Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.200.2021.1.MAZ
z 19 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu – 20 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania stawką podatku 0% usług opisanych w stanie faktycznym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania stawką podatku 0% usług opisanych w stanie faktycznym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką realizującą na rzecz swoich klientów usługi związane z obsługą handlingową, w szczególności przygotowaniem przesyłek do eksportu, [obsługą] dokumentacyjną przesyłek lotniczych oraz transportem lotniczym i drogowym towarów. Wnioskodawca posiada magazyn na terenie lotnika w …, gdzie przygotowuje przesyłki do eksportu. Usługa wykonywana przez Wnioskodawcę polega na przyjęciu towaru do magazynu, przygotowaniu towaru do odprawy celnej, zrealizowaniu odprawy celnej, a następnie przygotowaniu przesyłki do transportu lotniczego, w ramach którego przesyłka jest eksportowana poza granice kraju. W zakres usług związanych z obsługą przesyłki (handling) i jej przygotowaniem do eksportu wchodzić mogą: obsługa celna i obsługa dokumentacyjna związana z odprawą celną; obsługa towarów w magazynie, polegająca na załadunku, wyładunku, czy przygotowaniu przesyłek do transportu lotniczego.

Odprawa celna towaru w większości przypadków jest realizowana przez podwykonawców lub we własnym zakresie przez klientów. Usługi związane z obsługą towarów w magazynie, czyli przyjęciem przesyłki, jej przygotowaniem do odprawy celnej, a następnie przygotowaniem przesyłki do transportu lotniczego, realizowane są przez pracowników Wnioskodawcy na terenie magazynu na lotnisku w … . Na terenie tego magazynu przesyłki są rozładowywane, przepakowywane. Jeżeli chodzi o odprawę celną to może ona przebiegać w dwóch wariantach: w pierwszym wariancie towary [są] odprawiane przez agencję celną na terenie magazynu znajdującego się na lotnisku w …; w wariacie drugim towar przyjmowany jest do magazynu Wnioskodawcy już jako odprawiony, odprawa następuje na wcześniejszym etapie (w zakładzie eksportera lub w agencji celnej po drodze na lotnisko) za pośrednictwem agencji celnej. Do magazynu na terenie lotniska towar przyjmowany jest już z dokumentem odprawy celnej (MRN). Pracownik Wnioskodawcy przyjmuje towar do magazynu, dokonuje jego zważenia i zmierzenia, i potwierdza te dane spedycji. Następnie spedycja wysyła listy lotnicze oraz naklejki AWB do oklejenia towaru.

Pracownik biurowy Wnioskodawcy zajmuje się obsługą dokumentacyjną. Obsługa ta polega na wydruku i sporządzeniu specjalnej koperty z dokumentami, która towarzyszy eksportowanemu towarowi. Kolejno cała dokumentacja (dokument MRN wraz z listami lotniczymi) przekazywana jest do Oddziału Celno-Skarbowego w …. w celu potwierdzenia, iż towar jest gotowy do eksportu i znajduje się w magazynie.

Zdarzają się również przypadki, w których firma spedycyjna dostarcza Wnioskodawcy towar, sama dokonując obsługi na lotnisku, a Wnioskodawca otrzymuje jedynie komplet dokumentów i okleja towar. Następnie towar przechodzi kontrolę bezpieczeństwa i zostaje załadowany na ciężarówkę eksportową linii lotniczej … . Po wyjeździe ciężarówki Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie od oddziału celno-skarbowego (pieczątkę z adnotacją) na tzw. manifeście – jest to lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę, który to dokument potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej.

Każda z ww. usług wykonywanych przez Wnioskodawcę i związanych z eksportem przesyłek jest oddzielnie wyszczególniona na fakturze (lub w załączniku do faktury) po to, by klient miał dokładne rozeznanie dotyczące sposobu obliczenia ceny za całość wykonanej na jego rzecz usługi. Faktury wystawiane są za okres tygodniowy. Faktura składa się z jednej lub kilku czy kilkunastu pozycji, szczegółowo opisujących jakie elementy złożyły się na całość usługi. Dla przykładu klient, który zleca Spółce obsługę przesyłki, może otrzymać fakturę, na której widnieje: opłata spedycyjna, handling w eksporcie, rozładunek, odprawa celna, rozpaletyzowanie przesyłki, przygotowanie przesyłki do kontroli bezpieczeństwa, obsługa DGR (materiałów niebezpiecznych). Wymienione usługi obsługi w magazynie, załadunku, przeładunku, przygotowania do odprawy celnej i spedycji wykonywane są samodzielnie przez Wnioskodawcę. Pozostałe, takie jak sama odprawa celna, świadczone są przez podwykonawców, a nie bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Do faktur wystawianych przez podwykonawców Wnioskodawca z reguły dolicza marżę z tytułu pośrednictwa w realizacji wymienionych wcześniej usług.

Wnioskodawca posiada wszystkie lub przynajmniej jeden z niżej wymienionych dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej:

  • listy lotnicze, które potwierdzają przelot towaru z lotniska w … do kraju poza Unią Europejską; korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN - Movement Reference Number), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w urzędzie celno-skarbowym na lotnisku w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • (...) – jest to lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę; dokument ten potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej; dokument ten jest potwierdzony przez oddział celno-skarbowy (pieczątką z adnotacją).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane w pytaniu [powinno być: w stanie faktycznym – przypis Organu] usługi są opodatkowane stawką 0%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, stawkę 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Ten sam przepis w pkt 21 pozwala na zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

  1. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
  2. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Zgodnie z treścią art. 83 ust. 2 [ustawy o VAT], opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22 ustawy, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawa nie definiuje co oznaczają czynności bezpośrednio związane z organizacją eksportu, jednak należałoby uznać, że do tych czynności należą takie, które bezpośrednio prowadzą do tego, że transakcja eksportowa dochodzi do skutku. Jak wskazuje orzecznictwo, „ustawodawca nie sformułował zamkniętego katalogu usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, nie oznacza to jednak, że w grę wchodzi każda czynność nakierowana na eksportowany towar. Czynność ta musi być podobna w swym charakterze do przykładowo wymienionych w przepisie. Wymienione w przepisie czynności dotyczą wyraźnie już samego etapu ekspediowania towaru do zagranicznego odbiorcy” (wyrok NSA z 5.01.1998 r., I SA/Ka 987/96, LEX nr 32707).

Usługami bezpośrednio związanymi z eksportem towarów mogą być m.in.: monitorowanie pracy agencji celnej, monitorowanie terminów wysyłki, dbanie o poprawność dostaw zgodnie ze specyfikacją, dostarczanie wszelkiej dokumentacji i informacji niezbędnej kontrahentowi zagranicznemu, negocjowanie warunków współpracy z producentem towarów (tak dla przykładu przeczytać możemy w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście z 15.09.2005 r., US III-2/443-158/05/EF, http://sip.mf.gov.pl).

Obok czynności związanych z organizacją transakcji eksportowej (przede wszystkim formalności wywozowych), stawką 0% zostały objęte te czynności, które są bezpośrednio związane z samymi towarami będącymi przedmiotem eksportu. Przepis pkt 21 lit. a obejmuje bowiem stawką 0% usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Należy uznać, że powyższe wyliczenie również ma charakter przykładowy, zaś ze stawki 0% mogą korzystać także inne czynności, niewymienione w przepisie, lecz nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar. Usługami, które są bezpośrednio związane z organizacją eksportu towarów mogą być: składowanie towarów, wykonywanie przeładunku, formowanie przesyłek zbiorczych, wystawianie dokumentów spedytorskich, organizowanie transportu, kontrolowanie przewozu (tak przeczytać możemy w piśmie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z 19.09.2005 r., ŁUS-III-2-443/153/05/MJS, http://sip.mf.gov.pl). Opisywana regulacja dotyczy także usługi polegającej na składowaniu towarów, jeśli są one związane bezpośrednio z eksportem towarów (zob. wyrok WSA w Gdańsku z 16.03.2009 r., I SA/Gd 872/08, LEX nr 489302).

Zerową stawką podatku objęte są także czynności świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, które bezpośrednio dotyczą towarów eksportowanych. W przypadku czynności bezpośrednio związanych z eksportem towarów warunkiem zastosowania stawki 0% jest prowadzenie stosownej dokumentacji, z której będzie wynikać bezpośrednie powiązanie czynności z towarem eksportowanym.

Wnioskodawca, zgodnie z opisanym w treści niniejszego wniosku stanem faktycznym, świadczy usługi polegające na obsłudze przesyłek (handling) i ich przygotowaniu do eksportu, a w zakres tych czynności wchodzić mogą: obsługa celna i obsługa dokumentacyjna związana z odprawą celną; obsługa towarów w magazynie, polegająca na załadunku, wyładunku, czy przygotowaniu przesyłek do transportu lotniczego. Usługi te częściowo są wykonywane przez samego Wnioskodawcę, natomiast częściowo są realizowane przez podwykonawców. Zdaniem Wnioskodawcy każda z ww. usług jest związana z eksportem towarów, bądź też jest związana bezpośrednio z towarem, który ma być przedmiotem eksportu.

Jednocześnie Wnioskodawca posiada wszystkie lub przynajmniej jeden z dokumentów:

  • list lotniczy, które potwierdzają przelot towaru z lotniska w … do kraju poza Unią Europejską; korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej … kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w urzędzie celno-skarbowym na lotnisku w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • (...)– jest to lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę; dokument ten potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej; dokument ten jest potwierdzony przez oddział celno-skarbowy (pieczątką z adnotacją).

Dokumenty te, zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzają okoliczność, że towar opuścił obszar UE i że czynności eksportu zostały zrealizowane z zachowaniem warunków przewidzianych przepisami prawa. Powyższe powoduje, że w ocenie Wnioskodawcy, do wykonywanych przez niego usług stosować można stawkę podatku w wysokości 0%, bowiem Spółka wykonuje czynności bezpośrednio związane z eksportem lub też czynności dotyczące towarów eksportowanych, określone w art. 83 ust. 1 pkt 21, jak również posiada dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności eksportu zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

  1. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
  2. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych;

Jak stanowi art. 2 pkt 8 ustawy, gdy mowa jest o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Gdy mowa jest o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej (art. 2 pkt 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 2 pkt 3 ustawy, przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie – art. 83 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o VAT stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym do uznania posiadanych przez podatnika dokumentów za dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy jest, aby miały one rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem aby podatnik świadczący usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego i wyraził wątpliwości, czy opisane w stanie faktycznym usługi są opodatkowane stawką podatku 0%.

Jak wskazano wyżej stawka podatku 0% znajduje zastosowanie, gdy świadczone usługi polegają na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów (art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy) lub związane są bezpośrednio z eksportem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a ustawy). Tym samym w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć czy czynności świadczone przez Wnioskodawca można uznać za usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów. Zatem tylko czynności związane z towarem eksportowym, można uznać za usługi bezpośrednio związane z eksportem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przygotowuje przesyłki do eksportu. Usługa polega na przyjęciu towaru do magazynu, przygotowaniu do odprawy celnej, zrealizowaniu odprawy celnej, a następnie przygotowaniu przesyłki do transportu lotniczego, w ramach którego jest eksportowana poza granice kraju. W zakres usług związanych z obsługą przesyłki (handling) i jej przygotowaniem do eksportu wchodzić mogą: obsługa celna i obsługa dokumentacyjna związana z odprawą celną; obsługa towarów w magazynie, polegająca na załadunku, wyładunku, czy przygotowaniu przesyłek do transportu lotniczego. Odprawa celna towaru w większości przypadków jest realizowana jest przez podwykonawców lub we własnym zakresie przez klientów. Usługi związane z obsługą towarów w magazynie (przyjęcie przesyłki, jej przygotowanie do odprawy celnej, przygotowanie do transportu lotniczego) realizowane są przez pracowników Wnioskodawcy. Na terenie magazynu przesyłki są rozładowywane, przepakowywane. Odprawa celna może przebiegać w dwóch wariantach: I – towary są odprawiane przez agencję celną na terenie magazynu znajdującego się na lotnisku; II – towar przyjmowany jest do magazynu Wnioskodawcy już jako odprawiony; odprawa następuje na wcześniejszym etapie (w zakładzie eksportera lub w agencji celnej po drodze na lotnisko) za pośrednictwem agencji celnej. Do magazynu towar przyjmowany jest z dokumentem odprawy celnej (MRN). Pracownik Wnioskodawcy przyjmuje towar do magazynu, dokonuje jego zważenia i zmierzenia, potwierdza te dane spedycji. Następnie spedycja wysyła listy lotnicze oraz naklejki AWB do oklejenia towaru. Pracownik biurowy Wnioskodawcy zajmuje się obsługą dokumentacyjną (polega na wydruku i sporządzeniu specjalnej koperty z dokumentami, która towarzyszy eksportowanemu towarowi. Kolejno cała dokumentacja (dokument MRN wraz z listami lotniczymi) przekazywana jest do oddziału celno-skarbowego w celu potwierdzenia, iż towar jest gotowy do eksportu i znajduje się w magazynie. Zdarzają się również przypadki, w których firma spedycyjna dostarcza Wnioskodawcy towar, sama dokonując obsługi na lotnisku, a Wnioskodawca otrzymuje jedynie komplet dokumentów i okleja towar. Następnie towar przechodzi kontrolę bezpieczeństwa i zostaje załadowany na ciężarówkę eksportową linii lotniczej … . Po wyjeździe ciężarówki Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie od oddziału celno-skarbowego (pieczątkę z adnotacją) na tzw. manifeście – jest to lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę, który to dokument potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej. Każda z ww. usług wykonywanych przez Wnioskodawcę i związanych z eksportem przesyłek jest oddzielnie wyszczególniona na fakturze (lub w załączniku do faktury). Dla przykładu klient, który zleca Spółce obsługę przesyłki, może otrzymać fakturę, na której widnieje: opłata spedycyjna, handling w eksporcie, rozładunek, odprawa celna, rozpaletyzowanie przesyłki, przygotowanie przesyłki do kontroli bezpieczeństwa, obsługa DGR (materiałów niebezpiecznych). Wymienione usługi obsługi w magazynie, załadunku, przeładunku, przygotowania do odprawy celnej i spedycji wykonywane są samodzielnie przez Wnioskodawcę. Do faktur wystawianych przez podwykonawców Wnioskodawca z reguły dolicza marżę z tytułu pośrednictwa w realizacji wymienionych wcześniej usług.

Jak z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, Spółka świadczy usługi:

  • polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów (obsługa dokumentacyjna, polegająca m.in. na: wydruku i sporządzeniu specjalnej koperty z dokumentami; przekazaniu całej dokumentacji do oddziału celno-skarbowego w celu potwierdzenia eksportu i odbiór potwierdzonego dokumentu) i/lub
  • związane bezpośrednio z eksportem towarów (m.in. przyjęcie towarów do magazynu, rozładowanie, przepakowanie, oklejenie towaru, przygotowanie do odprawy celnej, spedycyjnej, transportu, przygotowanie przesyłki do kontroli bezpieczeństwa, obsługa w zakresie materiałów niebezpiecznych).

Powyższe oznacza, że usługi świadczone przez Spółkę mają związek z organizację i eksportem towarów, do których to czynności można zastosować stawkę podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 i pkt 21 lit. a ustawy. Z kolei zastosowanie stawki w wysokości 0% dla czynności związanych bezpośrednio z eksportem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a ustawy) wymaga posiadania odpowiedniej dokumentacji, na co wskazuje przepis art. 83 ust. 2 ustawy. Przepisy ustawy natomiast nie precyzują jaki to ma być rodzaj dokumentacji, należy więc uznać, że muszą to być dokumenty potwierdzające w sposób jednoznaczny, że konkretne towary są przedmiotem eksportu.

Wnioskodawca podał, że posiada wszystkie lub przynajmniej jeden z niżej wymienionych dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej:

  • listy lotnicze, które potwierdzają przelot towaru z lotniska w Katowicach do kraju poza Unią Europejską;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w urzędzie celno-skarbowym na lotnisku w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • (....) – lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę; dokument ten potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej; dokument ten jest potwierdzony przez oddział celno-skarbowy (pieczątką z adnotacją).

Zatem należy uznać, że wskazane przez Spółkę dokumenty będą w sposób wiarygodny potwierdzały, że usługi świadczone przez Spółkę pozostają w bezpośrednim związku z towarami eksportowanymi. Przy tym należy zauważyć, że dokumenty te powinny być powiązane z fakturami jakie za świadczone usługi będzie wystawiał Wnioskodawca.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie wątpliwości wyrażonych w zadanym pytaniu, jest prawidłowe.

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie eksportu towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj