Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.264.2021.1.AM
z 28 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 27 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (dalej: Wnioskodawca) będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt) realizowanego zgodnie z umową nr (…) zawartą w dniu 19 kwietnia 2021 r. Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z poddziałania 11.2.2 Promocja gospodarcza regionu.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z innym podmiotem – A. Sp. z o. o. (A.) Liderem Projektu jest Fundacja, zaś partnerem A. Sp. z o. o. (A.).

Głównym celem realizacji Projektu jest promocja gospodarcza regionu (…) poprzez wsparcie przedsiębiorstw sektora MŚP z województwa (…) prowadzących działalność gospodarczą w obrębie sześciu wskazanych, inteligentnych specjalizacji regionalnych w ich internacjonalizacji. Wskaźnikiem Projektu jest podpisanie co najmniej 60 kontraktów handlowych zagranicznych, zawartych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji.

Projekt w kompleksowy sposób poprowadzi przedsiębiorców z regionu od samego początku czyli przygotowań do ekspansji zagranicznej aż do samego końca czyli podpisania zagranicznych kontraktów. W ramach działań projektowych określona liczba firm z sektora MŚP będzie mogła wziąć udział w spotkaniach informacyjnych dla przedsiębiorców przed misjami gospodarczymi.

Na potrzeby spotkań zapewniona zostanie sala dostosowana do ilości uczestników w centrum miasta (…) wraz z wyposażeniem, tj. rzutnikiem multimedialnym, ekranem, przenośnym komputerem, pilotem do prezentacji, flipchartem wraz z kartonami i flamastrami, nagłośnieniem dostosowanym do powierzchni i planowanej ilości uczestników, bezprzewodowym dostępem do Internetu.

Celem spotkań będzie zapoznanie przedsiębiorców uczestniczących w projekcie ze specyfiką danego rynku i możliwościami wprowadzania produktów należących do określonej branży. Uczestnicy Projektu zostaną wyposażeni w informacje niezbędne do skutecznego wchodzenia na rynek stanowiący kierunek ekspansji wyjazdowej dla danej branży, które pozwolą poznać specyfikę rynku, mentalność potencjalnych partnerów handlowych, poznać aspekty administracyjno-prawne wprowadzania polskich produktów na dane rynki oraz uwarunkowania determinujące wprowadzenie na nie polskich produktów. Na spotkaniach przedsiębiorcy pozyskają informacje z zakresu wprowadzania produktów określonej branży na dany rynek.

Podczas spotkań Wnioskodawca wyposaży przedsiębiorców w wiedzę i praktyczne narzędzia mające na celu analizę i diagnozę ich potencjału wewnętrznego, zewnętrznego, określenie ich pozycji rynkowej oraz udzieli wsparcia w zakresie określenia celów strategicznych mających na celu wzrost konkurencyjności na rynku międzynarodowym w kontekście udziału w planowanych wydarzeniach.

Ponadto Wnioskodawca przekaże uczestnikom Projektu wiedzę na temat rynku docelowego, dokonując przy tym analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i innych zasad warunkujących dostęp do rynku zbytu jak również dostarczy praktyczną wiedzę przedsiębiorcom w zakresie projektowania produktów i usług w celu wzmocnienia innowacyjności i konkurencyjności produktów, w tym przeznaczonych na rynki międzynarodowe, ze szczególnym uwzględnieniem metodologii, myślenia projektowego.

Zakres merytoryczny spotkań informacyjnych będzie sprowadzał się m.in. do ramowej analizy sytuacji wyjazdowej, kondycji rynku docelowego i konkurencyjności branż/grup produktowych zakwalifikowanych do udziału w misji - zarówno w kontekście destynacji, jak i ewentualnych wydarzeń o charakterze międzynarodowym, którym może towarzyszyć misja.

Poruszone również zostaną formalno-prawne zagadnienia dotyczące podejmowania i prowadzenia działalności wyjazdowej/eksportowej przez polskich przedsiębiorców na rynku docelowym - „praktyczny przewodnik po rynku” z uwzględnieniem utrudnień w dostępie do rynku, przepływów finansowych, czy dostaw i magazynowania towarów.

W ramach spotkań Wnioskodawca wskaże uczestnikom możliwe bariery w rozwoju relacji biznesowych i sposoby ich pokonywania z uwzględnieniem specyfiki rynku docelowego/charakteru wydarzenia międzynarodowego, tematem spotkań będzie także analiza barier kulturowych i sposobów unikania biznesowego faux pas, otoczenie biznesu, dystrybucja, rynki zbytu na rynku docelowym oraz omówienie możliwości wejścia na rynek docelowy (poszczegóIne kroki/etapy).

Wnioskodawca przedstawi także przykładowy model wejścia na rynek docelowy, poruszając kwestie obsługi handlowej na rynku docelowym (własna czy outsourcing), sposobu prezentacji oferty i jej doboru podczas danej misji wyjazdowej. Zorganizowany zostanie praktyczny panel ekspercki, którego przedmiotem będą doświadczenia polskich firm w imporcie/eksporcie z destynacją docelową organizacji misji.

Następnie z firmami zakwalifikowanymi do udziału w misji gospodarczej odbędą się spotkania przedwyjazdowe u nich w przedsiębiorstwach. W ramach przygotowania i organizacji misji wyjazdowej Wnioskodawca pomoże przedsiębiorcom w przygotowaniu oferty produktowej będącej odpowiedzią na potrzeby rynku (produkt dopasowany do potrzeb rynku docelowego) oraz przekaże aktualną wiedzę na temat specyfiki rynku, jego zwyczajów handlowych i kulturowych, kultury biznesu i zasad prowadzenia negocjacji biznesowych.

Zapewnione zostanie profesjonalne przygotowanie przedsiębiorców, zarówno merytoryczne, jak i asortymentowe, tak, by przedsiębiorca był w stanie przygotować m.in. swoją wyselekcjonowaną ofertę produktową, z którą weźmie udział w misji. Każdy z przedsiębiorców odbędzie indywidualne spotkania konsultacyjne przed wyjazdem.

W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz jego uczestników we własnym zakresie, jak również może nabywać przedmiotowe usługi od wyspecjalizowanych firm we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.

Następnie Wnioskodawca zajmie się organizacją misji gospodarczych (co najmniej 6 firm/instytucji uczestników) powiązanych ze zwiedzaniem targów branżowych:

  • dla specjalizacji: Medycyna, Farmacja, Kosmetyki – (…) jednokrotnie w 2021-2023, (…) dwukrotnie w 2021-2023, (…) dukrotnie w 2021-2023;
  • dla specjalizacji: Informatyka i telekomunikacja – (…) dwukrotnie w 2021 2023, (…) dwukrotnie w 2021 -2023;
  • dla specjalizacji: Zaawansowane materiały budowlane – (…) (jednokrotnie w latach 2021- 2023), (…) jednokrotnie w latach 2021-2023);
  • dla specjalizacji: Energetyka (w tym OZE) - (…) w 2021 -2023;
  • dla specjalizacji: Nowoczesny przemysł włókienniczy i mody (w tym wzornictwo) - (…) jednokrotnie w 2021 -2023;
  • dla specjalizacji: Innowacyjne przetwórstwo rolno-spożywcze (…) (jednokrotnie w latach 2021-2023), (…) (jednokrotnie w latach 2021-2023).

Wnioskodawca zorganizuje również misje przyjazdowe - wizyty partnerów zagranicznych z (…) (2 razy w latach 2021-2023), (…) (2 razy w latach 2021-2023) w regionie (…).

Dodatkowo w ramach Projektu powstaną 2 biura wsparcia gospodarczego dla firm z województwa (…) w (…) oraz w (…). Działalność tych biur będzie polegała na wspieraniu działań przedsiębiorstw z województwa (…) na rynku (…) (ze szczególnym naciskiem na (…). Biura będą zajmować się także koordynacją misji gospodarczych i przygotowaniem przedsiębiorców do tych misji. Biura będą działać w okresie 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2023 r.

W biurach na stałe będą zatrudnieni koordynatorzy znający specyfikę rynku docelowego i mogący na bieżąco obrabiać zapytania spływające do biur od przedsiębiorców z województwa (…) i organizować spotkania B2B z firmami zagranicznymi zainteresowanymi współpracą z firmami z naszego regionu.

W ramach Projektu powstanie również specjalna platforma informatyczna z powszechnym dostępem dla przedsiębiorców zbierająca dane, pozwalające na szybkie znajdowanie partnerów zainteresowanych międzynarodową kooperacją z firmami z województwa (…). Pozwoli ona przedsiębiorcom z województwa (…) oraz firmom zagranicznym nie tylko na znalezienie klientów zagranicznych ale też na sprofilowanie się Online pod kątem swojego potencjału do współpracy.

Platforma będzie w 3 wersjach językowych (polska, angielska, koreańska). Będzie umożliwiała nawiązanie kontaktu pomiędzy zainteresowanymi firmami z danych branż w oparciu o wprowadzone wcześniej obszary działalności przedsiębiorców - oraz wytwarzane rodzaje produktów. Przedsiębiorcy będą mieli bezpłatny dostęp do platformy po zarejestrowaniu się w niej i weryfikacji wprowadzonych danych. Platforma będzie umożliwiać pozyskiwanie danych w wygodnych formatach możliwych do dalszej łatwej obróbki przez przedsiębiorców.

Ostatecznymi odbiorcami Projektu są firmy działające we wskazanych inteligentnych specjalizacjach z województwa (…) wybrane podczas spotkań informacyjnych, które będą przejawiać największy potencjał w kontekście możliwości i chęci ekspansji zagranicznej.

Projekt przewiduje również działania promocyjne takie jak:

  • Opracowanie, produkcja materiałów promocyjnych na spotkania z przedsiębiorcami,
  • Działania promujące projekt w regionie (…) - mobilny punkt konsultacyjny w 20 punktach regionu wraz z produkcją i dystrybucją materiałów informacyjnych o projekcie,
  • Kampania promocyjna realizująca cele projektu - wynajem 2 dużych nośników informacyjno-reklamowych przy głównych drogach w województwie.

Udział przedsiębiorstw w Projekcie jest darmowy. Usługi te stanowią jednak dla przedsiębiorców pomoc de minimis. Ponadto, przedsiębiorcy województwa (…) mogą zlecić Wnioskodawcy dodatkowe zadania, które nie będą się pokrywać z zadaniami realizowanymi w ramach Projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca zamierza świadczyć analogiczne usługi jak zostały opisane wyżej w ramach Projektu na rzecz innych przedsiębiorców, tj. nie biorących udziału w Projekcie (np. na rzecz przedsiębiorców spoza województwa(…).

Wysokość dofinansowania jest uzależniona od poniesienia konkretnych wydatków. Dofinansowanie nie może być większe niż część kosztów rzeczywiście poniesionych przez fundację na realizację zadania (85% kosztów kwalifikowanych). Ponadto, dofinansowanie otrzymane przez Fundację nie może być przeznaczone na inne cele niż realizacja przedmiotowego Projektu.

Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie na pokrycie kosztów netto faktur, a kwotę VAT pokrywa ze środków własnych. Projekt jest konkretnym zadaniem, które zostało wyodrębnione z ogólnej działalności Wnioskodawcy, zaś z zasad dofinansowania wynika, że nie jest ono udzielane na ogólne koszty funkcjonowania Wnioskodawcy.

Przedmiotowa dotacja wypłacana będzie w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu.

Realizacja Projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania, gdyby Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania nie realizowałby Projektu. W przypadku niezrealizowania przedmiotowego Projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie przez Wnioskodawcę na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu stanowić będzie podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1

W opinii Wnioskodawcy - otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu stanowić będzie podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 2

W opinii Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach Projektu.

Argumentacja Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685. ze zm., zwanej dalej „ustawą", „ustawą o VAT" lub „u.p.t.u.”). opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby ), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona" usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.


Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia.
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługa a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c. art. 32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i inny dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie - czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu usługę pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Należy zwrócić uwagę, że dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cel, na który ta dotacja jest przeznaczona.

Jak już wskazano, kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja przekazywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Przekazywane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację przedmiotowego Projektu stanowią dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Środki finansowe pozyskane przez Fundację w tym przypadku zostaną bowiem przeznaczone na realizację konkretnego zadania polegającego na wsparciu przedsiębiorstw sektora MŚP z województwa (…) prowadzących działalność gospodarczą w obrębie sześciu wskazanych, inteligentnych specjalizacji regionalnych w ich internacjonalizacji.

W ramach Projektu Wnioskodawca w kompleksowy sposób poprowadzi przedsiębiorców z regionu od samego początku, czyli przygotowań do ekspansji zagranicznej poprzez doradztwo, szkolenia, przedstawienie przykładowych modeli ekspansji na rynkach zagranicznych, wsparcie merytoryczne, pomoc w przygotowaniu oferty produktowej aż do samego końca czyli podpisania zagranicznych kontraktów.

Przedmiotowa dotacja wypłacana będzie w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu.

W konsekwencji otrzymana dotacja nie będzie stanowiła dotacji na ogólną działalność Fundacji, jej celem bowiem nie jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy, ale konkretnych czynności wykonywanych w ramach opisanego we wniosku Projektu.

Zatem otrzymywane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją ww. Projektu należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach Projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy Projektu biorą w nim bezpłatny udział, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi wykonywane w ramach projektu co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem, lub nie doszłoby w ogóle do realizacji Projektu.

Ponadto w tym miejscu należy podkreślić, że to, na co Wnioskodawca przeznacza przedmiotową dotację, tj. na sfinansowanie zakupów (pokrycie kosztów) jest sprawą drugorzędną, bowiem zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem danej usługi. Istotne w przedmiotowej sprawie jest to, że wykonanie usług jest zależne od otrzymania dotacji, co przeczy tezie, że nie stanowi ona dopłaty do świadczonych usług.

W związku z powyższym otrzymywana dotacja w istocie w sposób zindywidualizowany i policzalny związana jest z wartością danego świadczenia, a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku, na poziomie poniesionych kosztów, bowiem możliwe jest zidentyfikowanie ekonomicznej i bezpośredniej zależności pomiędzy dotacją, a ostateczną wartością (ceną) wykonanej usługi.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić zatem należy, że przedmiotowa dotacja stanowiąca pokrycie ceny świadczonych usług, jest dotacją bezpośrednio wpływającą na ich wartość jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi i stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawą opodatkowania otrzymanej dotacji będzie jej wartość pomniejszona zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy - o kwotę podatku. Zatem w kwocie dotacji powinna zostać zawarta kwota podatku.

Należy również wskazać, że w opisanym zdarzeniu przyszłym bez znaczenia pozostaje fakt, że Fundacja nie otrzyma wynagrodzenia bezpośrednio od uczestników Projektu (udział przedsiębiorstw w Projekcie jest darmowy, przedsiębiorcy mogą jednak zlecić Wnioskodawcy dodatkowe zadania, które nie będą się pokrywać z zadaniami realizowanymi w ramach Projektu), a od osoby trzeciej — Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014‑2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z poddziałania 11.2.2 Promocja gospodarcza regionu.

Jak już powyżej wskazano, kryterium uznania dotacji za stanowiącą w całości podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić, że Projekt jest konkretnym zadaniem, które zostało wyodrębnione z ogólnej działalności Wnioskodawcy, zaś z zasad dofinansowania wynika, że nie jest ono udzielane na ogólne koszty funkcjonowania Wnioskodawcy. W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty, stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku Projektu, należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach Projektu.

W przedmiotowej sprawie istotne jest, że wykonanie usługi na rzecz przedsiębiorców jest zależne od otrzymania dotacji, co przeczy tezie, że nie będzie stanowiła ona dopłaty do świadczonych usług. Warto w tym miejscu podkreślić, że jak wynika z orzeczenia TSUE z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13, Lc Rayon d‘Or SARL. p. Ministre de l’Économie et des Finances, nawet ryczałtowy charakter dotacji nie wyklucza przyjęcia, że ma ona bezpośredni wpływ na cenę i wchodzi w zakres podstawy opodatkowania.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również następujące interpretacje indywidualne:

  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 września 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.319.2019.4.PG. W uzasadnieniu interpretacji organ wskazał, że: „(...) przekazane dla Wnioskodawcy środki finansowe (wynagrodzenie) na realizację opisanego we wniosku zadania polegającego na prowadzeniu ośrodka dla repatriantów - zgodnie z zawartą w dniu 28 maja 2018 r. umową — należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które miały bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług. Należy bowiem zauważyć, że jak wynika z wniosku — wynagrodzenie dla Wnioskodawcy z tytułu realizacji umowy zostało określone jako iloczyn kosztu pobytu jednego repatrianta w ośrodku przez okres doby i ilości repatriantów przebywających w ośrodku na podstawie decyzji Pełnomocnika. Kalkulacja obejmuje: koszty wyżywienia, koszty zakwaterowania, koszty zapewnienia zajęć i kursów, inne koszty, w tym: wynagrodzeń, zużycie materiałów i energii, usługi obce typu: komunalne, ochrona, pranie, łączności, sprzątanie, remonty bieżące, dezynfekcja, porady prawne: organizacja imprez adaptacyjnych. Ponadto, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy, na konkretny cel. Zatem nie może ono być przeznaczone na dowolny cel (ogólną działalność Wnioskodawcy), tylko na konkretne działania, które wynikają z zawartej umowy. Uwzględniając powyższe oraz treść przepisów art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 6 ustawy, należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy z Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Repatriacji należy traktować jako wynagrodzenie otrzymane od osoby trzeciej z tytułu wykonywanych czynności na rzecz repatriantów. W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe z tytułu zawartej w dniu 28 maja 2018 r. umowy miały bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, a zatem stanowią zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej. Wobec tego ww. środki finansowe stanowią podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.
  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 lipca 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.188.2019.3.AR. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w interpretacji:
    „(...) przekazane Fundacji środki finansowe na realizację przedmiotowego projektu będą stanowiły dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Istotne w przedmiotowej sprawie będzie to, że realizacja opisanego projektu jest w całości uzależniona od otrzymanego dofinansowania i bez uzyskanego dofinansowania dany projekt nie byłby przez Fundację realizowany, co wskazuje, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług — dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę nie może być przeznaczone na inne cele niż realizacja przedmiotowego projektu, a w przypadku niezrealizowania tego projektu. Fundacja będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków. Zatem, należy stwierdzić, że przedmiotowa dotacja stanowiąca pokrycie ceny świadczonej usługi, będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług, jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi, i będzie zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.
  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.676.2019.2.ŻR, z której wynika, że:
    „(...) otrzymana dotacja stanowi dopłatę do ceny świadczonych usług, a relacja pomiędzy otrzymaną dotacją a ceną świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest niezaprzeczalna. Dotyczy to zarówno części dotacji przeznaczonej na realizację usług na rzecz startupów, jak również części dotacji, która jest przeznaczona na pozostałe elementy Projektu, do których zobowiązany jest Wnioskodawca i które w sposób pośredni wiążą się z realizacją usług na rzecz startupów. Jeśli koszty nie są związane z ogólną działalnością Wnioskodawcy, lecz są związane wyłącznie ze świadczeniem usług na rzecz określonych podmiotów (nowo powstały spółek z o.o.) w ramach realizowanego Projektu. W związku z powyższym opisaną we wniosku dotację należy uznać w całości za dotację bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług.
    W konsekwencji, Wnioskodawca powinien całość otrzymanej dotacji wliczyć do podstawy opodatkowania i tym samym Wnioskodawca obowiązany jest do obliczenia i uiszczenia należnego podatku od całości otrzymanych przez niego do dyspozycji kwot dotacji”.
  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.6.2019.2.JS. W interpretacji tej organ wskazał, że: „W opisanym zdarzeniu przyszłym nie ma znaczenia okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzeniu od uczestników projektu (jak wskazał Wnioskodawca udział przedsiębiorstw typu startup w procesie inkubacji jest darmowy. Wnioskodawca nie może nakładać na inkubowane przedsiębiorstwa typu startup żadnych opłat związanych z uczestnictwem w procesie inkubacji), a od osoby trzeciej tj. pochodzi ono ze środków PARP. Kryterium uznania dotacji za stanowiąca w całości podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak już powyżej wskazano. Projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i z zasad dofinansowania wynika, że nie jest ono udzielane na ogólne koszty funkcjonowania Wnioskodawcy. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty, stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją ww. Projektu, należy uznać za w całości mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach Projektu. (...) Podsumowując, otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu stanowić będzie podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".
  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16 grudnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-1125/14/MS. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w interpretacji:
    „Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, z którego wynika, że zarówno środki otrzymane od Ministerstwa jak również od Miasta to dotacje celowe, przyznane w celu sfinansowania konkretnej czynności, a zatem przeznaczone na sfinansowanie konkretnej usługi, tj. zorganizowanie imprezy kulturalnej (festiwalu) - to na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
    Mając zatem na uwadze powyższe, usługi wykonywane przez Fundację, a związane z organizacją festiwalu w ramach prowadzonej działalności kulturalnej na podstawie zawartych umów, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy są odpłatne, zatem przedstawiona we wniosku sytuacja mieści się w katalogu czynności wymienionych art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Fundacja z tytułu świadczenia tych usług działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Tożsamy pogląd można również znaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in.:

  • Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2018 r., sygn. akt I SA/Bd 221/18 w uzasadnieniu którego czytamy, że „w zakresie zatem, w jakim dotacja ma bezpośredni związek z ceną dostarczanego towaru usługi świadczonej przez otrzymującego dotację, podlega ona opodatkowaniu. W tym kontekście, organ odnosząc się do kluczowej w sprawie kwestii stwierdził, że przekazana związkowi dotacja przeznaczona jest na realizację konkretnego świadczenia jakim są usługi doradcze wykonywane w ramach przedmiotowego projektu. Jak wynika z treści uzupełnienia dotacja pokrywa w części koszty usługi, tj. koszty pracy doradców i ich dojazdu do przedsiębiorców, a nie ogólne koszty związane z prowadzoną przez Związek działalnością. Zatem poprzez sfinansowanie części kosztów usługi doradczej przedsiębiorca nie płaci pełnej kwoty należnej. Otrzymana dotacja w sposób zindywidualizowany i policzalny związana jest z wartością danego świadczenia, a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku, na poziomie poniesionych kosztów. Powyższe świadczy o wystąpieniu bezpośredniego związku pomiędzy usługami doradczymi świadczonymi przez Związek, a otrzymaną przez niego dotacją, a w konsekwencji, w świetle art. 29a ust. 1 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje dotację”.
  • Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 stycznia 2015 r., sygn. akt I FSK 2057/13 z którego wynika, że „w zaskarżonym wyroku Sądu pierwszej instancji nie doszło do zarzucanych przez spółkę naruszeń przepisów prawa materialnego. Prawidłowo bowiem Sąd ten zinterpretował kluczowy dla sprawy przepis art. 29 ust. 1 u.p.t.u. i doszedł do wniosku, że w stanie faktycznym sprawy będzie on miał zastosowanie. Przepis ten, jak przedstawił WSA, stanowi implementację art. 11 część A ust. 1 lit. a uprzednio obowiązującej 17 Dyrektywy, jak i art. 73 obecnie wiążącej Dyrektywy 112. Pomoc jaką dają w omawianej kwestii organom jak i sądom wyroki ETS pozwala na generalne stwierdzenie, że zasadniczym zagadnieniem uznania dotacji za kwotę należną z tytułu sprzedaży jest jej bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług. Wobec tego, bez względu na rodzaj i charakter dotacji, przesądzające jest to, że dotacja otrzymywana przez podmiot ma bezpośredni wpływ na konkretną, ustaloną dla danej czynności cenę, jaką ma zapłacić otrzymujący towar, czy usługę. Jak wykazano otrzymywana przez spółkę dotacja miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez nie konkretnych usług doradczych”.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu stanowić będzie podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie ustalenia, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach Projektu, należy wskazać co następuje.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 i pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku oraz gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wnioskodawca wskazał, że będzie (jest) zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wyjaśniono w stanowisku do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotacja stanowi pokrycie ceny świadczonych usług w ramach Projektu i jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług, stanowi wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach Projektu w zakresie, w jakim usługi, które Wnioskodawca będzie świadczyć w związku z otrzymaną dotacją będą opodatkowane podatkiem VAT, gdyż zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do usług, które Wnioskodawca będzie świadczyć w związku z otrzymaną dotacją, a które będą korzystały ze zwolnienia od podatku, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in.:

  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.19.2021.3.MP w której organ wskazał, że „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostały spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi zakupione przez Spółkę w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(...)”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Ponadto należy wskazać, że fakt dofinansowania zakupów towarów i usług nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur. Źródło finansowania zakupu towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu nie wpływa na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.
  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 stycznia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.729.2020.1.AJB w uzasadnieniu, której organ wskazał, że „analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. (...) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacji projektu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  • z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj