Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.379.2021.1.RG
z 27 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 31 maja 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z wydzieleniem ze struktury przedsiębiorstwa zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

31 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z wydzieleniem ze struktury przedsiębiorstwa zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: … sp. z o.o.,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: … S.A.,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

… sp. z o.o. (zwana dalej „Spółką Przejmującą”) ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Spółka Przejmująca została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 5 maja 2021 r.

Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku Spółka Przejmująca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w Polsce.

… S.A. (zwana dalej „Spółką Dzieloną”) ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka Dzielona jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

W dalszej części wniosku Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca będą określani łącznie jako „Zainteresowani”.

Zainteresowani są członkami Grupy Kapitałowej A…, a jedynym akcjonariuszem Spółki Dzielonej i jedynym wspólnikiem Spółki Przejmującej jest A… S.A. z siedzibą w … (dalej zwana „Jedynym Udziałowcem”).

Obecnie Spółka Dzielona prowadzi działalność w zakresie produkcji i rozwoju oprogramowania, m.in. dla sektora leasingowego oraz samorządów, dostarcza produkty i usługi, bazujące na oprogramowaniu własnym oraz firm trzecich, a także rozwiązania infrastruktury teleinformatycznej, rozwiązania dla inteligentnych miast i budynków, oferuje centra danych, szkolenia i systemy zarządzania kapitałem ludzkim, specjalizuje się także w usługach bezpieczeństwa i zaufania danych oraz komunikacji masowej. Działalność Spółki Dzielonej skoncentrowana jest na obsłudze przedsiębiorstw oraz instytucji administracji samorządowej na rynku krajowym. Spółka ze swoimi produktami wchodzi również na rynki zagraniczne, m.in.: europejski, afrykański, a także azjatycki.

Planowane jest dokonanie podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1526, 2320; dalej jako „KSH”), tj. podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie (dalej jako „Podział”).

Podział nastąpi poprzez przeniesienie na Spółkę Przejmującą części majątku Spółki Dzielonej (dalej: zwanej „Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej”) związanej z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością w zakresie Pionu Rozwiązań Chmurowych i Centrum Danych, Działu Infrastruktury i Teleinformatyki oraz Działu Cyberbezpieczeństwa.

W wyniku planowanego Podziału w Spółce Dzielonej pozostanie część majątku tej Spółki związana z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością w zakresie dostarczania usług bezpieczeństwa i zaufania (tj. usług potwierdzających tożsamość osób i firm w Internecie oraz usług zapewniających wiarygodność i bezpieczeństwo dokumentów, plików oraz urządzeń komputerowych), usług szkoleniowych oraz komunikacji masowej; ponadto w Spółce Dzielonej pozostanie część majątku tej Spółki związana z prowadzoną przez Spółkę Dzieloną działalnością w zakresie w produkcji, rozwoju i wdrożeń rozwiązań dla sektora leasingowego, administracji centralnej i samorządowej oraz przedsiębiorstw komunalnych, produkcji, rozwoju i wdrożeń systemów zarządzania kapitałem ludzkim a także w zakresie dostaw infrastruktury (dalej zwana „Częścią Pozostającą w Spółce Dzielonej”).

Po podziale Spółka Dzielona będzie kontynuować działalność gospodarczą w zakresie związanym z Częścią Pozostającą w Spółce Dzielonej.

Zgodnie z przepisem art. 530 § 2 zdanie trzecie KSH, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia). W przypadku planowanego Podziału będzie to dzień wpisu do rejestru przedsiębiorców podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej (dalej jako „Dzień Podziału”).

Podział zostanie dokonany z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania nie jest celem Podziału (ani głównym, ani jednym z głównych jego celów).

Podział jest jednym z etapów uporządkowania centrów kompetencyjnych w ramach Grupy Kapitałowej Jedynego Udziałowca i optymalizacji wykorzystania własnych zasobów infrastrukturalnych na potrzeby spółek należących do Grupy Kapitałowej Jedynego Udziałowca, które w ramach prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej będą miały możliwość wykorzystywania w celu świadczenia usług i oferowania produktów, środowiska dostosowanego do swoich potrzeb, a nadto zbudowanego na bazie długoletnich doświadczeń i procesów wypracowanych wewnątrz Grupy Kapitałowej Jedynego Udziałowca.

Ponadto wydzielenie będzie miało pozytywny wpływ na efektywność procesów podejmowanych przez Spółkę Dzieloną oraz będzie umożliwiało Spółce Przejmującej wyjście ze swoją ofertą na rynek usług chmurowych również w formule chmury publicznej. W wyniku dokonanego podziału wydzielany ze Spółki Dzielonej majątek nadal bowiem znajdować będzie się w strukturze Grupy Kapitałowej Jedynego Udziałowca, w spółce w pełni kontrolowanej przez Jedynego Udziałowca będącej jednocześnie jedynym akcjonariuszem Spółki Dzielonej oraz jedynym udziałowcem Spółki Przejmującej.

W celu dokonania Podziału, w dniu 13 maja 2021 r. Zarządy Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej podpisały plan podziału Spółki Dzielonej, przygotowany i uzgodniony na podstawie art. 533 i 534 KSH, zwany dalej „Planem Podziału”.

Zgodnie z Planem Podziału podział Spółki Dzielonej nastąpi w sposób opisany w art. 529 § 1 pkt 4 KSH (podział przez wydzielenie), tj. w drodze przeniesienia na Spółkę Przejmującą — na warunkach określonych w Planie Podziału - części majątku Spółki Dzielonej stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1406) oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) w zamian za udziały w Spółce Przejmującej, które obejmie Jedyny Udziałowiec.

Spółka Dzielona prowadzi aktualnie różne rodzaje działalności podzielone na tzw. obszary, w zakresie których funkcjonują odrębne wewnętrzne jednostki organizacyjne zwane pionami lub działami, w tym Pion Rozwiązań Chmurowych i Centrum Danych, Dział Infrastruktury i Teleinformatyki oraz Dział Cyberbezpieczeństwa (aktualny na dzień sporządzenia Planu Podziału schemat organizacyjny Spółki Dzielonej stanowi jeden z załączników do Planu Podziału).

Wydzielaną Część Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej stanowią:

  1. Pion Rozwiązań Chmurowych i Centrum Danych, w ramach którego Spółka Dzielona oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie projektowania i utrzymywania usług IT opartych o bezpieczne zasoby Centrum Danych. Usługi świadczone są z wykorzystaniem uniwersalnej i elastycznej infrastruktury Centrów Danych położonych w trzech całkowicie niezależnych lokalizacjach geograficznych. Ich zasoby umożliwiają świadczenie usług i realizację różnorodnych projektów teleinformatycznych. Spółka Dzielona w ramach opisywanego pionu oferuje:
    1. serwery dedykowane - usługę polegającą na umożliwieniu klientom instalacji oprogramowania oraz elastycznej konfiguracji mocy obliczeniowej, doboru pojemności dyskowej, pamięci, dopasowanych do potrzeb każdego biznesu, z wykorzystaniem urządzeń przygotowanych i przeznaczonych fizycznie i technicznie dla jednego użytkownika;
    2. serwery wirtualne - usługę polegającą na umożliwieniu klientom korzystania z fragmentów zasobów serwera dedykowanego, fizycznego (wyodrębnionego z wykorzystaniem mechanizmów wirtualizacji) z przeznaczeniem do użytkowania jego zasobów przez kilku użytkowników, umożliwiającą elastyczne skalowanie i konfigurację, również poprzez rozdzielanie między serwerami, przez co zwiększa się ich wydajność, niezawodność i mobilność operacyjną;
    3. dzierżawę (outsourcing) infrastruktury (model Infrastructure as a Service) - usługę dzierżawy serwerów, macierzy dyskowych, urządzeń sieciowych, maszyn wirtualnych, oprogramowania oraz innych zasobów IT dopasowanych do potrzeb klientów i projektów o dowolnej skali złożoności, z możliwością poszerzania o udostępnienie kompetencji w zakresie projektowania, architektury administracji i monitoringu środowiska lub zapewnienia ciągłości działania;
    4. UniBackup - usługę zapewniającą automatyczne kopie bezpieczeństwa danych klienta, które po zaszyfrowaniu są przechowywane w centrum danych;
    5. backup serwerów ... - usługę zapewniającą zabezpieczenie danych klientów realizowane na poziomie całego serwera lub wybranych przez klienta danych zgodnie z ustaloną i wdrożoną polityką wykonywania kopii zapasowych;
    6. disaster Recovery as a Service (DRaaS) - usługę zapewniającą zabezpieczenie ciągłości działania na wypadek katastrofy, polegającą na replikacji środowiska IT oraz danych klienta do innej lokalizacji centrum danych w celu jego uruchomienia w uzgodnionym czasie na wypadek wystąpienia zdarzenia losowego uniemożliwiającego działanie infrastruktury w ośrodku podstawowym;
    7. kolokację - usługę umieszczenia infrastruktury klienta w oparciu o centra danych wyposażone w niezbędną do bezpiecznego funkcjonowania infrastrukturę IT, urządzenia techniczne oraz procesy, z gwarantowanym zasilaniem, chłodzeniem oraz redundantnymi łączami do Internetu;
    8. chmurę prywatną - hostowaną - usługę udostępniania za pośrednictwem intemetu lub prywatnej sieci wewnętrznej, przestrzeni do przechowywania danych, wraz z usługami backupu, dedykowaną dla indywidualnego klienta i umożliwiającą samoobsługę, skalowalność i elastyczność w połączeniu z kontrolą i dostosowaniami dostępnymi z dedykowanych zasobów za pośrednictwem infrastruktury obliczeniowej hostowanej lokalnie;
    9. chmurę publiczną - usługę chmury obliczeniowej, w której infrastruktura udostępniana jest dla klientów końcowych, pozwalającą na utrzymywanie krytycznych zasobów oraz danych klienta w ramach elastycznych zasobów klastra DSC (Data Security Center), z uwzględnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i wysokiej dostępności platformy opartej o ..., jak również z możliwością oferowania szeregu usług dodatkowych, np. bazy danych, serwerów aplikacyjnych;
    10. chmurę hybrydową - usługę stanowiącą połączenie rozwiązań chmury prywatnej i publicznej, czyli możliwości korzystania z prywatnych zasobów danej firmy i infrastruktury serwerowej zewnętrznego operatora, pozwalającą m.in. na wykonywanie szybkich operacji na zewnętrznych serwerach przy jednoczesnym utrzymywaniu ważnych dla klienta danych we własnych, nieudostępnionych zewnętrznie zasobach;
    11. ... - rozwiązanie chmurowe w modelu Platform as a Service (PaaS) - udostępnienie gotowego, dostosowanego do potrzeb środowiska, z którego korzystanie nie wymaga instalacji oprogramowania ani zakupu sprzętu, umożliwiającego samodzielne zarządzanie środowiskiem w pełnym zakresie;
    12. chmurę biurową - usługę zapewniającą użytkownikowi dostęp do swoich aplikacji i plików z każdego miejsca i z wykorzystaniem każdego urządzenia (zarówno stacjonarnego jak również mobilnego) obejmującą wdrażanie, migracje oraz administrowanie ...;
    13. ousourcing kompetencji (...) - usługę w zakresie wdrażania, utrzymania i zarządzania środowiskiem klientów w chmurze publicznej (...), wdrażanie i utrzymanie narzędzi do komunikacji oraz pracy grupowej opartych o rozwiązania ... oraz narzędzi bezpieczeństwa opartych o ..., realizację szkoleń i warsztatów dla użytkowników pakietu ... oraz ... mającą na celu zwiększenie produktywności organizacji oraz usprawnienia komunikacji w zespołach poprzez optymalne wykorzystanie narzędzi, usługi wdrażania i administracji środowiskami opartymi o bazy danych ....
  1. Dział Infrastruktury i Teleinformatyki, którego działalność koncentruje się na:
    1. utrzymaniu i administracji stacjami roboczymi pracowników Spółki Dzielonej - definiowanie i utrzymanie standardu stacji roboczych, zarządzanie zabezpieczeniami i uprawnieniami,
    2. wdrażaniu i utrzymaniu środowiska zarządzania dostępem i tożsamościami,
    3. utrzymaniu i administracji systemem poczty elektronicznej oraz narzędziami wspierającymi pracę grupową,
    4. utrzymaniu i administracji środowiskiem wspierającym wytwarzanie oprogramowania (CI/CD),
    5. utrzymaniu i rozwoju systemów wewnętrznych Spółki Dzielonej na potrzeby back office,
    6. utrzymaniu i administracji środowiskiem wirtualizacji oraz systemem backupu środowisk back office,
    7. utrzymaniu i rozwoju systemów bezpieczeństwa i monitoringu,
    8. utrzymaniu i rozwoju sieci teleinformatycznej Spółki Dzielonej,
    9. utrzymaniu i rozwoju systemu dostępu zdalnego (VPN).
  1. Dział Cyberbezpieczeństwa, którego działalność obejmuje następujące obszary aktywności:
      tworzenie i nadzór nad zasadami funkcjonowania Polityki ds. Cyberbezpieczeństwa,
    1. koordynacja incydentów cyberbezpieczeństwa, tj. analiza incydentu bezpieczeństwa informacji, minimalizacja skutków i odzyskiwanie sprawności działania, wsparcie zarządzania kryzysowego, raportowanie,
    2. budowa oraz rozwój systemów monitorowania środowiska teleinformatycznego,
    3. budowa oraz nadzór nad procesami SOC (Security Operations Center),
    4. opiniowanie i akceptowanie zmian w architekturze teleinformatycznej w zakresie bezpieczeństwa IT,
    5. analiza oraz wykrywanie cyberzagrożeń w oparciu o systemy monitorowania bezpieczeństwa IT lub źródła zewnętrzne,
    6. definiowanie scenariuszy postępowania w zakresie incydentów bezpieczeństwa IT,
    7. koordynacja, analiza oraz adresacja ryzyka w zakresie zidentyfikowanych podatności,
    8. budowanie świadomości wśród pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa,
    9. doradztwo techniczne oraz w zakresie polityk ds. cyberbezpieczeństwa.

Podział składników majątku Spółki Dzielonej na Wydzielaną Część Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej i składniki pozostające w Spółce Dzielonej został dokonany według stanu bilansu sporządzonego na dzień 1 kwietnia 2021 r., a Wydzielana Część Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej została szczegółowo opisana w Planie Podziału.

Wydzielany majątek obejmuje organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej zespół składników materialnych, jak i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W szczególności, w skład Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej wchodzą wskazane w Planie Podziału:

  • środki trwałe (majątek rzeczowy),
  • wartości niematerialne i prawne,
  • prawa i obowiązki wynikające z określonych umów zawartych z klientami przez Spółkę Dzieloną,
  • środki pieniężne,
  • należności,
  • zobowiązania związane z aktywami przypisanymi do Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (w tym zobowiązania pracownicze związane z pracownikami alokowanymi do tej Części),
  • wszystkie inne zobowiązania i roszczenia pozostające w związku z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej.

Wyodrębnienie organizacyjne wydzielanego majątku wynika z wewnętrznych regulacji przyjętych stosownymi uchwałami dotyczącymi struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej podjętymi przez Zarząd Spółki Dzielonej lub przez poszczególnych Członków Zarządu odpowiedzialnych za nadzór nad danymi jednostkami organizacyjnymi, które znajdują swoje odzwierciedlenie nie tylko w przyjętym przez Spółkę Dzieloną schemacie organizacyjnym, lecz również w procesach wewnętrznych określających zasady funkcjonowania Spółki Dzielonej i prowadzenia przez nią działalności gospodarczej. Aktualna - na dzień uzgodnienia Planu Podziału - struktura organizacyjna Spółki Dzielonej stanowi załącznik do uchwały nr 2/2021 Zarządu Spółki Dzielonej z 11 lutego 2021 r. w sprawie zmian w strukturze organizacyjnej tej Spółki.

Wyodrębnienie finansowe wydzielanego majątku wynika z prowadzonej przez Spółkę Dzieloną wewnętrznie ewidencji zdarzeń gospodarczych umożliwiającej przyporządkowanie aktywów i pasywów, tj. przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do poszczególnych jednostek organizacyjnych (pionów lub działów) Spółki Dzielonej, w tym do wydzielanych Pionu Rozwiązań Chmurowych i Centrum Danych, Działu Infrastruktury i Teleinformatyki oraz Działu Cyberbezpieczeństwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne wydzielanego majątku polega na tym, iż Pion Rozwiązań Chmurowych i Centrum Danych, Dział Infrastruktury i Teleinformatyki oraz Dział Cyberbezpieczeństwa wyposażone są w odpowiednie zaplecze techniczne oraz składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia aktywności gospodarczej (wykonywania dedykowanych zadań i funkcji) przypisanej poszczególnym jednostkom organizacyjnym, co dotyczy również zasobów osobowych (pracowników) dysponujących adekwatną do przedmiotu działalności prowadzonej przez poszczególne jednostki organizacyjne, wiedzę i doświadczenie.

Jednocześnie w Spółce Dzielonej pozostanie majątek stanowiący organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniony zespół (zespoły) składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej przez aktualne obszary działalności, w ramach poszczególnych jednostek organizacyjnych Spółki Dzielonej wchodzących w skład Części Pozostającej w Spółce Dzielonej.

W szczególności, w skład Części Pozostającej w Spółce Dzielonej wchodzić będą pozostałe, inne niż wskazane w Planie Podziału:

  • środki trwałe (majątek rzeczowy),
  • wartości niematerialne i prawne,
  • prawa i obowiązki wynikające z określonych umów zawartych z klientami przez Spółkę Dzieloną,
  • środki pieniężne,
  • należności,
  • zobowiązania związane z aktywami przypisanymi do Części Pozostającej w Spółce Dzielonej (w tym zobowiązania pracownicze związane z pracownikami alokowanymi do tej Części),
  • wszystkie inne zobowiązania i roszczenia pozostające w związku z Części Pozostającej w Spółce Dzielonej.

Do Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej zostaną przypisani pracownicy Spółki Dzielonej zatrudnieni w ww. pionie i działach. W ramach Podziału, na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1320), tj. w trybie przejścia części zakładu pracy, nastąpi transfer pracowników przypisanych do Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej.

Do Części Pozostającej w Spółce Dzielonej zostaną natomiast przypisani pracownicy Spółki Dzielonej zatrudnieni w pozostałych jednostkach i komórkach organizacyjnych.

Do Dnia Podziału część pracowników przypisanych do Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej może świadczyć wybrane czynności na rzecz Części Pozostającej w Spółce Dzielonej i odpowiednio część pracowników przypisanych do Części Pozostającej w Spółce Dzielonej może świadczyć wybrane czynności na rzecz Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej.

Wartość majątku Spółki Dzielonej na dzień 1 kwietnia 2021 r. wynosi (...) zł, zaś wartość Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej na ten sam dzień (1 kwietnia 2021 r.) wynosi (...) zł. Podstawą ustalenia wartości majątku Spółki Dzielonej oraz wartości Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej jest wartość księgowa ustalona zgodnie z art. 534 § 2 pkt 3) KSH.

W wyniku Podziału kapitał zakładowy Spółki Przejmującej zostanie podwyższony o kwotę 5 151 200 zł, z kwoty 50 000 zł do kwoty 5 201 200 zł poprzez utworzenie 51 512 nowych udziałów o wartości nominalnej 100 zł każdy, przeznaczonych dla Jedynego Udziałowca.

Różnica pomiędzy wartością Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej a łączną wartością nominalną nowoutworzonych udziałów w Spółce Przejmującej zostanie przeniesiona na kapitał zapasowy Spółki Przejmującej.

W konsekwencji, łączna wartość kapitałów własnych Spółki Przejmującej po podwyższeniu kapitału zakładowego odpowiadać będzie sumie wartości kapitału własnego Spółki Przejmującej i wartości Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej.

Kapitał własny Spółki Dzielonej zostanie obniżony o kwotę (...) zł, będącą wartością Wydzielanej Części Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, przy czym obniżenie to nastąpi wyłącznie poprzez wykorzystanie kapitału zapasowego Spółki Dzielonej.

W wyniku podziału Jedynemu Udziałowcowi zostanie przyznane - na zasadach i na warunkach określonych w Planie Podziału - wszystkie nowoutworzone udziały w Spółce Przejmującej.

Z uwagi na to, że podział Spółki Dzielonej nastąpi bez obniżenia kapitału zakładowego Spółki Dzielonej, w wyniku podziału nie dojdzie do wymiany udziałów w sensie ścisłym, gdyż Jedynemu Udziałowcowi przyznane zostaną wszystkie 51 512 nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej z jednoczesnym zachowaniem wszystkich dotychczasowych akcji w Spółce Dzielonej (100%) oraz zachowaniem dotychczasowego udziału w jej kapitale zakładowym (100%).

Powyższe oznacza, że zgodnie z Planem Podziału wartość majątku otrzymanego przez Spółkę Przejmująca w wyniku Podziału, ustalona na Dzień Podziału, nie powinna być wyższa od wartości emisyjnej akcji/udziałów Spółki Przejmującej (w rozumieniu art. 4a pkt 16a ustawy o CIT) przydzielonych Jedynemu Udziałowcowi.

Nie przewiduje się obowiązku dokonywania dopłat, o których mowa w art. 529 § 3 i 4 KSH.

W wyniku podziału nie przewiduje się przyznania Jedynemu Udziałowcowi jakichkolwiek szczególnych praw w związku z jej podziałem.

Nie później niż w dniu 1 lutego 2022 r., stosownie do art. 541 § 1 KSH podział zostanie dokonany na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki Dzielonej oraz Zgromadzenia Wspólników Spółki Przejmującej. Aktualnie zakłada się, że stosowne uchwały zostaną podjęte do końca sierpnia 2021 r., a Dniem Podziału będzie 1 września 2021 r.

W związku z planowanym Podziałem, może wystąpić sytuacja, w której:

  1. przed Dniem Podziału na Spółkę Dzieloną zostaną wystawione faktury dokumentujące dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz Spółki Dzielonej, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, a prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur powstanie po Dniu Podziału; lub
  2. po Dniu Podziału zostaną wystawione na Spółkę Dzielona lub na Spółkę Przejmującą faktury dokumentujące dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz Spółki Dzielonej, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, a prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur powstanie po Dniu Podziału; lub
  3. po Dniu Podziału na Spółkę Dzieloną zostaną wystawione faktury dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz Spółki Dzielonej, w odniesieniu do których prawo do odliczenia powstanie po Dniu Podziału, przy czym nie będzie możliwe powiązanie takich faktur wyłącznie z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, ponieważ faktury te będą dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz Spółki Dzielonej związane z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (tj. zarówno Części Pozostającej w Spółce Dzielonej, jak i Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego:
    1. do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych przed Dniem Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie po Dniu Podziału, nie będzie uprawniona Spółka Dzielona, a będzie uprawniona Spółka Przejmująca;
    2. do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych po Dniu Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie po Dniu Podziału, nie będzie uprawniona Spółka Dzielona, a będzie uprawniona Spółka Przejmująca;
    3. do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych przed Dniem Podziału lub po Dniu Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie przed Dniem Podziału, nie będzie uprawniona Spółka Przejmująca, a będzie uprawniona Spółka Dzielona;
    - niezależnie od tego, czy na danej fakturze jako nabywca towaru lub usługi zostanie wskazana Spółka Dzielona czy też Spółka Przejmująca?
  1. Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Spółkę Dzieloną, w odniesieniu do których prawo do odliczenia powstanie po Dniu Podziału, w sytuacji gdy nie będzie możliwe powiązanie takich faktur wyłącznie z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, ponieważ te faktury będą dokumentować dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz Spółki Dzielonej związane z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (tj. zarówno Części Pozostającej w Spółce Dzielonej, jak i Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej), uprawniony będzie Spółka Dzielona, a nie będzie uprawniona Spółka Przejmująca?

Zdaniem Zainteresowanych:

  1. W okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego:
    1. do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych przed Dniem Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie po Dniu Podziału, nie będzie uprawniona Spółka Dzielona, a będzie uprawniona Spółka Przejmująca;
    2. do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych po Dniu Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie po Dniu Podziału, nie będzie uprawniona Spółka Dzielona, a będzie uprawniona Spółka Przejmująca;
    3. do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych przed Dniem Podziału lub po Dniu Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie przed Dniem Podziału, nie będzie uprawniona Spółka Przejmująca, a będzie uprawniona Spółka Dzielona;
    -niezależnie od tego, czy na danej fakturze jako nabywca towaru lub usługi zostanie wskazana Spółka Dzielona czy też Spółka Przejmująca.
  1. W okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Spółkę Dzieloną, w odniesieniu do których prawo do odliczenia powstanie po Dniu Podziału, w sytuacji gdy nie będzie możliwe powiązanie takich faktur wyłącznie z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, ponieważ te faktury będą dokumentować dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz Spółki Dzielonej związane z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (tj. zarówno Części Pozostającej w Spółce Dzielonej, jak i Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej), uprawniony będzie Spółka Dzielona, a nie będzie uprawniona Spółka Przejmująca.


Wynika to z poniższej argumentacji.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Cechą szczególną podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje tylko przeniesienie części jej majątku na inną, już istniejącą lub nowo zawiązaną, spółkę.

Zgodnie z art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału, bądź z dniem wydzielenia, w prawa i obowiązki spółki dzielonej określone w planie podziału. Przepis ten ustanawia zasadę sukcesji uniwersalnej (częściowej), w zakresie praw i obowiązków cywilnoprawnych, składników majątku spółki dzielonej przypisanych w planie podziału określonej spółce przejmującej lub spółce nowo zawiązanej.

Zagadnienie sukcesji podatkowej regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej, w których ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa.

Na gruncie prawa podatkowego przejście praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej). Opisane w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę podatkowej sukcesji uniwersalnej częściowej.

Zatem, w przypadku podziału osoby prawnej następuje sukcesja jej praw i obowiązków. Jak wynika z art. 93c Ordynacji podatkowej, zakres sukcesji związany jest z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku. Warunkiem sukcesji jest, aby majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowił ZCP (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej). Stanowisko, zgodnie z którym spółka przejmująca wskutek wydzielenia wejdzie na zasadzie sukcesji uniwersalnej we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki dzielonej, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku potwierdzają liczne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane przez organy podatkowe, m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 10 czerwca 2016 r. (nr IBPB-1-2/4518-8/16/BD).

Wskazać należy, że zgodnie z art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Oznacza to, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych.

Należy zwrócić uwagę, że w przepisach Ordynacji podatkowej nie została zawarta definicja terminu „zorganizowana część przedsiębiorstwa”. Biorąc to pod uwagę, w ocenie Zainteresowanych, ustalenie znaczenia tego terminu na gruncie Ordynacji podatkowej powinno nastąpić z uwzględnieniem wniosków płynących z wykładni systemowej zewnętrznej, tzn. z uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego innych niż Ordynacja podatkowa.

Zakres pojęcia ZCP został wskazany w przepisach ustawy o CIT (w art. 4a pkt 4) oraz ustawy o VAT (w art. 2 pkt 27e), przy czym obie ustawy posługują się jednakową definicją legalną tego terminu. Zgodnie z ww. przepisami, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno Wydzielana Część Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, jak i Część Pozostająca w Spółce Dzielone, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisów. W konsekwencji, w opinii Zainteresowanych, powinny być one uznane za zorganizowane części przedsiębiorstwa również w rozumieniu art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej. Co za tym idzie, należy uznać, że wyrażona w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej zasada sukcesji uniwersalnej będzie miała zastosowanie do planowanego Podziału z udziałem Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej, co oznacza, że Spółka Przejmująca wstąpi z Dniem Podziału we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi Spółce Przejmującej w Planie Podziału składnikami majątku Spółki Dzielonej.

Sukcesja praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego uwarunkowana jest istnieniem dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w chwili podziału przez wydzielenie. A skoro tak, to należy przyjąć, że przedmiotem tej sukcesji są tylko te prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, które są związane z tą zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, która zostanie przydzielona Spółce Przejmującej w Planie Podziału.

Skoro istnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa warunkuje sukcesję praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, a zakres tej sukcesji jest przedmiotowo ograniczony poprzez funkcjonalny wymóg „pozostawania w związku” z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku, to konsekwentnie należy uznać, że przedmiotem tej sukcesji mogą być tylko te prawa i obowiązki, które pozostają w związku ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa przydzieloną Spółce Przejmującej w Plamie Podziału.

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe (przykładowo w wyroku WSA z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. III SA/Wa 712/16 oraz wyroku WSA z dnia 21 lipca 2016 r., sygn. I SA/Kr 502/16) „Przedmiotem sukcesji są wszelkie skonkretyzowane prawa i obowiązki podatkowe istniejące na dzień podziału. Należy jednak podkreślić, iż przedmiotem sukcesji prawno-podatkowej przewidzianej w art. 93c Ordynacji podatkowej będą jedynie te prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej, które pozostają w związku z przydzielonymi sukcesorowi w planie podziału składnikami majątku, co wynika z zasad Kodeksu spółek handlowych (...)”.

Dodatkowo jak wskazują organy podatkowe, przedmiotem sukcesji podatkowej mogą być tylko tzw. „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki spółki dzielonej, które związane są z wydzielaną częścią majątku i na dzień podziału nie zostały zrealizowane przez spółkę dzieloną - tak przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej 10 czerwca 2016 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nr IBPB-1-2/4518-15/16/BD oraz w interpretacji indywidualnej wydanej 29 czerwca 2016 r., nr IBPB-1-2/4518-13/16/AK: (...) przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień wydzielenia „pozostają” jeszcze w związku z przydzielonymi Spółce przejmującej składnikami majątku”.

Ponadto, jak to zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych (przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 24 maja 2017 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.45.2017.2.SR oraz interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 26 kwietnia 2017 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.5.2017.1.KB), wskazać należy, iż „a contrario w związku z faktem, iż przedmiotem sukcesji są "prawa i obowiązki”, to te z nich, które uległy konkretyzacji przed podziałem (a więc te zdarzenia, których skutki, tj. rozpoznanie przychodu lub kosztu, zostały ujęte dla celów podatkowych przed podziałem) nie będą przedmiotem sukcesji - nie będą miały bowiem przymiotu praw i obowiązków (oraz nie będą „stanami otwartymi”)”. Prawa i obowiązki te będą bowiem miały charakter „stanów zamkniętych”, które nie podlegają sukcesji podatkowej na gruncie art. 93c Ordynacji podatkowej. Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0111-KDIB1-2.4017.2.2017.2.BD) „należy przyjąć, że po podziale Spółki Dzielonej przez wydzielenie części majątku do Spółki Przejmującej, tj. na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, wszelkie zobowiązania podatkowe powstałe przed podziałem, do których zapłaty była zobowiązana Spółka Dzielona, nie staną się przedmiotem sukcesji na podstawie art. 93c OP. W konsekwencji, Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana do zapłaty podatków, które wynikają z zobowiązań podatkowych Spółki Dzielonej powstałych przed dniem wydzielenia. Co istotne, powyższe znajduje potwierdzenie w odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów z 8 listopada 2016 r., znak PS2.054.32.2016, na interpelację poselską nr 6845. Minister Rozwoju i Finansów wskazał w niej, że po podziale przez wydzielenie na podstawie art. 93c OP przedmiotem sukcesji nie są m.in.: prawo do stwierdzenia nadpłaty podatku i otrzymania jej zwrotu za okres sprzed podziału, obowiązek zapłaty zobowiązania podatkowego za okres sprzed podziału (w tym wynikającego z decyzji organu podatkowego), a także prawo i obowiązek dokonywania korekt deklaracji za okres sprzed podziału” .

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w wyniku podziału przez wydzielenie, sukcesji podatkowej podlegać będą te prawa i obowiązki związane z wydzielanymi składnikami majątkowymi przydzielonymi spółce przejmującej w planie podziału, które nie uległy konkretyzacji do dnia podziału.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Mając na uwadze regulacje wynikające z art. 93c Ordynacji podatkowej w przypadku, gdy dane prawo bądź obowiązek (np. prawo do odliczenia) powstało po dniu podziału, rozliczenia podatkowe z nim związane powinny dotyczyć wyłącznie podmiotu przejmującego. Prawo powstałe po dacie podziału przez wydzielenie nie może być bowiem przedmiotem sukcesji, skoro nie istnieje na moment dokonania podziału.

W konsekwencji należy uznać, że Spółka Dzielona nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Spółkę Dzieloną przed Dniem Podziału lub po Dniu Podziału, dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług przed Dniem Podziału, a związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, w sytuacji gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie po Dniu Podziału.

Wskazać bowiem należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takich faktur powstanie już po Podziale Spółki Dzielonej. Wobec czego, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej, prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie w tym zakresie przysługiwało Spółce Przejmującej.

Nie ma przy tym znaczenia, jeśli na danej fakturze zostaną wskazane dane Spółki Dzielonej jako nabywcy towaru lub usługi.

Jednocześnie, Spółka Dzielona będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych wystawionych przed Dniem Podziału lub po Dniu Podziału, dokumentujących dokonaną przed Dniem Podziału dostawę towarów lub świadczenie usług, związanych z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej w sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie przed Dniem Podziału.

Powyższe stanowisko potwierdza praktyka organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2015 r. (nr IBPP3/4512-21/15/EJ) stwierdził, że „Mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca - Spółka Przejmująca, z dniem podziału, wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału, składnikami majątku, będzie Ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur, w stosunku do których prawo do odliczenia powstało w dniu lub powstanie po dniu podziału. Okoliczność, że sprzedawcy wystawiając faktury dotyczące dostaw dokonanych przed podziałem na rzecz ZPC wskazali jako nabywcę Spółkę Dzieloną, pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę.

Wskazać należy, że faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego na potrzeby opodatkowania VAT. Określenie w fakturze jako nabywcy Spółki Dzielonej, nie wyłącza praw Spółki Przejmującej do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury, bowiem decydują o tym uprawnieniu okoliczności faktyczne zdarzenia gospodarczego, które odzwierciedla faktura, a więc - dokonanie sprzedaży, data tej sprzedaży, data wystawienia faktury ale przede wszystkim data podziału Spółki Dzielonej i przejęcia ZCP przez Spółkę Przejmującą.

Należy podkreślić, że powołane powyżej przepisy ustawy o VAT uzależniają prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od obowiązku posiadania faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro, jak wskazano powyżej, fakt, że sprzedawcy wskażą na fakturach wystawionych w dniu lub po dniu podziału jako nabywcę Spółkę Dzieloną, tj. podmiot który faktycznie dokonał nabycia, pozostaje bez wpływu na prawo Spółki Przejmującej do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury, to brak jest konieczności wystawienia not korygujących.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w dniu lub po dniu podziału sprzedawcy wystawią faktury dotyczące działalności ZCP wskazując jako nabywcę Spółkę Dzieloną, uprawnionym do odliczenia podatku z takich faktur będzie Spółka Przejmująca”.

Stanowisko Zainteresowanych znajduje również potwierdzenie m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej dnia 10 lipca 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0114-KDIP1-1.4012.298.2018.2.KBR),
  • interpretacji indywidualnej wydanej dnia 23 kwietnia 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0114-KDIP1-1.4012.154.2018.1.KOM),
  • interpretacji indywidualnej wydanej dnia 12 grudnia 2017 r.,
  • interpretacji indywidualnej wydanej dnia 27 czerwca 2017 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0112-KDIL1-1.4012.56.2017.1.RW).

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2.

Jak wskazano w argumentacji stanowiącej element uzasadnienia stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 1, w myśl art. 93c Ordynacji podatkowej sukcesji podlegają wyłącznie prawa i obowiązki związane ze składnikami majątku wydzielanego do spółki przejmującej. Prawo do odliczenia wynikające z faktur dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz spółki dzielonej, co do których nie istnieje możliwość jednoznacznego ich przyporządkowania wyłącznie do zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielanej (przenoszonej w wyniku podziału przez wydzielenie) do spółki przejmującej, nie może podlegać sukcesji na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej.

W konsekwencji należy uznać, że to Spółka Dzielona będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur, w odniesieniu do których prawo do odliczenia powstanie po Dniu Podziału, w sytuacji, gdy nie będzie możliwe powiązanie takich faktur wyłącznie z Wydzielaną Częścią Przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej, przenoszoną w ramach Podziału do Spółki Przejmującej. Jednocześnie, prawo do odliczenia podatku naliczonego z takich faktur nie będzie przysługiwać Spółce Przejmującej.

Stanowisko Zainteresowanych w tym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 10 lipca 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0114-KDIP1-1.4012.298.2018.2.KBR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Ponadto należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy i wskazaniu przez Wnioskodawcę, że „Zgodnie z Planem Podziału podział Spółki Dzielonej nastąpi w sposób opisany w art. 529 § 1 pkt 4 KSH (podział przez wydzielenie), tj. w drodze przeniesienia na Spółkę Przejmującą - na warunkach określonych w Planie Podziału - części majątku Spółki Dzielonej stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1406) oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) w zamian za udziały w Spółce Przejmującej, które obejmie Jedyny Udziałowiec.”. Powyższe przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i kwestia ta nie była przedmiotem oceny tut. Organu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, wskazać należy, że Zainteresowani do przedmiotowego wniosku wspólnego 31 maja 2021 r. uiścili opłatę w kwocie 640 zł. Natomiast wydana interpretacja indywidualna dotyczy 4 zdarzeń przyszłych, a z wnioskiem ORD-WS wystąpiło dwóch Zainteresowanych, zatem należna opłata od wniosku wynosi 320 zł. W związku z powyższym, opłata w kwocie 320 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj