Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.311.2021.2.JKU
z 27 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2021 r. (data wpływu 20 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2021 r (data wpływu 14 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych za pomocą platformy internetowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych za pomocą platformy internetowej. Wniosek został uzupełniony w dniu 14 lipca 2021 r. o wyjaśnienie podpisu (parafki ) pod wnioskiem oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Przeważającym PKD Spółki jest 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia e-learningowego, które zamierza poszerzyć o następujące rodzaje kursów:

  1. Kurs A,
  2. Kursy B,

dalej jako: Kursy.

Kursy będą prowadzone w ramach autorskiego systemu nauczania e-learningowego. Stworzone przez Spółkę nauczanie e-learningowe stanowi zbiór zasad i narzędzi, które opierają się na naukowo uzasadnionych wytycznych dotyczących nauczania. Nauczanie na platformie internetowej odbywa się w oparciu o program kształcenia, z udziałem kadry dydaktycznej o potwierdzonych kwalifikacjach i przy wykorzystaniu wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.

Spółka za odpłatnością udostępni na platformie e-learningowej materiały w postaci prezentacji, nagrań wideo, wykładów oraz bazy pytań otwartych i zamkniętych w tym sprawdzających pytań egzaminacyjnych.

Wnioskodawca dbając o jakość kształcenia uczestników Kursów będzie sprawdzał zadowolenie uczestników kształcenia oraz osiągane efekty kształcenia przy pomocy ankiet oraz analizy wyników egzaminu końcowego, które pozytywne zaliczenie z wynikiem w zależności od rodzaju Kursu, odpowiednio powyżej 80% i 56% warunkuje uzyskanie certyfikatu ukończenia szkolenia. Spółka będzie badać również grupowo korelacje pomiędzy wynikiem, a czasem aktywności, liczbą rozwiązanych pytań oraz ukończonych lekcji.

Wnioskodawca nie jest placówką niepubliczną wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek w rozumieniu art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Wnioskodawca nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Z uwagi na uzyskanie akredytacji Kuratora Oświaty w odniesieniu do innych kursów, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku (kursy „(...)”), Wnioskodawca jest natomiast wpisany do bazy placówek akredytowanych, prowadzonej przez Kuratora Oświaty.

ad. 1 – Kurs A

W ramach tego kursu Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kształcenia e-learningowego dla przedstawicieli zawodów medycznych, a w szczególności dla lekarzy praktykujących w zawodzie, a także osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego.

Celem edukacyjnym prowadzonego szkolenia będzie wprowadzenie uczestnika kursu w temat prawnych aspektów wykonywania zawodu medycznego na terenie Polski.

Materiał edukacyjny będzie podlegać cyklicznej aktualizacji, za którą odpowiedzialna jest kadra dydaktyczna złożona z przedstawicieli zawodów medycznych i prawnych o potwierdzonych kwalifikacjach i legitymujących się odpowiednio prawem do wykonywania zawodu lekarza lub radcy prawnego.

Wnioskodawca wystąpi o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Szkolenia e-learningowe „Kurs A” będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego.

ad. 2 – Kursy B

W ramach Kursów B Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kształcenia e-learningowego dla przedstawicieli zawodów medycznych, a w szczególności dla lekarzy praktykujących w zawodzie oraz osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego.

Kursy B będą obejmować wiedzę potrzebną do odpowiedniego przygotowania się do lekarskiego egzaminu końcowego i późniejszego wykonywania zawodu lekarza. Kursy nie będą przeznaczone wyłącznie dla osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego. Z Kursów będą korzystać także osoby przygotowujące się do rozpoczęcia specjalizacji po złożeniu lekarskiego egzaminu końcowego, a także osoby przygotowujące się do egzaminu po ukończeniu specjalizacji.

Zakres i tematyka Kursów umożliwi również korzystanie z nich przez dyplomowanych lekarzy specjalistów, planujących ugruntowanie wiedzy z tematów wykraczających poza ich wąską specjalizację.

Kursy nie będą stanowić wartości dodanej dla osób innych niż lekarze lub osoby przygotowujące się do egzaminów lekarskich. Tematyka Kursów będzie prezentowana wyłącznie pod kątem pracy w zawodzie lekarza.

Celem edukacyjnym prowadzonego szkolenia będzie omówienie tematyki z podstawowego zakresu przedmiotów klinicznych. W skład omawianych przedmiotów będzie wchodzić wiedza z zakresu chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii, ginekologii, medycyny ratunkowej, dermatologii oraz psychiatrii. Materiał edukacyjny będzie podlegać cyklicznej aktualizacji, za którą odpowiedzialna jest kadra dydaktyczna złożona z przedstawicieli zawodów medycznych o potwierdzonych kwalifikacjach i prawem do wykonywania zawodu.

Uczestnicy szkolenia będą mieć stałą opiekę dydaktyczną przedstawicieli zawodów medycznych mających wiedzę i doświadczenie, które umożliwią im odpowiedź na każde pytanie uczestnika Kursu, a tym samym pozwolą uczestnikom szkolenia przygotować się do lekarskiego egzaminu końcowego lub pogłębić posiadaną przez nich wiedzę celem zwiększenia jakości wykonywanej pracy.

Wnioskodawca wystąpi o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów, i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Spółka będzie wprowadzać kolejne platformy e-learningowe ułatwiające uczestnikom maksymalizację rezultatów nauki poprzez wykorzystanie testów kontrolnych sprawdzających jakość kształcenia, dających informacje do stworzenia spersonalizowanego planu nauki oraz doskonalenia materiałów i narzędzi platformy.

Szkolenia e-learningowe wprowadzane przez Wnioskodawcę będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego.

Wniosek został uzupełniony w dniu 14 lipca 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy o następujące informacje:

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.).

W zakresie Kursu A, Wnioskodawca informuje, że:

  1. Kurs ten będzie skierowany dla osób wykonujących zawód lekarza lub lekarza dentysty w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790). Uczestnicy będą mogli znajdować się na różnych etapach rozwoju zawodowego, w tym na etapie przygotowań do lekarskiego (lekarsko-dentystycznego) egzaminu końcowego (dalej: LEK lub LDEK), będących w trakcie odbywania specjalizacji, a także dla dyplomowanych lekarzy specjalistów.
  2. Kurs będzie polegać na poszerzeniu praktycznej wiedzy uczestników z zakresu szeroko pojętego prawa medycznego. Celem Kursu będzie wyposażenie uczestników, tj. lekarzy i lekarzy dentystów, w wiedzę na temat prawnych aspektów wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty (np. tajemnica lekarska, pozwy sądowe), dopełniania niezbędnych formalności koniecznych dla tych zawodów i prawidłowego wypełniania obowiązków dokumentacyjnych przy prowadzeniu spraw medycznych, która zwiększać będzie bezpieczeństwo prawne podczas wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty i minimalizować ryzyko popełnienia błędu w sztuce.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy, kurs będzie stanowić usługę kształcenia zawodowego, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).
    1. Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy kursów, tj. lekarze lub lekarze dentyści są osobami potrzebującymi usług w zakresie kształcenia zawodowego. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, mają oni prawo, ale też obowiązek doskonalenia zawodowego. Kursy realizowane przez Wnioskodawcę umożliwią uczestnikom realizację tego obowiązku. Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymają punkty edukacyjne.
    2. Uczestnicy kursów będą wykorzystywać nabytą wiedzę w codziennej pracy zawodowej. Dzięki nabytej wiedzy m.in. będą oni mogli rzetelniej i dokładniej wypełniać formalne obowiązki dotyczące zawodu lekarza lub lekarza dentysty, zwiększy się ich świadomość na temat praw i obowiązków lekarza lub lekarza dentysty, zminimalizowane zostanie ryzyko popełniania błędów np. przy prowadzeniu dokumentacji medycznej. Należy bowiem zaznaczyć, że zawód lekarza i lekarza dentysty wiąże się nie tylko z działalnością stricte leczniczą, ale także z licznymi obowiązkami natury formalnej, których prawidłowe wypełnianie jest niezbędne do rzetelnego wykonywania tych zawodów, a ich naruszenie mogłoby prowadzić do oskarżenia o popełnienie błędu.
    3. Nauczanie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników, tj. zawodem lekarza i lekarza dentysty.
    4. Nauczanie będzie mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie praktycznej wiedzy do celów zawodowych, tj. do prawidłowego od strony formalnej i prawnej wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty.
    5. Kurs A będzie prowadzony w oparciu o zasady przewidziane w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790). W odniesieniu do Kursu, Wnioskodawca uzyskał od Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego w zakresie Kursu A. Przepisy ww. ustawy będą mieć zastosowanie do uczestników kursów – lekarzy i lekarzy dentystów.

W zakresie Kursów B, Wnioskodawca informuje, że:

  1. Kurs ten będzie skierowany dla osób wykonujących zawód lekarza lub lekarza dentysty w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790). Uczestnicy będą mogli znajdować się na różnych etapach rozwoju zawodowego, w tym na etapie przygotowań do LEK i LDEK lub w trakcie odbywania specjalizacji i przygotowań do zdania Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (dalej: PES). Zakres i tematyka Kursów umożliwi również korzystanie z nich przez lekarzy specjalistów, planujących ugruntowanie wiedzy zarówno w ramach ich specjalizacji, jak i z tematów wykraczających poza ich wąską specjalizację. Wiedza przekazywana odbiorcom w ramach Kursów B charakteryzuje się wysokim poziomem praktyczności, a materia kursów pozostaje skierowana na jej wykorzystanie w ramach wykonywania zawodów medycznych. Kursy można rozpocząć w trakcie ostatnich lat przygotowań do zdobycia dyplomu i uprawnień zawodowych, jak również w zakresie powtarzania, utrwalania i poszerzania wiedzy praktycznej już po uzyskaniu uprawnień lekarskich zgodnie z ustawowym obowiązkiem realizacji kształcenia podyplomowego. Kursy te będą związane w pełni z wykonywanym w praktyce (obecnie lub po krótkim okresie czasu) zawodem lekarza lub lekarza dentysty. Posiadanie wiedzy z Kursów B na odpowiednim poziomie jest warunkiem koniecznym do zdobycia dyplomu lekarza lub lekarza dentysty, uzyskania w efekcie prawa wykonywania zawodu na czas odbycia stażu podyplomowego, zdania LEK i LDEK oraz uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty, a w dalszej perspektywie do zdania PES i praktycznego wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty. Zgodnie z założeniami, wiedza przekazana uczestnikom w ramach Kursów B będzie przez nich wykorzystywana na każdym etapie rozwoju zawodowego i dalszego wykonywania pracy w zawodzie lekarza lub lekarza dentysty.
  2. Kursy będą polegać na poszerzeniu wiedzy uczestników z zakresu różnych dziedzin medycyny. Celem Kursów będzie wyposażenie uczestników, tj. lekarzy, lekarzy dentystów (osób przygotowujących się do zdobycia dyplomu lekarza lub lekarza dentysty) w wiedzę i praktyczne wskazówki związane z praktykowaniem medycyny z zakresu m.in. chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii, ginekologii, medycyny ratunkowej, dermatologii czy psychiatrii.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy, kursy będą stanowić usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).
    1. Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy kursów, tj. lekarze lub lekarze dentyści będą osobami potrzebującymi usług w zakresie kształcenia zawodowego. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, mają oni prawo, ale też obowiązek doskonalenia zawodowego. Kursy realizowane przez Wnioskodawcę umożliwią uczestnikom realizację tego obowiązku. Również w przypadku osób przygotowujących się do zdobycia dyplomu lekarza lub lekarza dentysty, Kursy będą stanowiły przygotowanie do wykonywanego w bliskiej przyszłości zawodu lekarza i lekarza dentysty, objętego obowiązkiem doskonalenia zawodowego. Kursy mają za zadanie wsparcie w przygotowaniu do zdania LEK, LDEK, uzyskaniu uprawnień zawodowych i tytułu specjalisty (po zdaniu PES) oraz, co najważniejsze, wykorzystanie zdobytej wiedzy przy (obecnym lub późniejszym) rzetelnym świadczeniu usług medycznych na rzecz pacjentów na jak najwyższym poziomie.
    2. Uczestnicy kursów (lekarze i lekarze dentyści) będą wykorzystywać wiedzę pozyskaną w ramach Kursów w codziennej pracy zawodowej. Dzięki nabytej wiedzy będą oni mogli przykładowo szybciej i trafniej diagnozować stan pacjentów, wdrażać najbardziej optymalne leczenie itp. Osoby przygotowujące się do zdobycia dyplomu lekarza i lekarza dentysty będą wykorzystywać nabytą wiedzę w trakcie praktyk i staży w placówkach medycznych, w tym w ramach praktyk i staży obowiązkowych w ramach realizacji działań zmierzających do zdobycia zawodu oraz, przede wszystkim, przy wykonywaniu zawodu lekarza lub lekarza dentysty po uzyskaniu tytułu. Wiedza zdobyta na kursie, nawet gdyby kurs został wykupiony jeszcze przed uzyskaniem dyplomu zawodowego, będzie wykorzystana w ramach przyszłej pracy zawodowej, już w trakcie świadczenia usług medycznych przez lekarza lub lekarza dentystę.
    3. Nauczanie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników, tj. zawodem lekarza i lekarza dentysty (wykonywanym obecnie lub po uzyskaniu dyplomu).
    4. Nauczanie będzie mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, tj. do wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty, zarówno w przypadku uczestników wykonujących już te zawody obecnie, jak i w przypadku osób przygotowujących się do uzyskania dyplomu lekarza lub lekarza dentysty, którzy będą wykonywać ten zawód w przyszłości, wykorzystujących wiedzę obecnie w ramach praktyk i staży medycznych.
    5. Wskazane Kursy będą prowadzone w oparciu o zasady przewidziane w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790). W odniesieniu do przedmiotowych Kursów, Wnioskodawca wystąpi do Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego. Przepisy ww. ustawy będą mieć zastosowanie do uczestników kursów – lekarzy i lekarzy dentystów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie z podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie Kursu A na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.; dalej: ustawa o VAT)?
  2. Czy w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie z podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie Kursów B na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT?
  3. Czy zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT będzie dotyczyć także innych kursów z dziedziny medycyny, kierowanych do lekarzy na różnym poziomie rozwoju zawodowego, a także osób przygotowujących się do egzaminów lekarskich, jeżeli Wnioskodawca otrzyma w odniesieniu do tych kursów potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz będzie posiadać zaakceptowany program kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytań nr 1-3:

Uzyskanie w odniesieniu do Kursu A oraz Kursów B potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, będzie uprawniać Wnioskodawcę do zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kształcenia e-learningowego. Obecnie Wnioskodawca planuje poszerzyć swoją ofertę m.in. o Kurs A oraz Kursy B z zakresu medycyny.

Wspomniane Kursy będą kierowane do przedstawicieli zawodów medycznych, a w szczególności dla lekarzy praktykujących w zawodzie, którzy chcą posiąść nowe umiejętności zawodowe lub doskonalić wcześniej nabyte oraz dla osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego. Na dzień sporządzenia wniosku szkolenia nie są pokrywane ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowanie zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Klasyfikacja danej czynności (usługi szkoleniowe) jako zwolnionej, na podstawie powołanych wyżej przepisów wymaga ustalenia, czy dana usługa stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy jest prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (LIE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77 z 23 marca 2011 r. ze zm.), przez usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania rozumie się nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnianie wiedzy do celów zawodowych, a czas trwania Kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Należy zaznaczyć, że od dnia 1 lipca 2011 r., obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1) Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 18 maja 2017 r., sygn. akt I FSK 1742/15 wskazał na artykuł 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, jako nieprawidłowo wdrażający Dyrektywę 112.

Zdaniem NSA, odsyłając do bliżej niesprecyzowanych odrębnych przepisów, wskazany przepis ustawy o VAT nie zapewnia stosowania zwolnienia od VAT w sposób prawidłowy i prosty, a wręcz przeciwnie – czyni je niedookreślonym, a w konsekwencji trudnym do zastosowania poprzez brak jasnego sprecyzowania podmiotów, które mogą w sposób zgodny z prawem unijnym i krajowym korzystać z tego zwolnienia.

Z uwagi na wadliwą implementację przepisu Dyrektywy 112 do krajowego porządku prawnego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, przepisy ustawy krajowej należy pominąć w zakresie, w jakim przewiduje on warunki wykraczające poza treści przepisów Dyrektywy, tj. wymaga, by usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach w tym zakresie przepis art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE należy stosować bezpośrednio.

Przywołane stanowisko jest wyrazem ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, wyrażonej m.in. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 września 2014 r., sygn. akt I FSK 1372/13, a także wyroki z dnia: 28 lutego 2013 r., sygn. akt. I FSK 615/12; 4 lipca 2013 r., sygn. akt I FSK 1014/12; 12 września 2013 r., sygn. akt I FSK 1145/12; 22 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1622/12; 19 grudnia 2013 r., sygn. akt I FSK 173/13; 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt I FSK 2119/13; 3 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 970/13; 17 września 2014 r., sygn. akt I FSK 1372/13.

We wskazanych orzeczeniach Naczelny Sąd Administracyjny doszedł do jednoznacznego przekonania, że właściwie implementowanie przepisu art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE powinno polegać na uzależnieniu zwolnienia m.in. usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego od świadczenia takich usług przez podmioty, których cele uznane są przez dane państwo członkowskie za podobne do celów podmiotów prawa publicznego, a nie od uregulowania kwestii prowadzenia takich szkoleń w odrębnych przepisach - co w sposób nieuzasadniony treścią przepisu dyrektywy zawęża zakres zwolnienia, przez określenie warunku niewynikającego z Dyrektywy 2006/112/WE.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE, ze zwolnienia korzystają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zestawiając przytoczony fragment przepisu Dyrektywy 2006/112/WE z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT należy podkreślić, że przepisy Dyrektywy 2006/112/WE uzależniają skorzystanie ze zwolnienia podatkowego od spełnienia jedynie dwóch warunków:

  1. podmiot winien świadczyć usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania;
  2. czynności te winny być wykonywane przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Pierwszy warunek zwolnienia wynikający z Dyrektywy należy uznać za spełniony, w sytuacji, gdy Wnioskodawca świadczyć będzie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Kurs A organizowany przez Wnioskodawcę obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i wykonywanym zawodem medycznym. Szkolenia adresowane będą zarówno do osób, które chcą zdać lekarski egzamin końcowy i pracować w zawodzie lekarza, a także do lekarzy, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, uaktualnić lub pogłębić wiedzę z zakresu prawa medycznego.

Kursy B również będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą i zawodem medycznym. W skład omawianych przedmiotów będzie wchodzić wiedza z zakresu chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii, ginekologii, medycyny ratunkowej, dermatologii czy psychiatrii. Kursy będą adresowane zarówno do osób przygotowujących się do końcowego egzaminu lekarskiego i pracy w zawodzie lekarza, jak i do lekarzy, którzy będą chcieli podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, uaktualnić lub pogłębić wiedzę z zakresu różnych dziedzin medycyny. W szczególności Kurs może być przydatny dla lekarzy, którzy zdali egzamin końcowy i przygotowują się do rozpoczęcia specjalizacji.

Drugi warunek zwolnienia, wynikający z Dyrektywy, również należy uznać za spełniony. Wnioskodawca nie jest podmiotem prawa publicznego ani „odpowiednim” (w zakresie edukacji zawodowej) podmiotem prawa publicznego. Działalność Wnioskodawcy może być jednak uznana za działalność w dziedzinie kształcenia zawodowego, której cele zostały przez państwo uznane za podobne do celów podmiotów prawa publicznego, działających w zakresie kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca kieruje bowiem swoją ofertę Kursów i szkoleń do osób wykonujących zawód w branży medycznej. Osoby te wykonując zawód medyczny zobowiązane są do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wynika to z art. 18 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodnie z którym lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego. Wnioskodawca realizuje Kursy w oparciu o przyjęty Regulamin Kursów precyzujący warunki i zasady kształcenia.

Zarówno w odniesieniu do Kursu A, jak i Kursów B, Wnioskodawca planuje wystąpić z wnioskiem o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Zaznaczyć należy także, że w przeszłości Wnioskodawca otrzymał już pozytywną interpretację w odniesieniu do innych kursów dedykowanych branży medycznej, na mocy której może stosować zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 sierpnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.429.2019.1.EW).

Możliwość stosowania ww. zwolnienia z VAT w odniesieniu do kursów zawodowych, prowadzonych w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej również w interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.408.2020.2.AS, z dnia 14 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.36.2019.2.KS, z dnia 6 listopada 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.534.2019.2.ŻR.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, w odniesieniu do Kursu A oraz Kursów B, będzie on mógł stosować do świadczenia tych usług szkoleniowych zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do stosowania powyższego zwolnienia również w przypadku oferowania innych kursów, które powstaną w kolejnych latach, jeżeli będą one związane z przygotowaniem do wykonywania zawodu lub pogłębieniem i utrwaleniem wiedzy zawodowej z zakresu medycyny. Warunkiem korzystania ze zwolnienia będzie uzyskanie w odniesieniu do każdego z tych kursów potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych czynności opodatkowanie podatkiem VAT lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Należy zaznaczyć, że od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Z uwagi na powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmującą towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.


W związku z tym należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.


Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada status czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Przeważającym PKD Spółki jest 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia e-learningowego, które zamierza poszerzyć o następujące rodzaje kursów: Kurs A, Kursy B (Kursy).

Kursy będą prowadzone w ramach autorskiego systemu nauczania e-learningowego. Stworzone przez Spółkę nauczanie e-learningowe stanowi zbiór zasad i narzędzi, które opierają się na naukowo uzasadnionych wytycznych dotyczących nauczania. Nauczanie na platformie internetowej odbywa się w oparciu o program kształcenia, z udziałem kadry dydaktycznej o potwierdzonych kwalifikacjach i przy wykorzystaniu wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.

Spółka za odpłatnością udostępni na platformie e-learningowej materiały w postaci prezentacji, nagrań wideo, wykładów oraz bazy pytań otwartych i zamkniętych w tym sprawdzających pytań egzaminacyjnych.

Wnioskodawca dbając o jakość kształcenia uczestników Kursów będzie sprawdzał zadowolenie uczestników kształcenia oraz osiągane efekty kształcenia przy pomocy ankiet oraz analizy wyników egzaminu końcowego, które pozytywne zaliczenie z wynikiem w zależności od rodzaju Kursu, odpowiednio powyżej 80% i 56% warunkuje uzyskanie certyfikatu ukończenia szkolenia. Spółka będzie badać również grupowo korelacje pomiędzy wynikiem, a czasem aktywności, liczbą rozwiązanych pytań oraz ukończonych lekcji.

Wnioskodawca nie jest placówką niepubliczną wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek w rozumieniu art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wnioskodawca nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Z uwagi na uzyskanie akredytacji Kuratora Oświaty w odniesieniu do innych kursów, które nie są przedmiotem rozpatrywanego wniosku (kursy „(...)”), Wnioskodawca jest natomiast wpisany do bazy placówek akredytowanych, prowadzonej przez Kuratora Oświaty.

Kurs A

W ramach tego kursu Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kształcenia e-learningowego dla przedstawicieli zawodów medycznych, a w szczególności dla lekarzy praktykujących w zawodzie, a także osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego.

Celem edukacyjnym prowadzonego szkolenia będzie wprowadzenie uczestnika kursu w temat prawnych aspektów wykonywania zawodu medycznego na terenie Polski.

Materiał edukacyjny będzie podlegać cyklicznej aktualizacji, za którą odpowiedzialna jest kadra dydaktyczna złożona z przedstawicieli zawodów medycznych i prawnych o potwierdzonych kwalifikacjach i legitymujących się odpowiednio prawem do wykonywania zawodu lekarza lub radcy prawnego.

Wnioskodawca wystąpi o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Szkolenia e-learningowe „Kurs A” będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego.

Kursy B:

W ramach Kursów B Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi kształcenia e-learningowego dla przedstawicieli zawodów medycznych, a w szczególności dla lekarzy praktykujących w zawodzie oraz osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego.

Kursy B będą obejmować wiedzę potrzebną do odpowiedniego przygotowania się do lekarskiego egzaminu końcowego i późniejszego wykonywania zawodu lekarza. Kursy nie będą przeznaczone wyłącznie dla osób przygotowujących się do lekarskiego egzaminu końcowego. Z Kursów będą korzystać także osoby przygotowujące się do rozpoczęcia specjalizacji po złożeniu lekarskiego egzaminu końcowego, a także osoby przygotowujące się do egzaminu po ukończeniu specjalizacji.

Zakres i tematyka Kursów umożliwi również korzystanie z nich przez dyplomowanych lekarzy specjalistów, planujących ugruntowanie wiedzy z tematów wykraczających poza ich wąską specjalizację.

Kursy nie będą stanowić wartości dodanej dla osób innych niż lekarze lub osoby przygotowujące się do egzaminów lekarskich. Tematyka Kursów będzie prezentowana wyłącznie pod kątem pracy w zawodzie lekarza.

Celem edukacyjnym prowadzonego szkolenia będzie omówienie tematyki z podstawowego zakresu przedmiotów klinicznych. W skład omawianych przedmiotów będzie wchodzić wiedza z zakresu chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii, ginekologii, medycyny ratunkowej, dermatologii oraz psychiatrii. Materiał edukacyjny będzie podlegać cyklicznej aktualizacji, za którą odpowiedzialna jest kadra dydaktyczna złożona z przedstawicieli zawodów medycznych o potwierdzonych kwalifikacjach i prawem do wykonywania zawodu.

Uczestnicy szkolenia będą mieć stałą opiekę dydaktyczną przedstawicieli zawodów medycznych mających wiedzę i doświadczenie, które umożliwią im odpowiedź na każde pytanie uczestnika Kursu, a tym samym pozwolą uczestnikom szkolenia przygotować się do lekarskiego egzaminu końcowego lub pogłębić posiadaną przez nich wiedzę celem zwiększenia jakości wykonywanej pracy.

Wnioskodawca wystąpi o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów, i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Spółka będzie wprowadzać kolejne platformy e-learningowe ułatwiające uczestnikom maksymalizację rezultatów nauki poprzez wykorzystanie testów kontrolnych sprawdzających jakość kształcenia, dających informacje do stworzenia spersonalizowanego planu nauki oraz doskonalenia materiałów i narzędzi platformy.

Szkolenia e-learningowe wprowadzane przez Wnioskodawcę będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Kurs A:

  1. Kurs ten będzie skierowany dla osób wykonujących zawód lekarza lub lekarza dentysty w rozumieniu ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. Uczestnicy będą mogli znajdować się na różnych etapach rozwoju zawodowego, w tym na etapie przygotowań do lekarskiego (lekarsko-dentystycznego) egzaminu końcowego (dalej: LEK lub LDEK), będących w trakcie odbywania specjalizacji, a także dla dyplomowanych lekarzy specjalistów.
  2. Kurs będzie polegać na poszerzeniu praktycznej wiedzy uczestników z zakresu szeroko pojętego prawa medycznego. Celem Kursu będzie wyposażenie uczestników, tj. lekarzy i lekarzy dentystów, w wiedzę na temat prawnych aspektów wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty (np. tajemnica lekarska, pozwy sądowe), dopełniania niezbędnych formalności koniecznych dla tych zawodów i prawidłowego wypełniania obowiązków dokumentacyjnych przy prowadzeniu spraw medycznych, która zwiększać będzie bezpieczeństwo prawne podczas wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty i minimalizować ryzyko popełnienia błędu w sztuce.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy, kurs będzie stanowić usługę kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
    1. Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy kursów, tj. lekarze lub lekarze dentyści są osobami potrzebującymi usług w zakresie kształcenia zawodowego. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, mają oni prawo, ale też obowiązek doskonalenia zawodowego. Kursy realizowane przez Wnioskodawcę umożliwią uczestnikom realizację tego obowiązku. Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymają punkty edukacyjne.
    2. Uczestnicy kursów będą wykorzystywać nabytą wiedzę w codziennej pracy zawodowej. Dzięki nabytej wiedzy m.in. będą oni mogli rzetelniej i dokładniej wypełniać formalne obowiązki dotyczące zawodu lekarza lub lekarza dentysty, zwiększy się ich świadomość na temat praw i obowiązków lekarza lub lekarza dentysty, zminimalizowane zostanie ryzyko popełniania błędów np. przy prowadzeniu dokumentacji medycznej. Należy bowiem zaznaczyć, że zawód lekarza i lekarza dentysty wiąże się nie tylko z działalnością stricte leczniczą, ale także z licznymi obowiązkami natury formalnej, których prawidłowe wypełnianie jest niezbędne do rzetelnego wykonywania tych zawodów, a ich naruszenie mogłoby prowadzić do oskarżenia o popełnienie błędu.
    3. Nauczanie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników, tj. zawodem lekarza i lekarza dentysty.
    4. Nauczanie będzie mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie praktycznej wiedzy do celów zawodowych, tj. do prawidłowego od strony formalnej i prawnej wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty.
    5. Kurs A będzie prowadzony w oparciu o zasady przewidziane w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. W odniesieniu do Kursu, Wnioskodawca uzyskał od Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego w zakresie Kursu A. Przepisy ww. ustawy będą mieć zastosowanie do uczestników kursów – lekarzy i lekarzy dentystów.

Kursy B:

  1. Kurs ten będzie skierowany dla osób wykonujących zawód lekarza lub lekarza dentysty w rozumieniu ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. Uczestnicy będą mogli znajdować się na różnych etapach rozwoju zawodowego, w tym na etapie przygotowań do LEK i LDEK lub w trakcie odbywania specjalizacji i przygotowań do zdania Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (dalej: PES). Zakres i tematyka Kursów umożliwi również korzystanie z nich przez lekarzy specjalistów, planujących ugruntowanie wiedzy zarówno w ramach ich specjalizacji, jak i z tematów wykraczających poza ich wąską specjalizację. Wiedza przekazywana odbiorcom w ramach Kursów B charakteryzuje się wysokim poziomem praktyczności, a materia kursów pozostaje skierowana na jej wykorzystanie w ramach wykonywania zawodów medycznych. Kursy można rozpocząć w trakcie ostatnich lat przygotowań do zdobycia dyplomu i uprawnień zawodowych, jak również w zakresie powtarzania, utrwalania i poszerzania wiedzy praktycznej już po uzyskaniu uprawnień lekarskich zgodnie z ustawowym obowiązkiem realizacji kształcenia podyplomowego. Kursy te będą związane w pełni z wykonywanym w praktyce (obecnie lub po krótkim okresie czasu) zawodem lekarza lub lekarza dentysty. Posiadanie wiedzy z Kursów B na odpowiednim poziomie jest warunkiem koniecznym do zdobycia dyplomu lekarza lub lekarza dentysty, uzyskania w efekcie prawa wykonywania zawodu na czas odbycia stażu podyplomowego, zdania LEK i LDEK oraz uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty, a w dalszej perspektywie do zdania PES i praktycznego wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty. Zgodnie z założeniami, wiedza przekazana uczestnikom w ramach Kursów B będzie przez nich wykorzystywana na każdym etapie rozwoju zawodowego i dalszego wykonywania pracy w zawodzie lekarza lub lekarza dentysty.
  2. Kursy będą polegać na poszerzeniu wiedzy uczestników z zakresu różnych dziedzin medycyny. Celem Kursów będzie wyposażenie uczestników, tj. lekarzy, lekarzy dentystów (osób przygotowujących się do zdobycia dyplomu lekarza lub lekarza dentysty) w wiedzę i praktyczne wskazówki związane z praktykowaniem medycyny z zakresu m.in. chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii, ginekologii, medycyny ratunkowej, dermatologii czy psychiatrii.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy, kursy będą stanowić usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
    1. Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy kursów, tj. lekarze lub lekarze dentyści będą osobami potrzebującymi usług w zakresie kształcenia zawodowego. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, mają oni prawo, ale też obowiązek doskonalenia zawodowego. Kursy realizowane przez Wnioskodawcę umożliwią uczestnikom realizację tego obowiązku. Również w przypadku osób przygotowujących się do zdobycia dyplomu lekarza lub lekarza dentysty, Kursy będą stanowiły przygotowanie do wykonywanego w bliskiej przyszłości zawodu lekarza i lekarza dentysty, objętego obowiązkiem doskonalenia zawodowego. Kursy mają za zadanie wsparcie w przygotowaniu do zdania LEK, LDEK, uzyskaniu uprawnień zawodowych i tytułu specjalisty (po zdaniu PES) oraz, co najważniejsze, wykorzystanie zdobytej wiedzy przy (obecnym lub późniejszym) rzetelnym świadczeniu usług medycznych na rzecz pacjentów na jak najwyższym poziomie.
    2. Uczestnicy kursów (lekarze i lekarze dentyści) będą wykorzystywać wiedzę pozyskaną w ramach Kursów w codziennej pracy zawodowej. Dzięki nabytej wiedzy będą oni mogli przykładowo szybciej i trafniej diagnozować stan pacjentów, wdrażać najbardziej optymalne leczenie itp. Osoby przygotowujące się do zdobycia dyplomu lekarza i lekarza dentysty będą wykorzystywać nabytą wiedzę w trakcie praktyk i staży w placówkach medycznych, w tym w ramach praktyk i staży obowiązkowych w ramach realizacji działań zmierzających do zdobycia zawodu oraz, przede wszystkim, przy wykonywaniu zawodu lekarza lub lekarza dentysty po uzyskaniu tytułu. Wiedza zdobyta na kursie, nawet gdyby kurs został wykupiony jeszcze przed uzyskaniem dyplomu zawodowego, będzie wykorzystana w ramach przyszłej pracy zawodowej, już w trakcie świadczenia usług medycznych przez lekarza lub lekarza dentystę.
    3. Nauczanie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników, tj. zawodem lekarza i lekarza dentysty (wykonywanym obecnie lub po uzyskaniu dyplomu).
    4. Nauczanie będzie mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, tj. do wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty, zarówno w przypadku uczestników wykonujących już te zawody obecnie, jak i w przypadku osób przygotowujących się do uzyskania dyplomu lekarza lub lekarza dentysty, którzy będą wykonywać ten zawód w przyszłości, wykorzystujących wiedzę obecnie w ramach praktyk i staży medycznych.
    5. Wskazane Kursy będą prowadzone w oparciu o zasady przewidziane w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. W odniesieniu do przedmiotowych Kursów, Wnioskodawca wystąpi do Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej o potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i zaakceptowanie programu kształcenia podyplomowego. Przepisy ww. ustawy będą mieć zastosowanie do uczestników kursów – lekarzy i lekarzy dentystów.

W związku z powyższym opisem stanu sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych za pomocą platformy internetowej.

W odniesieniu do wskazanej kwestii, należy zauważyć, że jak wynika z analizy cytowanych wyżej przepisów dla oceny tego, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi z zakresu szkoleń medycznych dla lekarzy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  • czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  • czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  • czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
  • czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
  • czy szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia szkoleń dla lekarzy nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem jak wskazał Wnioskodawca nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe.

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy spełnione zostały przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi z zakresu prowadzenia szkoleń medycznych dla lekarzy będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego. Zainteresowany podkreślił również, że Kurs A uzyskał, a Kursy B uzyskają potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów i posiadają/będą posiadały zaakceptowany program kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Zgodnie z art. 14a ust. 3 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790), do Lekarskiego Egzaminu Końcowego może przystąpić lekarz albo osoba, która ukończyła 10 semestrów z sześcioletnich jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim prowadzonym przez uczelnię mającą siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 5 ust. 4 ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, osobie, która spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, b, d albo e, a także pkt 3-5 oraz ust. 2, okręgowa rada lekarska przyznaje prawo wykonywania zawodu lekarza albo prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty, jeżeli złożyła z wynikiem pozytywnym Lekarski Egzamin Końcowy lub Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy w języku polskim lub w języku, w jakim są prowadzone w polskich uczelniach medycznych studia na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym, jeżeli ukończyła studia w tym języku.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że kurs przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, bowiem świadectwo złożenia z wynikiem pozytywnym Lekarskiego Egzaminu Końcowego jest koniecznym elementem dla uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza, a także do złożenia wniosku (po uzyskaniu tytułu lekarza i prawa wykonywania zawodu) o odbywanie kształcenia specjalizacyjnego w wybranej dziedzinie medycyny.

Wskazać należy, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy, wobec powyższego mamy do czynienia z usługami kształcenia i doskonalenia zawodowego. W związku z powyższym wypełniona została pierwsza przesłanka umożliwiająca stosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób dopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1 (art. 18 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ustawiczny rozwój zawodowy, z wyłączeniem stażu podyplomowego, mogą prowadzić:

  1. podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego;
  2. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia na podstawie odrębnych przepisów, w tym uczelnie medyczne, inne uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną lub badawczą w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i instytuty badawcze;
  3. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej "organizatorami kształcenia".

Na podstawie art. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, warunkami prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego są:

  1. posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:
    1. cel (cele) kształcenia,
    2. przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,
    3. formę (formy) kształcenia,
    4. wymagane kwalifikacje uczestników,
    5. sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,
    6. sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;
  2. zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;
  3. zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;
  4. posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;
  5. zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

W myśl art. 19 ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, podmioty, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie przekazują właściwej okręgowej radzie lekarskiej, w sposób ustalony przez tę radę, informacje o sposobie dopełnienia przez lekarza realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, w przypadku dopełnienia przez lekarza obowiązku realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego w formie innej niż przy udziale podmiotów, o których mowa w ust. 1, lekarz przekazuje okręgowej radzie lekarskiej informacje o zrealizowanym sposobie ustawicznego rozwoju zawodowego.

Jak stanowi art. 19a ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, kształcenie w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162).

Podmioty zamierzające wykonywać działalność w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2, przedstawiają dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składają do właściwej okręgowej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy, zwanego dalej "rejestrem", zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6 (art. 19b ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).

Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska – art. 19c ust. 1 ww. ustawy.

Szkolenia podyplomowe dla lekarzy i lekarzy dentystów nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2017 r. poz. 1923).

Przepis § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia stanowi, że doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej „specjalizacją”, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej „umiejętnością”, oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Formy realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów określone zostały w § 3 powyższego rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez:

  1. realizowanie programu specjalizacji lub umiejętności;
  2. udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności;
  • 2a) udział w kursie medycznym realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;
  1. udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;
  2. odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;
  3. udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako "kolegium specjalistów" albo "lekarskie towarzystwo naukowe", zwane dalej "towarzystwem naukowym", lub udział w posiedzeniu sekcji albo koła tego stowarzyszenia lub towarzystwa naukowego;
  4. udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez podmiot leczniczy, w którym lekarz udziela świadczeń zdrowotnych, lub przez grupę lekarzy;
  5. wykład lub doniesienie w formie ustnej lub plakatowej na kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;
  6. udział w programie edukacyjnym krajowym lub zagranicznym, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej, udostępnianym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego, sieci internetowej i innych mediów, umożliwiających wiarygodne sprawdzenie uzyskanej przez uczestnika wiedzy lub umiejętności i potwierdzenie jego tożsamości;
  7. uzyskanie stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora – w zakresie nauk medycznych;
  8. napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;
  9. napisanie i opublikowanie książki o charakterze medycznym, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;
  10. przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;
  11. autorstwo lub współautorstwo artykułu opublikowanego w fachowym czasopiśmie medycznym wymienionym w części A lub B wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, z późn. zm.);
  12. napisanie i opublikowanie artykułu w innym recenzowanym, fachowym czasopiśmie medycznym;
  13. przetłumaczenie i opublikowanie artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym;
  14. sprawowanie funkcji opiekuna stażu podyplomowego;
  15. kierowanie specjalizacją lub nabywaniem umiejętności przez lekarzy lub lekarzy dentystów;
  16. indywidualną prenumeratę fachowego czasopisma medycznego wymienionego w części A lub B wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki;
  17. przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego.


W związku z powyższym, analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy, to prowadzone dla nich szkolenia medyczne uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.

Zatem, z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowe szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Podsumowując:

  1. W przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie Kursu A na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
  2. W przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz posiadania zaakceptowanego programu kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług szkoleniowych w formie Kursów B na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
  3. Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy będzie dotyczyć także innych kursów z dziedziny medycyny, kierowanych do lekarzy na różnym poziomie rozwoju zawodowego, a także osób przygotowujących się do egzaminów lekarskich, jeżeli Wnioskodawca otrzyma w odniesieniu do tych kursów potwierdzenie spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz będzie posiadać zaakceptowany program kształcenia podyplomowego przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w myśl art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

W związku z tym, stanowisko Zainteresowanego w zakresie zadanych pytań 1-3, zgodnie z którym Wnioskodawca spełnia warunki uzasadniające skorzystanie ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj