Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.360.2021.2.MWJ
z 22 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 7 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą działek nr 1 i nr 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

14 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą działek nr 1 i nr 2.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 7 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.) w zakresie wskazania oznaczenia przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, doprecyzowania opisu sprawy, stanowiska oraz brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i nigdy takiej działalności nie prowadził. Wnioskodawca od ponad 10 – ciu lat pracuje na podstawie zawartej umowy o pracę.

W 2012 r. Wnioskodawca otrzymał w spadku po ojcu gospodarstwo rolne ok. 7 ha, na którym uprawia przeważnie zboże.

W 2021 r. z posiadanego gospodarstwa Wnioskodawca wydzielił dwie działki o powierzchni 25 ar każda z nich w celu sprzedaży. Działki te nie posiadają żadnych przyłączy, tj. energia, woda, kanalizacja. Wnioskodawca zamierza je sprzedać w tym roku. Pozostałą cześć gospodarstwa Wnioskodawca będzie nadal uprawiał.

Wnioskodawca ponadto nadmienia, że przedmiotowe działki nie posiadają statusu budowlanych. Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego nie rozlicza podatku VAT i nie jest podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z 7 lipca 2021 r., będącym uzupełnieniem wniosku, na pytania tutejszego organu zawarte w wezwaniu o treści:

  1. Czy prowadzi Pan działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.)?
  2. Czy jest Pan rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ww. ustawy, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy?
  3. Należy jednoznacznie wskazać numery geodezyjne działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży w zakresie, których oczekuje Pan wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług?
  4. Należy wskazać w ramach jakich czynności nastąpiło nabycie działek, objętych zakresem wniosku:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  5. Czy z tytułu nabycia działek, objętych zakresem wniosku, przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  6. Czy czynność nabycia działek, objętych zakresem wniosku, została udokumentowana fakturą?
  7. Czy z działek (przed podziałem i po podziale), objętych zakresem wniosku, dokonywane były zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych? Jeśli tak, to czy dostawa tych produktów była opodatkowana czy zwolniona od podatku VAT?
  8. Czy działki (przed podziałem i po podziale), objęte zakresem wniosku, od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są/będą wykorzystywane działki, wykonywał Pan – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  9. Należy wskazać, w jaki sposób wykorzystywał/wykorzystuje/będzie wykorzystywał Pan działki (przed podziałem i po podziale), objęte zakresem wniosku, od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży?
  10. Czy działki (przed podziałem i po podziale), objęte zakresem wniosku, były/są/będą do momentu planowanej sprzedaży udostępniane osobom trzecim? Jeżeli tak, to należy wskazać:
    1. w jakim okresie (kiedy) działka była/jest/będzie udostępniana osobom trzecim?
    2. na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa – jaka) działka jest/była/będzie udostępniana osobom trzecim?
    3. czy udostępnienie działki było/jest/będzie czynnością odpłatną czy bezpłatną?
  11. Czy dokonywał Pan już wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeżeli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:
    1. kiedy i w jaki sposób wszedł Pan w posiadanie tych nieruchomości?
    2. w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Pana?
    3. w jaki sposób działki były wykorzystywane przez Pana od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
    4. kiedy dokonał Pan ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
    5. ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
    6. czy z tytułu ich sprzedaży odprowadzał Pan podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?
    7. na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?
  12. Należy wskazać jakie czynności podejmował/zamierza podejmować Pan w związku ze sprzedażą działek, objętych zakresem wniosku?
  13. Czy działki, są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak należy wskazać jakie przeznaczenie mają przedmiotowe działki w ww. planie oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło uchwalenie ww. planu?
  14. Czy działki, objęte zakresem wniosku, mają dostęp do drogi publicznej?
  15. Jeżeli odpowiedź brzmi negatywnie, należy wskazać czy wystąpił/zamierza wystąpić Pan o wydzielenie drogi wewnętrznej/dróg wewnętrznych, stanowiącej/stanowiących dojazd do działek?
  16. Czy dokona Pan sprzedaży działek, objętych zakresem wniosku, wraz z udziałami w drodze wewnętrznej?
  17. Czy dla działek, objętych zakresem wniosku, zostały/zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy? Jeżeli tak, to należy wskazać:
    1. kiedy decyzja została/będzie wydana?
    2. jakie przeznaczenie działki określa wydana decyzja?
    3. czy ww. decyzja została/zostanie wydana przed transakcją sprzedaży objętą wniosku?
    4. z czyjej inicjatywy nastąpiło/nastąpi wydanie decyzji o warunkach zabudowy?
  18. Czy przed sprzedażą dla działek, objętych zakresem wniosku, były/są/będą wydane pozwolenia na budowę? Jeśli tak, to z czyjej inicjatywy nastąpi wydanie ww. pozwolenia?
  19. Jakie inne pozwolenia, decyzje zostały/zostaną wydane przed sprzedażą działek, objętych zakresem wniosku?
  20. Czy przed sprzedażą działek, objętych zakresem wniosku, poczynił/zamierza poczynić Pan jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. nieruchomości (np. uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia)? Jeśli tak, to jakie i w jakim celu?
  21. Czy zamieścił/będzie zamieszczał Pan ogłoszenia o sprzedaży działek, objętych zakresem wniosku, w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu lub telewizji, inne działania marketingowe, itp.?
  22. Należy wskazać czy są już potencjalni nabywcy działek, objętych zakresem wniosku? Jeśli tak, to czy zawarł/zawrze Pan umowy przedwstępne przed sprzedażą działek? Jeśli tak, to należy wskazać:
    1. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień ww. umowy ciążą/będą ciążyły na Kupującym a jakie na Sprzedającym?
    2. czy w umowie przedwstępnej sprzedaży zostały/zostaną ustalone warunki, które musiały zostać/będą musiały zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność działki na Nabywcę? Jeśli tak, to jakie?
  23. Czy w związku z planowaną sprzedażą działek, objętych zakresem wniosku udzielił/udzieli Pan Nabywcy działki pełnomocnictw (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Pan imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowych działek? Jeżeli tak, to należy wskazać pełen zakres udzielonego pełnomocnictwa, tj.:
    1. do uzyskania jakich konkretnie decyzji i pozwoleń udzielił Pan pełnomocnictwa Nabywcy do występowania w Pana imieniu?
    2. jakie czynności podjął/będzie podejmował Nabywca w ramach udzielonego pełnomocnictwa?,

Wnioskodawca wskazał:

Ad 1) Tak, Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą polegającą na produkcji zboża – łączny areał zasiewów ok. 5 ha.

Ad 2) Tak, Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym i korzysta ze zwolnienia z VAT – nigdy nie był podatnikiem podatku VAT.

Ad 3) Numery geodezyjne działek : 1 i 2.

Ad 4) Nabycie działek, które będą przedmiotem sprzedaży nastąpiło w drodze spadku po ojcu.

Ad 5) Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku – Wnioskodawca nie jest i nie był VAT-owcem.

Ad 6) Nie – Wnioskodawca dostał w spadku po ojcu, sąd wydał postanowienie o nabyciu spadku.

Ad 7) Tak, sprzedaż zbiorów nie była opodatkowana VAT.

Ad 8) Działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać od momentu nabycia (a nawet wcześniej, gdyż ojciec od zawsze był rolnikiem i uprawiał zboża oraz ziemniaki i nigdy nie był podatnikiem VAT) aż do momentu sprzedaży wykorzystywane są wyłącznie do działalności zwolnionej o VAT – ART. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Ad 9) Uprawa zboża.

Ad 10) Nie były udostępniane osobom trzecim.

Ad 11) Wnioskodawca nie dokonywał.

Ad 12) Brak pytania w piśmie KIS.

Ad 13) Wnioskodawca wyodrębnił geodezyjnie jedną z dwóch działek, które zamierza sprzedać.

Ad 14) Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Ad 15) Tak.

Ad 16) Nie dotyczy.

Ad 17) Nie ma drogi wewnętrznej –jest dostęp do drogi publicznej.

Ad 18) Wnioskodawca nie posiada wiedzy na jakie cele zostaną przeznaczone działki.

Ad 19) Wnioskodawca nie posiada wiedzy – to pytanie należałoby skierować do kupującego.

Ad 20) Wnioskodawca nie posiada wiedzy od strony kupującego – ze strony Wnioskodawcy nie będą wydane żadne pozwolenia.

Ad 21) Wnioskodawca nie zamierza dokonywać żadnych działań zwiększających wartość nieruchomości.

Ad 22) Wnioskodawca nie zamieszczał i nie zamieszcza żadnych ogłoszeń dot. sprzedaży nieruchomości/działek.

Ad 23) Są potencjalni klienci, ale Wnioskodawca nie zawarł umów przedwstępnych.

Ad 24) Wnioskodawca nie udzielił pełnomocnictw do występowania w jego imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowych działek.

Ww. odpowiedzi dotyczą obu działek, o których mowa we wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatku VAT przy sprzedaży wydzielonych dwóch działek?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca uważa, że nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT od sprzedaży działek, ponieważ działki zostały wydzielone z posiadanego gospodarstwa rolnego, a Wnioskodawca nigdy nie był i nie jest podatnikiem podatku VAT. Sprzedaży działek Wnioskodawca nie będzie dokonywał w ramach pozyskania dodatkowego źródła dochodów.

W piśmie z 7 lipca 2021 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż działek, o których mowa we wniosku nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Zatem, za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT. W świetle powyższego stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług w związku z planowaną sprzedażą sprzedażą działek nr 1 i nr 2. Z opisu sprawy nie wynika bowiem taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z opisu sprawy wynika, że w 2012 r. Wnioskodawca otrzymał w spadku po ojcu gospodarstwo rolne ok. 7 ha, na którym uprawia zboże. Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą polegającą na produkcji zboża i jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia z VAT (sprzedaż zbiorów nie była opodatkowana VAT) – nigdy nie był podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i nigdy takiej działalności nie prowadził. Działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać od momentu nabycia (a nawet wcześniej, gdyż ojciec od zawsze był rolnikiem i uprawiał zboża oraz ziemniaki i nigdy nie był podatnikiem VAT) aż do momentu sprzedaży wykorzystywane są wyłącznie do działalności zwolnionej w celu uprawy zboża. Działki nie były udostępniane osobom trzecim. Przed sprzedażą działek na rzecz Wnioskodawcy nie będą wydane żadne pozwolenia. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać żadnych działań zwiększających wartość nieruchomości. Działki te nie posiadają żadnych przyłączy, tj. energia, woda, kanalizacja. Wnioskodawca nie zamieszczał i nie zamieszcza żadnych ogłoszeń dotyczących sprzedaży działek. Wnioskodawca nie zawarł umów przedwstępnych w związku z planowaną sprzedażą działek oraz nie udzielił pełnomocnictw do występowania w jego imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowych działek. Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że jedyną aktywnością jaką podjął Wnioskodawca było wydzielenie w 2021 r. z posiadanego gospodarstwa dwóch działek o powierzchni 25 ar każda z nich w celu sprzedaży.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy sprzedaż działek nr 1 i nr 2 nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia tych nieruchomości, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

Konsekwentnie, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując sprzedaży działek nr 1 i nr2 Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie planowaną sprzedaż ww. działek można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Skutkiem powyższego, sprzedaż działek nr 1 i nr 2 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że Wnioskodawca z tytułu sprzedaży działek nr 1 i nr 2, nie będzie działać w charakterze – zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy – podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tym samym sprzedaż ww. działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, z tytułu sprzedaży ww. działek nie wystąpi obowiązek naliczenia podatku VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj