Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.363.2021.2.JG
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 24 marca 2021 r. (data wpływu 2 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 22 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony 28 czerwca 2021 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest właścicielką domu jednorodzinnego w myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane wybudowanego w latach (…)-tych. Budynek jest położony (…). Podczas niesprzyjającej pogody i niskich temperatur w pokojach na piętrze znacznie obniżała się temperatura, skutkowało to zwiększonym zapotrzebowaniem na ogrzewanie. Dodatkowo podczas deszczowej pogody dach przeciekał. Budynek wymagał wymiany całego dachu wraz z rynnami i rurami spustowymi.

Dach wykonany był z blachy (w postaci arkuszy), które na skutek korozji zaczęły przeciekać, szczególnie w miejscach łączenia się arkuszy.


W ramach prac wykonane zostały następujące etapy:


  • Docieplenie dachu,
  • Zakup i wymiana blachodachówki,
  • Zakup materiałów do wymiany blachodachówki: śruby, wkręty, taśmy uszczelniające, haki.
  • Zakup i wymiana rynien i rur spustowych.
  • Zakup i docieplenie dachu styropianem.


Prace związane z wymianą pokrycia dachowego nie wiązały się z nadbudową budynku mieszkalnego.

Poniesione wydatki zostały pokryte w całości ze środków własnych. Nie będą rozliczane w ramach innej ulgi.

Wnioskodawczyni na dokonane zakupy materiałów posiada faktury wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni zamierza odliczyć wydatki na materiały wymienione szczegółowo na fakturach VAT (…)

Wnioskodawczyni nie otrzymała, żadnego dofinansowania ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkich Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wydatki, które Wnioskodawczyni ma zamiar odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwrócone w jakiejkolwiek formie. Kwota odliczenia nie przekracza 53 000 zł. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne będące przedmiotem wniosku zostało rozpoczęte, wykonane i zakończone w (…)r.


W uzupełnieniu wniosku złożonym 28 czerwca 2021 r. wskazano, że:


  1. Wnioskodawczyni jest właścicielką domu jednorodzinnego, zgodnie z rozumieniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, na podstawie aktu notarialnego Rep. A (…) Dom został oddany do użytkowania (…) r.
  2. W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawczyni zamierza odliczyć tylko wydatki na materiały budowlane. Wnioskodawczyni nie chce odliczać w ramach tej i żadnej innej ulgi wymienionych we wniosku usług.
  3. wydatki na materiały zostały poniesione w dniach:

    1. udokumentowane fakturą VAT (…) - wydatki dotyczyły tylko wykonanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
    2. udokumentowane fakturą VAT (…) - wydatki dotyczyły tylko wykonanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

  4. Prace polegające na wymianie całego dachu wraz z rynnami i rurami spustowymi nie prowadziły do przebudowy rozbudowy i nadbudowy budynku.
  5. Wydatki zostały przez Wnioskodawczynię poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wymiana całego dachu wraz z rynnami i rurami spustowymi, doprowadziła do zmniejszenia zapotrzebowania na ogrzewanie budynku. Dach wymagał wymiany z powodu rdzy, która doprowadziła od tego, że dach stał się nieszczelny i przeciekał. Faktura dokumentująca wymianę dachu wystawiona jest przez przedsiębiorcę który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. W związku z tym faktura za tę usługę nie jest uwzględniona we wniosku i nie stanowi podstawy do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
  6. Zakup wszystkich niezbędnych materiałów został dokonany (…) r. Wszelkie niezbędne usługi również zostały wykonane w (…) r.
  7. Faktura (…) r. dokumentuje wydatki na materiały takie jak:

    1. Wkręty do drewna (…);
    2. Blacha płaska folia (…);
    3. Membrana paroprzepuszczalna (…);
    4. Hak do deski czołowej (…);

  8. Faktura (…) r. dokumentuje wydatki na materiały takie jak:

    1. Taśma kalenicowa z tkaniną techniczną (…);
    2. Taśma uszczelniająca dekarska ołów rolka(…);
    3. (…) Dekiel Rynny (…);
    4. (…) Łącznik Rynny (…);
    5. (…) Narożnik zewnętrzny (…);
    6. (…) Rynna (…);
    7. (…) Lej Spustowy (…);
    8. (…) Kolano Rury (…);
    9. (…) Rura (…);
    10. (…) Rura (…);
    11. (…) uchwyt Rury na Bolec (…);
    12. (…) Bolec do uchwytu Rury Wkręcany z nakrętką i Tuleją (…);
    13. Blachodachówka (…);
    14. Obróbka Kalenicy Trapezowa Płaska (…);

  9. Data sprzedaży na Fakturach (…) oraz (…) jest taka sama jak data wystawienia tych faktur.
  10. W (…) r. Wnioskodawczyni była podatnikiem opłacającym podatek wg skali podatkowej.
  11. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały i nie zostaną uwzględnione w odliczeniu w ramach innej ulgi niż ulga termomodernizacyjna.
  12. Wydatki na materiały, które Wnioskodawczyni poniosła i zamierza odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej udokumentowane są fakturą (...) i fakturą (...), czyli dokumentami wystawionymi przez podatnika niekorzystającego od zwolnienia od podatku od towarów i usług.
  13. Faktury VAT dokumentujące wydatki na materiały, które są przedmiotem wniosku zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.
  14. W wyniku przeprowadzonych prac polegających na ociepleniu i wymianie pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem zmniejszyło się zużycie gazu potrzebnego do ogrzania budynku mieszkalnego.
  15. Materiały budowlane będące przedmiotem wniosku to:

    1. wkręty do drewna,
    2. blacha płaska folia,
    3. membrana paroprzepuszczalna,
    4. hak do deski czołowej,
    5. taśma kalenicowa,
    6. taśma uszczelniająca,
    7. dekiel rynny,
    8. łączniki rynny,
    9. narożniki zewnętrzne,
    10. rynny,
    11. leje spustowe,
    12. kolana rynny,
    13. rury (…),
    14. rury (…),
    15. uchwyty rury na bolec,
    16. bolec do uchwytu rury wkręcany z nakrętką i tuleją,
    17. blachodachówka,
    18. obróbka kalenicy trapezowa płaska,

  16. Wszystkie powyżej opisane materiały zostały zakupione i wykorzystane do termomodernizacji budynku w (…) r.







W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawczyni może odliczyć wydatki na materiały budowlane udokumentowane fakturami VAT (...) i (…) związane z wymianą pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych w ramach ulgi termomodernizacyjnej związaną z termomodernizacją budynku przez złożenie korekty deklaracji PIT 37 za rok (…)?


Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do odliczenia wydatków udokumentowanych fakturami VAT (...) i (…) na materiały użyte do wymiany pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych w ramach ulgi termomodernizacyjnej poprzez złożenie korekty deklaracji PIT 37 za (…) r.


Usługi opisane we wniosku nie będą odliczane w ramach ulgi termomodernizacyjnej i w ramach żadnej innej ulgi.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawczyni ma zamiar odliczyć tylko wydatki na materiały wykorzystane w przedsięwzięciu termomodernizacyjnym uwzględnione w przedsięwzięciu termomodernizacyjnym „uwzględnione na fakturach” [winno być: udokumentowane fakturami] VAT (...) i (...).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Artykuł 5a pkt 18c (…) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U z 2020 poz. 22 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m.in. poniesione na:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu


Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi (m.in.):


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe


Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

Stosownie do wcześniejszych ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać z odliczenia m. in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub
  3. wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również
  4. zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji


  • tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w rozliczeniu podatkowym (…) r. Wnioskodawczyni ma zamiar skorzystać z odliczenia na ulgę termomodernizacyjną. Zakres prac wykonanych w związku z odliczoną ulgą to: wymiana pokrycia dachowego wraz z jego dociepleniem. Wnioskodawczyni ma zamiar odliczyć dwie faktury imienne (wskazane na nich materiały). Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki były związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Wnioskodawczyni jest właścicielką domu jednorodzinnego. W ramach ww. ulgi udokumentowane fakturą wydatki to materiały do pokrycia dachu, membrana izolacji przed wilgocią oraz orynnowanie. Faktury VAT, na podstawie których Wnioskodawczyni dokonała odliczeń, są wystawione na nazwisko Wnioskodawczyni. Wydatki nie były zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki nie były finansowane, dofinansowane ze środków NFOŚiGW. Nie zostały odliczone od przychodów opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym. Nie zostały uwzględnione w innych ulgach. Przedsięwzięcie w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostało zakończone w (…) r. Nowe pokrycie dachowe na całym domu pozwoliło na zniwelowanie ubytków energii do jego ogrzewania. Wnioskodawczyni nie odlicza innych wydatków w tym na usługę związaną z wymiana pokrycia dachowego, gdyż wydatki te nie są udokumentowane fakturami VAT podatników nie korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni ma możliwość odliczenia w zeznaniu podatkowym za (…) r., w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych w (…) r. związanych z wymianą pokrycia dachowego wraz z jego dociepleniem na materiały do pokrycia dachu, membranę izolacji przed wilgocią oraz orynnowanie. Wydatki te można bowiem uznać za wydatki na zakup materiałów wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń lub wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Odliczenie to przysługuje do wysokości ustalonej na podstawie wystawionych faktur VAT.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Końcowo zaznacza się, że odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Natomiast kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zastrzec również należy, że organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku okoliczności będą się różnić od zdarzenia, które wystąpi/wystąpiło w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe/stan faktyczny będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do kwestii dokonania korekty zeznania, wskazać należy, że zagadnienie to regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.)

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ww. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację (w tym również zeznanie, wykaz oraz informację, do których składania obowiązani są, na podstawie odrębnych przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci).

W myśl art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji. Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego, o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Zatem, jeżeli w złożonej deklaracji za (…) r. Wnioskodawczyni nie odliczyła w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków ­ poniesionych na zakup materiałów do wymiany pokrycia dachowego to przysługuje jej prawo do złożenia korekty deklaracji oraz skorzystanie z ww. preferencji zgodnie z art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko˗Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj