Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.203.2021.3.AKA
z 5 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 7 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.) na wezwanie z 26 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.203.2021.1.AKA oraz pismem z dnia 30 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.) na wezwanie z dnia 17 czerwca 2021 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.203.2021.2.AKA o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczania w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem GTU_06 oraz zwrotem MPP towarów sklasyfikowanych wg PKWiU 26.20.16.0 oraz 26.20.17.0 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2021 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie oznaczania w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem GTU_06 oraz zwrotem MPP towarów sklasyfikowanych wg PKWiU 26.20.16.0 oraz 26.20.17.0.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zasadniczym przedmiotem działalności jest prowadzenie działalności handlowej w zakresie dostaw wszelkiego rodzaju sprzętu audiowizualnego (ekrany, projektory, monitory, itp.) różnych producentów.


Wnioskodawca dokonuje sprzedaży licznego sprzętu komputerowego i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych oraz części do nich kwalifikowanych wg klasyfikacji PKWiU symbolem 26.20.11, 26.20.13, 26.20.14, 26.20.15, 26.20.16 i 26.20.17.


Sprzedawane towary stanowią komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, ale również części i akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych (np. monitory i projektory). Wnioskodawca nie sprzedaje dysków twardych HDD, ani dysków SDD.


Podmioty na rzecz, których Wnioskodawca sprzedaje towary są czynnymi podatnikami podatku VAT. Dochodzi do transakcji, w których kwota należności ogółem przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej.


Z 1 stycznia 2021 r. znowelizowane zostało brzmienie załącznika nr 15 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) - dalej u.p.tu., które to zmiany dotyczyły m.in. poz. 60 załącznika.


Zmiana polegała na tym, że do końca 2020 r. zawierała symbol PKWiU 26.20.1 oraz nazwę towarów „Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych”, zaś od 1 stycznia 2021 roku pozycja ta zawiera symbol ex 26.20.1 oraz nazwę towarów „Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich - wyłącznie komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych”.


Do czasu wprowadzenia powyższej zmiany Wnioskodawca oznaczał symbolem GTU_06 każdy oferowany w swojej ofercie produkt należący do kategorii kodu PKWiU 26.20.1., zaś w przypadku spełnienia przesłanek wynikających z art. 108e ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług także symbolem MPP stosując mechanizm podzielonej płatności.


Po wprowadzeniu zmian w załączniku nr 15 w powyżej przedstawionym zakresie, biorąc także pod uwagę różną praktykę wśród kontrahentów Wnioskodawca powziął wątpliwości wobec tego, które dokładnie towary z kodu PKWiU 26.20.1 wymagają oznaczenia GTU_06, a także MPP w ramach „mechanizmu podzielonej płatności” w razie spełnienia ustawowych przesłanek tj. które dokładnie pozycje z podkategorii 26.20.1 podlegają oznaczeniu symbolem GTU_06, a także symbolem MPP, w sytuacji gdy transakcja dokonana została na rzecz podatnika podatku od towarów i usług, a kwota należności wynikająca z faktury przekroczyła 15.000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej.


Powyższe ma kluczowe znaczenie w przypadku oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży monitorów i projektorów (PKWiU 26.20.17.0.) czy urządzeń wejścia lub wyjścia, zawierających lub niezawierających w tej samej obudowie urządzenia pamięci (PKWiU 26.20.16.0) w postaci np. tablic interaktywnych. Wnioskodawca sprzedaje bowiem m.in.;

  1. (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.15.0, KOD CN 8471 50 00;
  2. (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.16.0, KOD CN 8471 60 70;
  3. (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.16.0, KOD CN 8471 60 70;
  4. Tablica interaktywna (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.16.0, KOD CN 8471 60 70;
  5. projektor (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.17.0, KOD CN 8528 62 00;
  6. projektor do kina domowego (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.17.0, KOD CN 8528 62 00;
  7. monitor interaktywny (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.17.0, KOD CN 8528 52 10;
  8. monitor bezszwowy (…), który oznacza kodem PKWiU 26.20.17.0, KOD CN 8528 52 10.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. (…) - to urządzenie wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci oznaczone kodem PKWiU 26.20.16.0 (KOD CN 8471 60 70);
  2. (…) - to urządzenie wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci oznaczone kodem PKWiU 26.20.16.0, (KOD CN 8471 60 70);
  3. Tablica interaktywna (…) - to urządzenie wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci oznaczone kodem PKWiU 26.20.16.0, (KOD CN 8471 60 70);
  4. projektor (…) - to projektor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20.17.0 (KOD CN 8528 62 00);
  5. projektor do kina domowego (…)- to projektor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20.17.0 (KOD CN 8528 62 00);
  6. monitor interaktywny (…) - to monitor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20 17.0 (KOD CN 8528 52 10);
  7. monitor bezszwowy (…) - to monitor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20.17.0, (KOD CN 8528 52 10).


Przedstawione powyżej towary w pkt 1-7 stanowią części lub akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych (wg kategorii PKWiU 26.20.1. określonej jako Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


  1. Czy po 1 stycznia 2021 r. istnieje obowiązek oznaczenia w ewidencji VAT oraz części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem GTU_06 w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów klasyfikowanych wg PKWiU kodem 26.20.16.0 lub 26.20.17.0?
  2. Czy po 1 stycznia 2021 r. w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów klasyfikowanych wg PKWiU kodem 26.20.16.0 lub 26.20.17.0 na rzecz czynnego podatnika podatku od towarów i usług, gdy kwota należności wynikająca z faktury przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej - Wnioskodawca powinien w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) oznaczać faktury dokumentujące sprzedaż tych urządzeń symbolem MPP stosując mechanizm podzielonej płatności?


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


W przypadku dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów klasyfikowanych wg PKWiU kodem 26.20.16.0 lub 26.20.17.0 nie ma obowiązku oznaczenia w ewidencji VAT oraz części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem GTU_06 z uwagi na ograniczenie przez ustawodawcę tego obowiązku wyłącznie do towarów będących komputerami i pozostałymi maszynami do automatycznego przetwarzania danych. Z tego samego powodu - zdaniem Wnioskodawcy - także w przypadku sprzedaży towarów oznaczonych powyższymi kodami na rzecz czynnego podatnika podatku od towarów i usług, gdy kwota należności wynikająca z faktury przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej - Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności i oznaczania w ewidencji VAT oraz części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem MPP (Mechanizm Podzielonej Płatności) faktur dokumentujących sprzedaż urządzeń klasyfikowanych w grupowaniach 26.20.16.0 i 26.20.17.0.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) - dalej u.p.t.u. w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.


Artykuł 108a ust. 1a u.p.t.u. stanowi, że przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.


Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności powstaje, gdy spełnione są łącznie trzy warunki:

  1. kwota należności wynikająca z faktury przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty;
  2. na fakturze znajdują się towary lub usługi z załącznika nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług;
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika podatku od towarów i usług.


Załącznik nr 15 do ustawy - stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” - zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.


Na podstawie § 10 ust. 4 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz. U. poz. 1988 ze zm.) określony został zestaw danych w pełnej ewidencji VAT pozwalający na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, gdzie poza szczegółowymi danymi wskazanymi w ust. 1 i 2 przedmiotowego przepisu, wskazano, że w pełnej ewidencji VAT wskazuje się oznaczenia dotyczące transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności jako oznaczenie „MPP”.


Nadto na podstawie § 10 ust. 3 pkt 1 lit. f powyżej powołanego rozporządzenia wskazano, że w odniesieniu do dostawy urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy - konieczne jest dodatkowe oznaczenie GTU_06. Powyższe oznacza, że dostawa towarów wskazanych w poz. 60 załącznika nr 15 do ustawy wymaga dodatkowego oznaczenia GTU_06.


Z 1 stycznia 2021 r. znowelizowane zostało brzmienie załącznika nr 15 do u.p.t.u. Jedna ze zmian dotyczyła poz. 60, która do końca 2020 r. zawierała symbol PKWiU 26.20.1 oraz nazwę towarów „Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych”.


Obecnie pozycja ta zawiera symbol ex 26.20.1 oraz nazwę towarów „Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich - wyłącznie komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych”. Zgodnie z art. 2 pkt 30 u.p.t.u. ilekroć w ustawie jest mowa o „ex” rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.


Oznacza to, że towarami, o których mowa w poz. 60 załącznika nr 15 do u.p.t.u., są tylko niektóre z towarów objętych działem PKWiU 26.20.1, tj. wyłącznie te z takich towarów, które są komputerami lub pozostałymi maszynami do automatycznego przetwarzania danych. Natomiast towarami takimi nie są objęte części i akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych.


Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podkategoria 26.20.1 zawiera następujące pozycje:

  • 26.20.11.0 Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie ≤ 10 kg, takie jak; laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne;
  • 26.20.12.0 Terminale kasowe (POS), bankomaty (typu ATM) i podobne maszyny, które można podłączyć do maszyny do automatycznego przetwarzania danych lub do sieci;
  • 26.20.13.0 Maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych, zawierające w tej samej obudowie co najmniej jednostkę centralną oraz urządzenia wejścia i wyjścia, nawet połączone;
  • 26.20.14.0 Maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych w formie systemów;
  • 26.20.15.0 Pozostałe maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie jedno lub dwa urządzenia następującego typu: urządzenia pamięci, urządzenia wejścia, urządzenia wyjścia;
  • 26.20.16.0 Urządzenia wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci;
  • 26.20.17.0 Monitory i projektory, wykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych;
  • 26.20.18.0 Urządzenia wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie.


Skoro ustawodawca wskazał w załączniku nr 15 do u.p.t.u. towary, które wymagają oznaczenia GTU_06 i MPP i określił je za pomocą określenia ex 26.20.1. ograniczając ten obowiązek wyłącznie do komputerów lub pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych, to po analizie przytoczonej powyżej podkategorii za komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych w opinii Wnioskodawcy należy uznać wyłącznie towary sklasyfikowane w pozycjach: 26.20.11.0, 26.20.13.0, 26.20.14.0 i 26.20.15.0.


Zatem zdaniem Wnioskodawcy, takie oznaczenie w pozycji 60 przez ustawodawcę oznacza, że tylko dostawy urządzeń sklasyfikowanych w powyższych pozycjach powinny być oznaczane kodem GTU_06 i MPP w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT (w razie spełnienia przesłanek stosowania mechanizmu podzielonej płatności określonych w art. 108e ust. 1a u.p.t.u.).


Natomiast obowiązek taki nie dotyczy urządzeń oznaczanych kodem 26.20.16.0 oraz 26.20.17.0 którą stanowią części i akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych.


Uzupełniająco Wnioskodawca wskazał, że ustawodawca kategorię towarów 26.20.1 PKWiU określił jako „Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich” wskazując tym samym na trzy typy towarów w ramach tej kategorii:

  1. komputery;
  2. pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, oraz
  3. części i akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych.


W ramach przedstawionego podziału towary będące urządzeniami wejścia lub wyjścia, zawierające lub nie zawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci (PKWiU 26.20.16.0) jak również projektory i monitory, wykorzystywane głównie do automatycznego przetwarzania danych (26.20.17) stanowią części lub akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych i tak należy je traktować.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.


Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.


Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.


Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej;
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa załączniku nr 15 do ustawy;
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.


Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy, podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.


W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.


Stosownie do art. 109 ust. 14 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.


Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 poz. 1988 ze zm.).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zasadniczym przedmiotem działalności jest prowadzenie działalności handlowej w zakresie dostaw wszelkiego rodzaju sprzętu audiowizualnego (ekrany, projektory, monitory, itp.) różnych producentów.


Wnioskodawca dokonuje sprzedaży licznego sprzętu komputerowego i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych oraz części do nich kwalifikowanych wg klasyfikacji PKWiU symbolem 26.20.11, 26.20.13, 26.20.14, 26.20.15, 26.20.16 i 26.20.17. Sprzedawane towary stanowią komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, ale również części i akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych (np. monitory i projektory). Wnioskodawca nie sprzedaje dysków twardych HDD, ani dysków SDD.


Podmioty na rzecz, których Wnioskodawca sprzedaje towary są czynnymi podatnikami podatku VAT. Dochodzi do transakcji, w których kwota należności ogółem przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej.


Po wprowadzeniu zmian w załączniku nr 15 do ustawy od 1 stycznia 2021 r., biorąc także pod uwagę różną praktykę wśród kontrahentów Wnioskodawca powziął wątpliwości wobec tego, które dokładnie towary z kodu PKWiU 26.20.1 wymagają oznaczenia GTU_06, a także MPP w ramach „mechanizmu podzielonej płatności” w razie spełnienia ustawowych przesłanek tj. które dokładnie pozycje z podkategorii 26.20.1 podlegają oznaczeniu symbolem GTU_06, a także symbolem MPP, w sytuacji gdy transakcja dokonana została na rzecz podatnika podatku od towarów i usług, a kwota należności wynikająca z faktury przekroczyła 15.000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej.


Wnioskodawca dokonuje sprzedaży m.in. następujących towarów sklasyfikowanych jako:

  1. (…) - to urządzenie wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci oznaczone kodem PKWiU 26.20.16.0 (KOD CN 8471 60 70);
  2. (…) - to urządzenie wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci oznaczone kodem PKWiU 26.20.16.0, (KOD CN 8471 60 70);
  3. Tablica interaktywna (…) - to urządzenie wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci oznaczone kodem PKWiU 26.20.16.0, (KOD CN 8471 60 70);
  4. projektor (…) - to projektor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20.17.0, (KOD CN 8528 62 00);
  5. projektor do kina domowego (…) - to projektor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20.17.0 (KOD CN 8528 62 00);
  6. monitor interaktywny (…) - to monitor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20 17.0 (KOD CN 8528 52 10);
  7. monitor bezszwowy (…) - to monitor, wykorzystywany do automatycznego przetwarzania danych, oznaczany kodem PKWiU 26.20.17.0, (KOD CN 8528 52 10).


Przedstawione powyżej towary w pkt 1-7 stanowią części lub akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych (wg kategorii PKWiU 26.20.1. określonej jako Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii oznaczania w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem GTU_06 oraz zwrotem MPP sprzedaży towarów sklasyfikowanych wg PKWiU 26.20.16.0 oraz 26.20.17.0.


Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy – towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r. str. 1 ze zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych


W tym miejscu należy wskazać, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.


Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. f) ww. rozporządzenia poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące dostawy urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy – oznaczenie „06”.


Stosownie do § 11 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, który został uchylony z dniem 1 lipca 2021 r. na mocy rozporządzenia Ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179), dodatkowo ewidencja zawierała oznaczenia dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności – oznaczenie „MPP”.


W załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 60 pod symbolem PKWiU ex 26.20.1 zostały ujęte - Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich – wyłącznie komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.


Zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) w Sekcji C – Produkty przetwórstwa przemysłowego w Dziale 26 – pod symbolem PKWiU 26.20.1. ujęto grupowanie – Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich, w skład którego wchodzą następujące towary:

  • PKWiU 26.20.11.0 – Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie ≥ 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne,
  • PKWiU 26.20.12.0 – Terminale kasowe (POS), bankomaty (typu ATM) i podobne maszyny, które można podłączyć do maszyny do automatycznego przetwarzania danych lub do sieci,
  • PKWiU 26.20.13.0 – Maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych, zawierające w tej samej obudowie co najmniej jednostkę centralną oraz urządzenia wejścia i wyjścia, nawet połączone,
  • PKWiU 26.20.14.0 – Maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych w formie systemów,
  • PKWiU 26.20.15.0 – Pozostałe maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie jedno lub dwa urządzenia następującego typu: urządzenia pamięci, urządzenia wejścia, urządzenia wyjścia,
  • PKWiU 26.20.16.0 – Urządzenia wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci,
  • PKWiU 26.20.17.0 – Monitory i projektory, wykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych,
  • PKWiU 26.20.18.0 – Urządzenia wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie.


W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że wymienione towary, których dokonuje sprzedaży, stanowią części lub akcesoria do komputerów i pozostałych maszyn do automatycznego przetwarzania danych (wg kategorii PKWiU 26.20.1 określonej jako Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych oraz części i akcesoria do nich).

W związku z powyższym należy wskazać, że towary te, nie stanowią towarów, o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. f) rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.


Tym samym, Wnioskodawca po 1 stycznia 2021 r. nie ma obowiązku oznaczania w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) symbolem GTU_06 wymienionych w opisie sprawy towarów sklasyfikowanych wg PKWiU 26.20.16.0 oraz 26.20.17.0. Również w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży ww. towarów na rzecz czynnego podatnika VAT, gdy kwota należności wynikająca z faktury przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej Wnioskodawca nie ma obowiązku w części ewidencyjnej VAT oraz w części ewidencyjnego jednolitego pliku kontrolnego JPK_VAT oznaczać faktur dokumentujących sprzedaż towarów sklasyfikowanych wg PKWiU 26.20.16.0 i 26.20.17.0 symbolem MPP stosując mechanizm podzielonej płatności.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 uznano za prawidłowe.


Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętych zadanymi pytaniami. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą przedmiotem interpretacji indywidualnej, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj