Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.205.2021.2.PG
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 marca 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • oznaczania kodem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług (JPK_VAT) sprzedawanych towarów wymienionych we wniosku – jest prawidłowe;
  • stosowania wobec nich mechanizmu podzielonej płatności – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

26 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczania kodem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług (JPK_VAT) sprzedawanych towarów wymienionych we wniosku oraz stosowania wobec nich mechanizmu podzielonej płatności. Wniosek uzupełniono 5 lipca 2021 r. o informacje doprecyzowujące opis sprawy, przeformułowanie pytań i stanowisk do tych pytań.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie technologii związanych z (…). Szczegółowy wykaz sprzedawanych towarów i usług:

RURY I ELEMENTY INSTALACJI ODPYLAJĄCEJ – 24.20.35.0, 24.20.24.0 – Pozostałe rury i przewody rurowe (np. z otwartym szwem, nitowane lub zamykane w podobny sposób) o średnicy < 406.4 mm ze stali, > 406,4 mm ze stali;

OPASKA RUROWA Z TAŚMĄ USZCZELNIAJĄCĄ – 24.20.40.0 – Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane ze stali;

FILTRY PODCIŚNIENIOWE, NADCIŚNIENIOWE I URZĄDZENIA ODPYLAJĄCE – 28.25.14.0 – Urządzenia i aparatura do filtrowania lub oczyszczania gazów gdzie indziej niesklasyfikowane;

ZŁOM – 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Z dniem 1 października 2020 r. wprowadzono nowe regulacje w zakresie rozliczania podatku VAT, tzw. nowy JPK_VAT1. Na mocy tych regulacji podatnicy składają jeden dokument elektroniczny, tzn. nowy JPK_VAT zawierający deklarację pozwalającą na rozliczenie podatku VAT i ewidencję dla potrzeb tego podatku.

Nowo dodane elementy w strukturze pliku powinny być wypełniane wyłącznie przez określoną grupę podatników, u których występuje oznaczony zakres świadczonych usług lub też określony asortyment towarów, tzw. wrażliwych.

Wśród towarów sprzedawanych przez Spółkę tylko sprzedawany złom metalowy mieści w się w kodzie GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal. Dlatego też tylko ten rodzaj sprzedawanych towarów Spółka zamierza w przyszłości wskazywać z kodem GTU 05 w składanych deklaracjach.

Inne towary i usługi sprzedawane przez Spółkę nie są objęte w § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.).

Także tylko ten rodzaj towaru Spółka zamierza obejmować mechanizmem podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nabywcy sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i usług są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.). Wystawiane faktury dokumentujące sprzedaż na rzecz podatników opiewają na kwotę należności ogółem brutto, która czasem przekracza 15.000 zł lub jej równowartość, czasem jest niższa od tej wartości, nie ma w tym zakresie reguły. Wszystko jest uzależnione od pojedynczej transakcji, zamówienia kontrahenta, na co Wnioskodawca nie ma wpływu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zawarte we wniosku symbole towarów są zgodne z PKWiU 2015 wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy spośród sprzedawanych przez Spółkę towarów wymienionych we wniosku, prócz sprzedaży złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, inne towary winny być wykazywane w nowej deklaracji JPK_VAT?
  2. Czy spośród sprzedawanych przez Spółkę towarów wymienionych we wniosku, prócz sprzedaży złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, inne towary winny być objęte mechanizmem podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca oczekuje interpretacji dotyczącej oznaczania kodem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług (JPK_VAT) sprzedawanych towarów wymienionych we wniosku oraz stosowania wobec nich mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1 i Ad. 2

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług tylko sprzedaż złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, winna być wykazywana w nowej deklaracji JPK_VAT. Inne sprzedawane przez Spółkę towary wykazane we wniosku nie podlegają nowym regulacjom, które weszły w życie od 1 października 2020 r.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Art. 109 ust. 3b ww. ustawy wskazuje, że podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Na podstawie art. 109 ust. 14 ustawy, Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.).

W § 10 ust. 3 pkt 1 lit. e powołanego rozporządzenia wskazano, że ewidencja winna zawierać oznaczenie dotyczące odpadów – wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy – oznaczenie „05”. Pod poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług wskazano – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Sprzedawany przez Spółkę sporadycznie złom metalowy – w ocenie Spółki – mieści się w rodzajach towarów określonych w § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia.

Art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W załączniku nr 15 do ustawy, prócz złomu wskazanego pod poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, żaden inny towar wymieniony we wniosku a sprzedawany przez Spółkę nie mieści się w załączniku nr 15 do ustawy.

Zawarte we wniosku symbole towarów są zgodne z PKWiU 2015 wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zatem w ocenie Spółki tylko sprzedaż złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, winna być wykazywana w nowej deklaracji JPK_VAT i winna być objęta mechanizmem podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej oznaczania kodem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług (JPK_VAT) sprzedawanych towarów wymienionych we wniosku;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej stosowania wobec nich mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy, deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. 346, 568, 695, 1517, 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 poz. 1988 ze zm.) – zwane dalej rozporządzeniem, którego przepisy weszły w życie 1 października 2020 r.

Na mocy rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji, pod odpowiednią pozycją (od „01” do „13”), konkretnych dostaw towarów/usług.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. e rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące dostawy odpadów – wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy – oznaczenie „GTU_05”.

Zatem oznaczenie w ewidencji dostawy towarów kodem GTU 05 odnosi się do zamkniętego katalogu odpadów mieszczących się pod konkretnymi pozycjami załącznika nr 15 do ustawy, tj. do sprzedaży następujących odpadów:

79 – 38.11.49.0 – Zużyte samochody, komputery, telewizory i inne urządzenia przeznaczone do złomowania

80 – 38.11.51.0 – Odpady szklane

81 – 38.11.52.0 – Odpady z papieru i tektury

82 – 38.11.54.0 – Pozostałe odpady gumowe

83 – 38.11.55.0 – Odpady z tworzyw sztucznych

84 – 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal

85 – 38.12.26.0 – Niebezpieczne odpady zawierające metal

86 – 38.12.27 – Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

87 – 38.32.2 – Surowce wtórne metalowe

88 – 38.32.31.0 – Surowce wtórne ze szkła

89 – 38.32.32.0 – Surowce wtórne z papieru i tektury

90 – 38.32.33.0 – Surowce wtórne z tworzyw sztucznych

91 – 38.32.34.0 – Surowce wtórne z gumy

W świetle powyższego należy stwierdzić, że obowiązek stosowania kodu GTU 05 dotyczy podatników dokonujących dostawy odpadów, o których mowa w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność w zakresie technologii związanych z (…). Szczegółowy wykaz sprzedawanych towarów:

  • RURY I ELEMENTY INSTALACJI ODPYLAJĄCEJ – 24.20.35.0, 24.20.24.0 – Pozostałe rury i przewody rurowe (np. z otwartym szwem, nitowane lub zamykane w podobny sposób) o średnicy < 406.4 mm ze stali, > 406,4 mm ze stali;
  • OPASKA RUROWA Z TAŚMĄ USZCZELNIAJĄCĄ – 24.20.40.0 – Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane ze stali;
  • FILTRY PODCIŚNIENIOWE, NADCIŚNIENIOWE I URZĄDZENIA ODPYLAJĄCE – 28.25.14.0 – Urządzenia i aparatura do filtrowania lub oczyszczania gazów gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • ZŁOM – 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zawarte we wniosku symbole towarów są zgodne z PKWiU 2015 wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy – wyrażone w pytaniu nr 1 i doprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku – dotyczą oznaczania kodem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług (JPK_VAT) sprzedawanych towarów wymienionych we wniosku.

Dokonując analizy symboli PKWiU wskazanych przez ustawodawcę w pozycjach 79-91 w załączniku nr 15 do ustawy stwierdzić należy, że jedynie wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU 38.11.58.0 dotyczący dostawy złomu znajduje się pod poz. 84 ww. załącznika.

Z kolei pozostałe towary, które Wnioskodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU, tj.:

  • 24.20.35.0, 24.20.24.0 – RURY I ELEMENTY INSTALACJI ODPYLAJĄCEJ;
  • 24.20.40.0 – OPASKA RUROWA Z TAŚMĄ USZCZELNIAJĄCĄ;
  • 28.25.14.0 – FILTRY PODCIŚNIENIOWE, NADCIŚNIENIOWE I URZĄDZENIA ODPYLAJĄCE

nie zostały wymienione w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy.

W związku z powyższym skoro wymienione przez Wnioskodawcę towary (oprócz złomu sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 38.11.58.0) nie znajdują się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy, to tym samym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ich dostawy oznaczać symbolem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług.

Podsumowując, spośród sprzedawanych przez Spółkę towarów wymienionych we wniosku, oprócz sprzedaży złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, inne towary nie powinny być oznaczane kodem GTU 05 w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części zostało uznane za prawidłowe.

Ponadto Wnioskodawca ma wątpliwości (wyrażone w pytaniu nr 2) dotyczące objęcia mechanizmem podzielonej płatności sprzedawanych przez Spółkę towarów wymienionych we wniosku, oprócz sprzedaży złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0.

W świetle art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
    1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
    2. czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
    3. dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług, sklasyfikowanych według symbolu PKWiU, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” i stosowania mechanizmu podzielonej płatności będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  • będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15.000 zł lub jej równowartość,
  • będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  • czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów dotycząca transakcji objętej obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności powinna faktura – zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy – zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”. Oznaczenie takie stanowi informację dla nabywcy, że dana faktura, z uwagi na przedmiot transakcji, jak i kwotę, powinna zostać zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca sprzedaje następujące towary:

  • RURY I ELEMENTY INSTALACJI ODPYLAJĄCEJ – 24.20.35.0, 24.20.24.0 – Pozostałe rury i przewody rurowe (np. z otwartym szwem, nitowane lub zamykane w podobny sposób) o średnicy < 406.4 mm ze stali, > 406,4 mm ze stali;
  • OPASKA RUROWA Z TAŚMĄ USZCZELNIAJĄCĄ – 24.20.40.0 – Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali;
  • FILTRY PODCIŚNIENIOWE, NADCIŚNIENIOWE I URZĄDZENIA ODPYLAJĄCE – 28.25.14.0 – Urządzenia i aparatura do filtrowania lub oczyszczania gazów gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • ZŁOM – 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywcy sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy. Faktury dokumentujące sprzedaż wystawiane na rzecz podatników opiewają na kwotę należności ogółem brutto, która czasem przekracza 15.000 zł lub jej równowartość, czasem jest niższa od tej wartości, nie ma w tym zakresie reguły. Wszystko jest uzależnione od pojedynczej transakcji, zamówienia kontrahenta, na co Wnioskodawca nie ma wpływu.

Dokonując analizy załącznika nr 15 do ustawy, w powiązaniu do wymienionych przez Wnioskodawcę we wniosku symboli PKWiU, stwierdzić należy, że w załączniku tym są wskazane:

  • pod poz. 32 symbol PKWiU 24.20.40.0 – Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali oraz
  • pod poz. 84 symbol PKWiU 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Mając na uwadze powyższe w odpowiedzi na zadane pytanie nr 2, tut. organ stwierdza, że w przypadku dostawy złomu metalowego ujętego w poz. 84 załącznika nr 15 do ustawy o symbolu PKWiU 38.11.58.0 oraz towarów z poz. 32 ww. załącznika sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 24.20.40.0, należy zastosować mechanizm podzielonej płatności, w sytuacji gdy wystawiona faktura z tytułu dostawy będzie opiewała na kwotę należności brutto powyżej 15.000 zł.

W związku z powyższym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym tylko sprzedaż złomu metalowego objętego kodem GTU 05 – poz. 84 w załączniku nr 15 do ustawy – 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, winna być objęta mechanizmem podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części – oceniając całościowo – należało uznać za nieprawidłowe.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj