Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.199.2021.1.JŻ
z 16 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 16 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina A., jako beneficjent planuje aplikować o środki zewnętrzne i zrealizować zadanie pn. „(…)”. Przedmiotowe zadanie planowane jest do realizacji przy udziale środków UE w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”.


Gmina A. planuje złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach ogłoszonego naboru na realizację zadań związanych z typem operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” do dnia … r.


Gmina A. na przedmiotowe zadanie posiada dokumentację techniczną, pozwolenie na budowę.


Przedmiotem zadania jest realizacja inwestycji polegającej na przebudowie, rozbudowie i nadbudowie byłego budynku handlowego (sklepu) w miejscowości B., ze zmianą sposobu użytkowania, zmianą przeznaczenia budynku na świetlicę wiejską w miejscowości B., na działce nr ewid. …, gm. A., wraz z urządzeniami towarzyszącymi tj. zbiornik na nieczystości ciekłe poj. 9,6m3 z przyłączem kanalizacji sanitarnej do budynku, zbiornik na gaz ziemny poj. 2700l z przyłączem gazu do budynku, wewnętrznym układem komunikacyjnym tj. dojścia, dojazdy, miejsca postojowe oraz zagospodarowaniem terenu w elementy małej architektury (w tym plac zabaw dla dzieci) i ogrodzeniem terenu.


Koszt całkowity projektu szacowany jest na poziomie około … tys. zł brutto, poziom dofinansowania wynosi …% kosztów kwalif. zadania. Koszty obejmują wykonanie robót budowlanych, nadzór inwestorski. Kosztami poniesionymi w chwili obecnej są koszty opracowania dokumentacji technicznej, planowany termin realizacji rzeczowej zadania szacowany jest na lata 2021/2022.


Teren inwestycji to 3458,92 m2, rozbudowa budynku obejmuje 55,95 m2, przebudowa obejmuje 83,25 m2. Budynek będzie ogólnodostępny, przystosowany dla osób niepełnosprawnych nie będzie wynajmowany pod działalność. Zgodnie z założeniami projektu świetlica wiejska służyć będzie lokalnej społeczności.

W ramach zajęć świetlicowych organizowane będą zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, warsztaty kultywujące tradycje regionalne. Organizowane będą gry i zabawy, spotkania wiejskie, zebrania oraz imprezy integracyjne lokalnej społeczności.


Beneficjent Gmina A. nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt przebudowy i funkcjonowania świetlic wiejskich (obiektów użyteczności publicznej). Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.


W związku z czym, nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Podejmowane zadanie w ramach wyżej opisywanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publ. o znaczeniu lokalnym w szczególności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1), 9), 15). Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę A., która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina A. wykorzystuje poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności: niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina A. będzie właścicielem powstałego w ramach projektu majątku. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodziły z budżetu gminy. Utrzymanie świetlic wiejskich jest pokrywane z budżetu gminy (media).

Projekt realizowany będzie przez wykonawcę wybranego w drodze przetargu nieograniczonego. Wszystkie zastosowane w trakcie realizacji projektu materiały będą posiadały stosowne aprobaty oraz certyfikaty.


Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia mieszkańców. Celem operacji jest rozwijanie aktywności oraz tożsamości lokalnej mieszkańców, wspieranie lokalnego rozwoju sołectwa B. poprzez przebudowę świetlicy wiejskiej. Realizacja projektu wpłynie na zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalnych, a także na rozwój aktywności społeczności poprzez organizowanie spotkań mieszkańców, zebrań zajęć artystycznych czy też innych inicjatyw społecznych. Po realizacji operacji obiekt będzie bezpłatny i ogólnodostępny, w tym dla osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina A., realizując przedmiotowy projekt w zakresie przebudowy obiektu pełniącego funkcje kultury - świetlica wiejska, gdzie efekt jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Gmina A. nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu z uwagi na fakt, iż towary i usługi
z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina A., jako beneficjent planuje aplikować o środki zewnętrzne i zrealizować zadanie pn. „(…)”. Przedmiotowe zadanie planowane jest do realizacji przy udziale środków UE w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”. Przedmiotem zadania jest realizacja inwestycji polegającej na przebudowie, rozbudowie i nadbudowie byłego budynku handlowego (sklepu) w miejscowości B., ze zmianą sposobu użytkowania, zmianą przeznaczenia budynku na świetlicę wiejską w miejscowości B., na działce nr ewid. …, gm. A., wraz z urządzeniami towarzyszącymi tj. zbiornik na nieczystości ciekłe poj. 9,6m3 z przyłączem kanalizacji sanitarnej do budynku, zbiornik na gaz ziemny poj. 2700l z przyłączem gazu do budynku, wewnętrznym układem komunikacyjnym tj. dojścia, dojazdy, miejsca postojowe oraz zagospodarowaniem terenu w elementy małej architektury (w tym plac zabaw dla dzieci) i ogrodzeniem terenu.


Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia mieszkańców. Celem operacji jest rozwijanie aktywności oraz tożsamości lokalnej mieszkańców, wspieranie lokalnego rozwoju sołectwa B. poprzez przebudowę świetlicy wiejskiej. Realizacja projektu wpłynie na zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalnych, a także na rozwój aktywności społeczności poprzez organizowanie spotkań mieszkańców, zebrań zajęć artystycznych czy też innych inicjatyw społecznych. Po realizacji operacji obiekt będzie bezpłatny i ogólnodostępny, w tym dla osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z założeniami projektu świetlica wiejska służyć będzie lokalnej społeczności. Budynek będzie ogólnodostępny, przystosowany dla osób niepełnosprawnych, nie będzie wynajmowany pod działalność. W ramach zajęć świetlicowych organizowane będą zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, warsztaty kultywujące tradycje regionalne. Organizowane będą gry i zabawy, spotkania wiejskie, zebrania oraz imprezy integracyjne lokalnej społeczności. Gmina A. nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt przebudowy i funkcjonowania świetlic wiejskich (obiektów użyteczności publicznej). Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę A., która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina A. wykorzystuje poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności: niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy, realizując przedmiotowy projekt w zakresie przebudowy obiektu pełniącego funkcje kultury - świetlica wiejska, gdzie efekt jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika, że realizowany projekt stanowi realizację zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz nie jest związany z działalnością opodatkowaną lecz poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie od momentu oddania do użytkowania inwestycji Gmina wykorzystuje do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia mieszkańców. Po realizacji operacji obiekt będzie ogólnodostępny, w tym dla osób niepełnosprawnych. Zatem, w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowego zadania nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy ani zwrotu podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w związku z realizacją projektu pn. „(…)” ani w całości ani w części.


W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajduje zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

W konsekwencji, Gmina realizując przedmiotowy projekt w zakresie przebudowy obiektu pełniącego funkcje kultury - świetlica wiejska, nie uzyska prawa do zwrotu podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji, także po jej zakończeniu.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj