Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.231.2021.2.JSU
z 16 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 10 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2021 r. (data wpływu 14 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z współrealizacją projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2021 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z współrealizacją projektu „(…)”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 12 lipca 2021 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 6 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.231.2021.1.JSU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej także jako: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina jest Współbeneficjentem Projektu (…).

Program (…) to instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska w tym przyrody.

Zarząd Województwa w lutym 2020 r. złożył wniosek do Komisji Europejskiej na dofinansowanie w ramach Programu (…) (podprogram na rzecz środowiska w obszarze dotyczącym zarządzania i informacji) projektu pn. (…). W maju br. Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała projekt i przyznała dofinansowanie na realizację projektu w ramach programu (…).

W dniu (…) 2020 r. została podpisana z Komisją Europejską Umowa o Dotację na realizację ww. projektu oraz w dniu (…) 2020 r. z (…) została podpisana umowa o współfinansowanie ww. projektu w ramach Programu (…).

Wartość projektu: 3 017 280 Euro (ok. 12 858 656,94 zł), zgodne z poniższym podziałem procentowym współfinansowania:

  • 54,01% - Komisja Europejska (Program …),
  • 39,31%- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
  • 2,37% - wkład własny (Samorząd Województwa),
  • 4,31% - Partnerzy (42 gminy województwa + Politechnika).

Zakres projektu:

Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności i poprawa jakości administracji publicznej województwa na wszystkich poziomach w związku z działaniami naprawczymi określonymi w programie ochrony powietrza poprzez:

  • organizację i wdrożenie jednolitego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie,
  • zwiększenie świadomości społecznej w dziedzinie jakości powietrza poprzez zwiększenie zaangażowania samorządów lokalnych, społeczeństwa, organizacji pozarządowych i podmiotów lokalnych w podejmowaniu działań naprawczych,

Planowane działania w których będzie uczestniczyć Gmina:

-Podstawowe działania

  • Poprawa jakości powietrza dzięki zwiększeniu zdolności administracji na poziomie gmin do realizacji zadań (…).
  • Przeprowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie problematyki jakości powietrza.
  • Transfer metody przygotowywania i aktualizowania (…) na formę elektroniczną.

-Komunikacja i rozpowszechnianie projektu i jego wyników

  • Planowanie i realizacja rozpowszechniania wiedzy i wyników projektu,
  • Tworzenie sieci z innymi projektami (…) i innymi projektami w zakresie zarządzania jakością powietrza.

-Zarządzanie projektem

  • Powołanie i prace Komitetu Sterującego Projektem.

Projekt ma przygotować społeczeństwo na przyjęcie standardów WHO.

W ramach projektu zostanie wypracowany m.in.:

  • model zarządzana programem ochrony powietrza. Realizacja działań mających na celu zwiększenie kompetencji gminnych koordynatorów (…) i wyposażenie miejsc pracy w niezbędne zasoby informacyjne - system informatyczny, baza danych (rola administratora systemu procesy realizacji działań naprawczych, projekt bazy danych i systemu IT, opis stanowiska gminnego koordynatora (…), program dwusemestralnych studiów podyplomowych, zasady współpracy. raportowania i aktualizacji systemu);
  • wojewódzki system informowania o stanie jakości powietrza w czasie rzeczywistym obejmujący co najmniej jeden punkt pomiarowy w każdej gminie. Poszerzenie dostępnych informacji o jakości powietrza poprzez integrację i rozszerzenie istniejącego systemu monitorowania jakości powietrza o dane pomiarowe, które są zbierane niemal w czasie rzeczywistym konsekwentnie w wielu miejscach;
  • system informacji o środowisku w województwie. System ten zawiera ulepszoną listę emisji, procesów i aplikacji informatycznych wspierających realizację zadań zawartych w (…). Realizacja obowiązków sprawozdawczych, które umożliwiają elektroniczne zbieranie, przetwarzanie, przechowywanie i dostarczanie informacji o jakości powietrza w województwie, w tym rozszerzenie systemu IT o wojewódzką bazę wydanych pozwoleń w zakresie limitów emisyjnych/dodatkowy moduł systemu Informatycznego - umożliwienie stosowania mechanizmu kompensacji;
  • system elektronicznej wymiany informacji (…) o wielkości napływów pomiędzy regionami i transgranicznych;
  • system informatyczny wspierający proces wymian źródeł ciepła oraz raportowanie realizacji zadań w ramach (…) i monitorowanie jej efektów,
  • system współpracy zaangażowanych stron (platforma współpracy), tj. dzielenie się najlepszymi praktykami i informacjami między organami dla zapewnienia jakości powietrza, w ramach której planuje się cykliczne warsztaty urzędników w celu doskonalenia praktycznych kompetencji, wymiany doświadczeń oraz doskonalenia systemu zarządzania oraz zbierania danych i postulatów do aktualizacji wojewódzkiego programu ochrony powietrza.
    Zakłada się także współpracę z audytorami energetycznymi z (…), wymianę doświadczeń z innych województw, a także doświadczeń międzynarodowych;
  • proces kampanii informacyjno-edukacyjnej w zakresie jakości powietrza (seminaria, konferencje, wyjazdy studyjne krajowe i zagraniczne),
  • system dedykowanych, jednolitych standardów i narzędzi pracy - współpraca w ramach rządowego projektu (…) w zakresie m.in.: szczegółowej bazy danych o źródłach niskiej emisji (wojewódzka baza kopciuchów) - zasilenie bazy danych (…).

Projekt ma znaczenie krajowe i międzynarodowe. Obejmuje on pilotaż wdrożenia w skali wojewódzkiej ogólnopolskiego narzędzia informatycznego (…), opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (dawnej Ministerstwo Rozwoju). Projekt rozwija i testuje narzędzia i rozwiązania organizacyjne, w tym narzędzie do szczegółowej inwentaryzacji budynków (Dyrektywa EPBO) oraz emisji CO2 i PM10 (Dyrektywa w sprawie zielonego ładu) z sektora komunalno-bytowego, które mogą zostać przeniesione do wszystkich regionów (…) i (…), a także z powodu podobieństwa warunków i istniejących relacji w regionach (…) i regionach (…).

Projekt nie realizuje finansowania wymiany pleców.

Beneficjent Koordynujący:

Województwo

Współbeneficjenci projektu:

-Politechnika,

-42 gminy, które w lutym br. podpisały porozumienie dot. udziału w projekcie: Partnerzy projektu

  • Kraj (…) i Kraj (…) - rzetelne informowanie o stanie powietrza na terenie przygranicza (…) oraz wymiana doświadczeń z zakresu narzędzi i metod działań,
  • Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii,
  • Główny Urząd Nadzoru Budowlanego,
  • Ministerstwo Klimatu i Środowiska,
  • (…).

Gmina w ramach wskazanego projektu będzie prowadzić działania informacyjno-edukacyjne wśród mieszkańców. Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego powyżej projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza - realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu). Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina w zakresie realizowanych zadań w ramach projektu będzie wskazywana jako nabywca towarów i usług. Efekty projektu nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi że w ramach zadań własnych gminy wykonuje zadania w zakresie m.in. edukacji publicznej i ochrony środowiska oraz Uchwały Nr (…) Sejmiku Województwa z dnia (…) 2020 r. w sprawie przyjęcia „(…)” (Dz. Urz. Woj. 2020 r. poz. 2186, Ogłoszony: … 2020 r.), a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody (art. 91 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dz.U. z 2018.1644 tj.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z współrealizacją projektu „(…)”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina w ramach wskazanego projektu będzie prowadzić działania informacyjno-edukacyjne wśród mieszkańców, to zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej, a Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina jest Współbeneficjentem Projektu (…).

Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności i poprawa jakości administracji publicznej województwa na wszystkich poziomach w związku z działaniami naprawczymi określonymi w programie ochrony powietrza poprzez:

  • organizację i wdrożenie jednolitego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie,
  • zwiększenie świadomości społecznej w dziedzinie jakości powietrza poprzez zwiększenie zaangażowania samorządów lokalnych, społeczeństwa, organizacji pozarządowych i podmiotów lokalnych w podejmowaniu działań naprawczych.

Planowane działania w których będzie uczestniczyć Gmina:

-Podstawowe działania

  • Poprawa jakości powietrza dzięki zwiększeniu zdolności administracji na poziomie gmin do realizacji zadań (…).
  • Przeprowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie problematyki jakości powietrza.
  • Transfer metody przygotowywania i aktualizowania (…) na formę elektroniczną.

-Komunikacja i rozpowszechnianie projektu i jego wyników

  • Planowanie i realizacja rozpowszechniania wiedzy i wyników projektu,
  • Tworzenie sieci z innymi projektami (…) i innymi projektami w zakresie zarządzania jakością powietrza.

-Zarządzanie projektem

  • Powołanie i prace Komitetu Sterującego Projektem.

Projekt ma przygotować społeczeństwo na przyjęcie standardów WHO

W ramach projektu zostanie wypracowany m.in.:

  • model zarządzana programem ochrony powietrza. Realizacja działań mających na celu zwiększenie kompetencji gminnych koordynatorów (…) i wyposażenie miejsc pracy w niezbędne zasoby informacyjne - system informatyczny, baza danych (role administratora systemu procesy realizacji działań naprawczych, projekt bazy danych i systemu IT, opis stanowiska gminnego koordynatora (…) program, dwusemestralnych studiów podyplomowych, zasady współpracy. raportowania i aktualizacji systemu);
  • wojewódzki system informowania o stanie jakości powietrza w czasie rzeczywistym obejmujący co najmniej jeden punkt pomiarowy w każdej gminie. Poszerzenie dostępnych informacji o jakości powietrza poprzez integrację i rozszerzenie istniejącego systemu monitorowania jakości powietrza o dane pomiarowe, które są zbierane niemal w czasie rzeczywistym konsekwentnie w wielu miejscach;
  • system informacji o środowisku w województwie. System ten zawiera ulepszoną listę emisji, procesów i aplikacji informatycznych wspierających realizację zadań zawartych w (…). Realizacja obowiązków sprawozdawczych, które umożliwiają elektroniczne zbieranie, przetwarzanie, przechowywanie i dostarczanie informacji o jakości powietrza w województwie, w tym rozszerzenie systemu IT o wojewódzką bazę wydanych pozwoleń w zakresie limitów emisyjnych/dodatkowy moduł systemu Informatycznego - umożliwienie stosowania mechanizmu kompensacji;
  • system elektronicznej wymiany informacji (…) o wielkości napływów pomiędzy regionami i transgranicznych;
  • system informatyczny wspierający proces wymian źródeł ciepła oraz raportowanie realizacji zadań w ramach (…) i monitorowanie jej efektów,
  • system współpracy zaangażowanych stron (platforma współpracy), tj. dzielenie się najlepszymi praktykami i informacjami między organami dla zapewnienia jakości powietrza, w ramach której planuje się cykliczne warsztaty urzędników w celu doskonalenia praktycznych kompetencji, wymiany doświadczeń oraz doskonalenia systemu zarządzania oraz zbierania danych i postulatów do aktualizacji wojewódzkiego programu ochrony powietrza.

Projekt zakłada także współpracę z audytorami energetycznymi z (…), wymianę doświadczeń z innych województw, a także doświadczeń międzynarodowych:

  • proces kampanii informacyjno-edukacyjnej w zakresie jakości powietrza (seminaria, konferencje, wyjazdy studyjne krajowe i zagraniczne),
  • system dedykowanych, jednolitych standardów i narzędzi pracy - współpraca w ramach rządowego projektu (…) w zakresie m.in.: szczegółowej bazy danych o źródłach niskiej emisji (wojewódzka beza kopciuchów) - zasilenie bazy danych (…).

Projekt ma znaczenie krajowe i międzynarodowe. Obejmuje on pilotaż wdrożenia w skali wojewódzkiej ogólnopolskiego narzędzia informatycznego (…), opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (dawnej Ministerstwo Rozwoju). Projekt rozwija i testuje narzędzia i rozwiązania organizacyjne, w tym narzędzie do szczegółowej inwentaryzacji budynków (Dyrektywa EPBO) oraz emisji CO2 i PM10 (Dyrektywa w sprawie zielonego ładu) z sektora komunalno-bytowego, które mogą zostać przeniesione do wszystkich regionów (…) i (…), a także z powodu podobieństwa warunków i istniejących relacji w regionach (…) i regionach (…).

Projekt nie realizuje finansowania wymiany pleców.

Gmina w ramach wskazanego projektu będzie prowadzić działania informacyjno-edukacyjne wśród mieszkańców. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina w zakresie realizowanych zadań w ramach projektu będzie wskazywana jako nabywca towarów i usług. Efekty projektu nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z współrealizacją projektu.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek planowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto do działalności opodatkowanej VAT Gmina nie będzie wykorzystywała również efektów projektu.

W konsekwencji powyższego Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z współrealizacją projektu.

W konsekwencji zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizowanym projektem Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, w związku z współrealizacją projektu, gdyż nie będą one pozostawać w związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj