Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.442.2021.2.SR
z 29 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 18 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.442.2021.1.SR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce, nigdy nie prowadził działalności gospodarczej w Polsce, nie jest i nie był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca uzyskał w drodze umowy darowizny z dnia 14 sierpnia 2013 r. od swojej matki nieruchomość położoną w … przy ul. …, składającą się z działek nr: A, B, C, D, E, F, G i H.

Następnie Wnioskodawca z uwagi, że dotychczasowy podział geodezyjny był charakterystyczny jedynie dla przeszłego sposobu użytkowania terenów przy ul. … w …, tj. funkcji zabudowy mieszkaniowej wyłącznie bezpośrednio przy ul. …oraz funkcji rolnej dla reszty nieruchomości aż do nasypu czynnej linii kolejowej …, w celu dostosowania się do aktualnie obowiązującego sposobu użytkowania Jego nieruchomości przewidzianego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla … (uchwała z dnia 22 czerwca 2006 r. nr …Rady Miejskiej w …; Dz. Urz. Woj. …. nr …, poz. …), dokonał nowego podziału geodezyjnego, przystosowującego darowaną nieruchomość do funkcji budowlanej z wydzieleniem drogi wewnętrznej, dojazdowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że funkcja rolna dominowała na przedmiotowym obszarze przez co najmniej kilkadziesiąt lat do 2006 r.

Ostatecznie w 2019 r. po nowym podziale geodezyjnym dokonanym przez Wnioskodawcę, powstały działki nr: I, J, K, L, Ł, M, N, O, P, Q, R, S, T, U i V. Łączna ilość nowych działek wyniosła 16.

Działka nr V jest działką największą, stanowiącą ok. 60% powierzchni całej nieruchomości podarowanej Wnioskodawcy w 2013 r. i jako jedyna zachowała do tej pory cechy działek przedpodziałowych (gabaryty, szerokość, długość). Działka nr H jest działką mniejszą położoną obok działki nr V, przedzieloną działką nr W. Z kolei działka nr O to wewnętrzna droga dojazdowa.

Wnioskodawca sprzedał już działki nr: K, L, Ł, M, N, P, Q, X, R, S.

Darowana Wnioskodawcy nieruchomość zabudowana jest dwoma budynkami wielorodzinnymi (kamienicami kilkulokalowymi) z zabudowaniami gospodarczymi za nimi. Nieruchomość przed darowizną była nieużytkiem w części za zabudowaniami.

Podział nowych działek nastąpił decyzją z dnia 18 stycznia 2019 r. Prezydenta Miasta … w celu racjonalniejszego zagospodarowania i wykorzystania nieruchomości w zgodzie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ww. działki posiadają następujące powierzchnie i kategorie użytków:

  1. działka nr I – 502 m2, użytek B,
  2. działka nr J – 784 m|2, użytek B i RIVa,
  3. działka nr K – 692 m2, użytek PsIII i RIVa,
  4. działka nr L – 735 m2, użytek PsIII i RIVa,
  5. działka nr Ł – 693 m2, użytek PsIII, i RIVa,
  6. działka nr M – 709 m2, użytek PsIII i RIVa,
  7. działka nr N – 731 m2, użytek PsIII i RIVa,
  8. działka nr O – 1 158 m2, użytek B i RIIIb, PsIII i RIVa,
  9. działka nr P – 768 m2, użytek RIIIb i RIVa,
  10. działka nr Q – 659 m2, użytek RIIIb i RIVa,
  11. działka nr X – 698 m2, użytek RIVa,
  12. działka nr R – 745 m2, użytek RIVa,
  13. działka nr S – 884 m2, użytek RIVa,
  14. działka nr T – 686 m2, użytek B i RIVa,
  15. działka nr U – 657 m2, użytek B,
  16. działka nr V – 15 517 m2, użytek PsIII, RIIIb i RIVa.

Wnioskodawca poszukiwał nabywców poprzez ogłoszenia w Internecie.

Daty sprzedaży ww. działek:

  1. działka nr K – 9 lipca 2020 r.,
  2. działka nr L – 29 luty 2019 r.,
  3. działka nr Ł – 7 sierpnia 2019 r.,
  4. działka nr M – 13 grudnia 2019 r.,
  5. działka nr N – 21 marca 2019 r.,
  6. działka nr P – 13 grudnia 2019 r.,
  7. działka nr Q – 21 marca 2019 r.,
  8. działka nr X – 24 maja 2019 r.,
  9. działka nr R – 30 października 2019 r.,
  10. działka nr S – 13 grudnia 2019 r.

W celu uatrakcyjnienia działek Wnioskodawca wydzielił drogę dojazdową i w minimalnym stopniu ją utwardził. Na ww. działkach nie było prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Ww. działki nie były dzierżawione ani najmowane.

Zbycie ww. działek nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie sprzedawał wcześniej innych nieruchomości.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem w udziale 3/32 nieruchomości położonej przy ul. … w … oraz wraz z żoną współwłaścicielem dwóch mieszkań w … przy ul. ….

Interpretacją indywidualną z dnia … 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr …, Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie, że przychód uzyskany ze sprzedaż działek nr: K, L, Ł, M, N, P, Q, R, S, T, U będzie stanowił przychód zaliczony do przypadków z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości dokonać dalszego podziału działki nr V, która pozostała największą działką po podziale geodezyjnym z dnia 18 stycznia 2019 r., stanowiącą około 60% powierzchni całej nieruchomości podarowanej Wnioskodawcy w 2013 r. i jako jedyna zachowała do tej pory cechy działek przed podziałowych (gabaryty, szerokość, długość). Podobnie Wnioskodawca zamierza postąpić w stosunku do działki nr H.

W wyniku uchwalenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwałą z dnia 18 maja 2017 r. nr … Rady Miasta … i przeznaczenia również terenu działek nr V i nr H pod budownictwo, Wnioskodawca uznaje, że z uwagi na to, iż dotychczasowy podział geodezyjny był charakterystyczny jedynie dla przeszłego sposobu użytkowania terenów przy ul. … w …, tj. funkcji zabudowy mieszkaniowej wyłącznie bezpośrednio przy ulicy … oraz funkcji rolnej dla reszty nieruchomości aż do nasypu czynnej linii kolejowej …, w celu dostosowania się do aktualnie obowiązującego sposobu użytkowania jego nieruchomości przewidzianego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w celu racjonalniejszego zagospodarowania i wykorzystania również terenu działek nr V i nr H, zamierza dokonać dalszego podziału geodezyjnego, przystosowującego działki nr V i nr H do funkcji budowlanej z przedłużeniem wydzielonej drogi wewnętrznej, dojazdowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • Wnioskodawca pracuje w firmie … w …;
  • do 1990 r. matka Wnioskodawcy prowadziła na darowanych nieruchomościach wyłącznie działalność rolną;
  • powierzchnia działek darowanych Wnioskodawcy przez Jego matkę (14 sierpnia 2013 r.) wynosi: działka nr A – 919 m2, działka nr B – 9 493 m2, działka nr C– 17 m2, działka nr Y – 500 m2, działka nr E – 4 999 m2, działka nr F – 4 814 m2, działka nr Z – 5 876 m2, działka nr H – 3 681 m2, SUMA – 30 299 m2;
  • w 2018 r. (we wniosku omyłkowo podano 2019 r.) podziałem geodezyjnym objęte były wszystkie wyżej wymienione działki poza działką nr H o pow. 3 681 m2, którą Wnioskodawca przewiduje do podziału geodezyjnego w 2022 r.;
  • Wnioskodawca obecnie posiada: działkę nr Ź – o pow. 164 m2 (na której zlokalizowana jest kamienica – adres ul. …), działkę nr I – o pow. 502 m2, działkę nr J – o pow. 784 m2, działkę nr T – o pow. 686 m2, działkę nr U – o pow. 657 m2 (na której zlokalizowana jest kamienica – adres ul. …), działkę nr V – o pow. 15 517 m2, działkę nr H– o pow. 3 681 m2, działkę nr Ż – o pow. 2 720 m2, działkę nr Ś – o pow. 1 750 m2;
  • zabudowana kamienicą jest działka nr Ź przy ul. … i działka nr U przy ul. …;
  • w kamienicy przy ul. … są 3 lokale mieszkalne, z tego dwa są wynajmowane, a w jednym mieszka rodzina Wnioskodawcy; z kolei w kamienicy przy ul. … jest 5 lokali mieszkalnych, które Wnioskodawca wynajmuje;
  • Wnioskodawca zamierza podzielić działkę nr V i działkę nr H, a następnie za pośrednictwem Internetu poszukiwać nabywców na nowo wydzielone działki;
  • działkę nr V Wnioskodawca ma zamiar podzielić na 14-18 działek;
  • działkę nr H Wnioskodawca ma zamiar podzielić na 4 działki;
  • Wnioskodawca planuje podział działki nr V i działki nr H w 2022 r., a sprzedaż od drugiej połowy 2022 r.;
  • po nabyciu w drodze darowizny działek Wnioskodawca utwardził wydzieloną (nowo powstałą) działkę drogową nr O; innych działań prawnych w stosunku do darowanych mu nieruchomości nie podejmował i nie zamierza podejmować;
  • utwardzenie działki drogowej polegało na wysypaniu na niej kamienia i jego ubicia;
  • Wnioskodawca zamierza poszukiwać nabywców za pośrednictwem ogłoszenia się w ogólnodostępnych portalach internetowych, np. …;
  • Wnioskodawca nie zamierza dokonywać podziału innych działek niż o nr V i nr H.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży działek powstałych po geodezyjnym podziale działki nr V i działki nr H, stanowić będzie przychód zaliczony do przypadków z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągnięty przez Niego ze sprzedaży działek powstałych po geodezyjnym podziale działki nr V i działki nr H, stanowić będzie przychód zaliczony do przypadków z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustalenie zasady opodatkowania ww. przyszłych transakcji sprzedaży majątku darowanego Wnioskodawcy w 2013 r.

W celu rozstrzygnięcia czy przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży działek powstałych po geodezyjnym podziale działki nr V i działki nr H, stanowić będzie przychód zaliczony do przypadków z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • Wnioskodawca nie prowadzi samodzielnej działalności funkcjonalnie i organizacyjnie przygotowanej do realizacji zarobkowego celu i nie ma ona charakteru działalności ciągłej,
  • działania Wnioskodawcy zmierzające do racjonalnego wykorzystania i zagospodarowania nieruchomości, którą otrzymał od matki w drodze darowizny (dostosowania jej do realiów narzuconych przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego) są jedynie zwykłym zarządem majątkiem własnym związanym z chęcią zaspokojenia potrzeb rodziny,
  • działania Wnioskodawcy po otrzymaniu darowizny od matki nie odbiegają od normalnego wykonywania prawa własności, a Wnioskodawca nie uczynił sobie z tego stałego źródła zarobkowania.

Stosownie do poglądów judykatury, podkreślić należy, że działania takie jakie zamierza w przyszłości podjąć Wnioskodawca są uznawane jako zwykły zarząd majątkiem, mający na celu prowadzenie prawidłowej gospodarki tym majątkiem, a nie prowadzenie zarobkowej działalności gospodarczej i w konsekwencji czego przychód osiągany z takiego zarządu stanowić będzie przychód zaliczony do przypadków z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zob. wyrok NSA z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 855/14).

Biorąc pod uwagę, przy wykładni przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od osób fizycznych oraz przepisu art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, należy respektować zasadę in dubio pro tributario, która została potwierdzona wprowadzeniem do ustawy Ordynacja podatkowa art. 2a o rozstrzyganiu niedających się usunąć wątpliwości co do treści przepisów na korzyść podatnika.

Poprawność wykładni zaprezentowanej przez podatnika potwierdza też m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 sierpnia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.338.2019.1.KU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy, jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Odrębnym źródłem przychodu, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ‒ oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te cznności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że działka nr V i działka nr H nie zostały nabyte dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie były w niej wykorzystywane. W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Zatem, okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że planowana sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr V i działki nr H, nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania, i cel działania Wnioskodawcy wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana z planowanej sprzedaży ww. działek nie będzie stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

W myśl art. 10 ust. 7 ww. ustawy, nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony.

W przedstawionym stanie faktycznym nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowych nieruchomości nastąpiło w drodze darowizny od matki Wnioskodawcy w dniu 14 sierpnia 2013 r. W konsekwencji, termin pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z dniem 31 grudnia 2018 r.

Zaznaczyć należy, że podział nieruchomości, nie będzie stanowił dla Wnioskodawcy nowego nabycia nieruchomości. W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datę nabycia wydzielonej działki należy utożsamiać z datą nabycia prawa do tej nieruchomości przez Wnioskodawcę, tj. z dniem 14 sierpnia 2013 r.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr V i działki H nie będzie mieć związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód ze sprzedaży tych działek nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr V i działki H, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. nieruchomości przez Wnioskodawcę upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w ww. przepisie. Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. transakcji odpłatnego zbycia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług.

Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretacje indywidualne nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego

Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj