Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4015.86.2021.2.MD
z 19 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu – 22 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 30 czerwca i 6 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od widzów przez portal (...) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od widzów przez portal (...).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 21 czerwca 2021 r. znak: 0111-KDIB2-3.4015.86.2021.1.MD wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 30 czerwca i 6 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi transmisje na żywo. W czasie tych transmisji na żywo, odbywających się w czasie rzeczywistym, ludzie przesyłają krótkie wiadomości i zarazem pieniądze – są to tak zwane „donejty” – one przychodzą, te błyskawiczne wiadomości, pozdrowienia, bardzo szybko, błyskawicznie, w czasie rzeczywistym. Strona (...) (która pobiera prowizję) je udostępnia, w następstwie czego Wnioskodawca widzi je na swojej transmisji i może na nie odpowiedzieć, skomentować głosowo. Jednakże, co bardzo istotne, te pieniądze wysyłają ludzie do instytucji (...), która jest jakby pośrednikiem. (...) potem wypłaca Wnioskodawcy pieniądze, gdy Wnioskodawca tego chce. Ludzie wpłacają pieniądze Wnioskodawcy na transmisji na żywo jedynie przez stronę/system. Co bardzo ważne, na stronie tej widoczna jest wyraźnie adnotacja Wnioskodawcy, którą napisał: „Dziękuję z całego serca, za darowizny dla mnie.” Nie ma tutaj żadnego zobowiązania, umowy. Wnioskodawca robi co chce. Wnioskodawca nie świadczy żadnej pracy na transmisji na żywo. Dla przykładu na swojej transmisji Wnioskodawca czasami tańczy, zawsze też rozmawia z widzami/konwersatorami. Wnioskodawca wyraża swoje refleksje, spostrzeżenia na temat świata. Zabawia ludzi na transmisji na żywo. Przykładowo animuje i uprawia aktorstwo na transmisjach na żywo. Jest to związane z czynnościami terapeutycznymi, artystycznymi, aktorskimi i zabawowymi.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił:

Wpłaty przez portal (...) od osób/widzów Wnioskodawca otrzymuje, a wpłaty te nie są, nie były i nie będą dokonywane za jakikolwiek ekwiwalent – działanie z jego strony. Wpłaty te mają charakter dobrowolnych wpłat, niezwiązanych z żadnym świadczeniem wzajemnym/zwrotnym. Zatem wpłaty te następują bez otrzymania konkretnej i indywidualnej rzeczy, następują bez konkretnego zachowania ze strony Wnioskodawcy na rzecz wpłacającego – są przekazywane w istocie „za nic”, prócz tego mamy tutaj do czynienia z darowiznami, w rozumieniu Kodeksu cywilnego, według wiedzy Wnioskodawcy.

Z regulaminu serwisu (...), jak zrozumiał Wnioskodawca, wynika wyraźnie, że dozwolone jest przekazywanie darowizn i prowadzenie zbiórek, przekazywanie darowizn na rzecz osób.

Zgodnie z punktem IX Regulaminu portalu (...) portal (...) pobiera prowizje od wpłat od widzów/osób. Prowizje te są przedstawione na stronie (...). Dla smsów jest podana prowizja „od 51%”, dla przelewów jest podana prowizja „od 97%”. Wypłaty nie są dokonywane za jakiekolwiek świadczenia wzajemne, jak Wnioskodawca zrozumiał. Prowizje są automatycznie pobierane.

Za pośrednictwem serwisu Wnioskodawca nie świadczy usług, za które przysługuje mu wynagrodzenie ze środków wpłacanych przez widzów. Nie ma ustalonego wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, np. miesięcznego przez stronę (...). Nie ma żadnej umowy o pracę. Po prostu portal (...) gromadzi darowizny dla Wnioskodawcy od widzów, ich stan i Wnioskodawca może wypłacić te darowizny w określonym momencie czasowym. Dlatego też wpłaty są przekazywane za pośrednictwem serwisu na rzecz Wnioskodawcy, to dla niego są te darowizny. Zatem portal (...) nie może nimi dowolnie dysponować, bo to są darowizny Wnioskodawcy.

Ponieważ Wnioskodawca posiada na stronie (...) konto – użytkownika, które jest niezbędne do gromadzenia darowizn, monitorowania ich i wypłacania, to Wnioskodawcy wydaje się, że jest tutaj swoista umowa pomiędzy nim a stroną (...). Umowa jak gdyby nienazwana. Obejmuje ona przestrzeganie Regulaminu Serwisu Internetowego (...).pl.

Zgodnie z punktem I regulaminu, „Niniejszy Regulamin określa w szczególności zasady korzystania z Serwisu Internetowego, rodzaje i zakres Usług, warunki świadczenia Usług, warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie Usług oraz tryb postępowania reklamacyjnego.”

Zgodnie z punktem V Regulaminu, „Zakres Usług świadczonych za pośrednictwem Serwisu obejmuje: Nieodpłatne przeglądanie i wyszukiwanie informacji w Serwisie; Nieodpłatne założenie i prowadzenie Konta; Nieodpłatną Usługę Czatu”, ponadto zgodnie z punktem V: „Rejestracja Konta następuje poprzez wypełnienie i zaakceptowanie formularza rejestracyjnego, udostępnianego w Serwisie. Do założenia Konta konieczne jest podanie informacji wskazanych jako obowiązkowe. Użytkownik Zarejestrowany w czasie rejestracji oświadcza, że prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi działalność w ramach działalności nieewidencjonowanej, o której mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Założenie Konta wymaga wcześniejszego posiadania przez Użytkownika Konta ... oraz połączenia Konta z Kontem ..., zgodnie z komunikatami wyświetlanymi w Serwisie.”. Również zgodnie z Regulaminem: „Prowadzenie Konta w Serwisie Internetowym możliwe jest na czas nieoznaczony i ulega rozwiązaniu z chwilą przesłania przez Użytkownika Zarejestrowanego żądania usunięcia Konta.” Zgodnie z tym punktem: „Usługodawca w ramach świadczonych Usług udostępnia i oddaje w zarządzanie Użytkownikom Zarejestrowanym infrastrukturę pozwalającą Widzom na umieszczanie jednorazowych Wiadomości w Czacie lub Czatach Internetowych prowadzonych przez Użytkowników Zarejestrowanych w czasie rzeczywistym (dalej zwaną: „Usługą (...)”).(...)”

Zgodnie z punktem VI Regulaminu (...) (Funkcjonalności konta) „Użytkownik Zarejestrowany, po zalogowaniu się do swojego Konta w Serwisie uzyskuje dostęp do Usługi Czatu oraz jego konfiguratora(...)”.

Zgodnie z punktem VII: „Umowa o świadczenie Usługi Czatu jest zawarta na czas oznaczony, tj. od czasu umieszczenia kodu informatycznego Czatu, zgodnie z ppkt 1, i trwa do czasu jego usunięcia lub rozwiązania Umowy o świadczenie Usług Serwisu, na zasadach wskazanych w niniejszym Regulaminie.”

Gdy osoby wysyłają podczas transmisji na żywo darowizny (pieniądze) na rzecz Wnioskodawcy przez portal (...), to dołączają wiadomości – mają możność napisać krótkie pozdrowienie/wiadomość, co Wnioskodawca zobaczy wraz z wpłatą po kilku sekundach – tak szybko to wszystko działa, tak sobie Wnioskodawca ustawił, że w czasie rzeczywistym, podczas transmisji za moment te darowizny widzi na swojej transmisji.

W związku z powyższym opisem, po przeformułowaniu w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane wpłaty należy opodatkować podatkiem od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty te należy opodatkować podatkiem od spadków i darowizn. Każda pojedyncza wpłata powinna być w tej mierze rozważona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r. poz. 1813 ze zm.) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego – przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn – do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy – opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy – podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi na żywo transmisje. W czasie tych transmisji na żywo, odbywających się w czasie rzeczywistym, oglądający przesyłają krótkie wiadomości i zarazem pieniądze – są to tak zwane „donejty”. Pieniądze wysyłane są do instytucji (...), która jest jakby pośrednikiem. (...) potem je wypłaca Wnioskodawcy, gdy Wnioskodawca wyrazi taką wolę. Wnioskodawca nie świadczy żadnej pracy podczas transmisji na żywo. Wpłaty, które Wnioskodawca otrzymuje przez portal (...) od osób/widzów nie są, nie były i nie będą dokonywane za jakikolwiek ekwiwalent – działanie z jego strony. Wpłaty te mają charakter dobrowolnych wpłat, niezwiązanych z żadnym świadczeniem wzajemnym/zwrotnym. Zatem wpłaty te następują bez otrzymania konkretnej i indywidualnej rzeczy, następują bez konkretnego zachowania ze strony Wnioskodawcy na rzecz wpłacającego – są przekazywane w istocie „za nic”. Są to darowizny, w rozumieniu Kodeksu cywilnego, według wiedzy Wnioskodawcy. Z regulaminu serwisu (...), jak Wnioskodawca zrozumiał, wynika wyraźnie, że dozwolone jest przekazywanie darowizn i prowadzenie zbiórek, przekazywanie darowizn na rzecz osób.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi to, czy wpłaty otrzymywane w opisany sposób są opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn.

Skowo wpłaty dokonywane przez widzów – jak wskazał Wnioskodawca – stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem serwisu (...)).

Opodatkowanie otrzymywanych darowizn kształtuje się w zależności od przyporządkowania wpłacającego do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Z uwagi na fakt, że wpłacający mogą dokonywać na rzecz Wnioskodawcy darowizn wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Zatem w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy 4.902 zł jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny.

W przeciwnym wypadku, tj. w sytuacji, gdy otrzymana od jednej osoby kwota nie przekroczy 4.902 zł, otrzymana darowizna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Nie ma także uzasadnienia, aby Wnioskodawca sumował wpłaty od widzów, jeżeli nie jest w stanie przyporządkować jaka wpłata została dokonana przez kogo.

Reasumując, jeżeli zatem kwota otrzymanej darowizny od poszczególnego (konkretnego) wpłacającego sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy 4.902 zł, to wartość tej darowizny (od każdej z tych osób z osobna) mieści się w kwocie wolnej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj