Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.287.2021.2.MPE
z 29 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 4 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 10 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 1 czerwca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.287.2021.1.MPE (doręczone Stronie 7 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla świadczonych usług zegarmistrzowskich, w ramach których Wnioskodawczyni będzie wytwarzać i sprzedawać elementy kopert do zegarków – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 10 czerwca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 1 czerwca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.287.2021.1.MPE (doręczone Stronie 7 czerwca 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla świadczonych usług zegarmistrzowskich, w ramach których Wnioskodawczyni będzie wytwarzać i sprzedawać elementy kopert do zegarków.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni zamierza założyć firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie (PKWiU - 95.25.11.0 - Usługi naprawy zegarów i zegarków), oraz w ramach tej działalności Wnioskodawczyni chciałaby wytwarzać i sprzedawać elementy kopert do zegarków - dekle. Usługi jak również sprzedaż elementów kopert Wnioskodawczyni będzie świadczyć w systemie wysyłkowym, a zapłatę za wykonaną czynność będzie otrzymywać w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Wytwarzane i sprzedawane przez Wnioskodawczynię elementy nie będą wykonane z wyrobów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącym listę towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.


W związku z powyższym, Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT oraz ze zwolnienia przedmiotowego z kasy fiskalnej.


Wspomniane powyżej elementy kopert zegarków zawarte są w PKWiU 26 (dokładnie jest to 26.52.26.0), która zdefiniowana jest jako “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne”, a ta kategoria z kolei została wyłączona ze zwolnienia z VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f.

Ponadto, kategoria “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne” została również wyłączona ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej na podstawie Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 28 grudnia 2018 r. poz. 2519 par. 4, ustęp 1 pkt 1 litera i oraz Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 15 grudnia 2020 r. poz. 231, par. 1 pkt 1 lit. a.


Wnioskodawczyni pragnie podkreślić, że powyższe wyłączenia ze zwolnień z VAT i kasy fiskalnej dotyczą kategorii “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne”, a elementy kopert zegarkowych, które Wnioskodawczyni chciałaby wytwarzać i sprzedawać, choć znajdują się w tej kategorii, nie mają żadnego związku z komputerami, urządzeniami elektronicznymi i optycznymi.

Produkty Wnioskodawczyni wykonane będą ze stali i szkła i są integralną częścią stalowych kopert do starych kolekcjonerskich zegarków mechanicznych. Służą do zabezpieczenia mechanizmu zegarkowego przed uszkodzeniem i nie będą zawierać żadnych elementów elektronicznych, ani też nie będą częścią przedmiotów zawierających elektronikę.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że kategoria “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne" w kontekście zegarków może dotyczyć zegarków elektronicznych na baterię, ale nie klasycznych zegarków mechanicznych oraz ich części.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nie będzie wykonywała żadnych innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Działalność Wnioskodawczyni będzie dotyczyła wyłącznie wykonywania usług zegarmistrzowskich obejmujących naprawę oraz odrestaurowywanie zegarków. W zakresie tych usług Wnioskodawczyni zamierza produkować element koperty zegarka mechanicznego, czyli wspomniany we wniosku stalowo-szklany dekiel.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a kupującym w systemie wysyłkowym będzie dochodziło do dostawy wskazanych we wniosku elementów kopert zegarków (PKWiU 26.52.26.0) w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.


Swoje produkty Wnioskodawczyni będzie sprzedawać wyłącznie przez Internet bez osobistego kontaktu z odbiorcą produktu. Kontakt z klientem Wnioskodawczyni będzie mieć głównie poprzez maila, portale społecznościowe oraz sklep internetowy. Płatność za produkty będzie dokonywana poprzez przelew bankowy lub (…), a dostawa towarów odbywać się będzie poprzez (…) i firmy kurierskie.

Usługi zegarmistrzowskie czyli naprawę i odrestaurowywanie zegarków również Wnioskodawczyni będzie świadczyła w ten sam sposób. Klienci Wnioskodawczyni będą wysyłać Jej swoje zegarki przeznaczone do naprawy/odrestaurowania a po dokonaniu płatności za usługę poprzez bank/(…), naprawiony/odrestaurowany zegarek Wnioskodawczyni będzie wysyłała za pośrednictwem poczty/firmy kurierskiej do klienta.


Produkowane elementy kopert do zegarków Wnioskodawczyni będzie sprzedawała na rzecz osób prywatnych, klientów indywidualnych jakimi są kolekcjonerzy, miłośnicy i użytkownicy klasycznych mechanicznych zegarków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zakładając firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie, w ramach których Wnioskodawczyni będzie produkować i sprzedawać stalowo-szklane dekle - elementy kopert do klasycznych metalowych zegarków naręcznych, a sprzedaż ta będzie miała charakter wyłącznie wysyłkowy ze spełnieniem warunku otrzymania płatności w całości na konto, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT oraz zwolnienia przedmiotowego z obowiązku posiadania kasy fiskalnej?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z obecnie obowiązującymi aktami prawnymi to jest:

  1. Ustawa o podatku od towarów i usług - art. 113
  2. Rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 28 grudnia 2018 r. poz. 2519
  3. Rozporządzenia zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 15 grudnia 2020 r. poz. 2317

- w zakresie działalności wskazanej we wniosku (produkcja i sprzedaż stalowo-szklanych dekli do zegarków mechanicznych w ramach świadczenia usług zegarmistrzowskich), Wnioskodawczyni przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT oraz ze zwolnienia przedmiotowego z kasy fiskalnej.

Wnioskodawczyni uważa, że może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT ponieważ Jej wyroby będą wykonane wyłącznie ze stali nierdzewnej i szkła, nie będą zawierać żadnych metali szlachetnych. Wnioskodawczyni nie będzie również wykonywała żadnych innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, produkcja i sprzedaż stalowo-szklanych dekli do zegarków mechanicznych mimo faktu, że takie wyroby zostały sklasyfikowane pod PKWiU 26.52.26.0, nie ma nic wspólnego z dostawą komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), a w przekonaniu Wnioskodawczyni zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 litera f ustawy o podatku od towarów i usług, tylko takie towary są wyłączone ze zwolnienia podmiotowego VAT.


Wnioskodawczyni uważa również, że może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej ponieważ dostawa Jej towarów odbywać się będzie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a Wnioskodawczyni jako dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku lub systemu (…), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Sprzedaży własnych wyrobów Wnioskodawczyni będzie dokonywała wyłącznie na rzecz osób prywatnych. Nabywcami wyrobów Wnioskodawczyni będą osoby indywidualne, kolekcjonerzy, miłośnicy oraz użytkownicy zegarków mechanicznych.


Podobnie jak w uzasadnieniu zwolnienia podmiotowego VAT, Wnioskodawczyni pragnie podkreślić, że produkcja i sprzedaż stalowo-szklanych dekli do zegarków mechanicznych mimo faktu, że takie wyroby zostały sklasyfikowane pod PKWiU 26.52.26.0, nie ma nic wspólnego z dostawą komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), a zgodnie z par. 4 ustęp 1 pkt 1 litera I Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 28 grudnia 2018 r. poz. 2519 oraz zgodnie z par. 1 pkt 1 lit. a Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 15 grudnia 2020 r. poz. 2317 tylko takie towary są wyłączone ze zwolnienia podmiotowego VAT.

Pragnę podkreślić, że wyłączenia ze zwolnień z VAT i kasy fiskalnej dotyczące PKWiU 26 w przekonaniu Wnioskodawczyni dotyczą bezpośrednio wyłącznie komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych, a elementy kopert zegarkowych, które Wnioskodawczyni chciałaby wytwarzać i sprzedawać, choć znajdują się w tej kategorii, nie mają żadnego związku z komputerami, urządzeniami elektronicznymi i optycznymi.


Produkty Wnioskodawczyni wykonane będą ze stali i szkła i są integralną częścią stalowych kopert do starych, kolekcjonerskich zegarków mechanicznych. Służą do zabezpieczenia mechanizmu zegarkowego przed uszkodzeniem i nie będą zawierać żadnych elementów elektronicznych, ani też nie będą częścią przedmiotów zawierających elektronikę.

Ponad to Wnioskodawczyni uważa, że kategoria “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne" w kontekście zegarków może dotyczyć zegarków elektronicznych na baterię, ale nie klasycznych zegarków mechanicznych oraz ich części.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza założyć firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie (PKWiU - 95.25.11.0 - Usługi naprawy zegarów i zegarków), oraz w ramach tej działalności Wnioskodawczyni chciałaby wytwarzać i sprzedawać elementy kopert do zegarków - dekle. Usługi Wnioskodawczyni jak również sprzedaż elementów kopert Wnioskodawczyni będzie świadczyć w systemie wysyłkowym, a zapłatę za wykonaną czynność będzie otrzymywać w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Wytwarzane i sprzedawane przez Wnioskodawczynię elementy nie będą wykonane z wyrobów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy kopert zegarków zawarte są w PKWiU 26 (dokładnie jest to 26.52.26.0), która zdefiniowana jest jako “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne”. Wnioskodawczyni podkreśla, że elementy kopert zegarkowych, które Wnioskodawczyni chciałaby wytwarzać i sprzedawać, choć znajdują się w tej kategorii, nie mają żadnego związku z komputerami, urządzeniami elektronicznymi i optycznymi. Produkty Wnioskodawczyni wykonane będą ze stali i szkła i są integralną częścią stalowych kopert do starych kolekcjonerskich zegarków mechanicznych. Służą do zabezpieczenia mechanizmu zegarkowego przed uszkodzeniem i nie będą zawierać żadnych elementów elektronicznych, ani też nie będą częścią przedmiotów zawierających elektronikę.


Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że kategoria “Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne" w kontekście zegarków może dotyczyć zegarków elektronicznych na baterię, ale nie klasycznych zegarków mechanicznych oraz ich części.


Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała żadnych innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Działalność Wnioskodawczyni będzie dotyczyła wyłącznie wykonywania usług zegarmistrzowskich obejmujących naprawę oraz odrestaurowywanie zegarków. W zakresie tych usług Wnioskodawczyni zamierza produkować element koperty zegarka mechanicznego, czyli stalowo-szklany dekiel.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a kupującym w systemie wysyłkowym będzie dochodziło do dostawy wskazanych we wniosku elementów kopert zegarków (PKWiU 26.52.26.0) w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.


Swoje produkty Wnioskodawczyni będzie sprzedawać wyłącznie przez Internet bez osobistego kontaktu z odbiorcą produktu. Kontakt z klientem Wnioskodawczyni będzie mieć głównie poprzez maila, portale społecznościowe oraz sklep internetowy. Płatność za produkty będzie dokonywana poprzez przelew bankowy lub (…), a dostawa towarów odbywać się będzie poprzez (…) i firmy kurierskie.

Usługi zegarmistrzowskie czyli naprawę i odrestaurowywanie zegarków również Wnioskodawczyni będzie świadczyła w ten sam sposób. Klienci Wnioskodawczyni będą wysyłać Jej swoje zegarki przeznaczone do naprawy/odrestaurowania a po dokonaniu płatności za usługę poprzez bank/(…), naprawiony/odrestaurowany zegarek Wnioskodawczyni będzie wysyłała za pośrednictwem poczty/firmy kurierskiej do klienta.


Produkowane elementy kopert do zegarków Wnioskodawczyni będzie sprzedawała na rzecz osób prywatnych, klientów indywidualnych jakimi są kolekcjonerzy, miłośnicy i użytkownicy klasycznych mechanicznych zegarków.


Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawczyni w pierwszej kolejności dotyczą kwestii czy zakładając firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie, w ramach których Wnioskodawczyni będzie produkować i sprzedawać stalowo-szklane dekle - elementy kopert do klasycznych metalowych zegarków naręcznych, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.


W odniesieniu do przedstawionego problemu należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.


Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.


Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Mając na uwadze powyższe regulacje należy zauważyć, że ustawodawca co do zasady przewidział zastosowanie zwolnienia dla podatników, u których wielkość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie 200.000 zł oraz dla podatników rozpoczynających sprzedaż w trakcie roku, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł. Dodatkowo ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zwolnienia w stosunku do czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.


Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (CN 271600000),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu,
    6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
      • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
      • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
      • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
      • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    7. hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
      • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
      • motocykli (PKWiU ex 45.4);
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie,
    4. ściągania długów, w tym factoringu;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Z treści ww. art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy wynika, że dostawa towaru zawarta w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie m.in. komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Co istotne art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy, odnosi się do umów zawieranych zarówno z konsumentami jak i z podmiotami niebędącymi konsumentami tj. innymi podatnikami.


Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia umowy zawartej na odległość. Ustawodawca wprowadzając powyższy przepis wzorował się na określeniu umowy zawieranej na odległość, zdefiniowanej w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2020 r. poz. 287), zgodnie z którą to definicją, umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.


Zatem z powyższego przepisu wynika, że umowa zawarta na odległość to umowa nazwana, do zawarcia której dochodzi w ramach zorganizowanego przez przedsiębiorcę systemu zawierania umów na odległość, często dla tzw. transakcji on-line. Warunkiem koniecznym do zakwalifikowania umowy jako zawartej na odległość jest brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, w tym samym miejscu i czasie, a także zawarcie umowy z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.


Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa wskazać należy, że planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż produkowanych przez Nią sklasyfikowanych w PKWiU 26.52.26.0 stalowo-szklanych dekli - elementy kopert do klasycznych metalowych zegarków naręcznych na wskazanych w opisie sprawy zasadach, będzie stanowiła sprzedaż, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy.


Jak wynika z opisu sprawy, sprzedaż elementów kopert zegarków Wnioskodawczyni będzie świadczyć w systemie wysyłkowym. Pomiędzy Wnioskodawczynią a kupującym w systemie wysyłkowym będzie dochodziło do dostawy wskazanych we wniosku elementów kopert zegarków (PKWiU 26.52.26.0) w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie. Swoje produkty Wnioskodawczyni będzie sprzedawać wyłącznie przez Internet bez osobistego kontaktu z odbiorcą produktu. Kontakt z klientem Wnioskodawczyni będzie mieć głównie poprzez maila, portale społecznościowe oraz sklep internetowy. Płatność za produkty będzie dokonywana poprzez przelew bankowy lub (…), a dostawa towarów odbywać się będzie poprzez (…) i firmy kurierskie.


Z powyższego wynika, że sprzedaż dokonywana pomiędzy Wnioskodawczynią a klientami będzie realizowana w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość.


Wskazać należy, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 lipca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).

Ww. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 26 „Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne” wskazuje także grupowanie 26.52.26.0 „Koperty do zegarków, obudowy zegarów i ich części”. Natomiast, stosownie do ww. art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy, dla towarów klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu (PKWiU 26), kiedy dostawa tych towarów zawarta jest w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.


W konsekwencji, z uwagi na fakt, że towary sprzedawane przez Wnioskodawczynię zostały sklasyfikowane w PKWiU 26.52.26.0 w dziale 26 „Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne”, których dostawa będzie realizowana w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, zostaną spełnione wszystkie przesłanki wskazane w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy warunkujące wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.


W związku z tym, Wnioskodawczyni zakładając firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie, w ramach których Wnioskodawczyni będzie produkować i sprzedawać stalowo-szklane dekle - elementy kopert do klasycznych metalowych zegarków naręcznych sklasyfikowane w PKWiU 26.52.26.0 na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, z uwagi na spełnienie przesłanek wskazanych w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawczyni we wskazanym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Kolejne wątpliwości przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą kwestii czy zakładając firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie, w ramach których Wnioskodawczyni będzie produkować i sprzedawać stalowo-szklane dekle - elementy kopert do klasycznych metalowych zegarków naręcznych, a sprzedaż ta będzie miała charakter wyłącznie wysyłkowy ze spełnieniem warunku otrzymania płatności w całości na konto, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku posiadania kasy fiskalnej.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).


Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.


Regulacje zawarte w ww. przepisach przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu.


Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


I tak w części II załącznika do rozporządzenia – w poz. 37 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.


Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i) rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11).


Zgodnie z brzmieniem przepisu § 5 ust. 7 rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4. Zgodnie natomiast z § 5 ust. 8 rozporządzenia w przypadku, gdy przepisy ust. 1-7 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza założyć firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie sklasyfikowane w PKWiU - 95.25.11.0 - Usługi naprawy zegarów i zegarków oraz w ramach tej działalności Wnioskodawczyni chciałaby wytwarzać i sprzedawać elementy kopert do zegarków - dekle sklasyfikowane w PKWiU 26.52.26.0 - Koperty do zegarków, obudowy zegarów i ich części. Usługi jak również sprzedaż elementów kopert Wnioskodawczyni będzie świadczyć w systemie wysyłkowym, a zapłatę za wykonaną czynność będzie otrzymywać w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa wskazać należy, że skoro wskazane przez Wnioskodawczynię elementy kopert do zegarków mieszczą się w grupowaniu PKWiU 26, a ich sprzedaż realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych to ich sprzedaż podlega bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i) rozporządzenia.


Dodatkowo należy wskazać, że do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług naprawy zegarów i zegarków sklasyfikowanych w PKWiU - 95.25.11.0 z uwagi na to, że zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawczyni będzie otrzymywać w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie usługi dotyczyła i na czyją rzecz została wykonana (dane nabywcy, w tym jego adres), Wnioskodawczyni będzie miała prawo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2021 r.


Ponadto, z uwagi na treść przepisu § 5 ust. 7 rozporządzenia Wnioskodawczyni nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, gdyż zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 rozporządzenia.


Z uwagi na powyższe, zakładając firmę świadczącą usługi zegarmistrzowskie, w ramach których Wnioskodawczyni będzie produkować i sprzedawać stalowo-szklane dekle - elementy kopert do klasycznych metalowych zegarków naręcznych, a sprzedaż ta będzie miała charakter wyłącznie wysyłkowy ze spełnieniem warunku otrzymania płatności w całości na konto, Wnioskodawczyni nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku posiadania kasy fiskalnej w zakresie tej sprzedaży.


Tym samym w przedmiotowym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni uznaje się za nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj