Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.508.2021.1.MAP
z 21 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości podstawy daniny solidarnościowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości podstawy daniny solidarnościowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą na terenie … Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „…SSE”, „Strefa”), na podstawie zezwolenia nr … z dnia 19 października 2016 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie …SSE jako działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów i usług wytwarzanych na terenie Strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676): 16.23 Pozostałe wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa; 31.09 Produkcja pozostałych mebli, oraz w zakresie sprzedaży odpadów produkcyjnych pozostałych w wyniku prowadzenia ww. działalności gospodarczej określonych w PKWiU jako 38.11.5 odpady, inne niż niebezpiecznie, nadające się do recyklingu.

W przedmiotowym zezwoleniu określono warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

  1. Poniesienie na terenie Strefy nakładów inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 465) w wysokości nominalnej (przed dyskontowaniem) co najmniej (…) zł (słownie: …) w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r.
  2. Zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie (…) pracowników (rozumianego, jako średnie zatrudnienie z 12 miesięcy poprzedzających wydanie zezwolenia, w przeliczeniu na pełne etaty, z uwzględnieniem pracowników, zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy i pracowników sezonowych) poprzez zatrudnienie na terenie strefy co najmniej 11 nowych pracowników i osiągnięcie łącznego stanu zatrudnienia w wysokości co najmniej (…) pracowników na dzień 30 grudnia 2018 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej (…) pracowników (rozumianego, jako pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracownikami sezonowymi, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy) do dnia 31 grudnia 2021 r.
  3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r.
  4. Przestrzeganie regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.
  5. Maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych w przedmiotowym zezwoleniu określono na kwotę (…) zł, intensywność pomocy publicznej określono na 60%.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128; dalej: „ustawa PIT”), podlega On opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Dochody Wnioskodawcy opodatkowane są na podstawie art. 27 ustawy PIT, a ustalane są w oparciu o prowadzone księgi handlowe. Przy ustalaniu podatku dochodowego za 2019 r. nie korzystano z tzw. ulgi strefowej.

W roku 2020 r. Wnioskodawca osiągnął przychody w wysokości (…). Natomiast poniósł koszty w wysokości (…). Uzyskał dochody w wysokości 2 916 723 zł 35 gr. Dochód zwolniony od podatku - na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych. (Dz. U. z 2020 r., poz. 1670) - wyniósł 2 758 827 zł 97 gr. Zatem dochód do opodatkowania wyniósł 147 441 zł 24 gr - wszystkie osiągnięte przychody zostały uwzględnione w złożonym zeznaniu rocznym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanej sytuacji przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej zgodnie z art. 30h ustawy PIT należy uwzględnić dochód podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy PIT?
  2. Czy w opisanej sytuacji występuje obowiązek, o którym mowa w art. 30h pkt 4 ustawy PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W opisanym przypadku przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej zgodnie z art. 30h ustawy PIT nie należy uwzględnić dochodu podlegającego zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy PIT, to jest kwoty 2 758 827 zł 97 gr.

Ad. 2.

W opisanej sytuacji nie występuje obowiązek złożenia stosownej deklaracji, o czym mowa w art. 30h pkt 4 ustawy o PIT.

Uzasadnienie

Ad. 1.

Treść art. 21 ustawy PIT wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wobec tego zwolnione podmiotowo z podatku dochodowego są dochody, o których mowa w art. 21 ustawy PIT, a więc i w ust. 1 pkt 63a rzeczonego artykułu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy PIT, wolne od podatku dochodowego są „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 482 i 2020 oraz z 2020 r., poz. 284 i 1086), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności, zwolnieniu zaś podlega dochód uzyskany w specjalnej strefie ekonomicznej, na podstawie uzyskanego zezwolenia.

W zgodzie z art. 30h ust. 2 ustawy PIT, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

  1. kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,
  2. kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

-odliczone od tych dochodów.

Jak wynika z powyższego podstawę wyliczenia daniny solidarnościowej stanowi dochód opodatkowany na zasadach określonych w art. 27 i 30b ustawy PIT, w kwocie przekraczającej 1 000 000 zł.

Zauważyć trzeba jednak, że na podstawie art. 9 ust.1 ustawy PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie podlegają dochody wymienione w art. 21 ustawy o PIT, w tym wymienione dochody pochodzące ze specjalnej strefy ekonomicznej i uzyskiwane na podstawie zezwolenia o czym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a cytowanej ustawy.

W konsekwencji tego przy ustalaniu podatku obliczanego według skali (art. 27 ustawy PIT) nie uwzględnia się dochodów uzyskiwanych w specjalnej strefie ekonomicznej (art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy PIT).

Mając na uwadze powyższe, dochody uzyskane w specjalnej strefie ekonomicznej nie powinny być wliczane do podstawy ustalania wysokości daniny solidarnościowej.

Podobne stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r., Nr 0115-KDIT3.4011.367.2020.1.KR, gdzie wskazano, że: „Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej, działającej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jego przychód z tego źródła jest wolny od podatku dochodowego na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia dochodu zwolnionego na podstawie tego przepisu".

Reasumując, dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w 2020 r. zamknął się w kwocie 2 926 615 zł 07 gr, z czego 2 758 827 zł 97 gr to dochody uzyskanie w specjalnej strefie ekonomicznej, korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy PIT. Różnica to dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym ustalanym w oparciu o skalę podatkową, o czym mowa w art. 27 ustawy PIT w kwocie 147 441 zł 24 gr. W związku z tym, że dochód do opodatkowania Wnioskodawcy nie przekroczył kwoty jednego miliona złotych o czym jest mowa w art. 30h ust. 2 ustawy PIT, nie ma konieczności obliczania daniny solidarnościowej która stanowi 4% od nadwyżki ponad 1 000 000 zł z sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o: 1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz 2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 - odliczone od tych dochodów. A zatem, w przypadku Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek odprowadzenia daniny solidarnościowej.

Ad. 2.

Dodatkowo zgodnie z art. 30h ust. 4 ustawy PIT, osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 cytowanego przepisu, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Z cytowanego przepisu w powiązaniu z art. 30h ust. 1 i ust. 2 ustawy o PIT wynika, że osoba, na której nie ciąży obowiązek odprowadzenia daniny solidarnościowej nie musi składać deklaracji, o której mowa w art. 30h ust. 4 według wzoru deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (art. 30h ust. 6 ustawy PIT).

Z uwagi na powyższe, w przypadku Wnioskodawcy nie wystąpi konieczność składania deklaracji w zakresie daniny solidarnościowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1787) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano rozdział 6a (przepisy art. 30h – 30i), który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Natomiast na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o Funduszu Solidarnościowym, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej podlegającej zapłacie w terminie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się dochody uzyskane od dnia 1 stycznia 2019 r. i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy zmienianej w art. 21, wykazywane w:

  1. rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7,
  2. zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa,

-których termin złożenia upływa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r.

W myśl art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

  1. kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,
  2. kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

-odliczone od tych dochodów.

Stosownie do treści art. 30h ust. 3 ww. ustawy, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

  1. rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
  2. zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

-których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

W myśl art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 30h ust. 5 cyt. ustawy, deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.

Stosownie do treści art. 30h ust. 6 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w formie dokumentu elektronicznego, wzór deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej.

W myśl art. 30i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do daniny solidarnościowej stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Zgodnie zaś z art. 30i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawnienia organu podatkowego przysługują naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych, a w przypadku:

  1. gdy jest to uzasadnione ochroną informacji niejawnych i wymogami bezpieczeństwa państwa - organowi wymienionemu w art. 13a ustawy Ordynacja podatkowa;
  2. spraw, o których mowa w art. 119g § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny. Po raz pierwszy wypełnienie obowiązku złożenia deklaracji oraz zapłaty daniny solidarnościowej nastąpiło w terminie do 30 kwietnia 2020 r. i dotyczyło dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

  1. w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),
  2. art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),
  3. art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz
  4. art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

-pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 482 i 2020 oraz z 2020 r., poz. 284 i 1086), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z powołanych regulacji jednoznacznie wynika, że podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o kwoty odliczone od tych dochodów, wymienione w art. 30h ust. 2.

W myśl zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu nie podlegają dochody zwolnione przedmiotowo od podatku wymienione w art. 21 ww. ustawy, w tym w ust. 1 pkt 63a tego artykułu.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie sposób utożsamiać zwolnienia przedmiotowego z odliczeniem od dochodu. Z tego też względu dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia nie mogły zostać wymienione w art. 30h ust. 2 jako odliczenie, co nie oznacza jednak, że jako dochody zwolnione nie powinny być wyłączone z podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 20 kwietnia 2021 r., Nr DOP2.8223.7.2021.WAZ wskazano, że: „przy ustalaniu sumy dochodów dla celów obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się dochodów zwolnionych od podatku dochodowego lub dochodów, od których zaniechano poboru podatku dochodowego, czyli także dochodów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodu zwolnionego od podatku na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych”.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że Wnioskodawca przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie powinien uwzględniać dochodów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, jeśli dochody Wnioskodawcy po odliczeniu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia nie przekroczą kwoty 1 000 000 zł, to nie będzie On zobowiązany do zapłaty daniny solidarnościowej.

Dodać należy, że jak wskazuje Minister Finansów w objaśnieniach z dnia 28 sierpnia 2019 r. dotyczących stosowania przepisów o daninie solidarnościowej zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych: „osoby fizyczne obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej składają deklaracje o wysokości daniny solidarnościowej”.

Zatem, skoro Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty daniny solidarnościowej nie podlega obowiązkowi złożenia deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego podanym we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj