej oraz droga z dostępem do drogi publicznej. Jedynie działka 2 ma bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Działki zamierza Pan sprzedać wraz z udziałem w drodze wewnętrznej. Podziału działek nie dokonał Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podziału dokonał z zamiarem budowy domu dla swojej rodziny na działce nr 6. Nie zamierza Pan dokonywać sprzedaży w sposób ciągły ani zorganizowany. Nie nawiązał kontaktu z nabywcami w celu sprzedaży nieruchomości. Nie ma Pan zamiaru ogłaszać sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radio ani nie będzie Pan podejmować innych działań marketingowych. W przeszłości nie dokonywał Pan nabycia innych nieruchomości oraz odpłatnie nie dokonywał Pan ich zbycia. Nie zamierza Pan dokonywać kolejnych tego typu transakcji. Prowadzi Pan działalność gospodarczą - usługi budowalne - jednak nie zajmuje się Pan budową domów, a świadczy głównie usługi ułożenia polbruku oraz wykonywanie drobnych prac ziemnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy jeżeli zdecyduje się Pan na sprzedaż działek z ustalonymi warunkami zabudowy, to czy z tytułu takiej transakcji będzie Pan musiał zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek VAT?


Przedmiotem tej interpretacji indywidualnej jest zagadnienie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozpatrzony w odrębnym piśmie.


W Pana ocenie nie jest Pan rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami i nie wykorzystuje Pan nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej. Za doprowadzenie wody i kanalizacji poniósł Pan koszty w wysokości 55.000 zł. Czynności podejmowane w związku ze sprzedażą nieruchomości będą podejmowane w sposób okazjonalny. Odpłatne zbycie nieruchomości nie nosi znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dokonywane jest w celu zarobkowym jednorazowo, incydentalnie, a nie w sposób zorganizowany i ciągły. Będzie Pan sprzedawał tą nieruchomość po siedmiu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie uzyska Pan przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od nabycia powyższej nieruchomości minęło siedem lat, sprzedaży majątku dokona Pan z majątku prywatnego, a ewentualna sprzedaż nie nosi znamion działalności gospodarczej. Według Pana czynności mieszą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mającym na celu prawidłowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokojenie potrzeb rodziny.

Czynności związane ze sprzedażą działek nie miały cech zorganizowania w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f, jest to sprzedaż pojedynczego majątku, jak uzyskanie warunków zabudowy i opcjonalne uzyskanie pozwolenia na budowę, nie daje podstaw do przyjęcia, aby działania Pana w sposób istotny odbiegały od normalnego wykonywania prawa własności, a już z pewnością do uznania, że dokonujący sprzedaży tej nieruchomości z warunkami zabudowy jakie by one nie były i opcjonalnie z pozwoleniem na budowę, uczynił sobie z tego stałe źródło dochodu zarobkowania. Jest to czynność jednorazowa polegająca na wyzbyciu się składników majątku nabytego w formie darowizny, który dotąd był wykorzystywany do realizacji określonych potrzeb rodziny. Podział działek na mniejsze, wydzielenie drogi, doprowadzenie wody i kanalizacji mieszczą się zatem w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Wszystkie prace i przeznaczenie działek określające możliwy sposób jej wykorzystania wpływa na wartość działki . Według Pana wszystkie te działania mieszczą się w granicach dysponowania majątkiem prywatnym. Wobec powyższych danych spełnia Pan warunki zawarte w art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższa sprzedaż działek powinna być zwolniona z podatku vat, jak i z podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej na wstępie ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, pod redakcją Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000, „organizować” to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, bądź w znaczeniu drugim „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że nieruchomości (wydzielone działki) nie są i nie były wykorzystywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży. Na podstawie treści wniosku nie można również stwierdzić, by sprzedaż działek miała nastąpić w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Treść wniosku przemawia więc za tym, że sprzedaż opisanych we wniosku działek nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia działek należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W wyroku z 4 kwietnia 2019 r. sygn. akt II FSK 1100/17 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: „Samo tylko wyodrębnienie z jednej nieruchomości działek gruntu, powiązane także z koniecznością uprzedniego uzyskania stosownych decyzji administracyjnych, czy uregulowania prawidłowego dostępu do nich, nie wykracza poza działania mieszczące się w zwykłym zarządzie własnymi sprawami majątkowymi (por. wyroki NSA: z 9 marca 2016 r., sygn. akt II FSK 1423/14 oraz 5 marca 2019 r., sygn. akt II FSK 829/17, publ. CBOSA). Można mówić o gospodarowaniu osobistym majątkiem, jeżeli zamiarem podatnika jest jedynie spieniężenie części lub całości swojego majątku. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży majątku nie są wówczas reinwestowane, czyli przeznaczane na zakup kolejnych rzeczy tego samego rodzaju i przygotowanie ich do sprzedaży, a następnie sprzedaży, ale są wykorzystywane na inne cele, jak zwłaszcza bieżące potrzeby podatnika lub jego rodziny. Podkreślić przy tym należy w tym kontekście konieczność badania rzeczywistego wykorzystania pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży, a nie jedynie samego zamiaru podatnika co do sposobu ich wykorzystania. Należy wobec tego podkreślić, że gospodarowanie osobistym majątkiem nie może być zarezerwowane wyłącznie dla czynności jednorazowych. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego przy ocenie charakteru sprzedaży dokonywanej przez podatnika nie może decydować liczba i zakres transakcji. Jednorazowe zbycie dużego majątku może być bowiem trudne czy mniej korzystne, niż podzielonego”.


Mając na uwadze powyższe, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Pana, a w szczególności fakt, że:


  • nieruchomość była nabyta w drodze darowizny od rodziców,
  • nie udostępniał Pan nieruchomości osobom trzecim, nie zawierał umów najmu, dzierżawy, użyczenia,
  • podziału dokonał z zamiarem budowy domu dla swojej rodziny na działce nr 6,
  • nie zamierza Pan dokonywać sprzedaży w sposób ciągły ani zorganizowany,
  • nie nawiązał kontaktu z nabywcami w celu sprzedaży nieruchomości,
  • nie ma Pan zamiaru ogłaszać sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radio ani nie będzie Pan podejmować innych działań marketingowych,
  • w przeszłości nie dokonywał Pan nabycia innych nieruchomości oraz odpłatnie nie dokonywał Pan ich zbycia,
  • nie zamierza Pan dokonywać kolejnych tego typu transakcji,


należy stwierdzić iż taka sprzedaż nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Brak jest zatem podstaw, aby podejmowane przez Wnioskodawcę czynności kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, sprzedaż opisanych we wniosku działek powstałych w wyniku podziału nieruchomości nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie i tym samym nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Podkreślić należy, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj