Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.303.2021.2.MT
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 5 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem (data nadania 15 czerwca 2021 r., data wpływu 21 czerwca 2021 r.) na wezwanie z 9 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.303.2021.1.MT (data nadania 9 czerwca 2021 r., data doręczenia 14 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • kwalifikacji wynagrodzenia należnego na podstawie umowy o świadczenie Usług Doradczych do właściwego źródła przychodów i możliwości jego opodatkowania 19% podatkiem liniowym – jest prawidłowe,
  • obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia należnego na podstawie umowy o świadczenie Usług Doradczych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji wynagrodzenia należnego na podstawie umowy o świadczenie Usług Doradczych do właściwego źródła przychodów i możliwości jego opodatkowania 19% podatkiem liniowym oraz obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia należnego na podstawie umowy o świadczenie Usług Doradczych.


W związku z brakami formalnymi pismem z 9 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.303.2021.1.MT (data nadania 9 czerwca 2021 r., data doręczenia 14 czerwca 2021 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.


Pismem (data nadania 15 czerwca 2021 r., data wpływu 21 czerwca 2021 r.) uzupełniono powyższe w terminie.


We wniosku wspólnym i uzupełnieniu złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Pana M. G.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Spółka Akcyjna.


przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (Zainteresowany będący stroną postępowania, zwany dalej jako „Wnioskodawca” lub „Prezes Zarządu”) jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, niezależnie od miejsca osiągania przychodów. Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu w Spółce Akcyjnej (Zainteresowany niebędący stroną postępowania, zwany dalej jako „Spółka”) podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, niezależnie od miejsca osiągania przychodów przez Spółkę.


Wnioskodawca pełni od 2019 r. funkcję Prezesa Zarządu w Spółce z mocy powołania i nie jest zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie, umowa o dzieło lub umowa o podobnym charakterze).


W ramach wykonywanej funkcji Prezesa Zarządu w Spółce, Wnioskodawca jest obowiązany i uprawniony do prowadzenia - wraz z pozostałymi Członkami Zarządu - spraw Spółki oraz jej reprezentowania. Wykonywane przez Prezesa Zarządu, na podstawie aktu powołania, czynności mają charakter zarządczy i menedżerski, a Spółka może dochodzić od Wnioskodawcy odpowiedzialności na gruncie obowiązujących przepisów prawa.


Z tytułu pełnienia funkcji w Spółce Prezesowi Zarządu przysługuje wynagrodzenie z tytułu jej sprawowania, stanowiące przychody ze źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 UPDOF, opodatkowane według skali podatkowej. Spółka, w związku z wypłatą wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy na podstawie aktu powołania występuje w charakterze płatnika i dokonuje obliczenia, pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca prowadzi od dnia 18 marca 2011 r. jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy i nadal zamierza świadczyć na rzecz Spółki usługi o charakterze doradczym (dalej jako „Usługi Doradcze), na podstawie Umowy Ramowej o Świadczenie Usług (dalej jako „Umowa”), zawartej w dniu 1 maja 2020 r. pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką. Umowa została zawarta na czas nieoznaczony i może zostać rozwiązana z zachowaniem 1- miesięcznego okresu wypowiedzenia lub w drodze porozumienia Stron, przy czym oświadczenie w przedmiocie wypowiedzenia, rozwiązania lub inne kończące obowiązywanie Umowy wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.


Należy również wskazać, że w okresie od 1 lutego 2014 r. do 30 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca był zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę. Natomiast wykonywane przez Wnioskodawcę czynności związane z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu oraz Usługi Doradcze świadczone na rzecz Spółki w żadnym stopniu nie odpowiadały/nie odpowiadają czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał w powyższym okresie w ramach stosunku pracy.


Na podstawie zawartej Umowy, Wnioskodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki Usług Doradczych m.in. w zakresie doradztwa gospodarczego oraz planowania i analiz, których produktami mogą być raporty, modele, plany i analizy, a także prezentacje i porady.


Z zawartej Umowy wynika, że Wnioskodawca jest odpowiedzialny za poprawność i jakość świadczonych Usług Doradczych, jednocześnie zobowiązuje się wykonywać Umowę, mając na uwadze dobro Spółki, z należytą starannością z uwzględnieniem zawodowego i profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności. Strony Umowy zobowiązują się ustalić bez zbędnej zwłoki szczegóły dotyczące Usług Doradczych, w tym ich zakres, wartość oraz termin realizacji, zwane dalej „Zleceniem”.


Spółka zobowiązuje się do współpracy z Wnioskodawcą przy wykonywaniu Umowy, dokonania uzgodnień w sprawach związanych z realizacją przedmiotu Umowy, dokonania odbioru produktów (efektów) Usług Doradczych oraz zapłaty wynagrodzenia za realizację przedmiotu Umowy, zgodnie z jej brzmieniem. Wynagrodzenie Wykonawcy jest płatne zgodnie z wyceną zawartą w Zleceniu na podstawie faktur VAT przesyłanych Spółce wraz ze specyfikacją zrealizowanych w danym miesiącu Usług.


Jednocześnie, w zakresie w jakim produktem (efektem) Usług Doradczych są utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Wnioskodawca zobowiązuje się do przeniesienia na Spółkę autorskich praw majątkowych do ww. utworów. Przy czym, wynagrodzenie wypłacane na podstawie Umowy obejmuje wynagrodzenie z tytułu nabycia przez Spółkę autorskich praw majątkowych.


W tym miejscu należy zaznaczyć, że Wnioskodawca jest odpowiedzialny za wszelkie wady prawne produktów (efektów) Usług Doradczych i zobowiązuje się zdjąć ze Spółki wszelką odpowiedzialność oraz odszkodowania lub kary dochodzone lub należne od Spółki w związku z wykonywaniem Usług Doradczych, jak również zobowiązuje się podjąć wszelkie możliwe kroki w celu ochrony interesów Spółki. Zgodnie z zapisami Umowy, Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania poufności w związku z wykonywaniem Usług Doradczych.


Co do zasady, Wnioskodawca świadczy Usługi Doradcze na rzecz Spółki w miejscu przez siebie ustalonym, przy czym może korzystać z mienia, urządzeń, materiałów i akcesoriów oraz oprogramowania należących lub dostarczonych przez Spółkę, jeśli będzie to uzasadnione charakterem Usług Doradczych, a Spółka zapewni Wnioskodawcy dostęp do pomieszczeń biurowych. Wnioskodawca ma przy tym prawo korzystać z ww. infrastruktury tylko i wyłącznie dla celów wykonania Umowy. Warunki udostępniania Wnioskodawcy pomieszczeń biurowych oraz zasady użytkowania sprzętu i oprogramowania należącego do Spółki, zostały uregulowane odrębnie od przedmiotowej Umowy.


Zaznaczenia wymaga, że Usługi Doradcze nabywane od Wnioskodawcy stanowią dla Spółki koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i są wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Usługi Doradcze świadczone przez Wnioskodawcę nie wchodzą w zakres obowiązków Prezesa Zarządu w związku z wykonywaniem tej funkcji w Spółce na podstawie aktu powołania. W szczególności, w ramach świadczonych Usług Doradczych, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do podejmowania decyzji ani zawierania umów wiążących dla Spółki. Wykonywane Usługi Doradcze będą miały charakter wyłącznie doradczo-konsultacyjny i w żadnym stopniu nie będą czynnościami o charakterze zarządczym lub menedżerskim, w szczególności - z tytułu świadczenia Usług - Wnioskodawca nie będzie mieć również prawa do wyrażania oświadczeń woli w imieniu i na rzecz Spółki.


Należy także wskazać, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w ramach której wykonuje Usługi Doradcze na rzecz Spółki, złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego skutecznie oświadczenie o wyborze opodatkowania 19% liniowym podatkiem dochodowym.


Końcowo należy zaznaczyć, że w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Wnioskodawca może osiągać również przychody z tytułu świadczenia usług wykonywanych na rzecz innych podmiotów niż Spółka.


Z uwagi na okoliczność, że opisany stan faktyczny dotyczy zarówno Wnioskodawcy (Prezesa Zarządu) jak i Spółki, występują oni z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej stosownie do treści art. 14r § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa wskazując jednocześnie Wnioskodawcę (Prezesa Zarządu) jako stronę postępowania. W dalszej części wniosku, Wnioskodawca (Prezes Zarządu) i Spółka są łącznie zwani „Zainteresowanymi”.


Pismem (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 9 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.303.2021.1.MT Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny poprzez wskazanie, że Wnioskodawca odpowiedzialny jest zgodnie z umową za poprawność i jakość świadczonych Usług Doradczych. To Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec Spółki Akcyjnej za rezultat i wykonanie czynności objętych umową o świadczenie usług doradczych - zgodnie z zawartą umową.


Wnioskodawca jest także odpowiedzialny za wady prawne produktów (efektów) Usług Doradczych i także w tym zakresie ponosi wobec Spółki odpowiedzialność. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia przez osobę trzecią z roszczeniem wobec Spółki związanym z nieprawidłowym wykonaniem Usługi Doradczej lub wadami prawnymi produktów (efektów) Usług Doradczych, Spółce przysługiwać będzie roszczenie regresowe wobec Wnioskodawcy, a nadto Wnioskodawca - na podstawie odrębnej czynności prawnej - powinien zwolnić Spółkę z odpowiedzialności z tego tytułu. Ostatecznie zatem to Wnioskodawca poniesie wobec Spółki oraz ponieść może wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat i wykonanie czynności objętych umową o świadczenie usług doradczych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczonych Usług Doradczych na rzecz Spółki, wypłacane przez Spółkę, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, należy kwalifikować do źródła przychodów jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF, a w rezultacie czy Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania dochodu z tytułu Usług Doradczych świadczonych na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 UPDOF?
  2. Czy w związku z wynagrodzeniem należnym i wypłacanym Wnioskodawcy z tytułu świadczonych Usług Doradczych na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, Spółka występuje w charakterze płatnika w rozumieniu UPDOF i jest zobowiązana do obliczenia, pobrania podatku i wpłacenia go właściwemu organowi podatkowemu?


Zdaniem Zainteresowanych,


Ad. 1


Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczonych Usług Doradczych na rzecz Spółki, wypłacane przez Spółkę, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, należy kwalifikować do źródła przychodów jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF, a w rezultacie Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania dochodu z tytułu Usług Doradczych świadczonych na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 UPDOF.


Ad. 2


W związku z wynagrodzeniem należnym i wypłacanym Wnioskodawcy z tytułu świadczonych Usług Doradczych na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, Spółka nie występuje w charakterze płatnika w rozumieniu UPDOF i nie jest zobowiązana do obliczenia, pobrania podatku i wpłacenia go właściwemu organowi podatkowemu

Zainteresowani wskazują, że prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę jest poparta analizą dotychczasowej praktyki interpretacyjnej. Dla poparcia tezy Wnioskodawcy można tu przytoczyć interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2020 r. sygn. 0114-KDWP.4011.21.2020.2.KS1 oraz z dnia 29 maja 2019 r. sygn. 0112-KDIL3-3.4011.115.2019.2.MM wydane na wniosek wspólny (ORD-WS) zainteresowanych stron.


UZASADNIENIE ODNOŚNIE PYTANIA NR 1


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF jako jedno ze źródeł przychodów wymienia się pozarolniczą działalność gospodarczą.


Legalna definicja pozarolniczej działalność gospodarczej znalazła odzwierciedlenie w art. 5a pkt 6 UPDOF, zgodnie z którym przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą budowlaną handlową usługową
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1. 2 i 4-9 UPDOF.

Z powyższego wynika zatem, że przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej stanowią źródło przychodów odrębne od m.in. przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście.


Należy jednak wskazać, że przepisy art. 5b UPDOF precyzują że czynności nie zostaną uznane za wykonane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli będą łącznie spełnione następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Mając powyższe na uwadze, aby przychody były kwalifikowane jako osiągnięte ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, nie mogą one być zaliczone m.in. do przychodów ze stosunku pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1 UPDOF) oraz przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOF), a ponadto czynności wykonywane w ramach danego stosunku prawnego nie mogą spełnić łącznie wszystkich negatywnych przesłanek wymienionych w art. 5b UPDOF.


Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 1 w zw. z ust. 2 UPDOF. dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 UPDOF (tj. według progresywnej skali podatkowej). (...) chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 30c UPDOF (opodatkowanie podatkiem liniowym) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Zgodnie natomiast z ust. 3 ww. artykułu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania według stawki liniowej, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie (...) przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik (...) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy (...), podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c UPDOF i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 UPDOF. oraz odsetek za zwłokę od zaległość z tytułu tych zaliczek.


W tym miejscu należy również wskazać, że zgodnie z treścią art. 30c ust. 1 UPDOF. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (...) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Mając na uwadze brzmienie powołanych przepisów oraz opis przedstawionego stanu faktycznego, w opinii Wnioskodawcy, zachodzą uzasadnione przesłanki do zakwalifikowania przychodów (dochodów) z tytułu świadczonych na rzecz Spółki Usług Doradczych do źródła przychowów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem liniowym wg stawki 19%.


W pierwszej kolejności należy wskazać, że świadczone na podstawie Umowy Usługi Doradcze są wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach jego zarejestrowanej działalności gospodarczej (CEIDG), która ma charakter zarobkowy, co oznacza, że jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku. Wnioskodawca wykonuje swoją działalność we własnym imieniu oraz w sposób:

  • zorganizowany - gdyż warunki świadczenia Usług Doradczych zostały uregulowane w zawartej ze Spółką Umową, a Wnioskodawca świadczy Usługi Doradcze w miejscu przez siebie ustalonym, przy czym może korzystać z mienia, urządzeń, materiałów i akcesoriów oraz oprogramowania należących łub dostarczonych przez Spółkę, jeśli będzie to uzasadnione charakterem Usług Doradczych;
  • ciągły - gdyż Umowa na świadczenie Usług Doradczych została zawarta na czas nieoznaczony, a wynagrodzenie Wykonawcy jest płatne zgodnie z wyceną zawartą w Zleceniu na podstawie faktur VAT przesyłanych Spółce wraz ze specyfikacją zrealizowanych w danym miesiącu Usług Doradczych (wykonanych zadań).


Tym samym, Wnioskodawca spełnia kryteria przewidziane w art. 5a pkt 6 UPDOF.


W tym miejscu należy także wskazać, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Usługi Doradcze nie powinny zostać zaklasyfikowane jako zatrudnienie w ramach stosunku pracy, m.in. z uwagi na następujące okoliczności:

  • brak elementu podporządkowania, gdyż Wnioskodawca jest odpowiedzialny za poprawność i jakość świadczonych Usług Doradczych, jednocześnie zobowiązuje się wykonywać Umowę, mając na uwadze dobro Spółki, z należytą starannością z uwzględnieniem zawodowego i profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności;
  • swobodę w wyborze miejsca i czasu świadczenia Usług - Umowa jedynie uprawnia Wnioskodawcę do świadczenia Usług w miejscu udostępnionym przez Spółkę i korzystaniu z mienia, urządzeń, materiałów i akcesoriów oraz oprogramowania należących lub dostarczonych przez Spółkę, jeśli będzie to uzasadnione charakterem Usług Doradczych; warunki udostępniania Wnioskodawcy pomieszczeń biurowych oraz zasady użytkowania sprzętu i oprogramowania należącego do Spółki, zostały uregulowane odrębnie od Umowy na świadczenie usług;
  • braku ograniczenia odpowiedzialności za potencjalnie wyrządzoną przez Wnioskodawcę Spółce szkodę - Wnioskodawca jest odpowiedzialny za wszelkie wady prawne produktów (efektów) Usług Doradczych i zobowiązuje się zdjąć ze Spółki wszelką odpowiedzialność oraz odszkodowania lub kary dochodzone lub należne od Spółki w związku z wykonywaniem Usług Doradczych, jak również zobowiązuje się podjąć wszelkie możliwe kroki w celu ochrony interesów Spółki;
  • braku odesłania w Umowie do przepisów prawa pracy.


Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi Doradcze nie stanowią również działalności wykonywanej osobiście, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 13 UPDOF, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in.:

  1. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 UPDOF);
  2. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    3. przedsiębiorstwa w spadku - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (art. 13 pkt 8 UPDOF); 3) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 UPDOF).


Należy wskazać, że świadczone Usługi Doradcze nie mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z tytułu czynności członków zarządu (na podstawie art. 13 pkt 7 UPDOF) lub kontrakt menedżerski lub o umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem (na podstawie art. 13 pkt 9 UPDOF), gdyż ich przedmiotem są wyłącznie czynności o charakterze konsultacyjno-doradczym. W ramach świadczonych Usług Doradczych Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do podejmowania decyzji ani zawierania umów wiążących dla Spółki ani do wyrażania oświadczeń woli w imieniu I na rzecz Spółki Na uwagę zasługuje również fakt, że z tytułu sprawowanej - na podstawie aktu powołania - funkcji (Prezes Zarządu) otrzymuje wynagrodzenie, odrębne od wynagrodzenia przysługującego w zw. ze świadczeniem Usług Doradczych.


Tym samym, w opisanym stanie faktycznym, brak jest argumentów wykluczających możliwość ukształtowania stosunków między Wnioskodawcą a Spółką z uwzględnieniem podziału na dwa odrębne tytuły prawne:

  1. akt powołania na Prezesa Zarządu,
  2. Umowa o świadczeniu Usług Doradczych.


Uzupełniająco należy wskazać, że Umowa o świadczenie Usług Doradczych nie stanowi umowy o dzieło, umowy zlecenia lub umowy o podobnym charakterze, gdyż przedmiotowa Umowa jest wykonywana w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.


W opinii Wnioskodawcy, w okolicznościach sprawy nie znajdują również zastosowania regulacje zawarte w art. 5b ust. 1 UPDOF, gdyż:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat Usług Doradczych oraz ich wykonywanie ponosi Wnioskodawca;
  • Usługi Doradcze nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez Spółkę;
  • Wnioskodawca, wykonując Usługi Doradcze, ponosi ryzyko ekonomiczne (gospodarcze) związane z prowadzoną działalnością.


Nie została zatem spełniona żadna z przesłanek z art. 5b ust. 1 UPDOF, których łączne wypełnienie wyłączałoby Usługi Doradcze jako czynności wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu UPDOF.


Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że wykonywanie czynności zarządczych w związku ze sprawowaniem funkcji w zarządzie spółki prawa handlowego nie wyklucza możliwości prowadzenia działalności gospodarczej dla tego samego podmiotu gospodarczego, co wielokrotnie zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych, np.:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.481.2018.4.MJ,
  • interpretacji Indywidualnej z dnia 17 października 2018 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.408.2018.1.ES,
  • interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.138.2018.2.RK,
  • interpretacji indywidualnej z dnia 13 kwietnia 2016 r„ sygn. IBPB-1-1/4511-89/16/ZK.


Wnioskodawca zauważa, że spełnione zostały również przesłanki formalne do zastosowania 19% liniowej stawki podatku z tytułu świadczonych Usług.


Zgodnie z art. 9a ust. 2 UPDOF podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c UPDOF. W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po dniu uzyskania pierwszego przychodu w danym roku podatkowym) pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskodawca złożył prawidłowo oświadczenie o wyborze opodatkowania 19% liniowym podatkiem dochodowym dochodów z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.


Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie również zastosowania art. 9a ust. 3 UPDOF. zgodnie z którym ograniczenie w stosowaniu stawki liniowej do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w bieżącym roku ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca świadczy takie same usługi, które wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy.


Wnioskodawca pragnie zauważyć przy tym, że w okresie od 1 lutego 2014 r. do 30 kwietnia 2020 r. był zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę.


Natomiast wykonywane przez Wnioskodawcę czynności związane z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu oraz Usługi Doradcze świadczone na rzecz Spółki w żadnym stopniu nie odpowiadały/nie odpowiadają czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał w powyższym okresie w ramach stosunku pracy. Tym samym, z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę Usług Doradczych, nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 9a ust 3 UPDOF.


Podsumowując. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczonych Usług Doradczych na rzecz Spółki, wypłacane przez Spółkę, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, należy kwalifikować do źródła przychodów jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF, a w rezultacie Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania dochodu z tytułu Usług Doradczych świadczonych na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 UPDOF.


UZASADNIENIE ODNOŚNIE PYTANIA Nr 2


Jak wynika z treści art. 31 UPDOF, m.in. osoby prawne są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.


Wnioskodawca wskazuje, że - zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego – nie ma zawartej umowy o pracę ze Spółką, a jednocześnie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że pomiędzy Spółką a Wnioskodawcą zachodzi domniemanie stosunku pracy. Co więcej, pomiędzy Spółką a Wnioskodawcą nie występują również inne tytuły wymienione w art. 31 UPDOF skutkujące obowiązkiem pobrania podatku dochodowego przez Spółkę od wynagrodzenia należnego i wypłacanego Wnioskodawcy na podstawie zawartej Umowy o świadczenie Usług Doradczych. Brak jest zatem podstaw, aby twierdzić, że Spółka w związku z Umową z Wnioskodawcą występowała w charakterze płatnika w rozumieniu ww. przepisu.


Brak jest również podstaw, aby w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, miał zastosowanie przepis art. 41 ust. 1 UPDOF, zgodnie z którym, m.in. osoba prawna zobowiązana jest jako płatnik pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, najniższą stawkę podatkową. Tytułami zobowiązującymi płatnika do pobrania zaliczki na podstawie ww. przepisu jest wypłacenie przez niego świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 UPDOF (a więc świadczeń stanowiących dla podatnika przychód z działalności wykonywanej osobiście) oraz art. 18 UPDOF (przychody z praw majątkowych).


Jak wskazano w uzasadnieniu odnośnie pytania 1, nie występują przesłanki umożliwiające zakwalifikowanie świadczonych Usług Doradczych jako działalność wykonywaną osobiście, jak również nie stanowi umowy o dzieło, umowy zlecenia bądź umowy o podobnym charakterze, a jednocześnie wynagrodzenie z tytułu świadczenia Usług Doradczych nie stanowi przychodu z praw majątkowych (przeniesienie praw autorskich na Spółkę jest jedynie pobocznym elementem świadczenia Usług, a nie ich istotą i z tego tytułu nie przysługuje Wnioskodawcy dodatkowe/odrębne wynagrodzenie). Skoro tak. to Spółka nie występuje, na podstawie art. 41 ust 1 UPDOF. w charakterze płatnika i nie jest zobowiązana do pobrania podatku od wynagrodzenia należnego i wypłacanego Wnioskodawcy na podstawie Umowy o świadczenie Usług Doradczych.


Brak jest również innej podstawy prawnej w UPDOF, która zobowiązuje Spółkę do pobrania jako płatnik podatku od wynagrodzenia należnego i wypłacanego Wnioskodawcy na postawie Umowy o świadczenie Usług Doradczych.


Podsumowując, w związku z wynagrodzeniem należnym i wypłacanym Wnioskodawcy z tytułu świadczonych Usług Doradczych na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, Spółka nie występuje w charakterze płatnika w rozumieniu UPDOF i nie jest zobowiązana do obliczenia, pobrania podatku i wpłacenia go właściwemu organowi podatkowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • kwalifikacji wynagrodzenia należnego na podstawie umowy o świadczenie Usług Doradczych do właściwego źródła przychodów i możliwości jego opodatkowania 19% podatkiem liniowym – jest prawidłowe,
  • obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia należnego na podstawie umowy o świadczenie Usług Doradczych – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:

  • działalność wykowywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Ponadto w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.


W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 tej ustawy: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Należy zauważyć, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.


Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych między przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W tym miejscu należy również wskazać, że przychody członka zarządu/prezesa zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w art. 13 pkt 9 ustawy).


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pełni z mocy powołania funkcję Prezesa Zarządu Spółki Akcyjnej od 2019 r. Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki przysługuje wynagrodzenie z tytułu jej sprawowania, stanowiące przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach wykonywanej funkcji Prezesa Zarządu w Spółce, Wnioskodawca jest obowiązany i uprawniony do prowadzenia - wraz z pozostałymi Członkami Zarządu - spraw Spółki oraz jej reprezentowania. Wykonywane przez Prezesa Zarządu, na podstawie aktu powołania, czynności mają charakter zarządczy i menedżerski, a Spółka może dochodzić od Wnioskodawcy odpowiedzialności na gruncie obowiązujących przepisów prawa. Ponadto Wnioskodawca prowadzi od dnia 18 marca 2011 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której Wnioskodawca świadczy i nadal zamierza świadczyć na rzecz Spółki usługi o charakterze doradczym (dalej jako „Usługi Doradcze), na podstawie Umowy Ramowej o Świadczenie Usług (dalej jako „Umowa”), zawartej w dniu 1 maja 2020 r. pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką. Na podstawie zawartej Umowy, Wnioskodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki Usług Doradczych m.in. w zakresie doradztwa gospodarczego oraz planowania i analiz, których produktami mogą być raporty, modele, plany i analizy, a także prezentacje i porady. Z zawartej Umowy wynika, że Wnioskodawca jest odpowiedzialny za poprawność i jakość świadczonych Usług Doradczych, jednocześnie zobowiązuje się wykonywać Umowę, mając na uwadze dobro Spółki, z należytą starannością z uwzględnieniem zawodowego i profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności. Spółka zobowiązuje się do współpracy z Wnioskodawcą przy wykonywaniu Umowy, dokonania uzgodnień w sprawach związanych z realizacją przedmiotu Umowy, dokonania odbioru produktów (efektów) Usług Doradczych oraz zapłaty wynagrodzenia za realizację przedmiotu Umowy, zgodnie z jej brzmieniem. Wynagrodzenie Wykonawcy jest płatne zgodnie z wyceną zawartą w Zleceniu na podstawie faktur VAT przesyłanych Spółce wraz ze specyfikacją zrealizowanych w danym miesiącu Usług. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za wszelkie wady prawne produktów (efektów) Usług Doradczych i zobowiązuje się zdjąć ze Spółki wszelką odpowiedzialność oraz odszkodowania lub kary dochodzone lub należne od Spółki w związku z wykonywaniem Usług Doradczych, jak również zobowiązuje się podjąć wszelkie możliwe kroki w celu ochrony interesów Spółki. Zgodnie z zapisami Umowy, Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania poufności w związku z wykonywaniem Usług Doradczych. Co do zasady, Wnioskodawca świadczy Usługi Doradcze na rzecz Spółki w miejscu przez siebie ustalonym, przy czym może korzystać z mienia, urządzeń, materiałów i akcesoriów oraz oprogramowania należących lub dostarczonych przez Spółkę, jeśli będzie to uzasadnione charakterem Usług Doradczych, a Spółka zapewni Wnioskodawcy dostęp do pomieszczeń biurowych. Wnioskodawca ma przy tym prawo korzystać z ww. infrastruktury tylko i wyłącznie dla celów wykonania Umowy. Warunki udostępniania Wnioskodawcy pomieszczeń biurowych oraz zasady użytkowania sprzętu i oprogramowania należącego do Spółki, zostały uregulowane odrębnie od przedmiotowej Umowy. Usługi Doradcze świadczone przez Wnioskodawcę nie wchodzą w zakres obowiązków Prezesa Zarządu w związku z wykonywaniem tej funkcji w Spółce na podstawie aktu powołania. W szczególności, w ramach świadczonych Usług Doradczych, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do podejmowania decyzji ani zawierania umów wiążących dla Spółki. Wykonywane Usługi Doradcze będą miały charakter wyłącznie doradczo-konsultacyjny i w żadnym stopniu nie będą czynnościami o charakterze zarządczym lub menedżerskim, w szczególności - z tytułu świadczenia Usług - Wnioskodawca nie będzie mieć również prawa do wyrażania oświadczeń woli w imieniu i na rzecz Spółki. Wnioskodawca ponosi wobec Spółki oraz ponieść może wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat i wykonanie czynności objętych umową o świadczenie usług doradczych.


W okresie od 1 lutego 2014 r. do 30 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca był zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę. Natomiast wykonywane przez Wnioskodawcę czynności związane z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu oraz Usługi Doradcze świadczone na rzecz Spółki w żadnym stopniu nie odpowiadały/nie odpowiadają czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał w powyższym okresie w ramach stosunku pracy.


Mając zatem na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że Umowa o Świadczenie Usług, którą Wnioskodawca zawarł ze Spółką, dotyczy usług o charakterze doradczym. Natomiast nie obejmuje ona czynności dotyczących zarządzania Spółką lub czynności o podobnym charakterze. Charakter wykonywanych czynności wskazuje także, że nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia tych usług można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.


Tym samym Wnioskodawca, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki usługi na podstawie Umowy o Świadczenie Usług Doradczych, której zakres wskazany został w opisie sprawy niniejszego wniosku, jest uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że prawidłowo złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym zgodnie z art. 9a ust. 2 powoływanej ustawy.


Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.: podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Przy czym zgodnie z art. 9a ust. 2c ww. ustawy: oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 2-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.


Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Reasumując – wynagrodzenie należne Wnioskodawcy na podstawie Umowy o Świadczenie Usług Doradczych należy kwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania dochodu z tej działalności 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 tej ustawy.


Przechodząc do obowiązków płatnika, należy wskazać, że w myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym w przypadku, gdy uzyskiwany przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14, na podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego w związku z zakwalifikowaniem przychodu z Umowy o Świadczenie Usług Doradczych zawartej ze Spółką przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka nie jest zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika i pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty wynagrodzenia na podstawie ww. Umowy.


Reasumując – Spółka nie jest zobowiązana jako płatnik do poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od Wynagrodzenia wypłacanego Wnioskodawcy na podstawie Umowy o Świadczenie Usług doradczych.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych


i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 71-899 Szczecin za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj