Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.507.2021.1.MSO
z 19 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 21 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 21 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) oraz o uchwalony na jej podstawie Statut (UCHWAŁA NR (…)).

Gmina (…) jest Współbeneficjentem Projektu: „(…)”.

Program (…) to instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska w tym przyrody.

Zarząd Województwa (…) w lutym 2020 r. złożył wniosek do Komisji Europejskiej na dofinansowanie w ramach Programu (…) (podprogram na rzecz środowiska w obszarze dotyczącym zarządzania i informacji) projekt pn. Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza w samorządach województwa (…) dotyczycący utworzenia spójnego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie. W maju br. Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała projekt i przyznała dofinansowanie na realizację (…) projektu w ramach programu (…).

W dniu 4 listopada 2020 r. została podpisana z Komisją Europejską Umowa o Dotację na realizację ww. projektu oraz w dniu 27 października 2020 r. z (…) została podpisana umowa o współfinansowanie ww. projektu w ramach Programu Priorytetowego Współfinansowanie Programu (…).

Zakres projektu:

Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności i poprawa jakości administracji publicznej województwa (…) na wszystkich poziomach w związku z działaniami naprawczymi określonymi w programie ochrony powietrza poprzez:

  • organizację i wdrożenie jednolitego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie,
  • zwiększenie świadomości społecznej w dziedzinie jakości powietrza poprzez zwiększenie zaangażowania samorządów lokalnych, społeczeństwa, organizacji pozarządowych i podmiotów lokalnych w podejmowaniu działań naprawczych.

Planowane działania, w których będzie uczestniczyć gmina:

Podstawowe działania:

  • Poprawa jakości powietrza dzięki zwiększeniu zdolności administracji na poziomie gmin do realizacji zadań AQP,
  • Przeprowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie problematyki jakości powietrza,
  • Transfer metody przygotowywania i aktualizowania AQP na formę elektroniczną.

Komunikacja i rozpowszechnianie projektu i jego wyników:

  • Planowanie i realizacja rozpowszechniania wiedzy i wyników projektu.
  • Tworzenie sieci z innymi projektami LIFE i innymi projektami w zakresie zarządzania jakością powietrza.

Zarządzanie projektem:

  • Powołanie i prace Komitetu Sterującego Projektem.

Projekt ma przygotować społeczeństwo na przyjęcie standardów WHO.

W ramach projektu zostanie wypracowany m.in.:

  • model zarządzania programem ochrony powietrza. Realizacja działań mających na celu zwiększenie kompetencji gminnych koordynatorów POP i wyposażenie miejsc pracy w niezbędne zasoby informacyjne – system informatyczny, baza danych (rola administratora systemu, procesy realizacji działań naprawczych, projekt bazy danych i systemu IT, opis stanowiska gminnego koordynatora POP, program dwusemestralnych studiów podyplomowych, zasady współpracy, raportowania i aktualizacji systemu);
  • wojewódzki system informowania o stanie jakości powietrza w czasie rzeczywistym obejmujący co najmniej jeden punkt pomiarowy w każdej gminie. Poszerzenie dostępnych informacji o jakości powietrza poprzez integrację i rozszerzenie istniejącego systemu monitorowania jakości powietrza o dane pomiarowe, które są zbierane niemal w czasie rzeczywistym konsekwentnie w wielu miejscach;
  • system informacji o środowisku w województwie opolskim. System ten zawiera ulepszoną listę emisji, procesów i aplikacji informatycznych wspierających realizację zadań zawartych w (…). Realizacja obowiązków sprawozdawczych, które umożliwiają elektroniczne zbieranie, przetwarzanie, przechowywanie i dostarczanie informacji o jakości powietrza w województwie opolskim, w tym rozszerzenie systemu IT o wojewódzką bazę wydanych pozwoleń w zakresie limitów emisyjnych/dodatkowy moduł systemu informatycznego – umożliwienie stosowania mechanizmu kompensacji;
  • system elektronicznej wymiany informacji (webservices) o wielkości napływów pomiędzy regionami i transgranicznych;
  • system informatyczny wspierający proces wymian źródeł ciepła oraz raportowanie realizacji zadań w ramach (…) i monitorowanie jej efektów;
  • system współpracy zaangażowanych stron (platforma współpracy), tj. dzielenie się najlepszymi praktykami i informacjami między organami dla zapewnienia jakości powietrza, w ramach której planuje się cykliczne warsztaty urzędników w celu doskonalenia praktycznych kompetencji, wymiany doświadczeń oraz doskonalenia systemu zarządzania oraz zbierania danych i postulatów do aktualizacji wojewódzkiego programu ochrony powietrza. Zakłada się także współpracę z audytorami energetycznymi z (…), wymianę doświadczeń z innych województw, a także doświadczeń międzynarodowych;
  • proces kampanii informacyjno-edukacyjnej w zakresie jakości powietrza (seminaria, konferencje, wyjazdy studyjne krajowe i zagraniczne);
  • system dedykowanych, jednolitych standardów i narzędzi pracy – współpraca w ramach rządowego projektu (…) w zakresie m.in.: szczegółowej bazy danych o źródłach niskiej emisji (wojewódzka baza kopciuchów) – zasilenie bazy danych (…).

Projekt ma znaczenie krajowe i międzynarodowe. Obejmuje on pilotaż wdrożenia w skali wojewódzkiej (…) narzędzia informatycznego (…), opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (dawniej Ministerstwo Rozwoju). Projekt rozwija i testuje narzędzia i rozwiązania organizacyjne, w tym narzędzie do szczegółowej inwentaryzacji budynków (Dyrektywa …) oraz emisji CO2 i PM10 (Dyrektywa w sprawie zielonego ładu) z sektora komunalno-bytowego, które mogą zostać przeniesione do wszystkich regionów (…), a także z powodu podobieństwa warunków i istniejących relacji w regionach (…) i regionach (…).

Projekt nie realizuje finansowania wymiany pieców.

Beneficjent Koordynujący:

Województwo (…).

Współbeneficjenci projektu:

  • Politechnika (…),
  • 42 gminy, które w lutym br. podpisały porozumienie dot. udziału w projekcie: (…)

Partnerzy projektu:

  • Kraj (…) – rzetelne informowanie o stanie powietrza na terenie przygranicza (…) oraz wymiana doświadczeń z zakresu narzędzi i metod działań,
  • Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii,
  • Główny Urząd Nadzoru Budowlanego,
  • Ministerstwo Klimatu i Środowiska,
  • (…).

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) – art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że w ramach zadań własnych gminy wykonuje zadania w zakresie m.in. edukacji publicznej i ochrony środowiska oraz Uchwały Nr (…)Sejmiku Województwa (…) z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie przyjęcia „(…)” (Dz. Urz. Woj. (…) 2020 r., poz. 2186; Ogłoszony: 5 sierpnia 2020 r.).

Gmina (…) prowadzi samodzielna gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalonego na rok kalendarzowy. Faktury związane z realizacja projektu będą wystawiane na nabywcę.

Pismem z 21 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje: Gmina (…) w wyniku realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji jak również po zakończeniu, a jego efekty nie będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane w celu realizacji projektu towary i usług i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez gminę projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W wyniku realizacji projektu Gmina (…) nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji jak również po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska w tym przyrody. Jest to program zarządzany centralnie przez Komisję Europejską.

W związku z powyższym Gmina (…) stoi na stanowisku braku możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż w wyniku realizacji programu nie będzie osiągała żadnych dochodów zarówno w trakcie jak i po zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest Współbeneficjentem Projektu (…). Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności i poprawa jakości administracji publicznej województwa (…) na wszystkich poziomach w związku z działaniami naprawczymi określonymi w programie ochrony powietrza.

Projekt ma znaczenie krajowe i międzynarodowe. Obejmuje on pilotaż wdrożenia w skali wojewódzkiej (…) narzędzia informatycznego (…), opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (dawniej Ministerstwo Rozwoju). Projekt rozwija i testuje narzędzia i rozwiązania organizacyjne, w tym narzędzie do szczegółowej inwentaryzacji budynków (Dyrektywa …) oraz emisji CO2 i PM10 (Dyrektywa w sprawie zielonego ładu) z sektora komunalno-bytowego, które mogą zostać przeniesione do wszystkich regionów (…), a także z powodu podobieństwa warunków i istniejących relacji w regionach (…) i regionach (…).

Towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie planuje również wykorzystywania efektów inwestycji do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury będą wystawione na Gminę.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z realizacja projektu pn.: „(…)”.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Gmina będzie realizowała projekt w związku z koniecznością wypełniania zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji, których Gmina została powołana.

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn.: (…). Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizowanym projektem Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT, gdyż nie będą one pozostawać w związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj