Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.224.2020.2.WH
z 29 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 marca 2021 r. (data wpływu 16 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 15 czerwca 2021 r.) na wezwanie Organu z 31 maja 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2021 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług.

Wniosek uzupełniono pismem z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 15 czerwca 2021 r.) na wezwanie Organu z 31 maja 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Księgi rachunkowe prowadzi w oparciu o ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalnością główną Spółki jest edukacja, tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. W prowadzonej działalności między innymi realizowane są projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER).

Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na przeprowadzenie szkolenia.


Wnioskodawca w dniu 12 października 2020 r. podpisał umowę z Fundacją mającą siedzibę w (…) w ramach, której zobowiązał się do przeprowadzenia usług szkoleniowych wchodzących do zakresu Części nr I zamówienia, udzielanego na skutek rozstrzygnięcia postępowania, wszczętego w drodze opublikowania na Bazie Konkurencyjności Zapytania Ofertowe nr (…)/szkolenie rozwijające kompetencje cyfrowe z dnia 22 lipca 2020 r.

Fundacja, z którą Wnioskodawca zawarł umowę otrzymała środki z budżetu państwa i Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej: III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, 3.1 Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych.

Dofinansowanie zlecenia, które realizuje Wnioskodawca finansowane jest co najmniej w 70% ze środków publicznych. Wnioskodawca działa jako podwykonawca Fundacji, która otrzymała środki na realizację projektu pt. „(…) numer (…).


Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej i/lub e-learningowej, tj. nauczanie wykorzystujące do tego celu dostępne media elektroniczne, przede wszystkim internet, za pośrednictwem dedykowanej platformy e-learningowej. W szkoleniach biorą udział osoby, które ukończyły 18 rok życia w dniu przystąpienia do projektu, nieposiadające kompetencji cyfrowych lub chcących rozwijać posiadane kompetencje cyfrowe, zamieszkujące na terenie 16 województw Polski, w tym osoby niepełnosprawne oraz osoby niepełnosprawne ze specjalnymi potrzebami szkoleniowymi. Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny.

Celem ogólnym realizowanego projektu jest zwiększenie stopnia oraz poprawa umiejętności korzystania z internetu, w tym z e-usług publicznych. Cele szczegółowe projektu to:

  1. rozwój kompetencji cyfrowych umożliwiających stworzenie popytu na internet oraz Technologie Informacyjno - Komunikacyjnych,
  2. nabycie umiejętności korzystania z e-usług, począwszy od nauki obsługi komputera i internetu, jak i rozwijanie umiejętności bardziej zaawansowanych,
  3. stworzenie trwałych mechanizmów podnoszenia kompetencji cyfrowych na poziomie lokalnym.

Oferta szkolenia obejmuje 4 szkolenia:


  1. edycja tekstu:
    • potrafię przygotować (napisać i sformatować) swoje CV i list motywacyjny na komputerze
    • potrafię znaleźć, wypełnić i przesłać odpowiednie formularze/dokumenty związane z kształtowaniem mojej kariery zawodowej w miejscu pracy
    • potrafię wypełnić i wysłać przez internet dokumenty związane z zatrudnianiem pracowników
  2. arkusze kalkulacyjne:
    • potrafię znaleźć i porównać ceny różnych produktów w internecie, wykorzystując odpowiednie narzędzia
    • wypełniam i składam zeznanie podatkowe (PIT)
  3. prezentacje:
    • potrafię zamieścić swoją ofertę pracy w serwisie pośrednictwa pracy
    • potrafię dzielić się zasobami edukacyjnymi i świadomie korzystać w tym celu z otwartych licencji
  4. internet:
    • potrafię utrzymać i rozwijać relację z bliskimi (rodziną, przyjaciółmi, znajomymi) za pośrednictwem sieci
    • potrafię korzystać z narzędzi umożliwiających rozmowę lub inne formy komunikacji online (np. Facebook, Gadu-gadu, Skype, Messenger) w celu rozwijania i utrzymywania relacji z bliskimi
    • potrafię wykorzystywać narzędzia komunikacji online (np. Facebook, Gadu-gadu, Skype, Messenger), by wymieniać się informacjami bieżącymi
    • potrafię korzystać z serwisów dedykowanych poznawaniu osób (np. edarling, Badoo)
    • potrafię komunikować się z nowo poznaną osobą wykorzystując funkcjonalność serwisów (edarling.pl, sympatia.pl) dbając o własne bezpieczeństwo i prywatność
    • potrafię zadbać o bezpieczeństwo swoich aktywności w sieci
    • potrafię kształtować swój własny wizerunek w Internecie w zależności od potrzeb i odbiorców
    • potrafię zarządzać treściami publikowanymi przeze mnie w serwisach społecznościowych
    • potrafię znaleźć informacje o ofercie kulturalnej i rozrywkowej w swojej okolicy
    • potrafię kupić lub zarezerwować przez internet bilety na wydarzenia kulturalne
    • potrafię znaleźć rozrywkę online
    • potrafię znaleźć i uczestniczyć w społecznościach osób podzielających moje zainteresowania
    • potrafię zapisać się do lekarza/na badania (specjalistyczne) zabiegi rehabilitacyjne/do sanatorium
    • potrafię wykonać przelew krajowy, zagraniczny lub cykliczny online
    • potrafię znaleźć, wypełnić i wysłać odpowiednie formularze, tak aby załatwić sprawę za pośrednictwem e-usługi

Uczestnik projektu wybiera 1 z proponowanych powyżej szkoleń i może wziąć udział tylko w jednym wybranym szkoleniu.


Po zakończeniu szkolenia uczestnicy nabywają kompetencje cyfrowe zgodnie z Ramowym katalogiem kompetencji cyfrowych w 8 obszarach: praca i rozwój zawodowy, relacja z bliskimi, edukacja, realizacja zainteresowań/odpoczynek i hobby, zdrowie, finanse, religia i sprawy duchowe, sprawy codzienne, zaangażowanie obywatelskie.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego. Usług szkoleniowych nie świadczy i nie będzie świadczyć jako taka jednostka. Działalnością główną Spółki jest edukacja, tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. Świadczone usługi szkoleniowe (szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe) nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Realizowane szkolenia w ramach projektu nie są adresowane do konkretnej branży ani do konkretnego zawodu. Celem projektu jest zwiększenie stopnia oraz poprawa umiejętności korzystania z Internetu, w tym z e-usług publicznych. W szkoleniach biorą udział osoby, które nie posiadają kompetencji cyfrowych lub takie, które chcą rozwijać posiadane kompetencje cyfrowe. Nabyte umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno do celów zawodowych, jak i osobistych. Świadczone w ramach realizacji projektu usługi szkoleniowe (szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe) nie mają związku z wykonywaniem konkretnego zawodu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługi przeprowadzenia powyżej omówionych szkoleń mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 ust. 1 pkt 14?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 ust. 1 pkt 14 usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową zobowiązał się do przygotowania i przeprowadzenia usługi szkoleniowej finansowanej w co najmniej 70% ze środków publicznych. Przeprowadzane szkolenia mają na celu rozwój kompetencji cyfrowych wśród osób powyżej 18 roku życia. W szczególności rozwój kompetencji cyfrowych umożliwiających stworzenie popytu na internet oraz Technologie Informacyjno Komunikacyjne, nabycie umiejętności korzystania z e-usług, począwszy od nauki obsługi komputera i internetu jak i rozwijanie umiejętności bardziej zaawansowanych oraz stworzenie trwałych mechanizmów podnoszenia kompetencji cyfrowych na poziomie lokalnym.

Wiedza i umiejętności jakie uczestnicy zdobędą podczas przeprowadzanych szkoleń może być przez nich wykorzystana i przydatna im zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. Sprawne poruszanie się w obszarze kompetencji cyfrowych z pewnością ułatwi wykonywanie czynności zawodowych oraz będzie dodatkowym atutem podczas starania się o pracę, poszukiwania jej.

Jednakże celem projektu i przeprowadzanych szkoleń nie jest podniesienie kwalifikacji zawodowych. Celem jest ogólny rozwój kompetencji cyfrowych w bieżących sprawach w każdej sferze życia. Efektem szkoleń ma być nabycie przez uczestników umiejętności cyfrowych zgodnie z Ramowym katalogiem kompetencji cyfrowych, tj. praca i rozwój zawodowy, relacja z bliskimi, edukacja, realizacja zainteresowań/odpoczynek i hobby, zdrowie, finanse, religia i sprawy duchowe, sprawy codzienne, zaangażowanie obywatelskie.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że usługa przeprowadzania powyżej omawianych szkoleń nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 ust. 1 pkt 14.

Wymienione rozporządzenie odnosi się tylko do szkoleń zawodowych a w przypadku szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę nie można jednoznacznie stwierdzić, że szkolenia te organizowane są i dotyczą tylko sfery zawodowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Wskazać należy, że zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (§ 3 ust. 8 rozporządzenia).


W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Kwestia zwolnienia od podatku usług kształcenia uregulowana jest w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Należy także zauważyć, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).


Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).


Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. W myśl ww. art. 44 rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W prowadzonej działalności między innymi realizowane są projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER). Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na przeprowadzenie szkolenia. Wnioskodawca podpisał umowę z Fundacją w ramach, której zobowiązał się do przeprowadzenia usług szkoleniowych wchodzących do zakresu Części nr I zamówienia, udzielanego na skutek rozstrzygnięcia postępowania, wszczętego w drodze opublikowania na Bazie Konkurencyjności Zapytania Ofertowe nr (…)/Szkolenie rozwijające kompetencje cyfrowe z dnia 22 lipca 2020 r. Dofinansowanie zlecenia, które realizuje Wnioskodawca finansowane jest co najmniej w 70% ze środków publicznych. Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej i/lub e-learningowej, tj. nauczanie wykorzystujące do tego celu dostępne media elektroniczne, przede wszystkim internet, za pośrednictwem dedykowanej platformy e-learningowej. W szkoleniach biorą udział osoby, które ukończyły 18 rok życia w dniu przystąpienia do projektu, nieposiadające kompetencji cyfrowych lub chcących rozwijać posiadane kompetencje cyfrowe, zamieszkujące na terenie 16 województw Polski, w tym osoby niepełnosprawne oraz osoby niepełnosprawne ze specjalnymi potrzebami szkoleniowymi. Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny. Celem ogólnym realizowanego projektu jest zwiększenie stopnia oraz poprawa umiejętności korzystania z internetu, w tym z e-usług publicznych. Uczestnik projektu wybiera 1 z proponowanych powyżej szkoleń i może wziąć udział tylko w jednym wybranym szkoleniu. Po zakończeniu szkolenia uczestnicy nabywają kompetencje cyfrowe zgodnie z Ramowym katalogiem kompetencji cyfrowych w 8 obszarach: praca i rozwój zawodowy, relacja z bliskimi, edukacja, realizacja zainteresowań/odpoczynek i hobby, zdrowie, finanse, religia i sprawy duchowe, sprawy codzienne, zaangażowanie obywatelskie. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego. Usług szkoleniowych nie świadczy i nie będzie świadczyć jako taka jednostka. Świadczone usługi szkoleniowe (szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe) nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Realizowane szkolenia w ramach projektu nie są adresowane do konkretnej branży ani do konkretnego zawodu. W szkoleniach biorą udział osoby, które nie posiadają kompetencji cyfrowych lub takie, które chcą rozwijać posiadane kompetencje cyfrowe. Nabyte umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno do celów zawodowych jak i osobistych. Świadczone w ramach realizacji projektu usługi szkoleniowe (szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe) nie mają związku z wykonywaniem konkretnego zawodu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczącą tego, czy usługi przeprowadzenia szkoleń mogą korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 ust. 1 pkt 14.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z cytowanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Z kolei ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.


W analizowanym przypadku wskazano, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Ponadto, Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii ani instytutu badawczego. Tym samym w rozpatrywanej sprawie nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.


Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, usługi muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.


Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje także usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Z opisu sprawy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, jak również nie mają na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Ponadto usługi objęte wnioskiem nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i nie są objęte akredytacją, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.


Tym samym, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie wypełniają podstawowej przesłanki warunkującej zwolnienie z podatku określonej w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, tj. nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zatem nie korzystają ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów.


W konsekwencji należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj