Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.346.2021.2.MR
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 kwietnia 2021 r. (data wpływu 22 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 12 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


22 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe oraz stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod własnym imieniem na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Zgodnie z treścią wpisu przedmiotem działalności jest „Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura", która według klasyfikacji PKD została zdefiniowana w podklasie 82.11.Z (PKWiU 82.11.10.0.). Podklasa ta obejmuje: działalność związaną z codzienną administracyjną obsługą biura, taką jak: recepcja, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu i dostarczanie poczty, wykonywaną na zlecenie. W ramach prowadzonej działalności wykonuje na rzecz i zlecenie innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (swojego kontrahenta) regularne i rutynowe czynności polegające na administracyjnej obsłudze biura kontrahenta, tj.:


  1. sporządzanie dokumentów;
  2. sporządzanie pism urzędowych;
  3. sporządzanie pism firmowych;
  4. porządkowanie i segregowanie dokumentów;
  5. archiwizacja dokumentów w formie papierowej i elektronicznej, archiwizacja poczty e-mail;
  6. przepisywanie, edycja i korekta dokumentów, wypełnianie wniosków;
  7. sporządzanie listów, streszczeń;
  8. adresowanie i wysyłka poczty listowej, sortowanie wstępne korespondencji;
  9. obsługa poczty elektronicznej;
  10. kopiowanie, skanowanie i drukowanie dokumentów w siedzibie klienta;
  11. przygotowywanie i opisanie dokumentów;
  12. przekazywanie dokumentacji do urzędów;
  13. pozostałe usługi sekretarskie, odbieranie i wykonywanie telefonów;
  14. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
  15. prowadzenie terminarza i przypominanie o spotkaniach;
  16. wyszukiwanie informacji, danych teleadresowych instytucji i firm;
  17. pomoc i wsparcie w organizacji firmy i biura.

Wszystkie wymienione powyżej usługi wpisują się w podklasę 82.11.Z (PKWiU 82.11.10.0).


Oprócz powyższych usług w oparciu o posiadane wykształcenie na poziomie licencjatu – „wczesna pedagogika z językiem angielskim” – dające uprawnienia do pracy i nauczania w przedszkolach Wnioskodawca realizuje usługi, które według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w klasie:


  1. 85.52.Z „Pozaszkolne formy edukacji artystycznej” (PKWiU 85.52.19.0), usługi polegające na prowadzeniu zajęć arteterapii i bajkoterapii w przedszkolach. Jest to forma dodatkowych zajęć wykraczających zakresem tematycznym poza te, które są organizowane na co dzień w ramach realizowanego programu przedszkolnego. Zajęcia te finansowane są w ramach dofinansowania unijnego z Europejskiego Funduszu Społecznego,
  2. 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59.19.0), usługi polegające na prowadzeniu zajęć robotyki w przedszkolach. Te zajęcia są także formą dodatkowych zajęć wykraczających zakresem tematycznym poza te, które są organizowane na co dzień w ramach realizowanego programu przedszkolnego. Zajęcia te finansowane są w ramach dofinansowania unijnego z Europejskiego Fundusz Społecznego,
  3. 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59.19.0), usługi polegające na prowadzeniu szkoleń w formie online (webinaria) nie polegających na udzielaniu lekcji na godziny.


W ramach prowadzonej działalności oprócz powyższych Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi na rzecz i zlecenie innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (swojego kontrahenta), a mianowicie regularne i rutynowe czynności polegające na koordynowaniu usług opiekuńczych (PKWiU 82.19.13.0):


  1. nadzór terminowości usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunów/opiekunki, którym Zamawiający powierza realizację usług opiekuńczych;
  2. rozliczanie - weryfikowanie i zatwierdzanie dokumentacji przedstawianej przez opiekunów/ opiekunki potwierdzającej rzetelność i terminowość świadczonych usług opiekuńczych;
  3. przygotowywanie i bieżące aktualizowanie harmonogramu pracy opiekunów/opiekunek.


Powyższy zakres usług będzie świadczony przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy, którego działalność gospodarcza zawiera się w zakresie sprawowania opieki nad osobami starszymi wg kodu PKD 88.10.Z „Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych”, a według klasyfikacji PKWiU 88.10.11.0 „Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonej osobom w podeszłym wieku”. Jako podwykonawca będzie świadczyć usługi, które nie mają charakteru opieki i pomocy domowej oraz nie stanową czynności wchodzących w zakres pomocy społecznej. Będzie wystawiać faktury na rzecz firmy zlecającej usługi koordynowania realizacją usług opiekuńczych.

W związku z powyższym Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy.


Dotychczas jako podmiot korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą świadczone w ramach wolnego zawodu, o którym jest mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W oparciu o klasyfikację PKWiU poszczególnych wykonywanych usług w jego działalności ustawa przewidująca również wyłączenia z tej formy opodatkowania w art. 8 ust. 1 ustawy nie wyklucza tych usług z tej formy opodatkowania.


Podejmując realizację umownych usług Wnioskodawca bierze na siebie odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat świadczonych usług. Świadczenie usług z jego strony będzie samodzielne bez nadzoru osób kierujących w oparciu o swoją wiedzę profesjonalną, etykę zawodu i odpowiedzialność cywilno-prawną. Usługi będą wykonywane w miejscach i czasie zgodnie z potrzebami ich odbiorców. O miejscu świadczenia decydują usługobiorcy do których i na rzecz których będą realizowane te usługi. Wszystkie czynności będą realizowane na własne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością - to wynika z treści zawieranych, a poniżej odpowiednio przedstawionych umów.


Prowadzenie administracji biurowej:


  1. W przypadku nieterminowości lub niedołożenia należytej staranności w wykonywaniu obowiązków wynikających z niniejszej umowy lub stwierdzenia uchybienia innym zobowiązaniom ciążącym na Wykonawcy, Zamawiający może nie wypłacić Wykonawcy należnej kwoty pieniężnej lub jej części, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wykonawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania niniejszej umowy w zakresie obowiązującego prawa.
  2. Zamawiający rezerwuje sobie prawo do natychmiastowego rozwiązania niniejszej umowy bez konieczności wypłacenia Wykonawcy wynagrodzenia określonego niniejszą umową w przypadku stwierdzenia rażącego zaniedbania obowiązków Wykonawcy. Przez rażące zaniedbanie rozumie się wszelkie takie poczynania Wykonawcy, które mogą narazić dobre imię Zamawiającego wobec jego klientów jak również mogące narazić Zamawiającego na nieuzasadnione straty poprzez zaniedbanie lub zaniechanie wykonywania obowiązków przez Wykonawcę.
  3. Za działania i zaniechania osób pracujących na rzecz Wykonawcy przy wykonywaniu zobowiązań umownych Wykonawca odpowiada jak za własne działania lub zaniechania.


Koordynowanie usług opiekuńczych:

Wykonanie przedmiotu zamówienia zostanie potwierdzone comiesięcznym protokołem odbioru zatwierdzonym przez Zamawiającego. Protokół przygotowany będzie przez wykonawcę i zawierać będzie szczegółowe dzienne zestawienie wykonywanych w ramach umowy czynności wraz z precyzyjną informacją o czasie (długości) ich wykonania. W ramach realizacji przedmiotu zamówienia Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji wykonywanych działań, dbanie o terminowy spływ od podmiotu realizującego usługi opiekuńcze oraz zatwierdzanie dzienników czynności opiekuńczych zawierających ewidencję wykonania zleconych czynności opiekuńczych prowadzoną na bieżąco przez osoby świadczące usługi opiekuńcze, obejmujących datę, rodzaj wykonanej czynności, ewentualne spostrzeżenia i uwagi oraz podpis osoby dokonującej wpisu. Dzienniki te podmiot realizujący usługi opiekuńcze zobowiązany jest przekazać Wykonawcy po zakończeniu każdego miesiąca.


Każde spóźnienie ponad czas reakcji opisany w ofercie Wykonawcy i niniejszym pkt skutkuje karą nałożoną przez Zmawiającego, w wysokości 200 zł za każdą rozpoczętą godzinę spóźnienia. Kary takie będą na bieżąco odliczane od wynagrodzenia Wykonawcy za kolejny/e okres/y rozliczeniowy/e. Wykonawca przedstawia Zamawiającemu szczegółowy, pisemny raport z realizowanych przez siebie w ramach umowy zadań, z rozbiciem na dni i oznaczeniem zrealizowanych godzin pracy w terminach miesięcznych. Zamawiający rezerwuje sobie prawo do sprawdzenia raportu, żądania dodatkowych wyjaśnień. Zamawiający ma 3 dni robocze od dnia spływu ostatnich wyjaśnień Wykonawcy na zatwierdzenie lub zgłoszenie uwag będących podstawą odmowy zatwierdzenia/zmniejszenia wymiaru godzinowego zatwierdzonego raportu miesięcznego.


Zatwierdzenie raportu jest podstawą do wypłaty wynagrodzenia Wykonawcy za dany miesiąc. Jeśli na skutek zwłoki Wykonawcy w realizacji Umowy lub na skutek jej niewykonania lub nienależytego wykonania, Zamawiający poniesie szkodę z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, obowiązku zapłaty przez Zamawiającego odsetek od kwoty objętej zwrotem, braku wypłaty Zamawiającemu lub konieczności poniesienia kosztów ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia, Wykonawca naprawi poniesioną w ten sposób przez Zamawiającego szkodę - do jej pełnej wysokości.


Prowadzenie zajęć robotyki, bajkoterapii i arteterapii:

Wykonawca oświadcza, że będzie wykonywał umowę i wynikające z niej zadania samodzielnie/za pomocą swoich pracowników. Zadania te Wykonawca będzie wykonywał z należytą starannością, zgodnie z przepisami prawa, postanowieniami niniejszej umowy oraz wytycznymi Zamawiającego. Wykonawca zobowiązany jest do m.in. należytego udokumentowania prowadzonych zajęć poprzez prowadzenie listy obecności, wypełnienie dziennika zajęć oraz przygotowywanie i opracowanie indywidualnych kart obserwacji dzieci, mających na celu zbadanie przyrostu wiedzy i umiejętności w trakcie realizowanych zajęć, weryfikacji wiedzy i umiejętności na podstawie testu diagnostycznego na początku i końcu realizacji. Wszystkie ww. dokumenty Wykonawca przekaże Zamawiającemu wraz z rozliczeniem końcowym. Zamawiający ma prawo wymagać od Wykonawcy ww. dokumentów w każdym czasie w okresie realizacji przedmiotu umowy.


Wykonawca zobowiązany jest ponadto do przeprowadzenia zajęć zgodnie z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawowania opieki nad uczestnikami zajęć podczas zajęć oraz przerw, a także opieki nad pomieszczeniami udostępnionymi przez Zamawiającego do prowadzenia zajęć. Wykonawca odpowiada względem Zamawiającego za wszelkie szkody powstałe na skutek działania lub zaniechania jego samego lub jego pracowników, którymi Wykonawca posługuje się przy wykonywaniu przedmiotu umowy.


Wykonawca jest zobowiązany do zapłaty Zamawiającemu kar umownych w następujących przypadkach i wysokościach:


  1. odstąpienia od umowy przez którąkolwiek ze stron wskutek okoliczności, za które odpowiada Wykonawca - w wysokości 30% wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 4 ust. 2;
  2. za opóźnienie w realizacji przedmiotu umowy - w wysokości 0,5% wynagrodzenia umownego brutto za wykonanie całości przedmiotu umowy, za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia liczony od dnia określonego jako termin realizacji przedmiotu umowy, do dnia jego faktycznego zrealizowania;
  3. w razie niewykonania lub nienależytego wykonania przez Wykonawcę usługi, o której mowa w § 1, zgodnie z warunkami niniejszej umowy, a w tym prowadzenie zajęć niezgodnie z harmonogramem, ustalonym przez obie Strony w wysokości do 5% wynagrodzenia umownego brutto, o którym mowa § 4 ust. 2 umowy, za każdy taki przypadek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy opisana powyżej obecnie prowadzona działalność (administracyjna obsługa biura oraz prowadzenie zajęć z arteterapii, bajkoterapii i robotyki, a także prowadzenie szkoleń w formie online), która zgodnie z klasyfikacją mieści się w grupowaniu PKD 82.11.Z, 85.52.Z i 85.59.B może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a jeżeli tak, to wg jakiej stawki?
  2. Czy działalność, która dotyczy koordynowania usług opiekuńczych ma być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a jeżeli tak, to wg jakiej stawki?


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa ta obejmuje przychody osiągane przez niego z realizacji ww. usług jako przychody z prowadzonej przez niego działalności w myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, a zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy pod pojęciem „działalności usługowej” należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Natomiast Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:


  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKD dokonuje sam podatnik. Mając to na uwadze, stoi na stanowisku, że osiągane przez niego przychody z działalności usługowej i świadczenia usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, ponieważ u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy, w powiązaniu z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o ryczałcie – tu mieszczą się kody 85.52.Z „Pozaszkolne formy edukacji artystycznej” oraz 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane’ oraz usługi sklasyfikowane wg PKD 82.11 .Z „Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura” (podklasa ta obejmuje: działalność związaną z codzienną administracyjną obsługą biura, taką jak: recepcja, dostarczanie poczty, wykonywaną na zlecenie).


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. x ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczenie usług pomocy społecznej w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów opodatkowane jest 15% stawką ryczałtu. Przepisy uściślają: Dział 88 - Pomoc społeczna bez zakwaterowania, Podklasa PKD 88.10.Z - Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.


Podklasa ta obejmuje działalność poradni, schronisk i pozostałą pomoc społeczną bez zakwaterowania świadczoną osobom w podeszłym wieku i osobom niepełnosprawnym, realizowaną przez instytucje administracji publicznej, organizacje o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz przez specjalistów udzielających porad, m.in. poprzez:


  • odwiedzanie osób w podeszłym wieku i chorych w ich domach,
  • dzienną opiekę dla osób w podeszłym wieku lub dorosłych osób niepełnosprawnych,
  • działalność związaną z przystosowaniem zawodowym osób upośledzonych umysłowo lub niepełnosprawnych fizycznie; w działalności tego typu czynnik edukacyjny powinien występować w ograniczonym zakresie.


W analizie powyższego Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi nie będą miały charakteru usług sklasyfikowanych w ramach tej klasyfikacji – świadczenie usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdyż Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w art. 2 ust. 1 i 2 mówi:


  1. Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
  2. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi; a w art. 3 ww. ustawa mówi:


  1. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.
  2. Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
  3. Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy.
  4. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej.


Świadczone przez niego usługi - koordynowania usług opiekuńczych - nie mają cech powyżej scharakteryzowanych i nie są usługami instytucjonalnymi dla których ustawa przewiduje stawkę 15% ryczałtu. Świadczone przez niego usługi - koordynowania usług opiekuńczych - powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ponieważ ustawa przewidująca również wyłączenia z tej formy opodatkowania w art. 8 ust. 1 ustawy nie wyklucza tych usług z tej formy opodatkowania, a zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 opodatkowaniu według stawki 8,5%: lit a) podlegają przychody z działalności usługowej. To z treści tego przepisu wynika, że stawkę 8,5% stosuje się do usług wyłącznie wtedy, gdy na podstawie tego artykułu nie objęto tych usług inną stawką ryczałtu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.


Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).


Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.


Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.


Według art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, za wolny zawód należy uważać pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.


Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.


Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.11.10.0, 82.19.13.0, 85.52.19.0 oraz 85.59.19.0, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj