Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.116.2021.2.MK
z 13 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 30 czerwca 2021 r. (data wpływu 2 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobów przeznaczonych do celów innych niż wykorzystanie w papierosach elektronicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobów przeznaczonych do celów innych niż wykorzystanie w papierosach elektronicznych Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 czerwca 2021 r. (data wpływu 2 lipca 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 18 czerwca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.116.2021.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane na skutek uzupełnienia wniosku):

Wnioskodawca, […] prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 20.59.Z - przedmiot przeważającej działalności). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka do 30 czerwca 2020 r. zajmowała się m.in. produkcją płynów do papierosów elektronicznych, konfekcjonowaniem (przepakowywaniem w mniejsze opakowania) gliceryny, glikolu i nikotyny, produkcją aromatów o bliżej niesklasyfikowanym przeznaczeniu (mogą one być wykorzystane zarówno jako aromaty spożywcze, aromaty do kominków, etc.), a także produkcją tzw. baz z przeznaczeniem do wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu.

Zgodnie z dotychczas przyjętą nomenklaturą, za płyn do papierosów elektronicznych należy uznać: roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Zatem katalog płynów do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a kryterium warunkującym uznanie danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych jest wyłącznie wskazanie przez producenta lub podmiot wprowadzający towar na rynek, iż produkt jest przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Z kolei za bazy należy uznać mieszaniny z glikolem i gliceryną, które mogą być wykorzystywane w wielu branżach. Występują również bazy nikotynowe - Spółka może je produkować w stężeniu nie większym niż 20 mg nikotyny w mieszaninie.

Do dnia 30 czerwca 2020 r. do wyprodukowania płynów do papierosów elektronicznych, aromatów oraz baz Spółka wykorzystywała te same składniki (z wyjątkiem nikotyny, gliceryny i glikolu, które były wykorzystywane wyłącznie do produkcji płynów do papierosów elektronicznych, baz lub po dokonaniu konfekcji sprzedawane dalej w formie niezmienionej).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka sama tworzy nowe aromaty, mieszaniny i bazy oraz zamierza tworzyć aromaty do tytoniu i aromaty do shishy które następnie wprowadza/będzie wprowadzać na rynek - mieszaniny te - z uwagi na szeroką gamę możliwych zastosowań w przemyśle (m.in. w cukiernictwie, farmacji, etc.) nie są oznaczane przez Spółkę jako produkty przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Z tego powodu od tych produktów Spółka nie płaci podatku akcyzowego. Z uwagi na szerokie spektrum prowadzonej sprzedaży Spółka nie ma również możliwości zweryfikowania w jaki sposób Klienci wykorzystują nabyte od Spółki aromaty, mieszaniny i bazy oraz w jaki sposób będą wykorzystywać aromaty do tytoniu i shishy. Spółka stoi na stanowisku, że dopiero w przypadku gdy Klient kupiony produkt wykorzysta do stworzenia roztworu przeznaczonego do wykorzystania w papierosach elektronicznych - powstanie obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego - jednak obowiązek ten nie będzie dotyczył Spółki, a wyłącznie Klienta, który zmienił przeznaczenie kupionego towaru na takie, które rodzi obowiązek podatkowy.

Klientami Spółki są i będą zarówno osoby fizyczne (konsumenci) jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą - zarówno jednoosobową jak też w formie spółek prawa handlowego.

Od 1 czerwca 2021 r. - po uprzednim przejściu procedury urzędowego sprawdzenia - Spółka zamierza rozpocząć produkcję wyrobów akcyzowych (płyny do e-papierosów) w formule przedpłaty akcyzy. Wyroby te będą posiadały właściwe oznaczenie, tj. na opakowaniach/butelkach znajdzie się odpowiednie oznaczenie oraz naklejony będzie znak akcyzy. Zatem w jednym budynku prowadzona będzie produkcja zarówno wyrobów akcyzowych jak i nieakcyzowych (nieprzeznaczonych do użytku w papierosach elektronicznych). Z uwagi na szerokie spectrum zastosowania na pozostałych wyrobach (niebędących płynami do e-papierosów) nie znajdą się oznaczenia co do sposobu ich wykorzystania i przeznaczenia. Spółka może również oznaczać te produkty jako nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. W miejscu produkcji Spółka będzie również konfekcjonowała glikol, glicerynę i aromaty - celem dalszej odsprzedaży (również bez oznaczenia przeznaczenia towaru).

Budynek w którym prowadzona będzie produkcja pozwala na oddzielenie gotowych wyrobów akcyzowych od wyrobów nieakcyzowych, gdyż składać się będzie z:

  1. pomieszczenia magazynu gotowych wyrobów akcyzowych;
  2. pomieszczenia magazynu gotowych wyrobów nieakcyzowych;
  3. pomieszczenia magazynu półproduktów;
  4. magazynu opakowań połączonego z przestrzenią przechowywania tzw. paletopojemników z glikolem i gliceryną;
  5. pomieszczenia hali produkcyjnej z linią produkcyjną.

Linia produkcyjna posiadana przez Spółkę będzie wykorzystywana zarówno do produkcji wyrobów akcyzowych jak i nieakcyzowych (po uprzednim jej oczyszczeniu przed rozpoczęciem produkcji).

Spółka wyposażona jest w odpowiedni system gospodarowania zasobami magazynowymi - pozwalający na prowadzenie dokładnej i szczegółowej ewidencji zużytych półproduktów z podziałem na wyroby akcyzowe i wyroby nieakcyzowe, co umożliwi pełną kontrolę nad produkcją.

Podsumowując, realizowana przez Spółkę działalność będzie składała się z co najmniej trzech elementów, tj.:

  1. produkcji wyrobów akcyzowych w postaci płynów do papierosów elektronicznych – z przeznaczeniem do wykorzystania właśnie w papierosach elektronicznych (na opakowaniach/butelkach znajdzie się odpowiednie oznaczenie),
  2. produkcji wyrobów nieakcyzowych w postaci aromatów, mieszanin, baz, aromatów do tytoniu, aromatów do shishy - opakowania/butelki z tymi produktami z uwagi na ich szerokie zastosowanie w przemyśle - nie będą posiadały oznaczenia dotyczącego przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Spółka może również oznaczać te produkty jako nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych,
  3. konfekcjonowania glikolu, gliceryny i aromatów - celem dalszej odsprzedaży (z uwagi na szerokie zastosowanie w przemyśle Spółka nie będzie oznaczała przeznaczenia towaru).

Klientami Spółki będą zarówno konsumenci jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a sprzedaż realizowana będzie zarówno bezpośrednio jak i przez internet - poprzez sklep internetowy oraz zamówienia via e-mail. Po sprzedaży Spółka nie będzie miała jakiejkolwiek możliwości zweryfikowania w jakim celu towar został nabyty przez kupującego ani też w jaki sposób sprzedany towar jest faktycznie wykorzystywany.

Nadto w uzupełnieniu Spółka wskazała:

1)

Żaden ze składników wyrobów opisanych we wniosku, które są produkowane i wprowadzane przez Spółkę do obrotu z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych nie jest przez Spółkę nabywany jako wyrób akcyzowy. Powyższe wynika z faktu, iż składniki, z których produkowane są wyroby wskazane we wniosku posiadają szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu takich jak farmacja, branża spożywcza, itp. Co więcej producenci/dostawcy tych składników nie definiują tych składników jako wyroby akcyzowe.

Również w przypadku wyrobów wyłącznie konfekcjonowanych przez Spółkę i wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych Spółka nie nabywa ich jako wyroby akcyzowe. Konfekcjonowane substancje mają szeroki zakres zastosowania i Spółka nie definiuje ich użycia - co za tym idzie w ocenie Spółki nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Nabywcami konfekcjonowanych produktów są podmioty z wielu branż. Z tego względu Spółka nie jest w stanie ustalić w jaki sposób sprzedawane przez nią substancje są wykorzystywane u nabywcy.

Od wskazanych w akapicie nr 1 i 2 produktów i substancji Spółka nie opłaca akcyzy gdyż produkty te i substancje nie są objęte obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym.

2)

Wskazane we wniosku wątpliwości dotyczą wyłącznie wyrobów akcyzowych jakimi są płyny do papierosów elektronicznych.

Spółka nie produkuje jak również nie konfekcjonuje (i na dzień sporządzania niniejszego pisma nie planuje produkować i konfekcjonować) wyrobów nadających się do bezpośredniego użytku, tj. palenia (bez dalszego przetwarzania) np. w fajce wodnej.

Jednocześnie - z uwagi na przedłużające się procedury dotyczące uzyskania zezwolenia na produkowanie wyrobów akcyzowych (płynów do papierosów elektronicznych) w formie przedpłaty akcyzy Spółka informuje, że planowane wznowienie produkcji płynów do papierosów elektronicznych nastąpi nie wcześniej niż lipcu/sierpniu 2021 r. - po przejściu procedury urzędowego sprawdzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy działalność Spółki polegająca na wytwarzaniu aromatów, mieszanin, baz (w tym nikotynowych), aromatów do tytoniu i aromatów do shishy w oparciu o takie same półprodukty jak w przypadku płynów do papierosów elektronicznych - nieoznaczonych jako wyroby z przeznaczeniem do wykorzystania w papierosach elektronicznych lub oznaczonych jako wyroby nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych - stanowi produkcję wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem?
  2. Czy planowana przez Spółkę działalność polegająca na konfekcjonowaniu i dalszej odsprzedaży glikolu, gliceryny i aromatów - bez określenia przez Spółkę przeznaczenia towaru - podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  3. Czy w przypadku gdy klient Wnioskodawcy wykorzysta kupiony od Wnioskodawcy produkt nieakcyzowy (aromat, mieszaninę, bazę, glikol, glicerynę) do produkcji płynu do papierosów elektronicznych, Wnioskodawca stanie się zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od produktu, który zostanie w ten sposób wykorzystany?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Zgodnie z prezentowanym przez KIS poglądem, który Wnioskodawca podziela, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstanie wyłącznie w przypadku gdy oferowane przez Spółkę wyroby zostaną przez nią oznaczone jako przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Wynika to wprost z literalnego brzmienia definicji legalnej płynów do papierosów elektronicznych. Przyjęcie odmiennego stanowiska - np. polegającego na uznaniu, iż o powstaniu obowiązku podatkowego przesądza faktyczny sposób wykorzystania produktu, w ocenie Spółki stałoby w sprzeczności z zasadą pewności prawa i racjonalności ustawodawcy. Prowadziłoby bowiem do powstania sytuacji, w których Spółka sprzedając własne produkty nie byłaby w stanie ocenić czy i kiedy powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Wynika to z faktu, iż oferowane przez Spółkę produkty w postaci aromatów, mieszanin i baz mogą znaleźć zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu takich jak m.in. cukiernictwo i branża spożywcza, w tym również w produkcji płynów do papierosów elektronicznych (co stanowi jedynie znikomą część zapotrzebowania na tego typu towary). Spółka nie ma i nie może mieć wiedzy na temat tego w jaki sposób kontrahent wykorzysta kupiony produkt, dlatego też nie może ponosić odpowiedzialności podatkowej za wykorzystanie jej wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem jakie im nadała.

Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku gdy oferowane przez nią produkty nie będą oznaczone jako przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych lub zostaną oznaczone wprost jako nieprzeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych - produkty te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Dopiero w sytuacji gdy nabywca zmieni przeznaczenie kupionych produktów na takie które rodzić będzie obowiązek podatkowy konieczne będzie uiszczenie akcyzy. Jednak podmiotem odpowiedzialnym za realizację tego obowiązku będzie podmiot, który zmienił przeznaczenie produktów, a nie Wnioskodawca.

Ad 2)

Podobnie jak przy pytaniu nr 1 Spółka stoi na stanowisku, iż konfekcjonowanie i dalsza odsprzedaż takich produktów jak glikol, gliceryna i aromaty nie może rodzić obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przypadku gdy produkty te nie będą wprost oznaczone jako przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Powyższe wynika z faktu, iż produkty te znajdują szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu (m.in. cukiernictwie, przemyśle spożywczym, etc.). Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do nieprawidłowego w ocenie Spółki stwierdzenia, że każde nabycie ww. produktów - nawet np. do produkcji ciastek - powinno być opodatkowane podatkiem akcyzowym. Powyższe stanowisko w ocenie Spółki byłoby oczywiście niezasadne, gdyż nie znajduje uzasadnienia w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

Zatem, w przypadku gdy wskazane produkty nie będą przez Spółkę oznaczone jako produkty przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych, nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Ad 3)

Z uwagi na fakt, iż zarówno ustawa o podatku akcyzowym jak również dotychczasowe interpretacje indywidualne wskazują, że to przeznaczenie produktu decyduje o tym czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym czy też nie, Spółka stoi na stanowisku, że w opisanej w pytaniu sytuacji nie będzie ona zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od produktu. Wynika to z faktu, iż to podmiot wprowadzający dany produkt na rynek decyduje o jego przeznaczeniu. Zatem - o ile Spółka sama nie zdecyduje, że dany produkt jest przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych (co skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego), to zmiana przeznaczenia produktu na dalszym etapie obrotu nim nie będzie miała wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym względem Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy bez względu na kod CN został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.

Za papierosy elektroniczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast za płyn do papierosów elektronicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 13 ust. 1a pkt 2 ustawy podatnikiem z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1 - niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.

Zgodnie z art. 99b ustawy:

  1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
  2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
  3. Podstawą opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych jest jego ilość wyrażona w mililitrach.
  4. Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi 0,55 zł za każdy mililitr.
  5. W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 4.
  6. W przypadku nabycia lub posiadania płynu do papierosów elektronicznych znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tego płynu nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 5.

Mając na uwadze powyższe przepisy Organ w pierwszej kolejności zauważa, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę. Tym samym, za wyrób akcyzowy - płyn do papierosów elektronicznych - uznaje się wszelkie wyroby w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Katalog roztworów stanowiących płyn do papierosów elektronicznych jest katalogiem otwartym, a o klasyfikacji danej substancji jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jej przeznaczenie.

Równocześnie produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew. Zatem za produkcję (czynność podlegającą opodatkowaniu) uznaje się wytwarzanie, przetwarzanie, a także rozlew wszelkich wyrobów w postaci roztworu, które przeznaczone są do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

W konsekwencji każdy podmiot, który dokonuje produkcji (wytwarzania, przetwarzania, rozlewu) substancji (roztworów) przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, bądź oferuje te substancje (roztwory) na sprzedaż jako płyn do papierosów elektronicznych lub jako półprodukt służący do dalszej produkcji takiego płynu, przeznacza te wyroby do wykorzystania jako płyn do papierosów elektronicznych – przesądzając tym samym o konieczności traktowania tych substancji jako wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności tworzy aromaty, mieszaniny, bazy (w tym nikotynowe), aromaty do tytoniu i aromaty do shishy w oparciu o półprodukty, które będą wykorzystywane także w ramach oddzielnej działalności do produkcji płynów do papierosów elektronicznych. Wnioskodawca dokonuje także konfekcjonowania i dalszej odsprzedaży glikolu, gliceryny i aromatów.

Żaden ze składników wyrobów opisanych we wniosku, które są produkowane i wprowadzane przez Spółkę do obrotu z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych, nie jest przez Spółkę nabywany jako wyrób akcyzowy.

Również w przypadku wyrobów wyłącznie konfekcjonowanych przez Spółkę i wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem do celów innych niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych, Spółka nie nabywa ich jako wyroby akcyzowe.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy taka działalność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (pytanie nr 1 i 2) oraz czy w przypadku gdy klient Wnioskodawcy wykorzysta kupiony od Wnioskodawcy produkt nieakcyzowy (aromat, mieszaninę, bazę, glikol, glicerynę) do produkcji płynu do papierosów elektronicznych, Wnioskodawca stanie się zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od produktu, który zostanie w ten sposób wykorzystany (pytanie nr 3).

Ustosunkowując się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych pytaniem nr 1 i 2 stwierdzić należy, że objęta tymi pytaniami działalność nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca wskazał bowiem, że produkowane jaki konfekcjonowane wyroby, są oferowane z przeznaczeniem innym niż do wykorzystania w papierosach elektronicznych, a ich komponenty są nabywane jako wyroby nieakcyzowe. Opisane zatem przez Wnioskodawcę wyroby nie spełniają kryteriów do uznania ich za płyny do papierosów elektronicznych. Stąd też planowana działalność nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zakresie związanym z uregulowaniami dotyczącymi płynów do papierosów elektronicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytanie nr 1 i 2 uznać należy za prawidłowe.

Odnosząc się do sytuacji, w której klient Wnioskodawcy wykorzysta kupiony od Wnioskodawcy produkt nieakcyzowy (aromat, mieszaninę, bazę, glikol, glicerynę) do produkcji płynu do papierosów elektronicznych, Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, że nie stanie się on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od produktu, który zostanie w ten sposób wykorzystany.

Jak wyżej wskazano, o klasyfikacji danego wyrobu jako płynu do papierosów elektronicznych decyduje jego przeznaczenie. Skoro zatem Wnioskodawca nie wprowadza do obrotu przedmiotowych wyrobów jako wyrobów przeznaczonych do wykorzystania w papierosach elektronicznych, tym samym nie ponosi odpowiedzialności za niezgodne wykorzystanie tego wyrobu przez jego nabywcę. Co do zasady obowiązek zapłaty podatku akcyzowego będzie ciążył na nabywcy (kliencie) wyrobu, który zmieni jego przeznaczenie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest zatem prawidłowe.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych we wniosku pytań Zainteresowanego i jego oceny prawnej, związanej z opodatkowaniem płynów do papierosów elektronicznych.

Organ zaznacza także, że wydawane interpretacje, są wydawane wyłącznie w indywidualnych sprawach podatników i kształtują wyłącznie sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia. Nie mają tym samym mocy prawa powszechnie obowiązującego i z uwagi na odmienny stan faktyczny jak i często odmienny stan prawny, należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj