Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.239.2021.1.NK
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek został uzupełniony w dniu 25 maja 2021 r. o dowód wpłaty opłaty za wydanie interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja X (dalej zwana Fundacją lub Wnioskodawcą) działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1491) oraz statutu fundacji. Fundacja została wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego 14 grudnia 2018 r. Fundacja jest również wpisana do rejestru przedsiębiorców ze względu na prowadzenie działalności gosp. wspomagającej działalność statutową. Numer KRS: (…). Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce.

Głównym celem Fundacji jest inicjowanie i wprowadzanie pozytywnych zmian na poziomie świadomości społecznej w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:

  1. inicjowanie, wspieranie i realizację nowatorskich rozwiązań ukierunkowanych na walkę z ubóstwem energetycznym, ograniczenie zużycia energii przez gospodarstwa domowe, ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, propagowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
  2. organizowanie, wspieranie lub zlecanie studiów i badań, konferencji, szkoleń, warsztatów, seminariów oraz innych form edukacji nakierowanych na realizację celów Fundacji,
  3. podnoszenie świadomości społeczeństwa o stanie zanieczyszczenia powietrza, środowiska naturalnego i jego wpływu na zdrowie obywateli.

Dochody Fundacji pochodzą z darowizn, dotacji oraz prowadzonej działalności statutowej odpłatnej i działalności gospodarczej m.in. redagowania wniosków o dotacje świadczonych na rzecz osób fizycznych, prowadzenia punktu doradztwa, realizacji ogólnopolskiej debaty o klimacie i ochronie środowiska – (…) oraz organizacji ponad 200 spotkań edukacyjnych na terenie całej Polski.

Fundacja X powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie za sobą zanieczyszczenie powietrza i degradacja środowiska. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców.

Działania Wnioskodawcy:

  • Budowanie świadomości ekologicznej
  • Wyrównanie szans ubogich energetycznie
  • Edukacja ekologiczna
  • Akcje charytatywne
  • Warsztaty i szkolenia.

Osiągnięcia Fundacji X:

  • Konsultacje i promocja rządowego programu (…) oraz (…):
    • ponad 40 tys. konsultacji i wniosków o dotacje dla mieszkańców całego kraju
    • ponad 200 spotkań w każdym województwie (miasta i gminy)
    • stworzenie grup promujących program Czyste Powietrze i Mój Prąd na FB

  1. Program (…) – dotacje na ogrzewanie i termomodernizacja – 41 tys. członków
  2. (…) – 30 tys. członków

KAMPANIA (…):

  • pomoc ubogim energetycznie i potrzebującym
  • budowanie ekologicznej świadomości społecznej
  • promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań OZE
  • zachęcenie mieszkańców całego kraju do udziału w rządowym Programie (…)
  • walka ze smogiem.

Zdarzenie przyszłe: Fundacja planuje zrealizować kampanię cross-mediową: „(…)”. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y.

  1. Cel główny: Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju.
  2. Cele szczegółowe:
    1. Upowszechnianie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju;
    2. Kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży;
    3. Aktywizacja społeczna – budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

W ramach kampanii przeprowadzone zostaną szerokie działania promocyjne, zmierzające do poprawy świadomości Polaków w zakresie (…). Działania będą prowadzone głównie w Internecie, na zmodernizowanej stronie (…), mediach społecznościowych i serwisach informacyjnych takich jak (…). Dodatkowym kanałem komunikacji będzie telewizja, w której będą emitowane spoty reklamowe i wskazania sponsorskie, uzupełnieniem działań mediowych będzie kampania radiowa.

Do współpracy będą zaproszeni artyści – aktorzy i muzycy promujący ideę zrównoważonego rozwoju. W ramach działań Wnioskodawca uzyskał listy intencyjne, potwierdzające zainteresowanie projektem od (…) i grupy (…). Będą wyemitowane Spoty informacyjne oraz filmy edukacyjno-rozrywkowe.

Projekt przewiduje zakup i publikację artykułów, reportaży, wywiadów w radiu, prasie i telewizji. W tym celu Fundacja zleci podwykonawcom realizację poszczególnych etapów projektu. W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Fundacja jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie zgodnie z Uchwałą Zarządu NFOŚiGW nr (…) z dnia 15 lutego 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją działalności statutowej nieopodatkowanej Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja w ramach działalności gospodarczej wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Zdaniem Fundacji, wydatki na realizację kampanii nie będą stanowiły wydatków związanych z działalnością opodatkowaną VAT, a zatem odliczenie zawartego w tych wydatkach VAT naliczonego będzie nieuprawnione.

Uzasadnienie stanowiska Fundacji

W zakresie realizacji tego projektu Fundacja nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych będą stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowany. W tym przypadku nie ma również zastosowania ust. 2a tego artykułu, ponieważ Fundacja ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

Fundacja nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej. Nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez jednostkę. W konsekwencji Fundacja nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją powyższego przedsięwzięcia.

Fundacja jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie zgodnie z Uchwałą Zarządu NFOŚiGW z dnia 15 lutego 2021 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy, fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Na mocy art. 5 ust. 5 cyt. ustawy, fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Działalność statutowa i gospodarcza fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.) w art. 1 ust. 1 reguluje m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, uzyskiwanie przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W świetle art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162), działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą (art. 4 ust. 1 ww. ustawy).

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i winna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz statutu fundacji. Fundacja została wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego 14 grudnia 2018 r. Fundacja jest również wpisana do rejestru przedsiębiorców ze względu na prowadzenie działalności gosp. wspomagającej działalność statutową. Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce.

Głównym celem Fundacji jest inicjowanie i wprowadzanie pozytywnych zmian na poziomie świadomości społecznej w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:

  1. inicjowanie, wspieranie i realizację nowatorskich rozwiązań ukierunkowanych na walkę z ubóstwem energetycznym, ograniczenie zużycia energii przez gospodarstwa domowe, ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, propagowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
  2. organizowanie, wspieranie lub zlecanie studiów i badań, konferencji, szkoleń, warsztatów, seminariów oraz innych form edukacji nakierowanych na realizację celów Fundacji,
  3. podnoszenie świadomości społeczeństwa o stanie zanieczyszczenia powietrza, środowiska naturalnego i jego wpływu na zdrowie obywateli.

Dochody Fundacji pochodzą z darowizn, dotacji oraz prowadzonej działalności statutowej odpłatnej i działalności gospodarczej m.in. redagowania wniosków o dotacje świadczonych na rzecz osób fizycznych, prowadzenia punktu doradztwa, realizacji ogólnopolskiej debaty o klimacie i ochronie środowiska – (…) oraz organizacji ponad 200 spotkań edukacyjnych na terenie całej Polski.

Fundacja X powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie za sobą zanieczyszczenie powietrza i degradacja środowiska. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców.

Fundacja planuje zrealizować kampanię cross-mediową: „(…)”. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y.

  1. Cel główny: Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju.
  2. Cele szczegółowe:
    1. Upowszechnianie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju;
    2. Kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży;
    3. Aktywizacja społeczna – budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

W ramach kampanii przeprowadzone zostaną szerokie działania promocyjne, zmierzające do poprawy świadomości Polaków w zakresie (…). Działania będą prowadzone głównie w Internecie, na zmodernizowanej stronie (…), mediach społecznościowych i serwisach informacyjnych takich jak (…). Dodatkowym kanałem komunikacji będzie telewizja, w której będą emitowane spoty reklamowe i wskazania sponsorskie, uzupełnieniem działań mediowych będzie kampania radiowa.

Do współpracy będą zaproszeni artyści – aktorzy i muzycy promujący ideę zrównoważonego rozwoju. W ramach działań Wnioskodawca uzyskał listy intencyjne, potwierdzające zainteresowanie projektem od (…) i grupy (…). Będą wyemitowane Spoty informacyjne oraz filmy edukacyjno-rozrywkowe.

Projekt przewiduje zakup i publikację artykułów, reportaży, wywiadów w radiu, prasie i telewizji. W tym celu Fundacja zleci podwykonawcom realizację poszczególnych etapów projektu. W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w związku z realizacją działalności statutowej nieopodatkowanej Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, że w związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej. Nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez jednostkę. Ponadto, Fundacja wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy. Fundacja będzie jednak w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej Fundacja nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że „W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy ponadto zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie

Nadmienić należy, że określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj