Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.238.2021.2.MS
z 19 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 maja 2021 r. (data wpływu 11 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 24 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia do wyliczenia podstawy opodatkowania dla czynności dostawy samochodu w systemie VAT marża - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia do wyliczenia podstawy opodatkowania dla czynności dostawy samochodu w systemie VAT marża.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 czerwca 2021 r. stanowiącym odpowiedz na wezwanie Organu z 11 czerwca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.238.2021.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów osobowych i furgonetek (PKD 45.11.Z). Prowadzi komis samochodowy i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca swoją sprzedaż dokumentuje zarówno ewidencją prowadzoną przy pomocy kasy rejestrującej (tzw. fiskalnej) jak i faktur VAT oraz faktur VAT marża.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca rozpoczął zakup samochodów na aukcjach internetowych - w tym … .

Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodu na zagranicznym, należącym do Wspólnoty UE, portalu aukcyjnym. Warunkiem zakupu jest udział w licytacji danego pojazdu. W momencie wygranej aukcji, Wnioskodawca otrzymuje dokument potwierdzający zakup samochodu - PROFORMA RECHNUNG. Elementy składowe takiego dokumentu to:

  • opłata za samochód z oznaczeniem - towar używany - procedura marży,
  • obsługa dokumentów - z oznaczeniem import usług,
  • transport pojazdu - z oznaczeniem import usług.

Po dokonaniu płatności - Wnioskodawca otrzymuje trzy odrębne faktury na trzy powyższe transakcje. Faktura na zakup pojazdu potwierdzona jest przez podatnika o odrębnym numerze NIP niż faktury za obsługę dokumentów oraz transport pojazdu potwierdzone fakturą wystawioną przez tego samego dostawcę.

Samochód z aukcji stanowi towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz.U. 2016 r. poz. 710 ze zm.).

Wartość zakupionego towaru stanowi łączna kwota widniejąca na obu dokumentach zwanych rachunkami, ponieważ udział w aukcji i związane z nią opłaty dotyczą ściśle nabywanego samochodu i na dokumentach są potwierdzane unikalnym nr VIN nabywanego pojazd.

Koszty dodatkowe dotyczące korzystania z platformy aukcyjnej są importem usług, ponieważ zgodnie z przypisanym do nich sposobem opodatkowania będącym „zasadą odwrotnego obciążenia” zakup usług od zagranicznych kontrahentów zobowiązuje nabywcę do rozliczenia podatku VAT. (zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku VAT).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

Najczęściej zdarza się, że kraj pochodzenia samochodu to również kraj pochodzenia firmy z grupy …, która wystawia fakturę i to tej firmie - właścicielowi pojazdu, podatnik dokonuje płatności.

Zdarza się jednak sporadycznie, iż kraj pochodzenia samochodu i kraj pochodzenia firmy z grupy … jest tożsamy, a pozostałe koszty transakcji fakturowane są przez inną spółkę z grupy … . Wnioskodawca dowiaduje się o tym dopiero po zakończonej aukcji i dokonaniu płatności na wskazane konto w dokumentach aukcyjnych.

Jest to zgodne z warunkami sprzedaży pojazdów używanych zawartych w regulaminie aukcji. Właścicielem i sprzedawcą pojazdów oferowanych za pośrednictwem platformy handlowej jest … (nr przedsiębiorstwa w rejestrze …) lub … (wpisana do rejestru handlowego …, pod numerem …). Zarówno … jak i Sprzedawca są podmiotami grupy korporacyjnej … (zwanej dalej łącznie „…”). To na ich rzecz Wnioskodawca dokonuje opłat w zależności od tego, który podmiot … czy też … jest sprzedawcą w danej aukcji. Oprócz obsługi Platformy Handlowej … świadczy wszelkie usługi dodatkowe związane z umową kupna, takie jak realizacja zakupów, obsługa pojazdów i dokumentów pojazdu oraz, w razie potrzeby, organizacja transportu lub transport pojazdów - w takim przypadku płatność również dokonywana jest na rzecz … właściciela pojazdów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane przez organ pytania:

  1. Czy oprócz wymienionych w opisie sprawy faktur dokumentujących opłaty za samochód, obsługę dokumentów, transport pojazdu otrzymuje Pan również faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze wskazane w swoim stanowisku?
    Ad. a) Nie, oprócz wyżej wymienionych dokumentów, Wnioskodawca nie otrzymuje innych. Tylko wskazane dokumenty potwierdzają zrealizowanie transakcji i są w posiadaniu Wnioskodawcy.
  2. Czy przedmiotowe faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze mają być również przedmiotem interpretacji w zakresie ustalenia kwoty nabycia?
    Ad. b) Tak, przedmiotowe faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze mają być również przedmiotem interpretacji w zakresie ustalenia kwoty nabycia.
  3. Jeżeli faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze mają być również przedmiotem interpretacji to czy faktury te są wystawiane przez tego samego podatnika (posiadającego ten sam NIP) co faktura na zakup pojazdu w procedurze VAT marża?
    Ad. c) Co do zasady faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze mają odrębne numery NIP co faktura na zakup pojazdu w procedurze VAT marża. Zdarzają się jednak przypadki, w których to kraj pochodzenia samochodu - miejsce z którego pojazd jest dostarczany do Polski - jest tożsamy z centralą obsługującą daną transakcję/akcję. Wówczas faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze mają te same numery NIP co faktura na zakup pojazdu w procedurze VAT marża.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Co stanowi podstawę naliczenia marży przy sprzedaży zakupionego na aukcji internetowej opisanej w pytaniu samochodu?

W ocenie Wnioskodawcy, podstawą naliczenia marży jest różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od kupującego a ceną nabycia pojazdu, na którą składa się:

  • zakup pojazdu w procedurze VAT marża potwierdzony fakturą od kontrahenta zagranicznego,
  • usługa transportowa potwierdzona fakturą od kontrahenta zagranicznego w procedurze importu usług,
  • opłata za obsługę konkretnej akcji potwierdzona fakturą od kontrahenta zagranicznego w procedurze importu usług.

Powyższe elementy są ściśle związane z nabyciem konkretnego pojazdu i bez uiszczenia opłat składowych podatnik nie pozyska wygranego na aukcji pojazdu.

Dla potrzeb zastosowania procedury marży bowiem, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od nabywcy.

Obliczając zatem marżę jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT w kwocie nabycia, należy uwzględnić nie tylko cenę zakupu samochodu, lecz także opłatę aukcyjną i opłatę przygotowawczą. W celu obliczenia marży wszystkie wskazane kwoty (tj. cenę samochodu, opłatę aukcyjną oraz opłatę przygotowawczą) należy przeliczyć według kursu waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia samochodu.

Przepisy art. 120 ustawy o VAT określają szczególną procedurę w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Istotą tej procedury jest opodatkowanie marży, tj. różnicy między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku - art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów, elementem kwoty nabycia są również opłaty dodatkowe pobierane przez dostawców towarów. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach organów podatkowych, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 marca 2017 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.1007.2016.2.AZe. „Wnioskodawca, określając podstawę opodatkowania (marżę), powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Wnioskodawcę pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca, ustalając wartość nabycia samochodu, winien uwzględnić kwotę nabycia samochodu oraz koszty związane z transakcją zakupu samochodu, które Wnioskodawca (nabywca towaru - kupujący) zapłacił/ma zapłacić dostawcy samochodu, tj. opłatę aukcyjną, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT”.

Niezwykle istotne w omawianym zagadnieniu jest to, że oddziały podatników nie są odrębnymi podatnikami VAT. Tego typu teza szeroko potwierdzona jest orzecznictwem oraz wyrokami NSA - jak na przykład wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 lutego 2014 r. - sygn. akt I FSK 353/13).

W konsekwencji pomimo udziałów w przedmiotowej transakcji oddziałów firmy z różnych państw członkowskich jest to transakcja z udziałem - po stronie dostawcy - tylko jednego podatnika.

W tej sytuacji opłaty aukcyjne i przygotowawcze, o których mowa, stanowią koszty dodatkowe otrzymywane przez dostawcę samochodów, a więc kwoty stanowiące - na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT - element kwoty nabycia. A zatem opłaty te należy uwzględnić przy obliczaniu marży jako podstawy opodatkowania dostaw przedmiotowych samochodów opodatkowanych w procedurze marży.

Uzupełniając stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazuje, że opłata za obsługę konkretnej aukcji oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze to na potrzeby wniosku te same dokumenty. Rozróżnienie słownikowe użytych wyrażeń wynikają jedynie z chęci precyzyjnego wskazania i określenia charakteru dokumentów. Na te wydatki Podatnik otrzymuje fakturę zatytułowaną przez sprzedawcę „obsługa dokumentów”.

Zdaniem Wnioskodawcy wszelkie wydatki poboczne do samego zakupu samochodu takie jak właśnie opłata za obsługę konkretnej aukcji czy opłaty przygotowawcze stanowią koszty, które należy uwzględnić przy określeniu podstawy do opodatkowania marżą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy – w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży – w myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy – rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

W świetle art. 29a ust. 7 ustawy – podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika – art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Towarami używanymi są zatem te dobra ruchome, które wcześniej zostały choć raz użyte, lecz nadają się do wielokrotnego wykorzystania (nie ulegają zużyciu po jednokrotnym użytku).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy – przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Powyższe regulacje wskazują, że dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).

Należy zauważyć, iż formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca określając podstawę opodatkowania (marżę) powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Wnioskodawcę pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą – komis samochodowy, w zakresie sprzedaży samochodów osobowych i furgonetek (PKD 45.11.) i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca rozpoczął zakup samochodów na aukcjach internetowych - w tym … .

Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodu na zagranicznym, należącym do Wspólnoty UE, portalu aukcyjnym. Warunkiem zakupu jest udział w licytacji danego pojazdu. W momencie wygranej aukcji, Wnioskodawca otrzymuje dokument potwierdzający zakup samochodu - PROFORMA RECHNUNG.

Elementy składowe takiego dokumentu to:

  • opłata za samochód z oznaczeniem - towar używany - procedura marży,
  • obsługa dokumentów - z oznaczeniem import usług,
  • transport pojazdu - z oznaczeniem import usług.

Po dokonaniu płatności - Wnioskodawca otrzymuje trzy odrębne faktury na trzy powyższe transakcje. Faktura na zakup pojazdu potwierdzona jest przez podatnika o odrębnym numerze NIP niż faktury za obsługę dokumentów oraz transport pojazdu potwierdzone fakturą wystawioną przez tego samego dostawcę.

Samochód z aukcji stanowi towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz.U. 2016 r. poz. 710 ze zm.).

Wartość zakupionego towaru stanowi łączna kwota widniejąca na obu dokumentach zwanych rachunkami, ponieważ udział w aukcji i związane z nią opłaty dotyczą ściśle nabywanego samochodu i na dokumentach są potwierdzane unikalnym nr VIN nabywanego pojazd.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obliczenia podstawy opodatkowania (marży) przy sprzedaży samochodu używanego.

Jak wskazano powyżej, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymuje osobne faktury dokumentujące obsługę dokumentów (jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku obejmujące opłatę za obsługę konkretnej aukcji oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze) oraz za transport pojazdu wystawione przez inny podmiot (posiadający odrębny numer NIP) niż sprzedawca samochodu wystawiający fakturę z oznaczeniem towar używany – procedura marzy. Należności z tytułu tych usług przysługują innemu podmiotowi, niż sprzedawca samochodu, zatem nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca przy określeniu kwot nabycia przedmiotowych samochodów winien uwzględnić wynagrodzenie zapłacone i należne dostawcy samochodu. Natomiast należności za obsługę dokumentów oraz transport pojazdu, które są należne innym podmiotom, a nie sprzedawcy samochodu nie stanowią elementów kwoty nabycia samochodu, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Podsumowując należy stwierdzić, że określając podstawę opodatkowania (marżę) przy sprzedaży samochodu, Wnioskodawca będzie zobowiązany wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (kwotę należną pierwotnemu sprzedawcy zapłaconą przez Wnioskodawcę), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Przy czym przez kwotę nabycia – jak już wyżej wskazano – należy rozumieć kwotę nabycia samochodu, którą Wnioskodawca zapłacił dostawcy samochodu, bez uwzględnienia kosztów związanych z transakcją zakupu samochodu (za obsługę dokumentów i transport pojazdu), które są należne innym podmiotom niż sprzedawcy samochodu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo, zgodnie z którym opłaty za obsługę dokumentów (obejmujące opłatę za obsługę konkretnej aukcji oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze) oraz za transport pojazdu należy uwzględnić przy opodatkowania dostaw samochodów opodatkowanych w procedurze marży, jest nieprawidłowe. Albowiem tylko w przypadku gdy faktury za obsługę konkretnej aukcji, oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze mają te same numery NIP co faktura na zakup pojazdu w procedurze VAT marża to faktury za opłaty za obsługę dokumentów (obejmujące opłatę za obsługę konkretnej aukcji oraz opłaty aukcyjne i przygotowawcze) oraz za transport pojazdu należy uwzględnić przy opodatkowania dostaw samochodów opodatkowanych w procedurze marży.

Końcowo stwierdzić należy, że z wniosku wynika wprost, że faktura na zakup pojazdu potwierdzona jest przez podatnika o odrębnym numerze NIP niż faktury za obsługę dokumentów oraz transport pojazdu potwierdzone fakturą wystawioną przez tego samego dostawcę zatem wbrew stanowisku Wnioskodawcy, nabywane przez niego samochody nie są dokonywane w ramach transakcji z udziałem po stronie dostawcy – tylko jednego podatnika.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretacje indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidulane nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Ponadto stwierdzić należy, że powołana interpretacja z 24 marca 2017 r. znak 2461-IBPP2.4512.1007.2016.2.AZe odnosi się do ustalenia kwoty nabycia do wyliczenia podstawy opodatkowania dla czynności dostawy samochodu w systemie VAT marża, w sytuacji gdy koszty związane z transakcją zakupu samochodu, tj. opłata aukcyjna, płacone są pierwotnemu sprzedawcy – właścicielowi samochodu, czyli zgodnie z przedstawionym przez organ stanowiskiem w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj