Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.356.2021.2.LS
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 12 kwietnia 2021 r.) uzupełnione pismem z 25 czerwca 2021 r. (data nadania 25 czerwca 2021 r., data wpływu 30 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 17 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.356.2021.1.LS (data doręczenia 21 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 17 lutego 1971 roku zmarł dziadek Wnioskodawcy K. T. Dnia 1 sierpnia 1974 roku wuj Wnioskodawcy J. T. (brat mamy Wnioskodawcy) stał się właścicielem działek rolnych o nr 2/8, 2/13 i 6/13. W latach 2005-2010 działki o nr 2/8 i 2/13 zostały scalone i został im nadany numer 11 a działka 6/13 zmieniła numer na działkę 3. W dzieciństwie a następnie po przerwie od 2000 roku Wnioskodawca mieszkał razem z wujem J. T. w Jego domu. Wnioskodawca sprawował nad nim nie formalną opiekę. Wuj Wnioskodawcy nigdy się nie ożenił, nie miał partnerki ani dzieci. W roku 2010 działka 11 została przez Urząd Miasta w (…) podzielona na trzy działki o numerach 11/1, 11/2 i 11/3, a następnie w roku 2013 wuj Wnioskodawcy został wywłaszczony przez miasto z działki o nr 11/1 (pod budowę drogi). Dnia 31 października 2014 roku na podstawie złożonego przez wuja Wnioskodawcy J. T. wniosku w księdze wieczystej dotyczącej przedmiotowych nieruchomości zmieniono właściciela z nieżyjącego od 1971 r. K. T. (dziadka Wnioskodawcy i ojca J. T.) na własność wuja Wnioskodawcy J. T. Dnia 14 stycznia 2017 roku wuj Wnioskodawcy J. T. zmarł pozostawiając testament w którym uczynił Wnioskodawcę jedynym spadkobiercą. Postanowieniem Sądu Rejonowego z 11 września 2017 r. Wnioskodawca nabył prawo do nieruchomości spadku po J. T. Od spadku Wnioskodawca zapłacił podatek jako spadkobierca II grupy.


Pismem z 17 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.356.2021.1.LS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  1. wyjaśnienie czy Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów podatku od czynności cywilnoprawnych czy też w zakresie przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne wskazanie:
    1. czy wujek Wnioskodawcy stał się właścicielem nieruchomości (działek rolnych) w wyniku spadkobrania po ojcu (dziadku Wnioskodawcy)?
    2. jakie składniki majątkowe wchodziły w skład masy spadkowej po wujku Wnioskodawcy?
    3. czy nieruchomości (działki rolne) nabyte w drodze spadku w chwili sprzedaży będą stanowiły gospodarstwo rolne lub jego część składową, będące własnością lub współwłasnością Wnioskodawcy, o obszarze gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha?
    4. czy w związku ze sprzedażą, nieruchomości (działki rolne) utraciły/utracą charakter rolny? Proszę opisać zamiar nabywcy co do sposobu wykorzystania tych nieruchomości (działek rolnych) oraz wskazać okoliczności, które potwierdzają ten stan.
    5. Czy przedmiotowe nieruchomości były kiedykolwiek wykorzystywane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy?
    6. Czy Wnioskodawca w majątku prywatnym posiada inne nieruchomości, poza opisanymi we wniosku?
    7. Czy Wnioskodawca dokonywał wcześniej sprzedaży jakichkolwiek nieruchomości? Jeśli tak, to należy wskazać jakich i kiedy?
    8. Na co zostały/zostaną przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. nieruchomości?
    9. Czy sprzedaż ww. nieruchomości będzie/jest realizowane we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły czyli w sposób stały, nieokazjonalny, profesjonalny, metodyczny systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń, czy też okazjonalnie, incydentalnie w sposób przypadkowy, nieregularny?

Pismem z dnia 25 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych a także wskazał, że:

  1. Wujek Wnioskodawcy J. T. stał się właścicielem nieruchomości (działek rolnych) w spadku po swoim ojcu K. T. zmarłym w 1971 r. K. T. był dziadkiem Wnioskodawcy (ojcem mamy Wnioskodawcy)
  2. W skład masy spadkowej po J. T. (wuju Wnioskodawcy) wchodziły trzy działki rolne i gotówka w kwocie 10.312 zł. Na podstawie testamentu i przeprowadzonego postępowania spadkowego Wnioskodawca był jedynym spadkobiercą po wuju. Do jego śmierci mieszkał w domu Wnioskodawcy i sprawował nad wujem nieformalną opiekę)
  3. Nabyte w drodze spadku działki rolne nie stanowiły gospodarstwa rolnego z uwagi na zbyt mały areał (mniej niż 1 hektar). Wnioskodawca przed nabyciem spadku posiadał gospodarstwo rolne ponad około 1,6 hektara i był zarejestrowany jako rolnik w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nabyte w drodze spadku nieruchomości weszły w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.
  4. W obecnej chwili Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić czy odziedziczone działki rolne stracą swój rolny charakter po ewentualnej sprzedaży. Wniosek dotyczy czynności przyszłej i Wnioskodawca nie ma sprecyzowanego nabywcy. Wnioskodawca przypuszcza, że stracą one charakter rolny.
  5. Przedmiotowe nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej. Od zawsze do chwili obecnej działki były wykorzystywane tylko rolniczo.
  6. Poza opisanymi nieruchomościami Wnioskodawca posiada na zasadzie współwłasności z żoną około 1,6 ha oraz dom z zabudowaniami gospodarczymi.
  7. Wcześniej Wnioskodawca nie sprzedawał żadnych nieruchomości.
  8. Wnioskodawca nie ma skonkretyzowanych planów co do przeznaczenia środków uzyskanych z ewentualnej (przyszłej) sprzedaży nieruchomości będących przedmiotem zapytania.
  9. Ewentualną sprzedaż nieruchomości Wnioskodawca będzie realizował we własnym imieniu okazjonalnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy jeżeli Wnioskodawca zbędzie/sprzeda odziedziczone nieruchomości przed upływem 5 lat np. w roku 2021, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłacenia podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z nowelizacją przepisów podatkowych art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ze zm. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinien podlegać opodatkowaniu w przypadku zbycia nabytych przez spadek nieruchomości. Wnioskodawca może je sprzedać w roku 2021 i nie będzie podlegał obowiązkowi 19% podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5 i ust. 7, które stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.


Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.


Art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku, 5-letni okres liczony będzie od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycia nieruchomości lub praw majątkowych przez spadkodawcę.


Od dnia 1 stycznia 2019 r. pięcioletni okres, po upływie którego nie powstanie obowiązek uiszczenia podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytych w drodze spadku liczony jest od końca roku, w którym spadkodawca ją nabył lub wybudował, a nie tak jak w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r. – od końca roku, w którym został otwarty spadek (w którym zmarł spadkodawca). Zmiana obejmuje zatem wszystkich, którzy dokonają zbycia nieruchomości po dniu 31 grudnia 2018 r., bez względu na datę odziedziczenia nieruchomości.


Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nabytej w spadku nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez spadkodawcę.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 17 lutego 1971 roku zmarł dziadek Wnioskodawcy. Dnia 1 sierpnia 1974 roku wuj Wnioskodawcy stał się właścicielem działek rolnych o nr 2/8, 2/13 i 6/13. Dnia 14 stycznia 2017 roku wuj Wnioskodawcy J. T. zmarł pozostawiając testament w którym uczynił Wnioskodawcę jedynym spadkobiercą. Postanowieniem Sądu Rejonowego z 11 września 2017 r. Wnioskodawca nabył prawo do nieruchomości spadku po J. T.


Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy stwierdzić, że kwestie związane z dziedziczeniem regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.).


Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego, spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego).


W tym miejscu wskazać należy, że do celów stosowania art. 10 ust. 5 ww. ustawy w przedmiotowej sprawie momentem nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, jest moment nabycia nieruchomości w drodze spadku po ojcu (dziadku Wnioskodawcy).


W przedmiotowej sprawie nabycie nieruchomości przez spadkodawcę (wuja Wnioskodawcy), o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nastąpiło 17 lutego 1971 r.


Mając na uwadze powyższe, pięcioletni okres o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, liczony jest od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez spadkodawcę tj. od końca 1971 r., zatem termin ten upłynął z dniem 31 grudnia 1976 r.

Wobec powyższego jeżeli Wnioskodawca sprzeda ww. nieruchomość w 2021 roku to sprzedaż ta nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie ww. nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez spadkodawcę. W związku z powyższym, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dotyczy skutków podatkowych (opisanego zdarzenia przyszłego) powstałych wyłącznie po stronie Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywało się ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj