Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.191.2021.4.ŁSZ
z 12 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 03 maja 2021 r. (data wpływu – 04 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia walut wirtualnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia walut wirtualnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Osoba fizyczna będąca jednocześnie Wnioskodawcą oraz inwestorem zainteresowanym nowymi rynkami, zakupiła w grudniu 2019 roku nowo powstałe waluty wirtualnie, które na potrzeby wniosku możemy określić jako waluty wirtualne A. Ze względu na to, iż Wnioskodawca poszukiwał nowo wyemitowanych walut wirtualnych, ich cena była niska. Po czasie, ich wartość fundamentalna, a za razem wartość pieniężna zaczęła rosnąć. Wnioskodawca trzymał zakupione w grudniu 2019 waluty wirtualne A na swoim portfelu dla walut wirtualnych, a teraz zamierza je zbyć przez wymianę na waluty fiducjarne. Wnioskodawca posiada odpowiedni dowód zaistnienia transakcji zakupu w postaci historii transakcji. Wnioskodawca zamierza po zbyciu walut wirtualnych wypełnić PIT-38 i rozliczyć podatek w sekcji „E. DOCHÓD/KOSZTY - ART. 30B UST. 1A USTAWY”. Wartość walut wirtualnych A będących w posiadaniu Wnioskodawcy obecnie można określić na kwotę ponad 1 000 000 złotych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca zobowiązany jest wyłącznie do zapłaty z tytułu zbycia walut wirtualnych A podatku dochodowego ze zbycia kapitałów pieniężnych, w wysokości 19% od różnicy kwoty zbycia i kwoty nabycia, a także daniny solidarnościowej w wysokości 4% (od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł, jeżeli taka wystąpi), ale jest zwolniony z zapłaty podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien zapłacić od przychodu (różnicy kwoty zbycia i nabycia walut wirtualnych A) podatek dochodowy w wysokości 19% rozliczając go w PIT-38, a także daninę solidarnościową od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł (jeżeli ta kwota zostanie przekroczona), ale jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług.

Organ zaznacza, że przywołując stanowisko Wnioskodawcy pominięto tę jego część która nie odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.) podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  • umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  • umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  • (uchylona),
  • umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  • umowy dożywocia,
  • umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  • (uchylona),
  • ustanowienie hipoteki,
  • ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  • umowy depozytu nieprawidłowego,
  • umowy spółki;

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne jak czynności wymienione w pkt 1 lub 2 (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).


Ustawodawca wprowadził więc zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl natomiast art. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:

  1. przy umowie sprzedaży – na kupującym;
  2. przy umowie zamiany – na stronach czynności;
  3. przy umowie darowizny – na obdarowanym;
  4. przy umowie dożywocia – na nabywcy własności nieruchomości;
  5. przy umowie o dział spadku lub o zniesienie współwłasności – na podmiocie nabywającym rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział w spadku lub we współwłasności;
  6. przy ustanowieniu odpłatnego użytkowania, w tym również nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności – na użytkowniku lub nabywającym prawo służebności;
  7. przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego – na biorącym pożyczkę lub przechowawcy;
  8. przy ustanowieniu hipoteki – na składającym oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki;
  9. przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca chciałby zbyć waluty wirtualne w zamian za waluty fiducjarne.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest zwolniony od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca planuje zbyć walutę wirtualną w zamian za walutę fiducjarną.

Jak wynika z treści art. 4 ust. 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na stronie nabywającej (kupującym), w związku z powyższym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Opisana przez niego czynność nie może więc korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych skoro nie rodzi dla Wnioskodawcy obowiązku podatkowego. Faktem jest, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych w art. 9 pkt 1a zwalnia od podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaż i zamianę walut wirtualnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115 ze zm.)

Jednakże przepis ten należy zastosować w stosunku do osób, które są podatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu danej czynności.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo Organ podkreśla, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów − z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego − zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy. Jeśli strona kupująca chciałaby uzyskać interpretację w powyższej sprawie, koniecznym jest aby złożyła odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. 1325, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj