Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.201.2021.1.MAZ
z 19 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu – 20 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług transportu towarów przebiegającego na terytorium Polski obniżoną do wysokości 0% stawką podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług transportu towarów przebiegającego na terytorium Polski obniżoną do wysokości 0% stawką podatku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką realizującą na rzecz swoich klientów usługi związane z obsługą handlingową i dokumentacyjną przesyłek lotniczych na lotnisku w … . Ponadto firma zajmuje się również organizacją transportu drogowego towarów, zarówno do/z lotniska, jak i po terenie całej Polski, a nawet czasem państw ościennych. Zakres usług jest dość szeroki i obejmuje obsługę towarów w magazynie (załadunek, rozładunek, przygotowanie przesyłki do transportu lotniczego), obsługę dokumentacyjną oraz celną i transport drogowy. Usługi transportowe realizowane przez Spółkę nigdy nie są świadczone własnym taborem, Spółka nie posiada własnego taboru transportowego, każda usługa świadczona jest przez podwykonawców. Spółka przyjmuje zlecenie na transport drogowy, po czym przekazuje to zlecenie któremuś ze swoich podwykonawców. Spółka nie posiada swojego agenta celnego, również korzysta z podwykonawców w tym zakresie.

Wnioskodawca świadczy różnego rodzaju usługi transportowe, ale niniejsze pytanie dotyczy następujących stanów faktycznych.

Spółka przyjmuje zlecenie na usługę transportu od polskiego podatnika VAT, będącego eksporterem towarów. Zlecenie polega na realizacji części usługi transportu międzynarodowego przypadającej na terytorium kraju, najczęściej jest to transport z określonego miejsca na terytorium kraju na lotnisko w … lub transfer pomiędzy lotniskami. Po przywiezieniu towaru na lotnisko, towar ten jest dalej transportowany za pomocą transportu lotniczego poza granice Unii Europejskiej. Transport poza granice Unii Europejskiej realizowany jest już bez udziału Wnioskodawcy, co oznacza, że Wnioskodawca samodzielnie nie realizuje tego transportu ani też nie pośredniczy w jego realizacji. Jednocześnie ze względu na fakt, że Wnioskodawca bardzo często realizuje na rzecz tych samych klientów czynności związane z eksportem przesyłek, takie jak odprawa celna, stąd Wnioskodawca wie, że towary przez niego transportowane wyłącznie na odcinku krajowym są w dalszym ciągu przedmiotem transportu poza granice Unii Europejskiej. W niektórych przypadkach Wnioskodawca realizuje również niektóre czynności związane z eksportem przesyłki, takie jak: załadunek, wyładunek czy magazynowanie towaru.

Wnioskodawca wystawia za swoje usługi przeważnie fakturę zbiorczą za cały tydzień zrealizowanych usług lub jedną za obsługę danej przesyłki. Na fakturze wskazane są usługi dokonywane przy obsłudze danej przesyłki, w tym transport na odcinku polskim. W większości przypadków osobno fakturowany jest transport odbywający się na odcinku polskim, a osobno pozostałe usługi.

Niezależnie od sposobu fakturowania przedstawionych usług Wnioskodawca jest w stanie ustalić, że towary będące przedmiotem transportu zostały eksportowane poza Unię Europejską. Wnioskodawca posiada wszystkie lub przynajmniej jeden z niżej wymienionych dokumentów, potwierdzających wywóz towaru, będącego przedmiotem transportu, poza granice Unii Europejskiej:

  • listy lotnicze, które potwierdzają przelot towaru z lotniska w … do kraju poza Unią Europejską; korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej, kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN – Movement Reference Number), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w urzędzie celno-skarbowym na lotnisku, w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • (…)– jest to lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę; dokument ten potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej; dokument ten jest potwierdzony przez oddział celno-skarbowy (pieczątką z adnotacją).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisana usługa transportu, w tym również w sytuacji, gdy dotyczy transportu wykonywanego na odcinku przebiegającym na terytorium Polski, powinna być opodatkowana wg stawki 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane przez niego usługi transportu, w tym również te, które świadczone są na odcinku polskim, stanowią usługi transportu międzynarodowego i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Ustawa wymienia również dokumenty, które stanowią dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego. Zgodnie z przepisami są to następujące dokumenty:

  • w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Wymienione wyżej dokumenty, aby uzasadniały stosowanie stawki 0% powinny zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;
  2. określenie towarów i ich ilości;
  3. potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny.

Poza wymienionymi wyżej przepisami ustawy o VAT, przypadki zastosowania stawki 0% w podatku VAT określają też przepisy rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, Dz.U. poz. 527 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem § 6 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, stawka 0% znajduje zastosowanie także do usług transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. W tym przypadku warunkiem zastosowania stawki 0% jest posiadanie stosownych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT (są to dokumenty wymienione już powyżej).

Mając na uwadze ww. regulacje prawne należy zauważyć, że usługi transportu realizowane przez Wnioskodawcę stanowią usługi transportu międzynarodowego, bowiem miejscem nadania towaru jest terytorium kraju, a miejscem dostawy jest kraj znajdujący się poza Unia Europejską. W każdym przypadku, gdy Wnioskodawca wykonuje usługę transportową posiada co najmniej jeden z następujących dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej:

  • listy lotnicze, które potwierdzają przelot towaru z lotniska w … do kraju poza Unią Europejską; korzystając z numeru listu lotniczego można sprawdzić na stronie linii lotniczej kiedy towar wyleciał i dokąd został wyeksportowany;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN – Movement Reference Number), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w urzędzie celno-skarbowym na lotnisku, w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • (…) – jest to lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę; dokument ten potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej; dokument ten jest potwierdzony przez oddział celno-skarbowy (pieczątką z adnotacją).

Jeżeli chodzi o fakturę wystawioną przez przewoźnika to Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez linię lotniczą, firmę spedytorską, firmę organizującą fracht, czy też innego przewoźnika, który organizuje transport na odcinku poza Polską.

Za wykonaną usługę transportu Wnioskodawca wystawia fakturę dla klienta, jak również jest w posiadaniu faktury wystawionej przez swojego podwykonawcę, która to faktura dokumentuje realizację usługi transportu.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy uzasadnione jest prawo do stosowania przez niego stawki 0% do świadczonych usług transportu, jako że w ocenie Wnioskodawcy usługi te, pomimo że są wykonywane wyłącznie na terytorium Polski, to stanowią element usługi transportu międzynarodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Gdy mowa jest o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej (art. 2 pkt 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 2 pkt 3 ustawy, przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, gdy mowa jest o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Jak stanowi art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z art. 83 ust. 6 ustawy, dokument, o którym mowa w ust. 5 pkt 3, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;
  2. określenie towarów i ich ilości;
  3. potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2020 r., poz. 527, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca zajmuje się organizacją transportu drogowego towarów, zarówno do/z lotniska, jak i po terenie całej Polski. Usługi transportowe realizowane przez Spółkę nigdy nie są świadczone własnym taborem (Spółka nie posiada własnego taboru transportowego), każda usługa świadczona jest przez podwykonawców. Spółka przyjmuje zlecenie na usługę transportu od polskiego podatnika VAT, będącego eksporterem towarów. Zlecenie polega na realizacji części usługi transportu międzynarodowego przypadającej na terytorium kraju, najczęściej jest to transport z określonego miejsca na terytorium kraju na lotnisko w … lub transfer pomiędzy lotniskami. Po przywiezieniu towaru na lotnisko, towar ten jest dalej transportowany za pomocą transportu lotniczego poza granice Unii Europejskiej. Transport poza granice Unii Europejskiej realizowany jest już bez udziału Wnioskodawcy – Spółka samodzielnie nie realizuje tego transportu ani też nie pośredniczy w jego realizacji. Wnioskodawca bardzo często realizuje na rzecz tych samych klientów czynności związane z eksportem przesyłek poza granice Unii Europejskiej. W niektórych przypadkach Wnioskodawca realizuje również niektóre czynności związane z eksportem przesyłki, takie jak: załadunek, wyładunek czy magazynowanie towaru. Wnioskodawca wystawia za swoje usługi przeważnie fakturę. Na fakturze wskazane są usługi dokonywane przy obsłudze danej przesyłki, w tym transport na odcinku polskim. W większości przypadków osobno fakturowany jest transport odbywający się na odcinku polskim, a osobno pozostałe usługi.

W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca wyraził wątpliwości, czy opisana usługa transportu wykonywanego na terytorium Polski podlega opodatkowaniu stawką podatku 0%.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że Wnioskodawca opisał usługę transportu drogowego, świadczoną przez Spółkę, z wykorzystaniem podwykonawców, na trasach na terytorium kraju (transport z określonego miejsca w kraju na lotnisko lub transfer między lotniskami). Usługa taka nie stanowi zatem usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy. W konsekwencji do opodatkowania tych usług nie ma zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy (dotyczący wyłącznie usług transportu międzynarodowego), który to przepis wskazał Wnioskodawca jako przedmiot wniosku.

Opis stanu faktycznego wskazuje natomiast, że realizowany przez Spółkę transport na terytorium kraju stanowi część usługi transportu międzynarodowego towarów. Wnioskodawca podał bowiem, że zlecenie transportowe jest przyjmowane od polskiego podatnika VAT, będącego eksporterem towarów transportowanych następnie poza granice Unii Europejskiej przy wykorzystaniu przewozów lotniczych. Przy tym Wnioskodawca niekiedy realizuje również czynności związane z eksportem przesyłki, takie jak załadunek, wyładunek lub magazynowanie towaru. Ponadto Wnioskodawca podał, że jest w stanie ustalić, iż transportowane towary zostały wyeksportowane poza Unię Europejską.

W tym wypadku, do opodatkowania opisanej usługi transportu towarów na terytorium kraju, świadczonej przez Wnioskodawcę, mają zastosowanie przepisy § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Zatem dla zastosowania, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, obniżonej do wysokości 0% stawki podatku, Wnioskodawca powinien spełnić warunek wskazany w § 6 ust. 2 rozporządzenia – powinien posiadać dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przepisie art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy wymienione zostały dokumenty potwierdzające wykonanie usługi transportu międzynarodowego, ze wskazaniem, że może to być także inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Wnioskodawca podał, że posiada wszystkie lub przynajmniej jeden z niżej wymienionych dokumentów, potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej:

  • listy lotnicze, które potwierdzają przelot towaru z lotniska w Katowicach do kraju poza Unią Europejską;
  • dokumenty z odprawy celnej (MRN), które pracownik Wnioskodawcy przedstawia w urzędzie celno-skarbowym na lotnisku w celu zamknięcia procedury eksportu;
  • (…) – lista wszystkich przesyłek załadowanych na daną ciężarówkę; dokument ten potwierdza, że towary te zostały wyeksportowane poza teren Unii Europejskiej; dokument ten jest potwierdzony przez oddział celno-skarbowy (pieczątką z adnotacją).

Ponadto Wnioskodawca wystawia fakturę wymieniającą usługi wykonane przy danej przesyłce, w tym transport na odcinku polskim. W większości przypadków osobno fakturowany jest transport na odcinku polskim.

Zatem należy uznać, że wskazane przez Spółkę dokumenty potwierdzają, że usługa transportu towarów na terytorium kraju stanowi część usługi transportu międzynarodowego. W konsekwencji Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku dla świadczonych usług transportu drogowego, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, spełniając warunki wskazane w § 6 ust. 2 rozporządzenia, w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie wątpliwości wyrażonych w zadanym pytaniu, jest prawidłowe.

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają, że usługa transportu towarów stanowi część usługi transportu międzynarodowego, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Spółki (zadanego pytania odnoszącego się do transportu wykonywanego wyłącznie na odcinku przebiegającym na terytorium Polski). Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj